עמוד 1 מתוך 2

חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: ו' ספטמבר 23, 2016 10:28 am
על ידי עושה חדשות
כשחלה רבי יוחנן בן זכאי נכנסו תלמידיו לבקרו כיון שראה אותם התחיל לבכות אמרו לו תלמידיו נר ישראל עמוד הימיני פטיש החזק מפני מה אתה בוכה אמר להם אילו לפני מלך בשר ודם היו מוליכין אותי שהיום כאן ומחר בקבר שאם כועס עלי אין כעסו כעס עולם ואם אוסרני אין איסורו איסור עולם ואם ממיתני אין מיתתו מיתת עולם ואני יכול לפייסו בדברים ולשחדו בממון אף על פי כן הייתי בוכה ועכשיו שמוליכים אותי לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא שהוא חי וקיים לעולם ולעולמי עולמים שאם כועס עלי כעסו כעס עולם ואם אוסרני איסורו איסור עולם ואם ממיתני מיתתו מיתת עולם ואיני יכול לפייסו בדברים ולא לשחדו בממון ולא עוד אלא שיש לפני שני דרכים אחת של גן עדן ואחת של גיהנם ואיני יודע באיזו מוליכים אותי ולא אבכה

השאילה היא פשוטה, האם לריב"ז היה צד שהוא מובל לגיהנם? האם לתלמידיו היה כזה צד? ולכם יש כזה צד?
הרבה מהמפרשים מסבירים את דברי ריב"ז באופנים שונים, ועכ"פ הכיוון הוא שלא היה לו צד כזה, אלא רק בא ללמד וכד',
יש כאלו שמסבירים ע"פ המעשה של משיב חכמים אחור, ולענ"ד זה הסבר לא ראוי,
אבל מסקרן לראות האם יש שהבינו דברים כפשטם ממש, שבאמת יש כזה צד, (והיינו דלפי דרגתו וכו'), ואנן מה נענה אבתריה.

(התעוררתי לדון-לדוש בזה, היות וראיתי א' מצדיקי הדור שליט"א שכותב ע"ע שהוא "רשע גדול"...)

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: ו' ספטמבר 23, 2016 11:18 am
על ידי פרי יהושע
עושה חדשות כתב:כשחלה רבי יוחנן בן זכאי נכנסו תלמידיו לבקרו כיון שראה אותם התחיל לבכות אמרו לו תלמידיו נר ישראל עמוד הימיני פטיש החזק מפני מה אתה בוכה אמר להם אילו לפני מלך בשר ודם היו מוליכין אותי שהיום כאן ומחר בקבר שאם כועס עלי אין כעסו כעס עולם ואם אוסרני אין איסורו איסור עולם ואם ממיתני אין מיתתו מיתת עולם ואני יכול לפייסו בדברים ולשחדו בממון אף על פי כן הייתי בוכה ועכשיו שמוליכים אותי לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא שהוא חי וקיים לעולם ולעולמי עולמים שאם כועס עלי כעסו כעס עולם ואם אוסרני איסורו איסור עולם ואם ממיתני מיתתו מיתת עולם ואיני יכול לפייסו בדברים ולא לשחדו בממון ולא עוד אלא שיש לפני שני דרכים אחת של גן עדן ואחת של גיהנם ואיני יודע באיזו מוליכים אותי ולא אבכה

השאילה היא פשוטה, האם לריב"ז היה צד שהוא מובל לגיהנם? האם לתלמידיו היה כזה צד? ולכם יש כזה צד?
הרבה מהמפרשים מסבירים את דברי ריב"ז באופנים שונים, ועכ"פ הכיוון הוא שלא היה לו צד כזה, אלא רק בא ללמד וכד',
יש כאלו שמסבירים ע"פ המעשה של משיב חכמים אחור, ולענ"ד זה הסבר לא ראוי,
אבל מסקרן לראות האם יש שהבינו דברים כפשטם ממש, שבאמת יש כזה צד, (והיינו דלפי דרגתו וכו'), ואנן מה נענה אבתריה.

(התעוררתי לדון-לדוש בזה, היות וראיתי א' מצדיקי הדור שליט"א שכותב ע"ע שהוא "רשע גדול"...)


