מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכת הנהנין על תערובת של ג' מינים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

ברכת הנהנין על תערובת של ג' מינים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ספטמבר 06, 2016 10:31 pm

נשאלתי כעת, וזכורני שעסקו בזה. אשמח לקבל הפניות.

כידוע, תערובת של שני מינים, כגון ענבים ובננות, מברכים על הכל כפי הברכה של הרוב.
ואם הכמות שווה, חצי ענבים וחצי בננות, מברך על כל מין בפנ"ע כי אין כאן עיקר וטפל.

ולכאו' ה"ה בג' מינים, וכל אחד הוא שליש בדיוק, שאין כאן עיקר וטפל ומברך על כל מין בפנ"ע. או דלמא, דאף דאין כאן מין שהוא עיקר, מ"מ כ"א בפנ"ע הוא מיעוט וטפל, ומאבד את ברכתו המיוחדת, ומברך על התערובת "שהכל" ותל"מ.

בברכה המשולשת
הודעות: 14279
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ברכת הנהנין על תערובת של ג' מינים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' ספטמבר 07, 2016 8:39 am

כל אחד מהמינים ניכר?

אליהו בן עמרם
הודעות: 1479
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: ברכת הנהנין על תערובת של ג' מינים

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' ספטמבר 08, 2016 2:46 pm

עושה חדשות כתב:נשאלתי כעת, וזכורני שעסקו בזה. אשמח לקבל הפניות.

כידוע, תערובת של שני מינים, כגון ענבים ובננות, מברכים על הכל כפי הברכה של הרוב.
ואם הכמות שווה, חצי ענבים וחצי בננות, מברך על כל מין בפנ"ע כי אין כאן עיקר וטפל.

ולכאו' ה"ה בג' מינים, וכל אחד הוא שליש בדיוק, שאין כאן עיקר וטפל ומברך על כל מין בפנ"ע. או דלמא, דאף דאין כאן מין שהוא עיקר, מ"מ כ"א בפנ"ע הוא מיעוט וטפל, ומאבד את ברכתו המיוחדת, ומברך על התערובת "שהכל" ותל"מ.


מנין לסברא זו שיש מושג של "טפל" בלי עיקר?
הרי בפשטות היסוד הוא שברכת העיקר פוטרת את הטפל, ולא שה"טפל" מאבד ברכתו בגלל היותו "טפל".
וא"כ לכאורה חייב להיות "עיקר" שברכתו פוטרת את ה"טפל".
דאם לא נימא הכי, א"כ באופן שיש "עיקר", למה שהבננות ה"טפלות" שאיבדו ברכתם (ו"ירדו" ל"שהכל") נוכל לברך עליהם בורא פרי העץ?

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: ברכת הנהנין על תערובת של ג' מינים

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' ספטמבר 08, 2016 3:45 pm

אליהו בן עמרם כתב:בפשטות היסוד הוא שברכת העיקר פוטרת את הטפל, ולא שה"טפל" מאבד ברכתו בגלל היותו "טפל".

חקירה ישנה, יבוא משנ"נ ויציין.

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: ברכת הנהנין על תערובת של ג' מינים

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' ספטמבר 09, 2016 1:24 am

החקירה של הרב אליהו בן עמרם נמצאת בחזו"א הל' ברכות וכמדומה מצדד מראיה מדברי התוס' שחייב בברכה אלא שנפטר בעיקר, אבל אינה נוגעת לשאלתו של הרב עושה חדשות, שלא נתכוון הכא שטפל זה אינו חייב כלל בברכה אלא שמאבד ברכתו המיוחדת וחייב רק בשהכל, כיון ויש כאן מעין תערובת שא"א לייחס איזה דבר עקרי הברכה היא על כל התערובת שהכל, וזה יתכן.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1479
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: ברכת הנהנין על תערובת של ג' מינים

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ו' ספטמבר 09, 2016 12:00 pm

פרי יהושע כתב:החקירה של הרב אליהו בן עמרם נמצאת בחזו"א הל' ברכות וכמדומה מצדד מראיה מדברי התוס' שחייב בברכה אלא שנפטר בעיקר, אבל אינה נוגעת לשאלתו של הרב עושה חדשות, שלא נתכוון הכא שטפל זה אינו חייב כלל בברכה אלא שמאבד ברכתו המיוחדת וחייב רק בשהכל, כיון ויש כאן מעין תערובת שא"א לייחס איזה דבר עקרי הברכה היא על כל התערובת שהכל, וזה יתכן.


