חוקרנוביץ כתב:אהבת התורה היא לא רק תענוגי השכל והחכמה,אלא עניין רוחני
והדרך להגיע לזה זה ע"י שקידה בתורה.
להבין, יש הרי בורא ויש נבראים. הבורא- הוא נותן, ואילו הנבראים- הם בחינת מקבל. ואף שודאי גם לנבראים יש כח לתת דברים, אמנם זהו רק מצד מה שהם ידא אריכתא שלו יתברך שמו. מה שאין כן לגבי מדרגת התורה, שבעצם היא שורש כל הנבראים כולם מצד אחד, ומאידך "קוב"ה ואורייתא חד" מהצד השני, אומר הנפה"ח: "שיש לאל ידה להנחיל וליתן שכר טוב", כלומר שהקב"ה כביכול מעמיד כח מקביל אליו, ש"בכוחו" ו"לאל ידו" להנחיל וליתן שכר טוב!!
הרוצה להחכים כתב:ואגופא דסוגיא באתי לדון, מה זה 'אהבת תורה'? האם היא מצוות עשה דאורייתא? דרבנן? מדברי סופרים? הנהגה? חומרא?
לענ"ד אהבת תורה הינה עובדה. כמו ש-להבדיל- מישהו שישקיע בנושא מסויים, יתקשר אליו ויאהב אותו, כך כל אלו שקשרו את נפשם וגורלם בתורה אהבוהו אהבת נפש.
ואם כן, אין כל עניין ומצוה לבוא לידי אהבת תורה, ואהבת תורה היא רק סמל לשקידה במצות "ולמדתם אותם" בשיא השלמות (בשפת הישיביש אומרים: "אהבת תורה הוא 'סימן' ולא 'סיבה'").
לא נורא כתב:צדקת בדבריך מאה אחוז. אין שום מצוה, וכרגע אני לא מחפש מצווה בזה. סך הכל אני רוצה לדעת מכיון שיש מושג כזה, מהו והדרך להגיע אליה - לא בתור מצוה, אלא בתור רצון גרידא.
ש. ספראי כתב:זה הזמן, כמה ימים לפני תחילת זמן חורף, להזכיר זאת למגידי השיעורים והרמי"ם לבחורים. להאהיב עליהם את התורה ע"י שיראו את הרב שלהם מתלהב, נהנה מהלימוד וממש מתלקק מכל שורה גמרא, סברא ודבר תורה.
(ולכן המושג הזה הוא לא מיוחד רק על תורה אלא על כל מצוות הבורא, ודוד המלך בתהילים משורר על אהבתו לה' - לתורתו ולמצוותיו)
ישא ברכה כתב:אני לא חושב שיש מושג עצמי שנקרא אהבת תורה, זה לענ"ד זה כמעט אלילות שנוצרה בשנים האחרונות כלפי התורה, יש בורא עולם והוא נתן תורה, אין לתורה שום ערך עצמי אלא התורה היא נברא כמו כל מה שיש שנברא מלבד האלוקים שהוא הבורא, אלא שהתורה היא הנברא קרוב לבורא ית' ואמצעי להתקרב לבורא ית', אבל ברור שאהבת התורה היא תולדת אהבת ה' ולא ניתן להעמיד בריה בפנ"ע הנקראית אהבת תורה, ומי שאוהב את ה' אוהב את תורתו ואת מצוותיו. אם מפני שזה הספר ההדרכה לטוב א"ס שהוא נתן ואם מפני שע"י הלימוד אפשר להדבק בו ית' וא"כ מי שאוהב את משהו הלוא יחפוץ להדבק בו וא"כ התורה היא האמצעי להדבק בבורא ית'.
וע"כ לכאורה העמדת הדיון על התורה לחוד היא דבר שאינו נכון, הדיון צריך להיות על אהבת ה' וממילא על אהבת תורתו. (ולכן המושג הזה הוא לא מיוחד רק על תורה אלא על כל מצוות הבורא, ודוד המלך בתהילים משורר על אהבתו לה' - לתורתו ולמצוותיו). וממילא זה גם לא נכון לשאול אם יש מצוה על אהבת תורה, כי זה לא מושג בפנ"ע אלא זה כמו לשאול האם יש מצוה לעשות את רצון ה' באהבה, וברור שזה חלק ממצות אהבת ה'.