אין ספק שלכולם יש מה להיחרד מעצם המשפט, ובוודאי גם שכל אחד לפום דרגיה מה השאלה בכלל?, רק אם לקחת מוסר מכך אכן מה יקר ללמוד מכך ולוואי..

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: ו' ספטמבר 23, 2016 11:31 am
על ידי לעומקו של דבר
ארחות חיים להרא"ש "יבהלוך רעיונך בזכרך חרדת ריב"ז"

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: ו' ספטמבר 23, 2016 8:40 pm
על ידי בר ישראל
הגריד"ס (מבוסטון) באחד מן ה"חמש דרשות" שלו הביא פירוש (אולי על דרך דרוש) שריב"ז היה מפחד פן החלטתו לא לשאול מאספסינוס להניח את ירושלים הייתה בטעות (כמו שבאמת חשבו רב יוסף ור"ע)- ובלשונו:

...מי יכול היה אז לחזות מראש איך אספסינוס יגיב על אותה בקשה של הצלת ירושלים. השאלה הייתה שאלה חמורה, אולי השאלה החמורה ביותר בתולדות ישראל, ולפסוק אותה היה צריך ריב"ז בעצמו, ללא התייעצות עם חבריו, תוך כדי דיבור! ממילא, מעולם לא היה בטוח אם הכריע נכון. מצד אחד נדמה היה לו כי יכול היה להשפיע על אספסינוס שיציל את ירושלים, כפי שחשבו רב יוסף ורבי עקיבא. לבו שתת דם על שלא ביקש את זה. מאידך גיסא, חשב הוא: אסור היה להעמיד בספק סכנה את חכמי יבנה והתורה שבעל פה. עם כל קדושתו וחשיבותו של בית המקדש, קיום האומה אינו תלוי בו. אולם ללא תורה שבעל פה לא תוכל האומה להתקיים אף לזמן קט. מה גדול היה צערו, כמה עגמת נפש סבל, כמה לילות של נדודי-שינה וימי עצב עברו עליו, על ריב"ז, עקב הספק הזה, קשה לנו לשער. ברגעים האחרונים של חייו, כאשיר נפרד מתלמידיו, הדגיש כי - מלבד הכל - ירא הוא מהדין וחשבון שעליו יהיה לתת להקב"ה על ההכרעה בשעלה זו. היו שני דרכים: האחד - הנכון, השני - הבלתי נכון, האחד מוביל לג"ע, והשני - לגהינום, אולם עין ילוד אשה יכול לדעת, בנוגע להכרעות כאלה, אם הלך בדרך הישר אם לא. (עמ' 34)

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: ו' ספטמבר 23, 2016 10:02 pm
על ידי אבןטובה
שמואל הנביא חרד מיום הדין יעוי' חגיגה ה:

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: ש' ספטמבר 24, 2016 9:12 pm
על ידי בינוני
מעניין למה "כיון שראה אותם התחיל לבכות", דמשמע שהבכייה באה עקב זה שראה אותם.
וראה במהרש"א ח"א שם:
ואיני יודע באיזה דרך מוליכין אותי כו'. מ"כ שלא היה הצדיק הזה מאמין בעצמו כענין שדרשו בדוד לולא האמנתי וגו' או שלא רצה ליטול את השם לפני תלמידיו ללמדם בכך ענוה וע"כ א"ל פנו כלים מפני הטומאה כו' מ"מ הודיעם שחזקיהו מלך יהודה בא ללותו כדי שלא יהרהרו אחר מטתו עכ"ל:

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: ש' ספטמבר 24, 2016 11:17 pm
על ידי יאיר
באחת הקל' של הר' מישקובסקי מסביר זאת עפ"י פשוטו שאכן חרד מאימת הדין ואשרי מי שימצא ויעלה לכאן/יפנה בלינק.

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: א' ספטמבר 25, 2016 5:01 am
על ידי איש גלילי
מהרש"א (ברכות כח:) כתב:מ"כ שלא היה הצדיק הזה מאמין בעצמו, כענין שדרשו בדוד, לולא האמנתי וגו'. או שלא רצה ליטול את השם לפני תלמידיו, ללמדם בכך ענוה, וע"כ א"ל פנו כלים מפני הטומאה כו'. מ"מ הודיעם שחזקיהו מלך יהודה בא ללותו, כדי שלא יהרהרו אחר מטתו, עכ"ל.