א. אשמח לציטוט או לכה"פ ציון מקום בדברי החזו"א זצ"ל.
ב. שאלתי שאלה לעייל שכמדומני לא נתיישבה עדיין: אם אכן יש מושג של "טפל" בלי "עיקר", ו"טפל" זה מחמת טפלותו יורד לש"הכל" א"כ כיש "עיקר" "למה שהבננות ה"טפלות" שאיבדו ברכתם (ו"ירדו" ל"שהכל") נוכל לברך עליהם בורא פרי העץ?"
ולומר שיש "שני דינים": א.) שהטפל מאבד ברכתו המיוחדת, ב.) שה"עיקר" פוטרו,
וכל זאת במקום לומר בפשטות רק ש"עיקר" פוטר את הטפל - וכל טפלותו של הטפל איננה מחמת עצמו אלא רק בגלל שיש "עיקר" לידו, זה לכאו' למה לן?
וגם מסברא: מה באמת הגורם העושה את המין השלישי בתערובת שלושה מינים ל"מין ירוד" שלא נחשב מספיק לברכת עצמו, וכי הבננות פגומות במשהו?
הרי אכילת אותו מין היא זו שמחייבת את הברכה, ולמה רק בגלל שהוא מעורב הופך הוא למין ירוד? הרי אין זה כמו מין שנטחן ואיבד את צורתו?

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: ברכת הנהנין על תערובת של ג' מינים

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' ספטמבר 09, 2016 12:24 pm

אליהו בן עמרם כתב:
פרי יהושע כתב:החקירה של הרב אליהו בן עמרם נמצאת בחזו"א הל' ברכות וכמדומה מצדד מראיה מדברי התוס' שחייב בברכה אלא שנפטר בעיקר, אבל אינה נוגעת לשאלתו של הרב עושה חדשות, שלא נתכוון הכא שטפל זה אינו חייב כלל בברכה אלא שמאבד ברכתו המיוחדת וחייב רק בשהכל, כיון ויש כאן מעין תערובת שא"א לייחס איזה דבר עקרי הברכה היא על כל התערובת שהכל, וזה יתכן.


א. אשמח לציטוט או לכה"פ ציון מקום בדברי החזו"א זצ"ל.
ב. שאלתי שאלה לעייל שכמדומני לא נתיישבה עדיין: אם אכן יש מושג של "טפל" בלי "עיקר", ו"טפל" זה מחמת טפלותו יורד לש"הכל" א"כ כיש "עיקר" "למה שהבננות ה"טפלות" שאיבדו ברכתם (ו"ירדו" ל"שהכל") נוכל לברך עליהם בורא פרי העץ?"
ולומר שיש "שני דינים": א.) שהטפל מאבד ברכתו המיוחדת, ב.) שה"עיקר" פוטרו,
וכל זאת במקום לומר בפשטות רק ש"עיקר" פוטר את הטפל - וכל טפלותו של הטפל איננה מחמת עצמו אלא רק בגלל שיש "עיקר" לידו, זה לכאו' למה לן?
וגם מסברא: מה באמת הגורם העושה את המין השלישי בתערובת שלושה מינים ל"מין ירוד" שלא נחשב מספיק לברכת עצמו, וכי הבננות פגומות במשהו?
הרי אכילת אותו מין היא זו שמחייבת את הברכה, ולמה רק בגלל שהוא מעורב הופך הוא למין ירוד? הרי אין זה כמו מין שנטחן ואיבד את צורתו?


א) החזו"א אור"ח ס"ס כ"ז, שעל כן כתבו שם התוס' ברכות מ"ד א' ד"ה באוכלי שאם בשעה שאכל העיקר אינו יודע שיאכל את הטפל אינו נפטר עי' שם.

החקירה של הרב "עושה חדשות", אינה שייך לגדרי עיקר וטפל כלל, רק שיש תערובת בלי עיקר, ברכתו שהכל כיו ומה הברכה שצריך לברך על תערובת של כמה מינים לא שהכל שהיא ברכה כללית?, אלא אם כן יש כאן עיקר שהוא פוטרם, ולכא' באמת אינה חקירה אלא דין ברור.

