עמוד 1 מתוך 1

'אני לא מצליח למחול'! כדאי להגיד בפה שמוחל? זה מועיל לגמרי?

פורסם: ב' נובמבר 14, 2016 10:24 pm
על ידי נוטר הכרמים
כמדומני שהכותרת הזאת נשמעת לעיתים קרובות במחוזותינו. מה עושים?? להתגבר ולהגיד מן השפה ולחוץ שמוחל, תוך תקוה שעם הזמן אכן יתאחו הפצעים ותגליד המכה, ואזי תתברר ותתאמת המחילה, או שמא לא?

דא מילתא דמתחבטנא בה טובא מזה ימים ימימה, וזה מה שמצאתי לעת עתה.

הג"ר יצחק זילברשטיין שליט"א בספר חשוקי חמד (עבודה זרה עא, ב) כתב, וז"ל,
שאלה. אדם שחטא וביזה את חבירו ופגע בי בצורה נוראה. בלילה, כאשר עמד לומר לפני קריאת שמע שעל המיטה "ריבונו של עולם, הריני מוחל וסולח לכל מי שהכעיס והקניט אותי או שחטא כנגדי..., לא רצה לומר אחד בפה ואחד בלב, ולכן השתדל למחול לאותו יהודי שפגע בו, אך לא הצליח.
ועתה נסתפק איך יאמר זאת, אך בכל זאת יאמר את הריני מוחל לכל מי שהקניט אותי, למרות שבלבו אינו מוחל לו, והרי בלבו יש עדיין טינה וכעס עליו, וכיצד יאמר דברי שקר, הלא 'דובר שקרים לא יכון לנגד עיני'. ואולי עדיף שיאמר 'הריני מוחל וסולח לכל... חוץ מפלוני', או שמא ידלג לגמרי על כל הנוסח, עד שיעביר את הטינה מלבו לגמרי?
תשובה. אדם זה צריך לומר בשמחה רבה הריני מוחל לכל מי שהרגיז אותי, כי זהו רצון הבורא יתברך שמו, וכמו שאנו אומרים בתפילה 'ונפשי כעפר לכל תהיה', וזוהי מצוה עצומה.
וכתב בשו"ת חיים ביד למהר"ח פלאג'י (יו"ד סי' נז) בשם החיד"א ששמע מהאור החיים הקדוש, שאחד מראשי הקהל שר וגדול בבית המלך זלזל בחכם אחד, והרב ז"ל לתווך השלום קרא לחכם לפייסו והתחיל לדבר לו דברי פיוסים, והשיב החכם שאין צריך לפייסו, כי ברגע אשר זלזל בי השר הזה תכף מחלתי לו, דהזוה"ק אומר כי עונות ישראל מכבידים על כנפי השכינה כביכול, ואדם זה שחטא וביזה אותי, אם לא הייתי מוחל לו מיד, העון לא היה נמחק, ויש צער לשכינה מסיבת עון זה, ולכן מחלתי לו תיכף, כדי שלא יהיה כלל רושם העון הזה, ולא היה צער לשכינה מזה העון כלל, עכ"ד.
וגם לנפגע בעצמו אין זה טוב שאינו מוחל, כי היהודי הפוגע יענש בסיבתו, ונאמר במסכת שבת (דף קמט ע"ב) כל שחבירו נענש על ידו אין מכניסין אותו במחיצתו של הקדוש ברוך הוא, דכתיב (משלי יז) 'גם ענוש לצדיק לא טוב', ולכן ישתדל מאד למחול לו.
והגם שעדיין אינו במדרגה נכבדה זו, למחול לו בלב שלם, ולהעביר כל טינה בלבו, מ"מ עצם זה שיאמר בפיו שהוא מוחל המחילה מועילה, שכן 'דברים שבלב אינם דברים', כמפורסם בשם רבנו ישראל מסלנט שאמר כי מחילה אינה צריכה קניין, וממילא אם יאמר בפה הריני מוחל, אין זה שקר כי מחול לו. ומצינו עוד בגליוני הש"ס בקידושין (דף מט ע"ב, בשם נימוקי מהרמ"מ), שכתב כי המבייש את חבירו וכדומה, ומחל לו בפיו, אף על פי שלא מחל לו בלבו, אמרינן ביה גם כן דברים שבלב אינם דברים.
והנה אמרינן במגילה (דף כח ע"א) מר זוטרא כי הוה סליק לפורייה אמר שרי ליה לכל מאן דצערן, והיא סגולה לאריכות ימים, כמבואר שם בגמרא, וכן הביא זאת המשנה ברורה (סימן רלט סק"ט) גם ראוי למחול לכל מי שחטא כנגדו וציערו ובזכות זה האדם מאריך ימים.
וכתב בעל הפלא יועץ בספרו אורות אילים (שם): הן עתה העם מקצה אומרים קודם שכיבה הריני מוחל וסולח וכו', אבל מה בצע כשאין פיו ולבו שוין, מי יתן והיה כזה יום מחר שלא יחזיק במחלוקת, וחוששני להם מחטאת, כי יאמר ה' הכהתל באנוש תהתלו בו. ויקצוף אלוקים על קולם. לכן עצתי היא, דמאן דאית ליה מילתא בהדיה חבריה, לא לימא נוסח זה, עד כי יתן אל לבו ויגמור בדעתו לעשות כן.
ונראה שדבריו אמורים באדם שאומר בפיו בלילה הריני מוחל וסולח, ולמחרת יחזיק עדיין במחלוקת, ולכן עדיף שלא יאמר כלל הריני מוחל וכו'. אך שאלתנו מתייחסת לאדם שאינו מתכוון להחזיק במחלוקת, אלא שעדיין לא הגיע לדרגה זו, שיוכל להסיר לגמרי הטינה מלבו, ולו יועיל שיאמר את הנוסח, והחטא ימחל לחבירו, ולאחר כמה ימים, גם יסיר את הטינה מלבו לגמרי.

