מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם הכותל המערבי ממנו לא זזה שכינה זהו הכותל בו אנו מתפללים?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אראל
הודעות: 3369
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: האם הכותל המערבי ממנו לא זזה שכינה זהו הכותל בו אנו מתפללים???

הודעהעל ידי אראל » ג' יולי 06, 2021 10:26 pm

מלבב כתב:
אראל כתב:
מלבב כתב:
לבי במערב כתב:
מלבב כתב:אם בזמן הבית היו הגוים מאיימים שאם יקריבו קרבנות יהרגו יהודים, היו מפסיקים להקריב קורבנות?
וכי אין פקו"נ דוחה לקרבן התמיד?

אם גויים רוצים לכבוש את בית המקדש, צריך לתת להם כי מלחמה זה פיקוח נפש?

חוץ משלש החמורות, פקוח נפש של יהודי אחד דוחה כל התורה כולה
יש לך ראיות להיפוך?
לפי המציאות היום הניתן לראות בעיני בשר, אם חברת יהודים יפרצו ויעלו להר ויבנו שם מזבח, ברור מעל כל ספק, שייהרגו יהודים רבים מאוד רח"ל, לא רק בארץ, אלא גם בארה"ב ובאיירופא...., [חוץ אם יתרחשו ניסים, אבל אין לנו שום היתר לסמוך על ניסים]
מה לעשות?, בעוה"ר כך הוא המציאות היום, עד שירחם ה' עלינו וישלח לנו המשיח לגאלינו גאולת עולמים....

אין לי ראיה, אבל נשמע לי מוזר שאם גוים רוצים לכבוש רק את מקום המקדש אסור ללחום נגדם.


בקיצור, אתה פוסק דיני נפשות עפ"י הרגישים בלבד......
נו נו, יש לנו תורה, יש לנו גמרות, ויש לנו רמב"ם,
ובזמן המקדש היה לנו נבואה, או לכה"פ סנהדרין של ע"א שפסקו ענינים אלו

אם אינך מסוגל להביא אף ראיה אחת, כיצד אתה מתרברב לגרות את הגוים הרוצחים [רוצחים בודאי, לא סתם חשודים על שפיכ"ד בלבד] עלינו סתם עפ"י הרגש ודמיונות שוא???

בתבונה
הודעות: 1307
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: האם הכותל המערבי ממנו לא זזה שכינה זהו הכותל בו אנו מתפללים?

הודעהעל ידי בתבונה » ג' יולי 06, 2021 11:05 pm

אמנם ממילא הדרך המעשית לחדש את העבודה היא על ידי המשך של הריבוי העצום והמבורך של העלייה בטהרה, ולא בדרך שיש בה סכנה.


לגבימדיני מלחמה אם יש מצוות כיבוש על ארץ ישראל. אז גם הר הבית בכלל ארץ ישראל.

וגם החשמונאים נלחמו מלחמות מיוחדות על מקום המקדש. כמבואר בספר מקבים
גם ברמבם במורה נבוכים חלק ג פרק מה. מבואר שעושים מלחמה על מקום המקדש.

וכן מנחות ח ע"ב שבמלחמה על העזרה הכהנים אוכלים קדשי קדשים בהיכל.


תימה גדולה על הרב אראל, איך הוא מסתפק במילתא דפשיטא כזו ואולי הוא מחפש ליישב בדוחק למה לא לעלות להר הבית

בתבונה
הודעות: 1307
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: האם הכותל המערבי ממנו לא זזה שכינה זהו הכותל בו אנו מתפללים?

הודעהעל ידי בתבונה » ג' יולי 06, 2021 11:13 pm

אראל כתב:המזבח צריך להיות במחנה שכינה [בשטח העזרה]
תצטרך לזה קודם לשרוף פרה אדומה
.....
נו, אולי צריכים תחילה לפתוח כולל אחד על הר המשחה [הר הזיתים], וכולל נוסף ברפת בקר .......

כל הקרבנות הקבוע להם זמן מצוותם גם בטומאה.
ואל ירך לבך ששכחת דין זה, שהרי גם הכפתור ופרח מגדולי הראשונים כתב שבתחילה שכח דין זה. ולכן תמה על רבנו יחיאל מפריז שבא לחדש את העבודה במקדש "מה נעשה מטומאתינו" עד שנזכר שכל הקרבנות הקבוע להם זמן קרבים גם בטומאה.


גם בשביל לבנות ולתקן להוציא את הטומאה מותר להיכנס בטומאה (ובדרך חכמה כתב שאפילו טומאה דרבנן)
ובחזון איש מבואר שאין זה מדין דחייה אלא שכשהכניסה היא לצורך ענייני תחזוקה של המקדש אין בו איסור טומאה.

