עמוד 1 מתוך 1

הערה במודים

פורסם: ג' אוגוסט 30, 2016 10:51 pm
על ידי שמואל דוד
לכאו׳ אינו מובן, כתיב במודים ״הטוב כי לא כלו רחמיך, והמרחם כי לא תמו חסדיך״. לכאו׳ מילת ״המרחם״ הולך נגד מילת ״חסדיך״ , ומילת ״הטוב״ הולך נגד מילת ״רחמיך״. ולכאורה לפי פשוטו צריך להיות איפכא.

Re: הערה במודים

פורסם: ג' אוגוסט 30, 2016 11:41 pm
על ידי תבא
שמואל דוד כתב:לכאו׳ אינו מובן, כתיב במודים ״הטוב כי לא כלו רחמיך, והמרחם כי לא תמו חסדיך״. לכאו׳ מילת ״המרחם״ הולך נגד מילת ״חסדיך״ , ומילת ״הטוב״ הולך נגד מילת ״רחמיך״. ולכאורה לפי פשוטו צריך להיות איפכא.


עיין שפתי חיים ביאורי שמונה עשרה, מפרש כל הענין והחילוקים שבין טוב- חסד- רחמים.

Re: הערה במודים

פורסם: ד' אוגוסט 31, 2016 3:06 am
על ידי נשר
שמואל דוד כתב:לכאו׳ אינו מובן, כתיב במודים ״הטוב כי לא כלו רחמיך, והמרחם כי לא תמו חסדיך״. לכאו׳ מילת ״המרחם״ הולך נגד מילת ״חסדיך״ , ומילת ״הטוב״ הולך נגד מילת ״רחמיך״. ולכאורה לפי פשוטו צריך להיות איפכא.


שמעתי פעם מתלמיד ישיבת חדרה, שהגר"י ארנברג שליט"א שאל שאלה זו בטיש פורים באחת השנים ותירץ כמה תירוצים על דרך הפשט ועל דרך הפלפול וכו'. לצערי איני זוכר התירוצים אך אולי מישהו פה יודע ויואיל בטובו לזכות את כולם.

Re: הערה במודים

פורסם: ד' אוגוסט 31, 2016 9:20 am
על ידי צבי וחמיד
שמעתי פעם שרחמן יכול להפסיק לרחם כשעובר הגבול הנכון, וע''ז בא הטוב, שע''י טובו הרחמים ממשיכים גם כדין הרחמן לחדול מהם. וכן חסדים גם הטוב יש מקרים שלא מגיע חסד גם לפי מידת הטוב, וע''י המרחם ברחמיו ממשיך מידת טובו לעשות חסדים