מאידך, בשו"ת אור לציון (ח"ב פרק טו הלכות מנחה וערבית אות יג), וז"ל,
ונראה שמי שיש לו טינא או כעס על חבירו ואינו מוחל לו, אין לו לומר קטע זה, שכיון שאינו מוחל איך יאמר הריני מוחל וסולח, והרי כתוב דובר שקרים לא יכון לנגד עיני, ואיך ידבר שקר לפני הקדוש ברוך הוא, ולכן ישתדל למחול לו בליבו, ואם אינו יכול למחול, ידלג קטע זה עד שיעביר דבר זה מליבו לגמרי.

בדומה לזה, באשל אברהם (להגאון מבוטשאטש סי' מה), וז"ל:
אודות וקדשתו שלא לעשות שירות ועבדות בכהן כשאינו מוחל. ל"ש בזה חשש לומר שמא אינו מוחל בלב שלם, וליבו בל עימו, כי דברים שבלב אינם דברים כלל. והיא הלכה רווחת לכל מילי. ומאי דקיימ"ל באהע"ז (סימן עו) דחיישינן שאינה מוחלת לו בלב שלם אף שע"י פיוס דידיה אומרת כן, אין ללמוד מזה לשארי מילי כלל, כי עונה שאני. שכיון שכן הוא דת הנשים הצנועות, ודאי שעל ידי מה שאסור לתבוע בפה מפורש, עי"ז גורמת מדת הצניעות, שלא להשמיע משמעות ורמז שהיא כמכרחת אותו בזה, וגם כשאומרות שמוחלות נקיטות הן בלבן, ומצטערות על זה, וכן אמרו חז"ל להדיא בקידושין (דף מז) דכסיפא לה מילתא למתבעיה. ואין זה כי אם בין איש לאשתו כמפורש שם, משא"כ זולת זה אין אנו חוששים לכסיפא מילתא. וכמו שגם קנין סודר מאשה אחר בעלה, לא מהני מצד נחת רוח עשיתי לבעלי, הגם שבשום אמתלא ואומדנא קצת אי אפשר לבטל קנין סודר, עכ"ז אנו דנין לאמתלא ואומדנא ברורה כ"כ, עד שהיא בבחינת מחשבתו ניכרת מתוך מעשיו, שיש כח במחשבה כזו לבטל מעשה הקנין סודר. וכ"ה בההיא דסי' ע"ו שהוא בכלל מחשבתה ניכרת מתוך מעשי'. שכן הוא דת הצנועות נשי בנות ישראל לומר שמוחלת גם שאין לבה עמה בזה. משא"כ כל זולת זה אין לנו ללמוד מזה ודברים שבלב אין לנו לחשוש עליהם כלל.
ומצד מדת חסידות ישמור א"ע בלבבו ויבחין א"ע היטב שאין רצונו מתפשט כלל להעביד הכהן במה שאיננו מוחל לו מחילה גמורה בלב שלם. ושע"פ אומדנא ברורה מרגיש שאין מחילתו בלב שלם ימנע א"ע מזה כ"ה על צד היותר טוב


אשמח ואודה לכל תוספת.

