מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'מוטב יהיו שוגגין' גם בדבר המפורש בתורה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
חיים שיש בהם
הודעות: 200
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2013 5:54 pm

'מוטב יהיו שוגגין' גם בדבר המפורש בתורה

הודעהעל ידי חיים שיש בהם » ד' יולי 20, 2016 5:01 am

מצאתי חידוש נפלא בענין 'מוטב יהיו שוגגין' בספר 'אוצר המלך' על הרמב"ם להגה"ק מהר"צ הכהן זצ"ל (פ"ו מהל' דעות ה"ז, דף לא:).
הוא מביא שם את דברי הרא"ש (ביצה רפ"ד) בשם בעל העיטור לחלק בין דבר המפורש בתורה לבין דבר שאינו מפורש בתורה, ולאחר שמביא כמה אחרונים שהקשו ע"ז, הוא מיישב דבריו, וכותב בתו"ד:
"דבודאי לא יעלה על הדעת כלל אף באיסור תורה החמור כשנודע לנו שאף אם נגיד להם אלף פעמים לא יאזינו וגם אין בכחינו לכופם ולעונשם, איך יעלה על לב האדם לאמר דעם כל זה נמחה בהם, על מה ולמה. אלא הרא"ש ז"ל מיירי היכי שיש בידינו כח לכופם וידינו תקיפה על העוברים וכההיא דהני נשי דאכלו ביוהכ"פ עד חשיכה, דעלה קאי הרא"ש דידנו תקופה על הנשים לעונשם ולהפרישם, אלא שאחר כל העונשים אם יוכלו לאכול באין רואה יאכלו בשאט נפש, כי אך יראת העונשים עברה ראשם לבלתי לאכול בפרהסיא, בזו אמרינן דבדבר שאין מפורש בתורה אין לנו למחות בהם. אבל בדבר המפורש בתורה כתב הרא"ש בשם בעל העיטור בדקדוק לשון דמחינן בהו וענשינן להו עד דפרשי, דיש לנו לעונשם ולמחות בהם עד שיפרשו ממעשיהם מחמת יראת העונש, והגם שבהחבא יעשו זר מעשיהם, מ"מ עלינו לעשות מה שנוכל באיסור המפורש ולא להניחם שוגגים כדי שלא יהיו מזידין, אבל ודאי במקום שאין ידינו תקיפה ואפי' אם נמחה בהם לא נפרשם, כי אין בנו כח לעונשם עד דפרשי, א"כ מה יועילו מחאתינו ומדוע נשוים מזידין".

עושה חדשות
הודעות: 12746
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: 'מוטב יהיו שוגגין' גם בדבר המפורש בתורה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוגוסט 23, 2016 5:16 pm

חידוש מופלג, אבל לכאו' נימוקו עימו. (ובלא"ה ודאי שאין חיוב ומצוה לעשות כן אם עי"ז לא ימנעו מכלום).

ובאותו ענין, בשטמ"ק בביצה כ' "והעיד הריטב"א ז"ל בשם רב גדול מאשכנזים שהעיד בשם רבותיו הצרפתים ובכללם ר"י והר"ם מרוטנבורק שלא נאמרו דברים הללו אלא לדורותם, אבל בדור הזה שמקילין בכמה דברים ראוי לעשות סייג לתורה אפילו בדרבנן [ו]מחינן וקנסינן להו עד דלא ליעברו לא בשוגג ולא במזיד, ושכן הוא במדרש ירושלמי",
יש לזה עוד מקורות?

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: 'מוטב יהיו שוגגין' גם בדבר המפורש בתורה

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ג' אוגוסט 23, 2016 10:15 pm

איני זוכר כרגע את העניין, אבל כמדומני שחבר אחד העיר לי לפני איזה זמן שמדברי ר"ח בביצה או במקום אחר עולה שהוא גרס כן בגמרא. אבל אולי אני מבלבל עם עניין אחר בנידון דמוטב יהיו שוגגין.

יאיר1
הודעות: 1643
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: 'מוטב יהיו שוגגין' גם בדבר המפורש בתורה

הודעהעל ידי יאיר1 » ב' אוקטובר 30, 2017 11:14 pm

בסוגיא זו בפרט אחר.
דבר שאינו מפורש בתורה, בענין אדם שמתדיין איתי בנושא מסויים, ובתוך הדיון אני מבין שכנראה יש איסור שהוא עובר בלי לדעת שהוא אסור אך ברור לי שהוא לא יפורש גם אם יידע שזה אסור, אך במהלך הדיון הוא כן רוצה שאומר לו איזה איסור יש בדבר.
דרך משל, אדם ממלא טוטו וטוען שאין בזה איסור, וברור שלא יפורש, האם מותר לי לומר לו שזה אסור ולנמק את האיסור, או שטוב יותר שייטעה לחשוב שאין בזה איסור.
או באופן אחר, אדם מעשן ביום טוב ואני יודע שהוא גם מצית גפרור ומכבה את הסיגריה, הוא מבין ממני שאין דעתי נוחה אך אינו יודע מה האיסור שיש, האם אני צריך לפרט לו מה האיסור, או שטוב יותר שיחשוב שאין בזה איסור ואני הטועה כאן. [כמובן בהנחה שמותר לעשן ביום טוב, לא נכנס לזה עתה].


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 280 אורחים