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: ברכת הנהנין על תערובת של ג' מינים

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' ספטמבר 11, 2016 12:55 am

כעת ראיתי שוב את חקירתו של הרב עושה חדשות, ואם הניח שאכן בשני מינים מעורבים בשווה יש לברך על כל אחד בנפרד, איני רואה מקום לחלק בג' וד' מינים, אמנם איני יודע מקורם של דבריו מנ"ל שאכן בב' מינים אין מברך שהכל?

ועיקר השאלה נראה כעת האם הדין של תערובת שהולכים אחר רוב הוא אכן מדין עיקר וטפל, מה שלכא' תמוה טובא דהלא לא תמיד הרוב הוא העיקר, ויותר נראה שהוא כעין דין אזלינן בתר רובא שנקבע ברכת התערובת עפ"י הרוב, [וראיתי בספר וזאת הברכה בבירורי הלכה ס' כ' א' שמציין לגר"א ריש ס' ר"ב עי' שם שאכן הק' על ההשוואה לדין עיקר וטפל, אלא ששם עשה מזה מחלוקת הפוסקים ואני איני משוכנע בזה כ"כ ואכמ"ל], ואם כן כשאין רוב מסתבר לעולם שברכת התערובת היא שהכל, ולדינא צ"ע.

שלמה בן חיים
הודעות: 555
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: ברכת הנהנין על תערובת של ג' מינים

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » א' ספטמבר 11, 2016 1:23 am

פרי יהושע כתב:כעת ראיתי שוב את חקירתו של הרב עושה חדשות, ואם הניח שאכן בשני מינים מעורבים בשווה יש לברך על כל אחד בנפרד, איני רואה מקום לחלק בג' וד' מינים, אמנם איני יודע מקורם של דבריו מנ"ל שאכן בב' מינים אין מברך שהכל?

ועיקר השאלה נראה כעת האם הדין של תערובת שהולכים אחר רוב הוא אכן מדין עיקר וטפל, מה שלכא' תמוה טובא דהלא לא תמיד הרוב הוא העיקר, ויותר נראה שהוא כעין דין אזלינן בתר רובא שנקבע ברכת התערובת עפ"י הרוב, [וראיתי בספר וזאת הברכה בבירורי הלכה ס' כ' א' שמציין לגר"א ריש ס' ר"ב עי' שם שאכן הק' על ההשוואה לדין עיקר וטפל, אלא ששם עשה מזה מחלוקת הפוסקים ואני איני משוכנע בזה כ"כ ואכמ"ל], ואם כן כשאין רוב מסתבר לעולם שברכת התערובת היא שהכל, ולדינא צ"ע.

מה ההבדל בין חצי חצי לשליש שליש שליש, כל שאין אחד יותר מחבירו אין כאן עיקר וטפל וברור שברכת כל אחד נשארת במקומה!!! הרעיון בחצי חצי שאין אחד שמטפיל את חבירו. וממילא גם בשלוש סוגים שכל אחד שליש אין כאן מה שמטפיל וכל אחד נשאר חשוב ומברך על כל אחד מהם בנפרד. אם אין אחד מהם יותר חשוב מהאחרים. ואין זה שייך כלל לחקירת החזון איש האגרות משה והעמק ברכה אם הטפל נפטר בברכת העיקר או שמאבד את חשיבות ברכתו.

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: ברכת הנהנין על תערובת של ג' מינים

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' ספטמבר 11, 2016 1:28 am

שלמה בן חיים כתב:
פרי יהושע כתב:כעת ראיתי שוב את חקירתו של הרב עושה חדשות, ואם הניח שאכן בשני מינים מעורבים בשווה יש לברך על כל אחד בנפרד, איני רואה מקום לחלק בג' וד' מינים, אמנם איני יודע מקורם של דבריו מנ"ל שאכן בב' מינים אין מברך שהכל?

ועיקר השאלה נראה כעת האם הדין של תערובת שהולכים אחר רוב הוא אכן מדין עיקר וטפל, מה שלכא' תמוה טובא דהלא לא תמיד הרוב הוא העיקר, ויותר נראה שהוא כעין דין אזלינן בתר רובא שנקבע ברכת התערובת עפ"י הרוב, [וראיתי בספר וזאת הברכה בבירורי הלכה ס' כ' א' שמציין לגר"א ריש ס' ר"ב עי' שם שאכן הק' על ההשוואה לדין עיקר וטפל, אלא ששם עשה מזה מחלוקת הפוסקים ואני איני משוכנע בזה כ"כ ואכמ"ל], ואם כן כשאין רוב מסתבר לעולם שברכת התערובת היא שהכל, ולדינא צ"ע.

