עמוד 1 מתוך 1

עזרה בהבנת דברי האשכול בהל' הגעלת כלים

פורסם: ו' יולי 29, 2016 3:53 pm
על ידי עושה חדשות
עזרו לי נא בהבנת קטע סתום בספר האשכול (אלבק) הלכות כלי גוים דף קצג עמוד א -
הלוקח כלי תשמיש מן הגוים את שדרכו להטביל יטביל, להגעיל יגעיל, ללבן באור ילבן, והשפוד והאסכלא מלבנן באור, הסכין שפה והיא טהורה. תנא וכולן צריכין טבילה במ' סאה, ואפילו כלים חדשים דהא ישנים ולבנן כחדשים דמו ובעו טבילה, וכלי מתכות וכלי סעודה אמורים בפרשה, ובלקוחין כמעשה שהיה במדין. וקא פריש גאון שנלקחו במלחמה ונעתקו לגמרי מרשות זה לרשות זה, אבל בשאולין חדשים אין צריכין טבילה. וכך פי' שאלו שאולין וחדשים הוא ולכך אין צריכין טבילה והגעלה. ומשמע לדבריו שאלו היו ישנים נהי דלא בעו טבילה, הגעלה בעו שאינו מותר להשתמש בהן לאלתר עד שיגעילם, אבל חדשים שאולים משתמש בהן לאלתר דלאו הגעלה בעו ולאו טבילה <בעו>, הגעלה לא בעו דחדשים נינהו, וטבילה לא בעו דשאולים נינהו, אבל הרב מתקשה מאוד בזה הדבר.

הכותב הוא תלמיד? או שהאשכול מציין את רבו? ומה יש להתקשות כ"כ בדינים פשוטים המבוארים בגמ'? אולי איזה שיבוש בגי'? יש ברשת כת"י?

Re: עזרה בהבנת דברי האשכול בהל' הגעלת כלים

פורסם: ו' יולי 29, 2016 4:16 pm
על ידי שלמה בן חיים
ראה אשכול מהדורת נחל אשכול (הלכות הלוקח כלי תשמישו מן הגוי) שם כתוב כך, 'והרב ר"י מתקשה בזה בחנם', ובהגהות הנחל אשכול שם אות יט ביאר מה התקשה רבו

Re: עזרה בהבנת דברי האשכול בהל' הגעלת כלים

פורסם: ו' יולי 29, 2016 5:17 pm
על ידי עמקן
שלמה בן חיים כתב:ראה אשכול מהדורת נחל אשכול (הלכות הלוקח כלי תשמישו מן הגוי) שם כתוב כך, 'והרב ר"י מתקשה בזה בחנם', ובהגהות הנחל אשכול שם אות יט ביאר מה התקשה רבו

זה מוסכם אצל כל החוקרים ואנטליגנטים שרק האשכול של אלבק מוסמך ואילו מהדורת הנחל אשכול מזוייף, ואיך אפשר להפוך הקערה על פיה להסביר נוסח של אלבק ע"פ הנוסח של הנחל אשכול.

Re: עזרה בהבנת דברי האשכול בהל' הגעלת כלים

פורסם: ו' יולי 29, 2016 6:21 pm
על ידי שש ושמח
סתם הרב בס' האשכול הוא הר"י אלברצלוני, שעיקר ס' האשכול הוא קיצור מדבריו, וכמו שהאריך במבוא, ויעו"ש במבוא עמ' פ"ב שהביא כמה דוגמאות שכותב "הרב" בסתמא וכונתו להר"י אלברצלוני.
[להר' עמקן שליט"א: לכאורה גם אם נאמר שנוסח נחל אשכול הוא נערך ע"י עורך ששינה מהכת"י, עדיין אפשר ללמוד מנוסח הנחל אשכול איך ראוי להגיה במקומות הסתומים, לא כן?]