אראל
הודעות: 3369
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: האם הכותל המערבי ממנו לא זזה שכינה זהו הכותל בו אנו מתפללים?

הודעהעל ידי אראל » ג' יולי 06, 2021 11:30 pm

בתבונה כתב:
אראל כתב:המזבח צריך להיות במחנה שכינה [בשטח העזרה]
תצטרך לזה קודם לשרוף פרה אדומה
.....
נו, אולי צריכים תחילה לפתוח כולל אחד על הר המשחה [הר הזיתים], וכולל נוסף ברפת בקר .......

כל הקרבנות הקבוע להם זמן מצוותם גם בטומאה.
ואל ירך לבך ששכחת דין זה, שהרי גם הכפתור ופרח מגדולי הראשונים כתב שבתחילה שכח דין זה. ולכן תמה על רבנו יחיאל מפריז שבא לחדש את העבודה במקדש "מה נעשה מטומאתינו" עד שנזכר שכל הקרבנות הקבוע להם זמן קרבים גם בטומאה.


גם בשביל לבנות ולתקן להוציא את הטומאה מותר להיכנס בטומאה (ובדרך חכמה כתב שאפילו טומאה דרבנן)
ובחזון איש מבואר שאין זה מדין דחייה אלא שכשהכניסה היא לצורך ענייני תחזוקה של המקדש אין בו איסור טומאה.

מילא לתקן בטומאה
אבל לבנות בתחילה כל המזבח כולה בטומאה, ג"כ הותר??
[מסתמא דיברו מזה כבר, לא עיינתי לע"ע]

אראל
הודעות: 3369
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: האם הכותל המערבי ממנו לא זזה שכינה זהו הכותל בו אנו מתפללים?

הודעהעל ידי אראל » ג' יולי 06, 2021 11:35 pm

בתבונה כתב:אמנם ממילא הדרך המעשית לחדש את העבודה היא על ידי המשך של הריבוי העצום והמבורך של העלייה בטהרה, ולא בדרך שיש בה סכנה.


לגבימדיני מלחמה אם יש מצוות כיבוש על ארץ ישראל. אז גם הר הבית בכלל ארץ ישראל.

וגם החשמונאים נלחמו מלחמות מיוחדות על מקום המקדש. כמבואר בספר מקבים
גם ברמבם במורה נבוכים חלק ג פרק מה. מבואר שעושים מלחמה על מקום המקדש.


הרמב"ם בהלכות סנהדרין, פ"ה הל' א', ובהלכות מלכים פ"ה הל' ב', פוסק מפורש שאין מוציאין למלחמת הרשות, אלא ע"פ בי"ד של שבעים ואחד.....

בתבונה
הודעות: 1307
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: האם הכותל המערבי ממנו לא זזה שכינה זהו הכותל בו אנו מתפללים?

הודעהעל ידי בתבונה » ג' יולי 06, 2021 11:36 pm

אראל כתב:
בתבונה כתב:
אראל כתב:המזבח צריך להיות במחנה שכינה [בשטח העזרה]
תצטרך לזה קודם לשרוף פרה אדומה
.....
נו, אולי צריכים תחילה לפתוח כולל אחד על הר המשחה [הר הזיתים], וכולל נוסף ברפת בקר .......

כל הקרבנות הקבוע להם זמן מצוותם גם בטומאה.
ואל ירך לבך ששכחת דין זה, שהרי גם הכפתור ופרח מגדולי הראשונים כתב שבתחילה שכח דין זה. ולכן תמה על רבנו יחיאל מפריז שבא לחדש את העבודה במקדש "מה נעשה מטומאתינו" עד שנזכר שכל הקרבנות הקבוע להם זמן קרבים גם בטומאה.


גם בשביל לבנות ולתקן להוציא את הטומאה מותר להיכנס בטומאה (ובדרך חכמה כתב שאפילו טומאה דרבנן)
ובחזון איש מבואר שאין זה מדין דחייה אלא שכשהכניסה היא לצורך ענייני תחזוקה של המקדש אין בו איסור טומאה.

מילא לתקן בטומאה
אבל לבנות בתחילה כל המזבח כולה בטומאה, ג"כ הותר??
[מסתמא דיברו מזה כבר, לא עיינתי לע"ע]

דיברו על זה ומבואר בתוספתא פרה פרק ב שכשעלו מבבל קודם בית שני גם היו כולם טמאים. ואז בנו את המזבח והקריבו גם בלי בית כמבואר בספר עזרא ובזבחים סב.