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: א' ספטמבר 25, 2016 8:26 am
על ידי לייטנר
בר ישראל כתב:הגריד"ס (מבוסטון) באחד מן ה"חמש דרשות" שלו הביא פירוש (אולי על דרך דרוש) שריב"ז היה מפחד פן החלטתו לא לשאול מאספסינוס להניח את ירושלים הייתה בטעות (כמו שבאמת חשבו רב יוסף ור"ע)- ובלשונו:

...מי יכול היה אז לחזות מראש איך אספסינוס יגיב על אותה בקשה של הצלת ירושלים. השאלה הייתה שאלה חמורה, אולי השאלה החמורה ביותר בתולדות ישראל, ולפסוק אותה היה צריך ריב"ז בעצמו, ללא התייעצות עם חבריו, תוך כדי דיבור! ממילא, מעולם לא היה בטוח אם הכריע נכון. מצד אחד נדמה היה לו כי יכול היה להשפיע על אספסינוס שיציל את ירושלים, כפי שחשבו רב יוסף ורבי עקיבא. לבו שתת דם על שלא ביקש את זה. מאידך גיסא, חשב הוא: אסור היה להעמיד בספק סכנה את חכמי יבנה והתורה שבעל פה. עם כל קדושתו וחשיבותו של בית המקדש, קיום האומה אינו תלוי בו. אולם ללא תורה שבעל פה לא תוכל האומה להתקיים אף לזמן קט. מה גדול היה צערו, כמה עגמת נפש סבל, כמה לילות של נדודי-שינה וימי עצב עברו עליו, על ריב"ז, עקב הספק הזה, קשה לנו לשער. ברגעים האחרונים של חייו, כאשיר נפרד מתלמידיו, הדגיש כי - מלבד הכל - ירא הוא מהדין וחשבון שעליו יהיה לתת להקב"ה על ההכרעה בשעלה זו. היו שני דרכים: האחד - הנכון, השני - הבלתי נכון, האחד מוביל לג"ע, והשני - לגהינום, אולם עין ילוד אשה יכול לדעת, בנוגע להכרעות כאלה, אם הלך בדרך הישר אם לא. (עמ' 34)


והוא פשט הסיפור המתאים גם ל"לפני מלך בו"ד, שאם ממיתני אין מיתתו מיתת עולם (ריב"ז כבר"טעם" טעם מיתה בחייו), וכו' וכו', והמחבר בין שני הסיפורים מתוך השוואה, ירווה נחת.

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: א' ספטמבר 25, 2016 9:00 am
על ידי אוצר החכמה
אני בעניותי איני מבין לא את הקושי וודאי לא את התירוץ.

את הקושי איני מבין כי מסתבר שמה שאנחנו קורים גו עדן ריב"ז קרא גיהינום ועל זה חשש מכל עוון קל שהיה בו כי אין צדיק. (או שנאמר שחשש מקצת גהינום בתחילת דינו כי צדיקים הקב"ה מדקדק עמם כחוט השערה לפני שנותן שכרם רק זה קצת דחוק בפשט לשונו).

אבל אם אתם מבינים לא כך אלא שחשש מגיהנום חמור כרשעי ישראל, אני ממש לא מבין את התירוץ של הגריד"ס. על טעות בשיקול הדעת כזאת מגיע לו גהינום? למה? (וכל שכן אחר שהגמרא אומרת שהיתה נסיבה מעם ה' להשיב חכמים אחור.)

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: א' ספטמבר 25, 2016 9:12 am
על ידי לייטנר
אוצר החכמה כתב:אני בעניותי איני מבין לא את הקושי וודאי לא את התירוץ.

את הקושי איני מבין כי מסתבר שמה שאנחנו קורים גו עדן ריב"ז קרא גיהינום ועל זה חשש מכל עוון קל שהיה בו כי אין צדיק. (או שנאמר שחשש מקצת גהינום בתחילת דינו כי צדיקים הקב"ה מדקדק עמם כחוט השערה לפני שנותן שכרם רק זה קצת דחוק בפשט לשונו).

אבל אם אתם מבינים לא כך אלא שחשש מגיהנום חמור כרשעי ישראל, אני ממש לא מבין את התירוץ של הגריד"ס. על טעות בשיקול הדעת כזאת מגיע לו גהינום? למה? (וכל שכן אחר שהגמרא אומרת שהיתה נסיבה מעם ה' להשיב חכמים אחור.)