וגם דברי האבני נזר הנודעים אני לא חושב שהם סתירה לדברים האלו, ויש להאריך וחל"ם.
קוב''א חזו''א א,יד כתב:רב הרגלי לערוך את החיים בודאות גמורה של י''ג העיקרים שעם ישראל עליהם נטעו הקנו לי אהבת התורה בלי מצרים
פרי יהושע כתב:ישא ברכה כתב:אני לא חושב שיש מושג עצמי שנקרא אהבת תורה, זה לענ"ד זה כמעט אלילות שנוצרה בשנים האחרונות כלפי התורה, יש בורא עולם והוא נתן תורה, אין לתורה שום ערך עצמי אלא התורה היא נברא כמו כל מה שיש שנברא מלבד האלוקים שהוא הבורא, אלא שהתורה היא הנברא קרוב לבורא ית' ואמצעי להתקרב לבורא ית', אבל ברור שאהבת התורה היא תולדת אהבת ה' ולא ניתן להעמיד בריה בפנ"ע הנקראית אהבת תורה, ומי שאוהב את ה' אוהב את תורתו ואת מצוותיו. אם מפני שזה הספר ההדרכה לטוב א"ס שהוא נתן ואם מפני שע"י הלימוד אפשר להדבק בו ית' וא"כ מי שאוהב את משהו הלוא יחפוץ להדבק בו וא"כ התורה היא האמצעי להדבק בבורא ית'.
וע"כ לכאורה העמדת הדיון על התורה לחוד היא דבר שאינו נכון, הדיון צריך להיות על אהבת ה' וממילא על אהבת תורתו. (ולכן המושג הזה הוא לא מיוחד רק על תורה אלא על כל מצוות הבורא, ודוד המלך בתהילים משורר על אהבתו לה' - לתורתו ולמצוותיו). וממילא זה גם לא נכון לשאול אם יש מצוה על אהבת תורה, כי זה לא מושג בפנ"ע אלא זה כמו לשאול האם יש מצוה לעשות את רצון ה' באהבה, וברור שזה חלק ממצות אהבת ה'.
וגם דברי האבני נזר הנודעים אני לא חושב שהם סתירה לדברים האלו, ויש להאריך וחל"ם.
הדרך להגיע לאהבת ה' היא ע"י לימוד התורה כמו שכתוב בספרי דברים, ומה שנא' על אהבתה ישגה בה תמיד, ועל דדיה ירוון בכל עת, וכל הביטויים על האהבת תורה שנזכרו בתלמוד אינם ע"ז חדשה שהומצאה בימינו אנו, ולא מי שאוהב את הבורא לומד אלא מי שאוהב את הלימוד ואפי' לומד שלא לשמה אלא כל חכמה סופו לאהוב את הבורא יותר ממי שמדמה לעצמו שאוהב מעצמו סתם כך, זה עכ"פ מה שלמדנו חז"ל בתלמוד.
ישא ברכה כתב:התורה היא נברא כמו כל מה שיש שנברא מלבד האלוקים שהוא הבורא, אלא שהתורה היא הנברא קרוב לבורא ית'
הרוצה להחכים כתב:ואגופא דסוגיא באתי לדון, מה זה 'אהבת תורה'? האם היא מצוות עשה דאורייתא? דרבנן? מדברי סופרים? הנהגה? חומרא?
לענ"ד אהבת תורה הינה עובדה. כמו ש-להבדיל- מישהו שישקיע בנושא מסויים, יתקשר אליו ויאהב אותו, כך כל אלו שקשרו את נפשם וגורלם בתורה אהבוהו אהבת נפש.
ואם כן, אין כל עניין ומצוה לבוא לידי אהבת תורה, ואהבת תורה היא רק סמל לשקידה במצות "ולמדתם אותם" בשיא השלמות (בשפת הישיביש אומרים: "אהבת תורה הוא 'סימן' ולא 'סיבה'").