Re: 'אני לא מצליח למחול'! כדאי להגיד בפה שמוחל? זה מועיל לגמרי?

פורסם: ב' נובמבר 14, 2016 11:03 pm
על ידי קנין דעת
האם דברי הגר"י בלזר בנתיבות אור אינם נוגעים לנושא?

Re: 'אני לא מצליח למחול'! כדאי להגיד בפה שמוחל? זה מועיל לגמרי?

פורסם: ב' נובמבר 14, 2016 11:22 pm
על ידי קנין דעת
הנה דבריו

Re: 'אני לא מצליח למחול'! כדאי להגיד בפה שמוחל? זה מועיל לגמרי?

פורסם: ג' נובמבר 15, 2016 4:34 pm
על ידי לעומקו של דבר
לכאורה נראה לחלק השאלה לשנים:
א. האם מחילה בפה ולא בלב מועילה.
ב. את"ל דמועילה, לא תיבעי לך, שהרי בעצם הדיבור נפעלת המחילה וממילא הדיבור אמת לאמיתה; כי תיבעי לך, את"ל דאינה מועילה, האם מותר לומר בפה על מנת שימשכו הלבבות אחר הדיבורים, בחי' האמנתי כי אדבר, או דילמא שיש לחשוש משום דובר שקרים.

והנה כפי מה שמקובל בעולם, ומה שכתב הגר"י מפטרבורג בשם הגרי"ס (וכדאי להעיר לגרי"ז, שאין זה "מפי השמועה"), וכפי שהסכים הגאון מבוטשאש לדינא, וכן מש"כ בגליוני הש"ס, גם במחילה אמרינן דבשב"ל אינם דברים ואין כאן בית מיחוש.

אלא דיש לדון שלעניין לא עלתה על מיטתי קללת חברי, עדיין יש קפידא שלא להעלות גם קפידא שנמחלה בפה, (אבל עדיין יהיה מותר לומר).
אמנם, לכאורה דווקא לעניין זה יש להוכיח, שאמרו בגמרא כתוב "אמר שרי ליה לכל מאן דצערן", ולכאו' מה עניין דיבור לכאן, אלא נראה בזה דאדרבא זהו גופא העניין למחול בפה וכו'.

ודברי הפלא יועץ יש לעיין בהם.

ויש לשים לב שדברי הגאון מבוטשאש מוסבים על "וקדשתו" - וטובא יש לחלק.

Re: 'אני לא מצליח למחול'! כדאי להגיד בפה שמוחל? זה מועיל לגמרי?

פורסם: ג' נובמבר 15, 2016 5:30 pm
על ידי סעדיה
באשכול 'ירא הקהל וישפוט' הועלה דברים מאת הגר"ה זקס.

Re: 'אני לא מצליח למחול'! כדאי להגיד בפה שמוחל? זה מועיל לגמרי?

פורסם: ג' נובמבר 15, 2016 5:56 pm
על ידי לעומקו של דבר
סעדיה כתב:באשכול 'ירא הקהל וישפוט' הועלה דברים מאת הגר"ה זקס.

יש"כ,
viewtopic.php?f=17&t=20851#p205069

מסקנתו שם שלפי הגרי"ס למי שחושש שהקפידה תישאר, כדאי לא למחול כי אז נהיה חטא מה שמקפיד שהרי באמירתו איבד זכותו להקפיד.
אבל יש להעיר שזה רק במי שיש לו זכות תרעומת על פי דין. דאל"ה בין כך אסור לו להקפיד. ואולי אפשר לפרט זאת בנוסח שאומרים.

Re: 'אני לא מצליח למחול'! כדאי להגיד בפה שמוחל? זה מועיל לגמרי?

פורסם: ג' נובמבר 15, 2016 8:01 pm
על ידי שמשון
מתוך הספר על המשפיע החבד"י ר' מענדל פוטרפס
בגלגול הקודם היה מתנגד.docx
(86.37 KiB) הורד 440 פעמים

Re: 'אני לא מצליח למחול'! כדאי להגיד בפה שמוחל? זה מועיל לגמרי?

פורסם: ג' נובמבר 15, 2016 9:34 pm
על ידי אבןטובה
עיין בס' גליוני הש"ס קדושין מט: ותמצא מבוקשך, ואדגרמיתו גרמי אכלו בשר שמינא

Re: 'אני לא מצליח למחול'! כדאי להגיד בפה שמוחל? זה מועיל לגמרי?