בנוסף אם בשביל כל דבר קטן התירו טומאה, בשביל דבר גדול כל שכן.

בתבונה
הודעות: 1307
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: האם הכותל המערבי ממנו לא זזה שכינה זהו הכותל בו אנו מתפללים?

הודעהעל ידי בתבונה » ג' יולי 06, 2021 11:39 pm

אראל כתב:
בתבונה כתב:אמנם ממילא הדרך המעשית לחדש את העבודה היא על ידי המשך של הריבוי העצום והמבורך של העלייה בטהרה, ולא בדרך שיש בה סכנה.


לגבימדיני מלחמה אם יש מצוות כיבוש על ארץ ישראל. אז גם הר הבית בכלל ארץ ישראל.

וגם החשמונאים נלחמו מלחמות מיוחדות על מקום המקדש. כמבואר בספר מקבים
גם ברמבם במורה נבוכים חלק ג פרק מה. מבואר שעושים מלחמה על מקום המקדש.


הרמב"ם בהלכות סנהדרין, פ"ה הל' א', ובהלכות מלכים פ"ה הל' ב', פוסק מפורש שאין מוציאין למלחמת הרשות, אלא ע"פ בי"ד של שבעים ואחד.....

למה כוונתך מלחמת הרשות?

אראל
הודעות: 3369
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: האם הכותל המערבי ממנו לא זזה שכינה זהו הכותל בו אנו מתפללים?

הודעהעל ידי אראל » ג' יולי 06, 2021 11:44 pm

בתבונה כתב:
אראל כתב:
בתבונה כתב:אמנם ממילא הדרך המעשית לחדש את העבודה היא על ידי המשך של הריבוי העצום והמבורך של העלייה בטהרה, ולא בדרך שיש בה סכנה.


לגבימדיני מלחמה אם יש מצוות כיבוש על ארץ ישראל. אז גם הר הבית בכלל ארץ ישראל.

וגם החשמונאים נלחמו מלחמות מיוחדות על מקום המקדש. כמבואר בספר מקבים
גם ברמבם במורה נבוכים חלק ג פרק מה. מבואר שעושים מלחמה על מקום המקדש.


הרמב"ם בהלכות סנהדרין, פ"ה הל' א', ובהלכות מלכים פ"ה הל' ב', פוסק מפורש שאין מוציאין למלחמת הרשות, אלא ע"פ בי"ד של שבעים ואחד.....

למה כוונתך מלחמת הרשות?

ראה שם ברמב"ם הל' מלכים הל' א' [חשבתי שכבר למדת זה]
מלחמת מצוה זה מלחמת שבעה עממין ומלחמת עמלק, והשאר מלחמת הרשות הצריך להסכמת בי"ד של שבעים ואחד

בתבונה
הודעות: 1307
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: האם הכותל המערבי ממנו לא זזה שכינה זהו הכותל בו אנו מתפללים?

הודעהעל ידי בתבונה » ג' יולי 06, 2021 11:47 pm

אראל כתב:
בתבונה כתב:
אראל כתב:
בתבונה כתב:אמנם ממילא הדרך המעשית לחדש את העבודה היא על ידי המשך של הריבוי העצום והמבורך של העלייה בטהרה, ולא בדרך שיש בה סכנה.


לגבימדיני מלחמה אם יש מצוות כיבוש על ארץ ישראל. אז גם הר הבית בכלל ארץ ישראל.

וגם החשמונאים נלחמו מלחמות מיוחדות על מקום המקדש. כמבואר בספר מקבים
גם ברמבם במורה נבוכים חלק ג פרק מה. מבואר שעושים מלחמה על מקום המקדש.


הרמב"ם בהלכות סנהדרין, פ"ה הל' א', ובהלכות מלכים פ"ה הל' ב', פוסק מפורש שאין מוציאין למלחמת הרשות, אלא ע"פ בי"ד של שבעים ואחד.....

למה כוונתך מלחמת הרשות?

ראה שם ברמב"ם הל' מלכים הל' א' [חשבתי שכבר למדת זה]
מלחמת מצוה זה מלחמת שבעה עממין ומלחמת עמלק, והשאר מלחמת הרשות הצריך להסכמת בי"ד של שבעים ואחד

הרמבם מביא גם עוד סוג עזרת ישראל מיד צר
מלחמת שבעה עממין הכוונה למלחמה שנועדה לכיבוש ארץ ישראל

אראל
הודעות: 3369
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: האם הכותל המערבי ממנו לא זזה שכינה זהו הכותל בו אנו מתפללים?