מה ההבדל בין חצי חצי לשליש שליש שליש, כל שאין אחד יותר מחבירו אין כאן עיקר וטפל וברור שברכת כל אחד נשארת במקומה!!! הרעיון בחצי חצי שאין אחד שמטפיל את חבירו. וממילא גם בשלוש סוגים שכל אחד שליש אין כאן מה שמטפיל וכל אחד נשאר חשוב ומברך על כל אחד מהם בנפרד. אם אין אחד מהם יותר חשוב מהאחרים. ואין זה שייך כלל לחקירת החזון איש האגרות משה והעמק ברכה אם הטפל נפטר בברכת העיקר או שמאבד את חשיבות ברכתו.


הוא שאמרתי שאין הבדל בין חצי חצי וכו', ושגם אין זה נוגע לחקירתם של האחרו' וכו', מה שכן אמרתי, שאם הברכה על הרוב אינה מכוח שהוא נחשב העיקר -מה שקשה מאד מסברא- אלא מכוח דין רוב שקובע שם הדבר, אם כן בשווה אין לנו זאת, ואם נראה שתערובת היא דבר חדש שהם איבדו את שמם כמו שזה נראה לכא' מזה שהלכנו אחר הרוב אף שאינו העיקר באמת, א"כ תהיה ברכתו של כל תערובת השווים שהכל, האם הסברתי את עצמי?.

שלמה בן חיים
הודעות: 555
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: ברכת הנהנין על תערובת של ג' מינים

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » א' ספטמבר 11, 2016 1:56 am

פרי יהושע כתב:
שלמה בן חיים כתב:
פרי יהושע כתב:כעת ראיתי שוב את חקירתו של הרב עושה חדשות, ואם הניח שאכן בשני מינים מעורבים בשווה יש לברך על כל אחד בנפרד, איני רואה מקום לחלק בג' וד' מינים, אמנם איני יודע מקורם של דבריו מנ"ל שאכן בב' מינים אין מברך שהכל?

ועיקר השאלה נראה כעת האם הדין של תערובת שהולכים אחר רוב הוא אכן מדין עיקר וטפל, מה שלכא' תמוה טובא דהלא לא תמיד הרוב הוא העיקר, ויותר נראה שהוא כעין דין אזלינן בתר רובא שנקבע ברכת התערובת עפ"י הרוב, [וראיתי בספר וזאת הברכה בבירורי הלכה ס' כ' א' שמציין לגר"א ריש ס' ר"ב עי' שם שאכן הק' על ההשוואה לדין עיקר וטפל, אלא ששם עשה מזה מחלוקת הפוסקים ואני איני משוכנע בזה כ"כ ואכמ"ל], ואם כן כשאין רוב מסתבר לעולם שברכת התערובת היא שהכל, ולדינא צ"ע.

מה ההבדל בין חצי חצי לשליש שליש שליש, כל שאין אחד יותר מחבירו אין כאן עיקר וטפל וברור שברכת כל אחד נשארת במקומה!!! הרעיון בחצי חצי שאין אחד שמטפיל את חבירו. וממילא גם בשלוש סוגים שכל אחד שליש אין כאן מה שמטפיל וכל אחד נשאר חשוב ומברך על כל אחד מהם בנפרד. אם אין אחד מהם יותר חשוב מהאחרים. ואין זה שייך כלל לחקירת החזון איש האגרות משה והעמק ברכה אם הטפל נפטר בברכת העיקר או שמאבד את חשיבות ברכתו.


הוא שאמרתי שאין הבדל בין חצי חצי וכו', ושגם אין זה נוגע לחקירתם של האחרו' וכו', מה שכן אמרתי, שאם הברכה על הרוב אינה מכוח שהוא נחשב העיקר -מה שקשה מאד מסברא- אלא מכוח דין רוב שקובע שם הדבר, אם כן בשווה אין לנו זאת, ואם נראה שתערובת היא דבר חדש שהם איבדו את שמם כמו שזה נראה לכא' מזה שהלכנו אחר הרוב אף שאינו העיקר באמת, א"כ תהיה ברכתו של כל תערובת השווים שהכל, האם הסברתי את עצמי?.

