עמוד 1 מתוך 1

להעיר אביו לצורך

פורסם: ו' ספטמבר 02, 2016 12:48 am
על ידי יאיר1
שאלה שנשאלתי היום, ורציתי לדון בה עם הת"ח דכאן.
אדם רצה לילך עם אימו לשיעור תורה, אך אינם מוצאים את מפתחות הרכב, אביו יודע היכן מונחות המפתחות. מה צריך לעשות?
יש לדון גם האם חשיב לימוד תורה שקודם לכיבוד אב ואם.
ורציתי לדון גם לו אימו לא היתה במעשה זה.
תודה.

Re: להעיר אביו לצורך

פורסם: ו' ספטמבר 02, 2016 12:52 am
על ידי אוצר החכמה

Re: להעיר אביו לצורך

פורסם: ו' ספטמבר 02, 2016 12:59 am
על ידי נשר
יש באוצר ספר שנקרא תורת הכיבוד.

אין לי גישה ליותר מארבעים דף אך נראה לי שבפרק ג' המחבר שם דן בזה (כך לפי המפתחות - שהם ב40 הראשונים)

Re: להעיר אביו לצורך

פורסם: ו' ספטמבר 02, 2016 12:20 pm
על ידי תוכן
זה לא משנה עם אמו כאן או לא, כל עוד היא נשואה לאביו היא מחוייבת בכבודו. ובודאי אסור להעיר את אביו. ואם דואג לביטול תורה, שיוציא חומש וילמוד ביחד עם אמו.

Re: להעיר אביו לצורך

פורסם: ו' ספטמבר 02, 2016 1:11 pm
על ידי בן הרב
השואל הניח כדבר פשוט, [ובאמת שכן מוכח בגמ'] דקימה מהשינה חשוב צער, והיפך כיבוד אב.
אלא יש מקום לדון מה הצער הגדול לקום באמצע השינה, ואח"כ לחזור לישון.
ולכאו' פשוט שאם אביו באמצע סעודתו דאין זה נחשב כצער מה שמטריחו להפסיק מסעודתו ואח"כ לחזור לנקודה שבה הפסיק...

עוד יש להעיר מההוא נכרי באשקלון כלום לא היה רוצה אביו שבנו ירוויח ממון, ועוד הלא היה יכול לגמור בדעתו ליתן לאביו סכום מה מהמקח, ועי"כ בוודאי שהיה אביו מתרצה לקום משנתו עבור ריווח ממון זה.

Re: להעיר אביו לצורך

פורסם: ו' ספטמבר 02, 2016 1:29 pm
על ידי יאיר1
תוכן כתב:זה לא משנה עם אמו כאן או לא, כל עוד היא נשואה לאביו היא מחוייבת בכבודו. ובודאי אסור להעיר את אביו. ואם דואג לביטול תורה, שיוציא חומש וילמוד ביחד עם אמו.


אתה אומר דבר מעניין, אסור לאשה להעיר את בעלה כדי לשאול אותו היכן המפתחות??
גידרי כיבוד אב ואם אינן גדרי כבוד אשה לבעלה וכבוד אדם לחברו.
ואכן יש להרחיב בענין זה, אך אינני יודע.

לפתוח חומש וללמוד זה טוב למי שרוצה לעשות את זה, אבל מי שבדרך לשיעור תורה עם אימו כנראה לפתוח חומש בבית זו לא האפשרות כרגע...

אגב לאו דווקא שהאב לא מעדיף שלא יעירו אותו. [לגבי הדימוי לדמא בן נתינה שעלה כאן]

Re: להעיר אביו לצורך

פורסם: ו' ספטמבר 02, 2016 1:30 pm
על ידי יאיר1
נשר כתב:יש באוצר ספר שנקרא תורת הכיבוד.

אין לי גישה ליותר מארבעים דף אך נראה לי שבפרק ג' המחבר שם דן בזה (כך לפי המפתחות - שהם ב40 הראשונים)

אז אולי יש מישהו שיכול להעלות לכאן.