מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פרי עץ הדר פירושו מקובל מפי משה או לא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
פרשת דרכים
הודעות: 16
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2016 12:23 am

פרי עץ הדר פירושו מקובל מפי משה או לא

הודעהעל ידי פרשת דרכים » ה' ספטמבר 22, 2016 7:13 pm

ידוע דרשת חכז"ל בגמ' סוכה לה. מנלן שפרי עץ הדר הוא אתרוג, ודרשו שבענין טעם עצו ופריו שוה, הוי אומר זו אתרוג, ועוד דרשו "הדר" הדר באילנו משנה לשנה, ועוד דרשות עי"ש. וכן מצינו בשאר ד' מינים שדרשו לברר מהו כונת התורה.
והריטב"א כתב שבודאי ידעו חכז"ל שפרי עץ הדר הוא עץ אתרוג, שכך עשו מימות משה רבינו עד עולם ולא נסתפקו בזה מעולם, רק רצו חכז"ל למצוא רמז במקרא.
ויסוד דבריו מפורש בדברי הרמב"ם בהקדמה לפירוש המשניות, שיש מצות בתורה שבכתב שהקב"ה פירש למשה ע"פ, ומשה למדה לישראל, ואחד מהם הוא פרי עץ הדר, שהקב"ה אמר למשה ע"פ שהוא אתרוג, וראינו מימות יהושע ועד עתה שהוא אתרוג, רק מצוה למצוא רמז בתורה לקבלת חכז"ל, לכן חקרו חכז"ל האיך מרומז בקרא.
והנה רצוני לידע אם יש משאר ראשונים או אחרונים הסוברים שבאמת מאותן דרשות הוציאו חכז"ל שזהו אתרוג. קודם כל, בדף לא: איתא שרבי יהודה סובר שאין צריך הדר באתרוג שכן דרשי' הדר באילנו משנה לשנה, ואם כן לא כתיב בתורה שבעי' הדר, אלא הוא מלשון דירה. ופשוט שכל שאר תנאים הדורשים דרשות סוברים שהוא רק רמז ולא דרשה גמ', ולמה סובר רבי יהודה שהוא דרשה גמורה, האם סובר שבלי דרשה זו לא היו ידעינן מהו פרי עץ הדר?
ובשו"ת בכורי שלמה סי' כה הביא דברי המדרש ויקרא רבה, על הפסוק במשלי שאמר שלמה, שלשה המה נפלאו ממני וארבעה לא ידעתים, ארבעה לא ידעתים אלו ארבעה מינים שבלולב, שביקש לעמוד עליהם, פרי עץ הדר מי יאמר שהוא אתרוג, כפת תמרים מי יאמר וכו, וכן ענף עץ עבות וכן ערבי נחל, מי פירש להם לישראל על ד' מינים אלה שהן אתרוג לולב הדס וערבה, חכמים, שנאמר וכו' ע"כ.
וכתב הנ"ל שמזה משמע שבאמת לא ידעו מהו הד' מינים עד שבאו החכמים ופירשם.
ועוד מצאתי בענין השאלה הכי גדולה בענין אתרוגים המורכבים בלימו"ן, שעיקר הפסול הוא שאינו אתרוג שלם אלא מעורב בתוכו ממין אחר, ובשו"ת בית אפרים סי' נ"ו הביא שו"ת איתן האזרחי ששם נדפס תשובה אחת מהגאון מוהר"ר אבא הלוי זצ"ל שהקשה וז"ל וכי היכן כתיב בתורה אתרוג, רק פרי עץ הדר, ופרי זה (המורכב) הדר הוא, ודר באילנו משנה לשנה עכ"ל. פי' אפילו נניח שמעורב בתוכו מין אחר שאינו אתרוג, אבל כיון שיש בו כל סימני פרי עץ הדר לפי דרשות חכז"ל, א"כ הוי פרי עץ הדר שאמרה תורה.
ודברים אלו הם ממש בניגוד למה שאמרו הרמב"ם והריטב"א, שהרי לדבריהם קבלנו מפי משה שפרי עץ הדר הוא אילן אתרוג, ואפי' שיעשה תחבולות לעשות אילן אחר שיהי' עץ ופריו שוה בודאי אי אפשר לצאת ידי חובת פרי עץ הדר בזה, וא"כ אם מעורב בו לימו"ן אינו אתרוג.
ואכן הבית אפרים מתרץ קושיא זו ע"פ דברי הריטב"א הנ"ל.
אמנם כן איתא ג"כ בטו"ז סי' תרמ"ט שהק' למה אצרוג המורכב פסול והלא יש לו כל מעלת האתרוג, ואטו אתרוג כתיב בקרא, הלא כתיב רק פרי עץ הדר עי"ש עוד.
ע"כ בקשתי אם מישהו יש לו עוד מראי מקומות בזה הענין, מי שסובר כדעת הגאון מוהר"ר אבא הנ"ל והטו"ז.