ברוך שכיוונתי לדבריך!!! אך ברור לענ"ד שאין דין רוב אלא כהכרעה מה העיקר, אכן בגוונא שיש תערובת ממש ולא ניכר כל אחד בפני עצמו וכגון שריסקום [לא לגמרי שלא איבדו ברכתם] ועשו תערובת מהכל יחד אז באמת עומד הספק במקומו, ובכהאי גוונא ממש צע"ג מה יברך. ואולי גם זו כוונתך במה שכתבת.

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: ברכת הנהנין על תערובת של ג' מינים

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' ספטמבר 11, 2016 2:18 am

שלמה בן חיים כתב:ברוך שכיוונתי לדבריך!!! אך ברור לענ"ד שאין דין רוב אלא כהכרעה מה העיקר, אכן בגוונא שיש תערובת ממש ולא ניכר כל אחד בפני עצמו וכגון שריסקום [לא לגמרי שלא איבדו ברכתם] ועשו תערובת מהכל יחד אז באמת עומד הספק במקומו, ובכהאי גוונא ממש צע"ג מה יברך. ואולי גם זו כוונתך במה שכתבת.


[אמנם ברוך תהיה! אבל חבל שאין קוראים הודעות לפני שמצטטים אותם]. אם ריסקו אין מה לדבר שלא ניכר וברכתו שהכל, מדובר שניכר, ומכל מקום יש לדון וכנ"ל שאין סברת רוב מטעם העיקר, וא"צ לכפול הדברים.

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: ברכת הנהנין על תערובת של ג' מינים

הודעהעל ידי איש טלז » ג' יוני 27, 2017 8:41 pm

הנה לגבי חצי חצי ראה תשב"ץ סימן פו' שהביא דבדרי הרמ"א ר"ס רב' לגבי תערובת יין ושכר דאזלינן בהו לגבי ברכה בתר הרוב ומ"מ בחצי חצי נראה דמברכים עליו שהכל [ויל"ד אם כוונתו לחומרא משום שהוי ספק דא"א לצמצם] ,אמנם ראה בריטב"א פ"ד הי"א שהביא בזה ב' דעות או שמברך על החשוב ביותר ברכה אחת ופוטר והביא עוד דעה שמברך ברכה כללית ופוטר את השאר .
והנה עיקר הנידון שהעיר בעל העושה חדשות גבי שליש שליש, לפו"ר אי"ז בדווקא בכה"ג דהמאכל מורכב מג' מינים של ג' ברכות חלוקות ,אלא גם באופן שמורכב מג' מינים שאחד מהם ברכתו שווה ,כגון שליש תפוחים שליש אגסים ושליש בננות שהרי עיקר הנידון של טפל ועיקר הוא בהגדרת שם התבשיל לקבוע מהו עיקר התבשיל ,[וע"ז מיוסד ושרש הספק הנ"ל ] וא"כ לכאורה ליכא סברא לצרף ב' מינים אפילו בברכותיהן שוות ,אמנם בספר וזאת הברכה הביא בשם הגרש"ז והגרי"ש שמצרפים ב' הברכות אהדדי
ומעתה יל"ע לדבריהם מדוע מצרפים , ואפש"ל בתרי אנפי האם סודו של הצירוף הוא מחמת ברכותיהן השוות ,או משום כיון שהוי ברכה אחת ראוי לדונו כמין אחד כגון מין העץ או אדמה וזה השם המשותף שמצרפם.
[ונפק"מ גדולה בזה בגוונא שאחד מן המינים או ממין העץ אך משום מה ברכתו היא אדמה וכגון שלא הגיע לפול הלבן דאם הצירוף הוא מחמת הברכה א"כ ל"ש לצרף אבל מ"מ הוי מין אחד ,וכן להיפך במאכל במאכל שהוא שליש אורז שליש אדמה ושליש שהכל אם ראוי לצרף האורז לאדמה דהוי מין אחד או מ"מ ברכותיהן אינם שוות]
ואולי לפי"ז הצירוף בין שני המינים יהיה לפי הקו היותר משווה בניהם כמו שמצרפים מיני העץ אולי נצרף בעוד סוגי דמיון ע"ד הנ"ל ועיין וצ"ע


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 397 אורחים