פורסם: ג' נובמבר 15, 2016 10:48 pm
על ידי אפרים זלמן
בשעתו נהנתי ממאמר זה: "בין מחילה להתפייסות" (הרב מאיר בראלי, המעיין תשרי תשע"ה).

Re: 'אני לא מצליח למחול'! כדאי להגיד בפה שמוחל? זה מועיל לגמרי?

פורסם: ד' נובמבר 16, 2016 3:31 am
על ידי אבןטובה
ישנו בזה מרבי יוסף ענגיל בגליוני הש"ס קדושין מט: דכיון שאומר שמוחל אע"פ שלא מוחל בלבו הוי דברים שבלב ואינם דברים

Re: 'אני לא מצליח למחול'! כדאי להגיד בפה שמוחל? זה מועיל לגמרי?

פורסם: ו' אוגוסט 17, 2018 4:16 pm
על ידי זאב ערבות
מה השייכות של המחילה ללב? הלא כל הקפידא והמחילה דווקא מתחוללים במוחו ובמחשבתו של האדם.

Re: 'אני לא מצליח למחול'! כדאי להגיד בפה שמוחל? זה מועיל לגמרי?

פורסם: ו' אוגוסט 17, 2018 5:09 pm
על ידי אוצר החכמה
שלמה המלך אומר ונתת לעבדך לב שומע .. להבין. גם עליו אתה שואל הלא ההבנה מתרחשת במוחו ובמחשבתו של האדם?

Re: 'אני לא מצליח למחול'! כדאי להגיד בפה שמוחל? זה מועיל לגמרי?

פורסם: ו' אוגוסט 17, 2018 5:43 pm
על ידי זאב ערבות
אוצר החכמה כתב:שלמה המלך אומר ונתת לעבדך לב שומע .. להבין. גם עליו אתה שואל הלא ההבנה מתרחשת במוחו ובמחשבתו של האדם?

אכן גם על זה אני שואל, האם זה סתם ביטוי יפה, משהו כמו כליות יועצות שגם הוא ביטוי קשה להבנה, או שיש לזאת משמעות מעשית. אני מודע לכך שיש על כך הסברים מטפיסיים, אליגוריים, מוסריים ועוד, אך כשאני הולך לחכם להיוועץ אתו, אני רואה את מצחו מתקמט ולא את שרירי לבו נמתחים או את כפלי בטנו.

Re: 'אני לא מצליח למחול'! כדאי להגיד בפה שמוחל? זה מועיל לגמרי?

פורסם: ו' אוגוסט 17, 2018 5:53 pm
על ידי פלתי
זאב ערבות כתב:
אוצר החכמה כתב:שלמה המלך אומר ונתת לעבדך לב שומע .. להבין. גם עליו אתה שואל הלא ההבנה מתרחשת במוחו ובמחשבתו של האדם?

אך כשאני הולך לחכם להיוועץ אתו, אני אואה את מצחו מתקמט ולא את שרירי לבו נמתחים או את כפלי בטנו.

גם כשאתה מקבל מכה באצבע של הרגל פניך מתעוותות. זה לא אומר שהרגל שלך נמצאת בראש.
המוח הוא המחשב, הנתונים למחשב ניזונים מכל מיני אברים, ויתכן מאד שמידת ההקפדה והמחילה שורשה בלב והוא זה שמזין את הנתונים הללו למוח. המדע עדיין מפגר בבחינת הדברים האלו. עוד חזון למועד.
אבל באמת רחמנות למה להסיט את הפורום לעניינים אחרים. למה לא תפתח אשכול חדש על שאלתך זו שאינה קשורה לנדון האשכול כלל.

Re: 'אני לא מצליח למחול'! כדאי להגיד בפה שמוחל? זה מועיל לגמרי?

פורסם: ו' אוגוסט 17, 2018 6:23 pm
על ידי זאב ערבות
תקרא את המובאות בהודעה הראשונה ואחר כך תאמר לי אם שייך לאשכול זה או לא.
בנוגע להערתך על המכה ברגל אתה מערבב שני נושאים, מכה זה כאב פיסי, מחשבה, הרהור בלב,, סליחה, מחילה בלב וכו' אלה עניני רגשות ומחשבות וכו'. האם הרגשת פעם משהו בלבך? זו שגרת לשון אך האם במציאות הרגשת.