הרי ברור שכשם שיש קונה עולמו בשעה אחת, יש המאבד עולמו בשעה אחת.

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: א' ספטמבר 25, 2016 9:13 am
על ידי אוצר החכמה
ברור רק תלוי מה הוא עושה. וכי חשוד הקב"ה דעביד דינא בלא דינא.

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: א' ספטמבר 25, 2016 10:14 am
על ידי לייטנר
ברור רק תלוי מה הוא עושה. וכי חשוד הקב"ה דעביד דינא בלא דינא.

ח"ו. אני באמת לא מבין את השאלה, לו ידע ריב"ז במהלך חייו את התשובה לשאלה אם עשה נכון, לא היה דואג כ"כ.

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: א' ספטמבר 25, 2016 10:41 am
על ידי אוצר החכמה
א. אנחנו לא יודעים שריב"ז בכלל דאג על העניין כל חייו. רק הגריד"ס תיאר לעצמו שכך היה.
ב. מי שמת לו מת מצטער על העובדה שקרתה בעולם הזה אבל אינו חושב שהקב"ה יענישו על כך. כך שעקרונית יתכן שאם ריב"ז היה מסופק שמא טעה, הצטער על חורבן הבית, אבל למה שיחשוב שייענש עבור זה בעונש מר וקשה?
ג. אני רוצה להדגיש שוב שלא הובא לנו שום מקור לכך שריב"ז בעצמו סבר שזו טעות רק הגמרא אומרת שהוא משיב חכמים אחור ולא מזכירה שם שריב"ז עצמו חשב כך.

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: א' ספטמבר 25, 2016 11:00 am
על ידי לייטנר
א. אנחנו יודעים שהוא היה מספיק מוטרד במיתתו, וכעת מותו ראה את חזקיה מלך יהודה. ניתן לקשור בין המאורע המרכזי בחייו לנתונים האלה (כולל תיאורו המפורט, כפי שהזכרתי בקצרה לעיל). ניתן גם לא לעשות את זה, ולתהות על ריבוי פרטים שאינם אומרים לנו כלום. כמובן, חובה להדגיש שאין הוכחה שדברי הגרי"ד הם הנכונים.
ב. את זה אני לא מבין בכלל. אדם שאכל שומן, ולאחר מכן יגלה שעלה בידו חלב, האם לא יחשוש בעת מיתתו מעונש?!
ג. אמת. גם דברי ר"ע נאמרו לאחר פטירתו של ריב"ז. ניתוח אירוע היסטורי אינו מיידי.

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: א' ספטמבר 25, 2016 11:04 am
על ידי אוצר החכמה
א. הגריד"ס מתאר ומסביר יפה מאד שאין מדובר כאן בשגגת שומן וחלב דהיינו בחוסר זהירות במקום שהיה צריך להזהר, אלא שנפלה על ריב"ז החלטה גורלית בלחץ של זמן. ואין הקב"ה בא בטרוניה עם בריותיו.

ב. על שגגת שומן וחלב לא הולכים לגיהנום. ואם אתה חושב שכן, אז אולי פעם ריב"ז שגג (כר' ישמעאל בן אלישע) ואין קושיה.

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: א' ספטמבר 25, 2016 11:07 am
על ידי אוצר החכמה
עיקר הקושי שלי הוא על הבנתך שמדובר כאן בפשט. אם נבין כמו שהבנתי בתחילה וכמו שהבינו אחרים את דברי הגריד"ס כדרוש אין מקום לשאלתי. אלא רצה הגריד"ס לבאר את הקושי בהחלטת ריב"ז ולתלות בזה על דרך הדרוש את חששו.

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: א' ספטמבר 25, 2016 11:13 am
על ידי לייטנר
א. מדובר בהחלטה שגויה, אליבא דר"ע/רב יוסף. ייתכן שלריב"ז היו ספקות בסתר ליבו. ספקות שאח"כ באו במפורש לידי ביטוי באמירת ר"ע/רב יוסף ובדברים מפורשים (?) טרם מותו. ייתכן שלא. ויתור על ניסיון להבין את אותו תיאור נורא הוד שהובא בגמרא, לענ"ד הוא פספוס.
ב. השומן והחלב הובאו כדוגמא בלבד.