בתבונה
הודעות: 1315
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: פרי עץ הדר פירושו מקובל מפי משה או לא

הודעהעל ידי בתבונה » ה' ספטמבר 22, 2016 8:33 pm

ראה אלשיך משלי פרק ל
לולא תורה שבעל פה על פי החכמים, וצא ולמד כי הלא שלשה המה נפלאו ממני, מה ענין פסח מצה ומרור מה הוא סוד התאחדם יחד נכסה ממני אך ידעתי מציאותם. אמנם וד' מינים שבלולב אפילו לא ידעתי מציאותם מלבי, לולא קבלת ופירוש חכמים שקדמוני על ידי קבלת תורה שבעל פה, כי על פי שפיטת שכלי אם אבקש בכל חכמתי לעמוד עליהם, מי יאמר לי שפרי עץ הדר הוא אתרוג, ולפרש הדר מלשון דירה שדר באילן משנה לשנה שלא כמשמעו ואינו לשון הדור, ויהיה תפוח נאה וכיוצא בו
....היה חכם מכל האדם ולא ידעם ואיך פירשום חכמים, לזה אמר מחוכמים כלומר שלא מחכמת שכלם פירשו רק מהיותם מחוכמים מאתו יתב' בתורה שבעל פה למשה מסיני, כי על זה וכיוצא בו נצטוינו לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך כו',

מבואר באלשיך
1. במדרש הכוונה בחכמים המחוכמים בתורה שבעל פה שבידם.
2. האלשיך משמע הבין שהדר באילן משנה שלשנה זה גופא גדר המסורת
וכך גם הבין בטו"ז ובתשובת ר' אבא הלוי ולא עלה על דעתם שהוא מדרשת חז"ל ללא מסורת

ידידיה
הודעות: 1234
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: פרי עץ הדר פירושו מקובל מפי משה או לא

הודעהעל ידי ידידיה » ה' ספטמבר 22, 2016 9:53 pm

פרשת דרכים כתב:ידוע דרשת חכז"ל בגמ' סוכה לה. מנלן שפרי עץ הדר הוא אתרוג, ודרשו שבענין טעם עצו ופריו שוה, הוי אומר זו אתרוג, ועוד דרשו "הדר" הדר באילנו משנה לשנה, ועוד דרשות עי"ש. וכן מצינו בשאר ד' מינים שדרשו לברר מהו כונת התורה.

ויסוד דבריו מפורש בדברי הרמב"ם בהקדמה לפירוש המשניות, שיש מצות בתורה שבכתב שהקב"ה פירש למשה ע"פ, ומשה למדה לישראל, ואחד מהם הוא פרי עץ הדר, שהקב"ה אמר למשה ע"פ שהוא אתרוג, וראינו מימות יהושע ועד עתה שהוא אתרוג, רק מצוה למצוא רמז בתורה לקבלת חכז"ל, לכן חקרו חכז"ל האיך מרומז בקרא.

ברמבם שם מפורש שמעניין זה אינו הל"מ אלא שבמציאות היה ידוע בקבלה שכונת התורה לאתרוג, ולא באו לברר אלא האיך נרמז בפסוק זה באחד הדרכים שהתורה נדרשת. עדיין יסוד הלימוד הוא הדרשה המבוארת בגמ' .

