עמוד 1 מתוך 1

ראיה ממדרש רבה בראשית אם יש ערלה בעץ שמתקיים רק ג' שנים

פורסם: ו' אוקטובר 28, 2016 11:45 am
על ידי קראקובער
יש ויכוח בזה בין הפוסקים ובמדרש כתוב,

דרש רבי יהודה בן פדייא: מי יגלה עפר מעיניך אדם הראשון, שלא יכולת לעמוד בצווי אפי' שעה אחת, והרי בניך ממתינין לערלה שלוש שנים, שנאמר (ויקרא יט): שלוש שנים יהיה לכם ערלים לא יאכל.

ושואלים הרי אין הנידון דומה שבערלה יש היתר לאחר זמן, ואם נאמר כמו הפוסקים שאוסרים לק"מ, ואע"פ שאין ראיה לדבר יש זכר לדבר.

Re: ראיה ממדרש רבה בראשית אם יש ערלה בעץ שמתקיים רק ג' שנים

פורסם: ו' אוקטובר 28, 2016 1:00 pm
על ידי תוכן
איזה פוסקים אתה מכיר שאוסרים?

מעשה, ומישהו דפק אצל ר' גדליה נדל ושאלו אם הוא אוכל חצילים. אז ר' גדליה שאל אותו בחזרה, ואתה אוכל תירס, וסירב לדון עוד בזה.

Re: ראיה ממדרש רבה בראשית אם יש ערלה בעץ שמתקיים רק ג' שנים

פורסם: ו' אוקטובר 28, 2016 1:11 pm
על ידי מה שנכון נכון
במפרשים כתבו שלא נאסרה האכילה מעה"ד אלא רק עד הערב, ולזה נוטה לשון המדרש.
ראה אוה"ח א,כט.
ובדב"ר ד,ה המשילו את איסור האכילה מעה"ד למלך שאמר לעבדו אל תטעום דבר עד שאבא מן המרחץ.

Re: ראיה ממדרש רבה בראשית אם יש ערלה בעץ שמתקיים רק ג' שנים

פורסם: ו' אוקטובר 28, 2016 1:12 pm
על ידי קראקובער
תוכן כתב:איזה פוסקים אתה מכיר שאוסרים?

מעשה, ומישהו דפק אצל ר' גדליה נדל ושאלו אם הוא אוכל חצילים. אז ר' גדליה שאל אותו בחזרה, ואתה אוכל תירס, וסירב לדון עוד בזה.


הרדב"ז נוטה לאסור.

Re: ראיה ממדרש רבה בראשית אם יש ערלה בעץ שמתקיים רק ג' שנים

פורסם: ו' אוקטובר 28, 2016 1:13 pm
על ידי קראקובער
מה שנכון נכון כתב:במפרשים כתבו שלא נאסרה האכילה מעה"ד אלא רק עד הערב, ולזה נוטה לשון המדרש.
ראה אוה"ח א,כט.
ובדב"ר ד,ה המשילו את איסור האכילה מעה"ד למלך שאמר לעבדו אל תטעום דבר עד שאבא מן המרחץ.


יפה, אבל כנראה לא מקובל על כולם.

Re: ראיה ממדרש רבה בראשית אם יש ערלה בעץ שמתקיים רק ג' שנים

פורסם: ו' אוקטובר 28, 2016 1:15 pm
על ידי י. אברהם
נא לציין היכן הם דברי הפוסקים.

Re: ראיה ממדרש רבה בראשית אם יש ערלה בעץ שמתקיים רק ג' שנים

פורסם: ו' אוקטובר 28, 2016 1:27 pm
על ידי מה שנכון נכון
י. אברהם כתב:נא לציין היכן הם דברי הפוסקים.

הליכות שדה.PDF
(254.94 KiB) הורד 168 פעמים

Re: ראיה ממדרש רבה בראשית אם יש ערלה בעץ שמתקיים רק ג' שנים

פורסם: ו' אוקטובר 28, 2016 3:13 pm
על ידי ברקים רב
קראקובער כתב:
מה שנכון נכון כתב:במפרשים כתבו שלא נאסרה האכילה מעה"ד אלא רק עד הערב, ולזה נוטה לשון המדרש.
ראה אוה"ח א,כט.
ובדב"ר ד,ה המשילו את איסור האכילה מעה"ד למלך שאמר לעבדו אל תטעום דבר עד שאבא מן המרחץ.


יפה, אבל כנראה לא מקובל על כולם.

כמדומה יש מחז"ל שאם היה אדה"ר ממתין היה סוחט אשכול ענבים ומקדש עליו בליל שבת.

Re: ראיה ממדרש רבה בראשית אם יש ערלה בעץ שמתקיים רק ג' שנים

פורסם: ו' אוקטובר 28, 2016 3:57 pm
על ידי פרי יהושע
קראקובער כתב:יש ויכוח בזה בין הפוסקים ובמדרש כתוב,

דרש רבי יהודה בן פדייא: מי יגלה עפר מעיניך אדם הראשון, שלא יכולת לעמוד בצווי אפי' שעה אחת, והרי בניך ממתינין לערלה שלוש שנים, שנאמר (ויקרא יט): שלוש שנים יהיה לכם ערלים לא יאכל.

ושואלים הרי אין הנידון דומה שבערלה יש היתר לאחר זמן, ואם נאמר כמו הפוסקים שאוסרים לק"מ, ואע"פ שאין ראיה לדבר יש זכר לדבר.

נחמד, אבל אם כמוך יכול היה להביא ראיה מהרבה דברים הנאסרים לעולם ובניך עומדים בכך כמו חזיר וכולי, אלא שהשוואת המדרש היא שעה אחת מול שלוש שנים, ואם אין היתר לאח"ז, וכי מה, סו"ס הם ממתנים שלוש שנים ואתה אפי' שעה קטנה לא יכלת לעמוד.
אבל אכתי יש לעיין אם אין במדרש זה איזה סוד, כי על פניו עשינו כאן את אדה"ר כבעל תאווה זול ופשוט שלא יכול לעמוד בפני היצר שלו אפי' שעה אחת, בעוד שברור שעניין גדול יש בחטא זה של אדה"ר, עי' בספר מדרגת האדם שגילה מזה טפח...