סגי נהור כתב:ישא ברכה כתב:התורה היא נברא כמו כל מה שיש שנברא מלבד האלוקים שהוא הבורא, אלא שהתורה היא הנברא קרוב לבורא ית'
דברים אלה אינם נכונים כלל וכלל.
ישא ברכה כתב:סגי נהור כתב:ישא ברכה כתב:התורה היא נברא כמו כל מה שיש שנברא מלבד האלוקים שהוא הבורא, אלא שהתורה היא הנברא קרוב לבורא ית'
דברים אלה אינם נכונים כלל וכלל.
כבר אמר הגר"א 'האומרים לעץ אבי אתה ולאבן אתה ילדתני וכו', ודי לחכימא ברמיזא.
בכלל ההשפעות הנשפעות ממנו ית' לצורך בריותיו, יש השפעה אחת, עליונה מכל ההשפעות, שענינה הוא היותר יקר ומעולה מכל מה שאפשר שימצא בנמצאים, והיינו, שהוא תכלית מה שאפשר שימצא בנמצאות מעין המציאות האמיתי שלו ית' ויקר ומעלה מעין אמיתת מעלתו ית', והוא הוא מה שמחלק האדון ית''ש מכבודו ויקרו אל ברואיו. ואמנם, קשר הבורא ית''ש את השפעתו זאת, בענין נברא ממנו ית' לתכלית זה, והוא התורה. וענין זה משתלם בשתי בחינות: בהגיון ובהשכלה. וכו'
סעדיה כתב:לא נורא כתב:הרוצה להחכים כתב:ואגופא דסוגיא באתי לדון, מה זה 'אהבת תורה'? האם היא מצוות עשה דאורייתא? דרבנן? מדברי סופרים? הנהגה? חומרא?
לענ"ד אהבת תורה הינה עובדה. כמו ש-להבדיל- מישהו שישקיע בנושא מסויים, יתקשר אליו ויאהב אותו, כך כל אלו שקשרו את נפשם וגורלם בתורה אהבוהו אהבת נפש.
ואם כן, אין כל עניין ומצוה לבוא לידי אהבת תורה, ואהבת תורה היא רק סמל לשקידה במצות "ולמדתם אותם" בשיא השלמות (בשפת הישיביש אומרים: "אהבת תורה הוא 'סימן' ולא 'סיבה'").
צדקת בדבריך מאה אחוז. אין שום מצוה, וכרגע אני לא מחפש מצווה בזה. סך הכל אני רוצה לדעת מכיון שיש מושג כזה, מהו והדרך להגיע אליה - לא בתור מצוה, אלא בתור רצון גרידא.
מצות עשה מדברי קבלה (משלי ד ו) וליכא מידי דכתיבא בכתובי ולא רמיזא באורייתא (תענית ט.) ורמוזה בדברים כ"א י"א (עיי"ש ברבינו אפרים), וע"ע בדברים ל' כ' ודו"ק.
ישא ברכה כתב:סגי נהור כתב:ישא ברכה כתב:התורה היא נברא כמו כל מה שיש שנברא מלבד האלוקים שהוא הבורא, אלא שהתורה היא הנברא קרוב לבורא ית'
דברים אלה אינם נכונים כלל וכלל.
כבר אמר הגר"א 'האומרים לעץ אבי אתה ולאבן אתה ילדתני וכו', ודי לחכימא ברמיזא.
ובכל אופן כבר אמרו חז"ל בראתי יצ"ר בראתי לו תורה תבלין, ועוד כהנה.
חיים ושלו' כתב:מאן דאית לי כאב וכו', מי שאין לו חשק ללמוד בודאי לא נפטר מלימוד התורה, אבל לפעמים זה יכול להגיע מחמת עוונות שבידו שחוצצין בין לבין האור האלוקי ולפיכך קשה לו להתדבק לקדושה, וילך אצל הרב המורה דרכו להדריכו בדרך ישרה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 314 אורחים