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: א' ספטמבר 25, 2016 12:04 pm
על ידי יבנה
פירוש החת"ס בזה סמוך להסתלקותו

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: א' ספטמבר 25, 2016 12:15 pm
על ידי בינוני
אמר לי ידידי שגם הגריש"א בקובץ תשובות ח"א באחד מהדרשות על 'סיום' תירץ כמו הגריד"ס, ואין הספר תח"י לבדוק.

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: ה' אוקטובר 06, 2016 9:20 pm
על ידי עושה חדשות
חשבתי שלגבי דורינו ניתן לומר: יבהלונו רעיונינו בזוכרינו חרדת הרבי מקלויזנבורג זצ"ל כמשתקף בצוואתו...

עכ"פ יל"ע האם מותר לאדם להחזיק עצמו רשע בעיניו, ובדרך כלל נקטו חז"ל שיראה אדם עצמו כבינוני וכו'.

ונזכרתי את אשר ראיתי פעם מש"כ ביחוסי תנאים ואמוראים ערך יהודה בר נתן -
תו גרסינן בהרואה, עולא ורב חסדא הוו שקלי ואזלי אפיתחא דבי רב חנא בר חנילאי נגד רב חסדא ואיתנח אמר ליה עולא לא סבר לה מר להא דאמר רב במסכת כתובות פרק אף על פי אנחה שוברת חצי גופו של אדם ורבי יוחנן אמר כל גופו של אדם וכו'. מאי טעמא לא אמר רב [המנונא אל] יהודה בר נתן נמי מהאי קרא. ויש לומר חילוק, האנחה של פחד, שמשים על לבו להחזיק עצמו בחוטא שאי אפשר בתשובה, שמתוך כך מביא על עצמו בצומות ושאר עינויים. ופירש רבינו חננאל דלא בעי ליה לאחזוקי נפשיה חוטא, דלא לגרום עליה ייסורים. עד כאן פירוש רבינו חננאל. אבל מה יש לו לאדם לעשות כההיא דקידושין פרק ראשון לעולם יראה אדם את עצמו מיעוטן לא רובו זכיות ולא רובו עונות, שמתוך כך יעסוק לעולם להכריע את עצמו לכף זכות
ואין הדברים ברורים כה"צ מה כוונת ר"ח.

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: ו' אוקטובר 07, 2016 12:19 am
על ידי אנושי
דבר אחד ברור שאם ריב"ז הולך לגהינום אזי זה דבר שלכאו' הוא בעייתי כי אם היתה למשל דרך מירושלים לב"ב שכל יום 20 מכוניות נופלות לתהום היו סוגרים את הכביש הזה ולא יתכן שביהדות כולם יפלו לגהינם שכמה שנאמר שהגהינום הוא תיקון וכו' ברור שזה עונש ולא יתכן שכולם יעברו בו ופשוט שכל הצדיקים וכו' לא עברו בו אפי' כמש"נ וצריך באמת לבאר את חרדתו של ריב"ז וחרדתו של שמואל אבל אין שום צד בעולם שריב"ז נכנס לגהינום

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: ו' אוקטובר 07, 2016 12:25 am
על ידי יאיר
אנושי כתב:דבר אחד ברור שאם ריב"ז הולך לגהינום אזי זה דבר שלכאו' הוא בעייתי כי אם היתה למשל דרך מירושלים לב"ב שכל יום 20 מכוניות נופלות לתהום היו סוגרים את הכביש הזה ולא יתכן שביהדות כולם יפלו לגהינם שכמה שנאמר שהגהינום הוא תיקון וכו' ברור שזה עונש ולא יתכן שכולם יעברו בו ופשוט שכל הצדיקים וכו' לא עברו בו אפי' כמש"נ וצריך באמת לבאר את חרדתו של ריב"ז וחרדתו של שמואל אבל אין שום צד בעולם שריב"ז נכנס לגהינום

חולק. לא עברו בו כלל? שבעה דברים מכוסים מבנ"א ואחד מהם הוא עומק הדין (גמ' בפסחים).
ידועים דברי האריז"ל שצדיקים ככל שעולים דרגות בעוה"ב, לפני כל עליית דרגה צריכים להזדככך מחדש על 'עבירות' יותר קטנות שבידם כדי שיוכלו לעלות.