Re: 'אני לא מצליח למחול'! כדאי להגיד בפה שמוחל? זה מועיל לגמרי?

פורסם: ו' אוגוסט 17, 2018 6:53 pm
על ידי פלתי
זאב ערבות כתב:א. תקרא את המובאות בהודעה הראשונה ואחר כך תאמר לי אם שייך לאשכול זה או לא.
ב. בנוגע להערתך על המכה ברגל אתה מערבב שני נושאים, מכה זה כאב פיסי, מחשבה, הרהור בלב,, סליחה, מחילה בלב וכו' אלא עניני רגשות ומחשבות וכו'.
ג. האם הרגשת פעם משהו בלבך? זו שגרת לשון אך האם במציאות הרגשת. אם כן, אני מקנה בך.

א. אין במובאות שבהודעה הראשונה שום עניין ושום שאלה בעניין שאתה עוררת. זה בהחלט לא שייך לאשכול זה.
ב. אתה בעצמך הבאת ראיה לדבריך מאותו חכם שמקמט את מצחו באופן פיסי, ומזה רצית להביא ראיה (שטותית י"ל) שההבנה היא בראש ולא בלב.
ג. לשאלתך האם הרגשתי פעם משהו בליבי? וכי אתה הרגשת רגשות בראשך? הדברים אינם פשוטים. אתה יכול להרגיש משהו במקום אחד, למרות שההרגשה נובעת ממקור אחר. רואים את זה באופן פיזי כמו כאב רגלים שנובע מהשדרה, וגם מן הסתם זה יתכן גם לגבי רגשות.
***********
ועכשיו - הרי מטרת האשכול הזה היא לברר שאלה יפה ועמוקה, האם מחילה בפה מועילה כל זמן שיש לו קפידא עדיין (בלב או בראש או בכליות, אין הבדל). מדוע להסיט את האשכול הזה לעניינים אחרים שאינם נוגעים לו בשום צד?
לפעמים אכן מתפתחים דיונים מענין לענין באותו הענין. אבל כאן הנושא הזה לא רלוונטי לעניינינו ואם ראוי לדון בו, אז יש לפתוח אשכול חדש בענין.
אם יש בך מידת הרחמים בלב או בראש אנא רחם נא וחדל.

Re: 'אני לא מצליח למחול'! כדאי להגיד בפה שמוחל? זה מועיל לגמרי?

פורסם: ו' אוגוסט 17, 2018 7:59 pm
על ידי זאב ערבות
פלתי כתב:
זאב ערבות כתב:א. תקרא את המובאות בהודעה הראשונה ואחר כך תאמר לי אם שייך לאשכול זה או לא.
ב. בנוגע להערתך על המכה ברגל אתה מערבב שני נושאים, מכה זה כאב פיסי, מחשבה, הרהור בלב,, סליחה, מחילה בלב וכו' אלא עניני רגשות ומחשבות וכו'.
ג. האם הרגשת פעם משהו בלבך? זו שגרת לשון אך האם במציאות הרגשת. אם כן, אני מקנה בך.

א. אין במובאות שבהודעה הראשונה שום עניין ושום שאלה בעניין שאתה עוררת. זה בהחלט לא שייך לאשכול זה.
ב. אתה בעצמך הבאת ראיה לדבריך מאותו חכם שמקמט את מצחו באופן פיסי, ומזה רצית להביא ראיה (שטותית י"ל) שההבנה היא בראש ולא בלב.
ג. לשאלתך האם הרגשתי פעם משהו בליבי? וכי אתה הרגשת רגשות בראשך? הדברים אינם פשוטים. אתה יכול להרגיש משהו במקום אחד, למרות שההרגשה נובעת ממקור אחר. רואים את זה באופן פיזי כמו כאב רגלים שנובע מהשדרה, וגם מן הסתם זה יתכן גם לגבי רגשות.
***********
ועכשיו - הרי מטרת האשכול הזה היא לברר שאלה יפה ועמוקה, האם מחילה בפה מועילה כל זמן שיש לו קפידא עדיין (בלב או בראש או בכליות, אין הבדל). מדוע להסיט את האשכול הזה לעניינים אחרים שאינם נוגעים לו בשום צד?
לפעמים אכן מתפתחים דיונים מענין לענין באותו הענין. אבל כאן הנושא הזה לא רלוונטי לעניינינו ואם ראוי לדון בו, אז יש לפתוח אשכול חדש בענין.
אם יש בך מידת הרחמים בלב או בראש אנא רחם נא וחדל.