ידידיה
הודעות: 1234
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: פרי עץ הדר פירושו מקובל מפי משה או לא

הודעהעל ידי ידידיה » ו' אוקטובר 14, 2016 12:21 am

שו"ר שבחיי אדם כתב "וכל אלו הדברים נתפרשו מפי משה רבנו עליו השלום הלכה למשה מסיני"

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: פרי עץ הדר פירושו מקובל מפי משה או לא

הודעהעל ידי אב בבינה » ו' אוקטובר 14, 2016 8:27 am

גרסי' "ש"מ אסא מצראה כשר להושענא . פשיטא, מהו דתימא הואיל ואית ליה שם לווי לא מתכשר, קמ"ל, ואימא הכי נמי עץ עבות אמר רחמנא, מכל מקום"
ובתוס' שם: ואימא הכי נמי - תימה מאי ס"ד למיפסליה משום שם לווי מידי הדס כתיב בקרא הא אפי' הירדוף מכשרינן אי לאו משום דכתיב דרכיה דרכי נועם.
ומשמע מדברי תוס' שבאמת יש הו"א להכשיר הירדוף, ממילא הוא הדין כל דבר שעליו חופיו את עצו, רק יש תנאי שצריך להיות ג"כ נכלל בדרכי שלום. ולכאו' ה"ה באתרוג שלאו דווקא צריך "אתרוג", רק פרי עץ הדר- והיינו שדר באילנו משנה לשנה או שטעם עצו כפריו.

זנב לשועלים
הודעות: 169
הצטרף: ו' אוגוסט 30, 2013 2:20 pm

Re: פרי עץ הדר פירושו מקובל מפי משה או לא

הודעהעל ידי זנב לשועלים » ו' אוקטובר 14, 2016 10:30 am

אב בבינה כתב:גרסי' "ש"מ אסא מצראה כשר להושענא . פשיטא, מהו דתימא הואיל ואית ליה שם לווי לא מתכשר, קמ"ל, ואימא הכי נמי עץ עבות אמר רחמנא, מכל מקום"
ובתוס' שם: ואימא הכי נמי - תימה מאי ס"ד למיפסליה משום שם לווי מידי הדס כתיב בקרא הא אפי' הירדוף מכשרינן אי לאו משום דכתיב דרכיה דרכי נועם.
ומשמע מדברי תוס' שבאמת יש הו"א להכשיר הירדוף, ממילא הוא הדין כל דבר שעליו חופיו את עצו, רק יש תנאי שצריך להיות ג"כ נכלל בדרכי שלום. ולכאו' ה"ה באתרוג שלאו דווקא צריך "אתרוג", רק פרי עץ הדר- והיינו שדר באילנו משנה לשנה או שטעם עצו כפריו.
א"ז מוכרח. די"ל בכוונת התוס' דס"ל שמצד הפירוש שמקובל מפי משה רבינו ע"ה ליקח הדס אין הו"א לפסול הדס שיש לו שם לוואי שהפירוש המקובל הוא על מין הדס בכללות רק דהוה ס"ד דהתוס' לפרש דשם עץ עבות דכתיב בקרא הוא שם הפסוק למין ההדס ולכן הו"א לפסול אסא מצראה שהוא עץ עבות דיש לו שם לוואי וזה כתבו להוכיח מהרדוף ששם עץ עבות דכתיב בקרא אינו בדווקא מין הדס.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: פרי עץ הדר פירושו מקובל מפי משה או לא

הודעהעל ידי ביליצר » א' אוקטובר 16, 2016 4:26 pm

רמב"ם, מורה נבוכים, חלק ג, פרק מ"ג

ב. ארבעת המינים


והנראה לי בארבעת מינים שבלולב, שהם שמחה בצאתם מן המדבר, אשר היה לא מקום זרע ותאנה וגפן ורימון, ומים אין לשתות, אל מקום האילנות נותני פרי והנהרות. ולקח לזיכרון זה, הנאה שבפירות האדמה והטוב שבריחות ויפה שבעלין והטוב שבעשבים ג"כ....
ואלו הארבעה מינין הם אשר קבצו שלשת הדברים האלה:
האחד מהם - רוב מציאותם בארץ ישראל בעת ההיא והיה כל אדם יכול למוצאם;
והעניין השני – טוב מראם ורעננותם ויש בהם טובים בריחם והם אתרוג והדס אבל לולב וערבה אין בהם ריח, לא טוב ולא רע;
והעניין השלישי – עומדם על לחותם ורעננותם בשבעה ימים, מה שאי אפשר זה באפרסקים ורימונים ובאספרגל ואגס וכיוצא בהן.

ארזי הלבנון
הודעות: 1334
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: פרי עץ הדר פירושו מקובל מפי משה או לא

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ה' אוגוסט 26, 2021 2:33 am

האם מצינו במפרשים פירוש עפ"י פשוטו של מקרא ל'פרי עץ הדר'?
האם התורה מכירה ב'הדר' אחד בלבד - אתרוג, או שיש משפחה של פירות הדר והאתרוג הוא אחד מהם?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 234 אורחים