אמונה - שבוע הוא אינו מושג זמן אסטרונומי
פורסם: ב' נובמבר 15, 2010 10:16 am
בוקר טוב לכולם
רציתי לשתף את כולם בקצת חומר למחשבה:
שבוע בניגוד ל: יום - חודש - שנה
אינו זמן אסטרונומי!!!
אלא מקורו בפרשה הראשונה של הספר האמיתי והקדום ביותר בעולם. ומפליא לראות שאמנם חכמה בגויים תאמין, אבל דווקא כאן, דווקא באמונה, הם מקבלים, בשקט בשקט, כי העולם נברא בשבעה ימים (כל בריאת המנוחה ביום השבת). אמנם נעשה נסיון בזמן המהפכה הצרפתית להפוך את השבוע ה"יהודי" ל- 10 ימים כאשר כל שעה אורכה 100 דקות. אך לאחר זמן לא רב הנסיון כשל ונפל. בפרקי דרבי אליעזר (פרק ה' ) מופיע עניין שצ"ם חנכ"ל - ר"ת של שבעת כוכבי הלכת, שלכאורה מוריד מעצמתו של השבוע כעניין יהודי והופכו למושג אסטרונומי. אך אם נדייק בלשון הפדר"א, נאמר שהשצ"ם חנכ"ל משמשים בימות השבוע, משמשים אך לא יוצרים את ימות השבוע. ולכן משעשע עד מאדלראות אפיקורוסים הנשאלים מה מקור ימות השבוע, ועונים בריאת העולם.
שאו ברכה והחזיקו באמונה
ונשתפכם בדברי המהרי"ל דיסקין לפרשת בראשית על הפסוק "ויאמר קין אל הבל אחיו ויהי בהיותם בשדה ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו" מה עשה הבל במגרש הביתי של קין - שדה?!
אלא עניין גדול מלמדת אותנו התורה: בגישתנו לאפיקורוסים ומתרחקים מה' אל לנו להיכנס עימם בדין ודברים וויכוחי סרק, ובהמצאת ראיות והוכחות בבחינת 'ויאמר קין אל אחיו', כי אז אנו נימצא במגרש הביתי שלהם - 'ויהי בהיותם בשדה' ואז הסוף המר ידוע 'ויקם קין על הבל אחיו ויהרגהו' ונמצינו שבויים ע"י חרצובות לשונם החלקה והתאווה להוכחות של האפיקורסים. אלא אמונתנו חזקה ושורשית ולא נדרשת להוכחות. כפירוש בשירת הים: "זה קלי ואנוהו אלקי אבי וארוממהו"- יש אנשים שבבחינת מאמינים רק אם הם רואים במו עיניהם עמוד אש וניסי ניסים. שאין לשון 'זה' אלא נוכח ממולו. אך אנו נתפלל להיות בבחינת 'אלקי אבי וארוממהו' - די לנו במסורת שקבלנו מאבותינו ומאבות אבותינו בכדי להאמין ולרומם את קב"ה.
רציתי לשתף את כולם בקצת חומר למחשבה:
שבוע בניגוד ל: יום - חודש - שנה
אינו זמן אסטרונומי!!!
אלא מקורו בפרשה הראשונה של הספר האמיתי והקדום ביותר בעולם. ומפליא לראות שאמנם חכמה בגויים תאמין, אבל דווקא כאן, דווקא באמונה, הם מקבלים, בשקט בשקט, כי העולם נברא בשבעה ימים (כל בריאת המנוחה ביום השבת). אמנם נעשה נסיון בזמן המהפכה הצרפתית להפוך את השבוע ה"יהודי" ל- 10 ימים כאשר כל שעה אורכה 100 דקות. אך לאחר זמן לא רב הנסיון כשל ונפל. בפרקי דרבי אליעזר (פרק ה' ) מופיע עניין שצ"ם חנכ"ל - ר"ת של שבעת כוכבי הלכת, שלכאורה מוריד מעצמתו של השבוע כעניין יהודי והופכו למושג אסטרונומי. אך אם נדייק בלשון הפדר"א, נאמר שהשצ"ם חנכ"ל משמשים בימות השבוע, משמשים אך לא יוצרים את ימות השבוע. ולכן משעשע עד מאדלראות אפיקורוסים הנשאלים מה מקור ימות השבוע, ועונים בריאת העולם.
שאו ברכה והחזיקו באמונה
ונשתפכם בדברי המהרי"ל דיסקין לפרשת בראשית על הפסוק "ויאמר קין אל הבל אחיו ויהי בהיותם בשדה ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו" מה עשה הבל במגרש הביתי של קין - שדה?!
אלא עניין גדול מלמדת אותנו התורה: בגישתנו לאפיקורוסים ומתרחקים מה' אל לנו להיכנס עימם בדין ודברים וויכוחי סרק, ובהמצאת ראיות והוכחות בבחינת 'ויאמר קין אל אחיו', כי אז אנו נימצא במגרש הביתי שלהם - 'ויהי בהיותם בשדה' ואז הסוף המר ידוע 'ויקם קין על הבל אחיו ויהרגהו' ונמצינו שבויים ע"י חרצובות לשונם החלקה והתאווה להוכחות של האפיקורסים. אלא אמונתנו חזקה ושורשית ולא נדרשת להוכחות. כפירוש בשירת הים: "זה קלי ואנוהו אלקי אבי וארוממהו"- יש אנשים שבבחינת מאמינים רק אם הם רואים במו עיניהם עמוד אש וניסי ניסים. שאין לשון 'זה' אלא נוכח ממולו. אך אנו נתפלל להיות בבחינת 'אלקי אבי וארוממהו' - די לנו במסורת שקבלנו מאבותינו ומאבות אבותינו בכדי להאמין ולרומם את קב"ה.