הודעהעל ידי אראל » ג' יולי 06, 2021 11:49 pm

בתבונה כתב:
אראל כתב:
בתבונה כתב:
אראל כתב:
בתבונה כתב:אמנם ממילא הדרך המעשית לחדש את העבודה היא על ידי המשך של הריבוי העצום והמבורך של העלייה בטהרה, ולא בדרך שיש בה סכנה.


לגבימדיני מלחמה אם יש מצוות כיבוש על ארץ ישראל. אז גם הר הבית בכלל ארץ ישראל.

וגם החשמונאים נלחמו מלחמות מיוחדות על מקום המקדש. כמבואר בספר מקבים
גם ברמבם במורה נבוכים חלק ג פרק מה. מבואר שעושים מלחמה על מקום המקדש.


הרמב"ם בהלכות סנהדרין, פ"ה הל' א', ובהלכות מלכים פ"ה הל' ב', פוסק מפורש שאין מוציאין למלחמת הרשות, אלא ע"פ בי"ד של שבעים ואחד.....

למה כוונתך מלחמת הרשות?

ראה שם ברמב"ם הל' מלכים הל' א' [חשבתי שכבר למדת זה]
מלחמת מצוה זה מלחמת שבעה עממין ומלחמת עמלק, והשאר מלחמת הרשות הצריך להסכמת בי"ד של שבעים ואחד

הרמבם מביא גם עוד סוג עזרת ישראל מיד צר
מלחמת שבעה עממין הכוונה למלחמה שנועדה לכיבוש ארץ ישראל

עזרת ישראל מיד צר שבא עליהם

לבי במערב
הודעות: 9269
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: האם הכותל המערבי ממנו לא זזה שכינה זהו הכותל בו אנו מתפללים???

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' יולי 07, 2021 5:06 am

מלבב כתב:אז למה אסור לעשות מלחמה בשביל להקריב קורבנות?
כפי שכבר נכתב - בפשטות לשם כך נצרכים סנהדרין ומלך, שאין לנו עתה בעוה"ר.

אראל
הודעות: 3369
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: האם הכותל המערבי ממנו לא זזה שכינה זהו הכותל בו אנו מתפללים?

הודעהעל ידי אראל » א' יולי 18, 2021 11:54 pm

שמתי לב היום באמירת הקינות, (קינה י"ז, זכור אשר עשה צר בפנים):
'על פתח הר הבית החל לבוא, ביד ארבעה ראשי טפסריו להחריבו, על צד מערבי לזכר השריד בו, וצג אחר כתלנו ולא רב ריבו'
הרי לנו מקור בעליל, שהכותל הוא כותל הר הבית, ולא כותל העזרה

אור עולם
הודעות: 1370
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: האם הכותל המערבי ממנו לא זזה שכינה זהו הכותל בו אנו מתפללים?

הודעהעל ידי אור עולם » ב' יולי 19, 2021 4:14 pm

הר"ז קורן מביא ראיה זו בספרו 'חצרות בית ה''.

ברמן
הודעות: 606
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: האם הכותל המערבי ממנו לא זזה שכינה זהו הכותל בו אנו מתפללים???

הודעהעל ידי ברמן » א' פברואר 25, 2024 9:40 pm

שומר מצווה כתב:אלא שידוע שקודש הקודשים הוא היה במערב ושכינה במערב וקיר זה של קוה"ק הוא זה שלא נחרב ושם נשארה השכינה. כנראה שהיום הוא מכוסה אבל אליו כל הפיות פונות.
והיה שנים רבות בי"כ אל מול קוה"ק ששם התפללו, ולפי"ז המתפללים בכותל צריכים לצדד שמאלה. אלא שיש לאמר כיוון שבירושלים צריך לכוון להר הבית ולא לכיוון קוה"ק ורק מי שנמצא בהר צריך לכוון לקוה"ק ולכן בכותל מתפללים ישר. אם כיאני בטוח שמעבר לכותל זה בכלל החמש מאות אמה המקודשים.
האם יש למישהו מידע בעניין?


שמעתי עדות מפיו של הגה"צ הגרמ"ח שלנגר זצ"ל, כי מרן הגרי"ש אלישיב אמר לו שהמנהג להתפלל בכותל המערבי ישר, ולא לצדד לשמאל, וכן ראוי לנהוג.

ושו"מ שכ"כ הגר"מ שטרנבוך בשו"ת תשובות והנהגות, חלק ג' סימן לט, שלכאורה היה צריך לפנות בתפילה לצד שמאל - "...ולא נהגו כן", ועי"ש מה שהאריך בטעם ודעת בהאי עניינא.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 172 אורחים