שאלה. אדם שחטא וביזה את חבירו ופגע בי בצורה נוראה. בלילה, כאשר עמד לומר לפני קריאת שמע שעל המיטה "ריבונו של עולם, הריני מוחל וסולח לכל מי שהכעיס והקניט אותי או שחטא כנגדי..., לא רצה לומר אחד בפה ואחד בלב, ולכן השתדל למחול לאותו יהודי שפגע בו, אך לא הצליח.
ועתה נסתפק איך יאמר זאת, אך בכל זאת יאמר את הריני מוחל לכל מי שהקניט אותי, למרות שבלבו אינו מוחל לו, והרי בלבו יש עדיין טינה וכעס עליו, וכיצד יאמר דברי שקר, הלא 'דובר שקרים לא יכון לנגד עיני'. ואולי עדיף שיאמר 'הריני מוחל וסולח לכל... חוץ מפלוני', או שמא ידלג לגמרי על כל הנוסח, עד שיעביר את הטינה מלבו לגמרי?


הגם שעדיין אינו במדרגה נכבדה זו, למחול לו בלב שלם, ולהעביר כל טינה בלבו, מ"מ עצם זה שיאמר בפיו שהוא מוחל המחילה מועילה, שכן 'דברים שבלב אינם דברים', כמפורסם בשם רבנו ישראל מסלנט שאמר כי מחילה אינה צריכה קניין, וממילא אם יאמר בפה הריני מוחל, אין זה שקר כי מחול לו. ומצינו עוד בגליוני הש"ס בקידושין (דף מט ע"ב, בשם נימוקי מהרמ"מ), שכתב כי המבייש את חבירו וכדומה, ומחל לו בפיו, אף על פי שלא מחל לו בלבו, אמרינן ביה גם כן דברים שבלב אינם דברים.


כתב בעל הפלא יועץ בספרו אורות אילים (שם): הן עתה העם מקצה אומרים קודם שכיבה הריני מוחל וסולח וכו', אבל מה בצע כשאין פיו ולבו שוין, מי יתן והיה כזה יום מחר שלא יחזיק במחלוקת, וחוששני להם מחטאת, כי יאמר ה' הכהתל באנוש תהתלו בו. ויקצוף אלוקים על קולם. לכן עצתי היא, דמאן דאית ליה מילתא בהדיה חבריה, לא לימא נוסח זה, עד כי יתן אל לבו ויגמור בדעתו לעשות כן.
ונראה שדבריו אמורים באדם שאומר בפיו בלילה הריני מוחל וסולח, ולמחרת יחזיק עדיין במחלוקת, ולכן עדיף שלא יאמר כלל הריני מוחל וכו'. אך שאלתנו מתייחסת לאדם שאינו מתכוון להחזיק במחלוקת, אלא שעדיין לא הגיע לדרגה זו, שיוכל להסיר לגמרי הטינה מלבו, ולו יועיל שיאמר את הנוסח, והחטא ימחל לחבירו, ולאחר כמה ימים, גם יסיר את הטינה מלבו לגמרי.


מאידך, בשו"ת אור לציון (ח"ב פרק טו הלכות מנחה וערבית אות יג), וז"ל,
ונראה שמי שיש לו טינא או כעס על חבירו ואינו מוחל לו, אין לו לומר קטע זה, שכיון שאינו מוחל איך יאמר הריני מוחל וסולח, והרי כתוב דובר שקרים לא יכון לנגד עיני, ואיך ידבר שקר לפני הקדוש ברוך הוא, ולכן ישתדל למחול לו בליבו, ואם אינו יכול למחול, ידלג קטע זה עד שיעביר דבר זה מליבו לגמרי.