לא חסרים מעשים וראיות ע"כ שגם צדיקים מתכפרים שם לפני הגיעם למקום מנוחתם בגן עדן.

כרגע זכור לי מעשה בצדיק שלא מצאו לו שום רבב אלא שלא כיוון היטב בשם אדנות, הוי"ה וכו' ונפסק לו לשהות בגיהנם זמן מסויים כדי לכפר על כך.

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: א' אוקטובר 09, 2016 10:55 am
על ידי לעומקו של דבר
טענה יפה, אנושי.

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: ד' יולי 18, 2018 4:47 pm
על ידי מחולת המחנים
בשיחות מוסר להגר"ח שמואלביץ (מהדו"ח עמ' תי"ט) ביאר זאת כי הצדיקים מתייראים שמא חיו כל חייהם בטעות וחשבו כי זוהי דרך האמת, (וכן ראיתי מביאים בשם רבי חיים ויטאל).

ובזה ביאר שם את חששו של שמואל הנביא, והביא עוד כמה וכמה ראיות לזה, יעוי"ש.

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: ב' אוקטובר 15, 2018 12:19 am
על ידי עושה חדשות
ע"ע בדברי הנצי"ב, רינה של תורה ה,ג.

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: ב' אוקטובר 15, 2018 12:57 am
על ידי סגי נהור

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: ב' אוקטובר 15, 2018 8:46 am
על ידי חרסון
יש מקור לכך שיש נשמות שאינם צריכים לעונשו של גהינם כלל?

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: ב' אוקטובר 15, 2018 12:48 pm
על ידי קראקובער
הסבר ע"פ חסידות.
ben zakai.png
ben zakai.png (393.75 KiB) נצפה 9097 פעמים

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: ג' אוקטובר 16, 2018 8:47 pm
על ידי פרנקל תאומים
קראקובער כתב:הסבר ע"פ חסידות.
ben zakai.png

הו הו... את זה צריך להעביר לאשכול "מאי חסידות" ולפולמוס שהתפתח שם...

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: ג' אוקטובר 16, 2018 8:50 pm
על ידי פרנקל תאומים
לכאו"א, גם לצדיק המופלג ביותר, ישנה "נקודת הבחירה" שלו, כל חד וחד כפום חורפיה, ועליה הוא נידון. יעויין ב'קונטרס הבחירה' של רבינו הגרא"א דסלר זצ"ל. וכי מרע"ה לא נענש ע"י הקב"ה על דקדוק שהיה בו כפי דרגתו?

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: ג' אוקטובר 16, 2018 9:37 pm
על ידי אוצר החכמה
מחולת המחנים כתב:בשיחות מוסר להגר"ח שמואלביץ (מהדו"ח עמ' תי"ט) ביאר זאת כי הצדיקים מתייראים שמא חיו כל חייהם בטעות וחשבו כי זוהי דרך האמת, (וכן ראיתי מביאים בשם רבי חיים ויטאל).

ובזה ביאר שם את חששו של שמואל הנביא, והביא עוד כמה וכמה ראיות לזה, יעוי"ש.


מה הכוונה שמא חיו כל חייהם בטעות וחשבו כי כי זוהי דרך האמת? ומה הם חוששים שיתברר שמהי האמת הנכונה?

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: ד' אוקטובר 17, 2018 1:44 pm
על ידי מחולת המחנים
אוצר החכמה כתב:
מחולת המחנים כתב:בשיחות מוסר להגר"ח שמואלביץ (מהדו"ח עמ' תי"ט) ביאר זאת כי הצדיקים מתייראים שמא חיו כל חייהם בטעות וחשבו כי זוהי דרך האמת, (וכן ראיתי מביאים בשם רבי חיים ויטאל).

ובזה ביאר שם את חששו של שמואל הנביא, והביא עוד כמה וכמה ראיות לזה, יעוי"ש.


מה הכוונה שמא חיו כל חייהם בטעות וחשבו כי כי זוהי דרך האמת? ומה הם חוששים שיתברר שמהי האמת הנכונה?

הכוונה שהיתה להם טעות אחת ועל פיה כלכלו את כל דרכיהם.

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: ד' אוקטובר 17, 2018 1:57 pm
על ידי אוצר החכמה
אפשר לקבל בבקשה דוגמה.

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: ד' אוקטובר 17, 2018 2:12 pm
על ידי סגי נהור
כגון המעשה הנורא ד"יצחק אלחנן שמאלה"...

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: ד' פברואר 27, 2019 11:52 pm
על ידי עושה חדשות
פחד ריב''ז - הרב בוצקו.pdf
(3.27 MiB) הורד 201 פעמים

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: ב' יולי 20, 2020 11:38 pm
על ידי עושה חדשות
נחוץ לי מ"מ, היכן יש במאמרי הצ"צ התייחסות לענין זה.

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: ב' יולי 20, 2020 11:53 pm
על ידי איש_ספר
הקשר בין החלטת ריב"ז מול אספסניוס לחרדתו קודם מיתתו מופיעה בהרבה ספרים.
יש המוסיפים שהחרדה פקדתו דוקא כשבאו לפניו תלמידיו, שכן אם הם אינם ראויים, אולי החלטתו להעדיף את בית המדרש על פני בית המקדש לא היתה נכונה.
הגריש"א בדברי אגדה מוסיף שלכן התגלה לו חזקיה מלך יהודה דייקא, שגם הוא שם דגש יותר על מצב הרוחני של בני דורו (שם חרב בבית המדרש וכו') מאשר לרווחתם הגשמית.

הבעיה בכל הפירוש הזה, שמפורש בגמ' שגם ריב"ז היה מבקש על בית המקדש ולא על יבנה, לו היה סובר שבקשתו תתקבל, אלא שהוא חשש שאם יבקש על בית המקדש לא יקבל כלום.

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: ג' יולי 21, 2020 12:26 am
על ידי ישראליק
עושה חדשות כתב:כשחלה רבי יוחנן בן זכאי נכנסו תלמידיו לבקרו כיון שראה אותם התחיל לבכות אמרו לו תלמידיו נר ישראל עמוד הימיני פטיש החזק מפני מה אתה בוכה אמר להם אילו לפני מלך בשר ודם היו מוליכין אותי שהיום כאן ומחר בקבר שאם כועס עלי אין כעסו כעס עולם ואם אוסרני אין איסורו איסור עולם ואם ממיתני אין מיתתו מיתת עולם ואני יכול לפייסו בדברים ולשחדו בממון אף על פי כן הייתי בוכה ועכשיו שמוליכים אותי לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא שהוא חי וקיים לעולם ולעולמי עולמים שאם כועס עלי כעסו כעס עולם ואם אוסרני איסורו איסור עולם ואם ממיתני מיתתו מיתת עולם ואיני יכול לפייסו בדברים ולא לשחדו בממון ולא עוד אלא שיש לפני שני דרכים אחת של גן עדן ואחת של גיהנם ואיני יודע באיזו מוליכים אותי ולא אבכה

השאילה היא פשוטה, האם לריב"ז היה צד שהוא מובל לגיהנם? האם לתלמידיו היה כזה צד? ולכם יש כזה צד?
הרבה מהמפרשים מסבירים את דברי ריב"ז באופנים שונים, ועכ"פ הכיוון הוא שלא היה לו צד כזה, אלא רק בא ללמד וכד',
יש כאלו שמסבירים ע"פ המעשה של משיב חכמים אחור, ולענ"ד זה הסבר לא ראוי,
אבל מסקרן לראות האם יש שהבינו דברים כפשטם ממש, שבאמת יש כזה צד, (והיינו דלפי דרגתו וכו'), ואנן מה נענה אבתריה.

(התעוררתי לדון-לדוש בזה, היות וראיתי א' מצדיקי הדור שליט"א שכותב ע"ע שהוא "רשע גדול"...)


יעיין בספר אריה שאג (הלברשטאם) חלק ה, אות תשכג, ביאור יפה ע"ז

ועיין אבני זכרון, ליקוט מאמרים מהחוזה מלובלין זי"ע, אות שכח ובהערות שם; נורא איך הצדיקים אחזו שכלפי גדלות הבורא עדיין לא השיגו מאומה

Re: חרדת רבי יוחנן בן זכאי

פורסם: ג' יולי 21, 2020 5:46 am
על ידי לבי במערב
עושה חדשות כתב:נחוץ לי מ"מ, היכן יש במאמרי הצ"צ התייחסות לענין זה.
ראה אוה"ת ויחי תתשמט, ב. פנחס ע' א'נט. דברים ע' יג. משלי ע' תקע (ואילך).