בדומה לזה, באשל אברהם (להגאון מבוטשאטש סי' מה), וז"ל:
אודות וקדשתו שלא לעשות שירות ועבדות בכהן כשאינו מוחל. ל"ש בזה חשש לומר שמא אינו מוחל בלב שלם, וליבו בל עימו, כי דברים שבלב אינם דברים כלל. והיא הלכה רווחת לכל מילי. ומאי דקיימ"ל באהע"ז (סימן עו) דחיישינן שאינה מוחלת לו בלב שלם אף שע"י פיוס דידיה אומרת כן, אין ללמוד מזה לשארי מילי כלל, כי עונה שאני. שכיון שכן הוא דת הנשים הצנועות, ודאי שעל ידי מה שאסור לתבוע בפה מפורש, עי"ז גורמת מדת הצניעות, שלא להשמיע משמעות ורמז שהיא כמכרחת אותו בזה, וגם כשאומרות שמוחלות נקיטות הן בלבן, ומצטערות על זה, וכן אמרו חז"ל להדיא בקידושין (דף מז) דכסיפא לה מילתא למתבעיה. ואין זה כי אם בין איש לאשתו כמפורש שם, משא"כ זולת זה אין אנו חוששים לכסיפא מילתא. וכמו שגם קנין סודר מאשה אחר בעלה, לא מהני מצד נחת רוח עשיתי לבעלי, הגם שבשום אמתלא ואומדנא קצת אי אפשר לבטל קנין סודר, עכ"ז אנו דנין לאמתלא ואומדנא ברורה כ"כ, עד שהיא בבחינת מחשבתו ניכרת מתוך מעשיו, שיש כח במחשבה כזו לבטל מעשה הקנין סודר. וכ"ה בההיא דסי' ע"ו שהוא בכלל מחשבתה ניכרת מתוך מעשי'. שכן הוא דת הצנועות נשי בנות ישראל לומר שמוחלת גם שאין לבה עמה בזה. משא"כ כל זולת זה אין לנו ללמוד מזה ודברים שבלב אין לנו לחשוש עליהם כלל.
ומצד מדת חסידות ישמור א"ע בלבבו ויבחין א"ע היטב שאין רצונו מתפשט כלל להעביד הכהן במה שאיננו מוחל לו מחילה גמורה בלב שלם. ושע"פ אומדנא ברורה מרגיש שאין מחילתו בלב שלם ימנע א"ע מזה כ"ה על צד היותר טוב



האמנם אין במובאות שום ענין בשאלה ששאלתי?

Re: 'אני לא מצליח למחול'! כדאי להגיד בפה שמוחל? זה מועיל לגמרי?

פורסם: ש' אוגוסט 18, 2018 9:24 pm
על ידי פלתי
הצילו !!!

Re: 'אני לא מצליח למחול'! כדאי להגיד בפה שמוחל? זה מועיל לגמרי?

פורסם: ש' אוגוסט 18, 2018 9:31 pm
על ידי דרומי
גא"מ לקריאה הנרגשת!

ובלשון הסליחות: אולי ירחם...

Re: 'אני לא מצליח למחול'! כדאי להגיד בפה שמוחל? זה מועיל לגמרי?

פורסם: ש' אוגוסט 18, 2018 9:33 pm
על ידי ישא ברכה
הדברים שהובאו בשם ר' ישראל, לא נשמעים הגיונים (וקשה להניח שאכן אמר דברים אלו). מה פתאום שתועיל מחילה בפה ולא בלב? וגם הדימוי לדברים שבלב לא קשור, שם זה כלל איך מנהלים את החיים בין בני אדם (קנינים וכיוצב"ז), וכי גם בתפילה נאמר דברים שבלב אינם דברים, ואין צורך לכוון..

(מה שאולי יש לדון, האם אדם שביקש מחילה מחבירו, וחבירו אמר לו שמוחל, אבל הוא חושש שבאמת בליבו לא מחל, האם יש צורך לחזור ולבקש כסדר בקשת מחילה, או שיכול להסתפק במה שאמר לו חבירו ואי"צ לחשוש. וגם בזה מסתבר שאין משמעות לפה בלא הלב).

Re: 'אני לא מצליח למחול'! כדאי להגיד בפה שמוחל? זה מועיל לגמרי?

פורסם: ש' אוגוסט 18, 2018 9:38 pm
על ידי דרומי
אולי אפשר להסביר קצת, שעצם האמירה בפה מלמדת (וליתר דיוק: פועלת) איזה מחילה קטנה בלב, ודו"ק היטב

Re: 'אני לא מצליח למחול'! כדאי להגיד בפה שמוחל? זה מועיל לגמרי?

פורסם: ש' אוגוסט 18, 2018 9:45 pm
על ידי ישא ברכה
מחילה קטנה, אם איננה מושלמת פירושה שעדיין יש אצל הנפגע קפידא/כאב בלב. אם כך, אין פיתרון חוץ מלהוריד גם קפידא קטנה זו, ע"י בקשת מחילה.

Re: 'אני לא מצליח למחול'! כדאי להגיד בפה שמוחל? זה מועיל לגמרי?

פורסם: ש' אוגוסט 18, 2018 9:46 pm
על ידי דרומי
ברור. התכוונתי רק לומר שיש איזה תועלת בעצם האמירה, ברור שזה עדיין רחוק מלהיות מושלם.

[ויש דיון בענין הוידוי על עבירות כאשר אומרו ופיו בל עמו, שהרמב"ם נוקט על זה את המשל "כטובל ושרץ בידו". וביארו בזה, שאכן יש איזה תועלת בוידוי כזה, שהרי הרמב"ם ממשילו ל"טובל"! אלא שלאידך גיסא "שרץ בידו", אבל סו"ס יש בזה איזה משהו טוב ואכמ"ל]

Re: 'אני לא מצליח למחול'! כדאי להגיד בפה שמוחל? זה מועיל לגמרי?

פורסם: א' אוגוסט 19, 2018 2:31 am
על ידי חיימשה
גא''מ לדבריו של הרב ישא ברכה.
ומעשים שבכל יום שאנשים פוגעים ומבקשים מחילה בלא שום חרטה רק כמצוות אנשים, והנפגע ביודעו זאת מהנהן בראשו כמוחל כדי שלא יהפכוהו ל'אכזרי', אטו לזאת מחילה יקרא?

Re: 'אני לא מצליח למחול'! כדאי להגיד בפה שמוחל? זה מועיל לגמרי?

פורסם: ו' אוגוסט 31, 2018 11:58 am
על ידי עושה חדשות
על עניני מחילה ופיוס, כדאי לעיין גם בהמצורף כאן, "קונטרס הריני מוחל".

Re: 'אני לא מצליח למחול'! כדאי להגיד בפה שמוחל? זה מועיל לגמרי?

פורסם: א' ספטמבר 02, 2018 9:25 pm
על ידי אוהב עמו
הג"ר הלל זקס היה אומר שתרעומת הוא כעין חיוב של אדם לחברו (כעין חיוב ממון) וממילא בגע שמוחל בפיו יש לו להזהר שלא יהיה לו שום תרעומת שאם לא כן אזי זו תרעומת שלא כדין.
והיה מדייק כן על המשנה בהאומנין "אין לו אלא תרעומת" שתרעומת מיהא יש לו.

Re: 'אני לא מצליח למחול'! כדאי להגיד בפה שמוחל? זה מועיל לגמרי?

פורסם: א' ספטמבר 02, 2018 11:36 pm
על ידי נוטר הכרמים
אוהב עמו כתב:הג"ר הלל זקס היה אומר שתרעומת הוא כעין חיוב של אדם לחברו (כעין חיוב ממון) וממילא בגע שמוחל בפיו יש לו להזהר שלא יהיה לו שום תרעומת שאם לא כן אזי זו תרעומת שלא כדין.
והיה מדייק כן על המשנה בהאומנין "אין לו אלא תרעומת" שתרעומת מיהא יש לו.

לכאורה אין הדברים מסתברים, ואבאר. הרי כשמוחל בפה ואין המחילה גמורה בלבו, אין הביאור שהוא דובר שקר ואינו רוצה למחול, או שמתכחש לקפידא שבלו, אלא שישנם רובדים בנפש האדם, ואף שבפיו ובשפתיו הוא מוחל, היינו ברמה של 'מעל פני השטח', וכלפי זה הוי מחילה גמורה שמוכן לחיות עם הפגיעה ולהעביר עליה, אולם בפנימיות הנפש - הפצע עדיין פתוח ולא הגלידה המכה, ולכן יש עדיין את מקום התרעומת. ומה"ט אין כאן כמין חזרה ותהיה על הראשונות, אלא במקום זה לא היתה מחילה מעולם.
ודוק היטב כוחות הנפש כי כך הוא, ולכן המחילה באה לרוב במצב של התרוממות רוחנית או מצב נפשי נעלה כמו בעת שמחה וטוב לב.

ויתכן שאם המחילה באה מכח בקשת מחילה שאני, והכי מסתברא טפי.

Re: 'אני לא מצליח למחול'! כדאי להגיד בפה שמוחל? זה מועיל לגמרי?

פורסם: א' ספטמבר 02, 2018 11:57 pm
על ידי מענה איש
לא מבין דבריך וכי אם אדם יתחייב על צדקה בעת התרוממות הנפש או בשעת שמחה ואחר כך תחזור נפשו למצב הרגיל וכי יכול לחזור בו מהתרומה? התחייבת תשלם, אף כאן מחלת אז אסור לך להקפיד עוד בלב.