מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם צריך ויש חובה להעיד גם אם מפסיד מכך?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

האם צריך ויש חובה להעיד גם אם מפסיד מכך?

הודעהעל ידי שלח » ו' נובמבר 18, 2016 12:33 pm

לכאורה להעיד זה חובה אבל אולי זה מדין גמילות חסד, ואם המעיד יפסיד מכך או כספית או שיאימו ויטרידו אותו וכדומה אז מותר לו לא להעיד לחבירו

אבןטובה

Re: האם צריך ויש חובה להעיד גם אם מפסיד מכך?

הודעהעל ידי אבןטובה » ו' נובמבר 18, 2016 8:02 pm

עד אחד הוא מדין גמ"ח יעוי' בראשונים ר"פ הכונס.. בשאילתות כ' דאיכא בזה משום ל"ת על דם רעך ויש בזה תשובה בשו"מ ואכה"מ

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: האם צריך ויש חובה להעיד גם אם מפסיד מכך?

הודעהעל ידי קראקובער » א' נובמבר 20, 2016 9:29 am

שלח כתב:לכאורה להעיד זה חובה אבל אולי זה מדין גמילות חסד, ואם המעיד יפסיד מכך או כספית או שיאימו ויטרידו אותו וכדומה אז מותר לו לא להעיד לחבירו


הגמרא בשבועות מדמה את זה להשבת אבידה ויתכן שזה תלוי אם פטור זקן ואינו לפי כבודו הוא בכל אדם או דווקא זקן או תלמיד חכם וזה מחלוקת בין הרמב"ם להטור כידוע.

יבנה
הודעות: 3753
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: האם צריך ויש חובה להעיד גם אם מפסיד מכך?

הודעהעל ידי יבנה » ב' נובמבר 21, 2016 12:55 am

שו"ת אבקת רוכל סימן קצה
"קול שועת ה"ר משה ן' שושן עלתה לפנינו על האלוף כה"ר משה רוז'א ותרין דעמיה שגזרו חרם עליו להגיד עדות שיודע לאדם אחד והוא טען שאינו יכול להיותו נוגע בדבר וגם כי יש לו סכנת גוף וממון אם יגיד בדבר ולא חששו לדבריו והחרימו וה"ר משה ן' שושן השיב להם האדרב' וראינו פסקי האלופים רבני איטאלייא שפסקו שנידוהו שלא כדין והאדרבא שלו הוא כדין וחל עליהם ובקש מאתנו לחוות דעתינו בדבר.
והנה ראינו דאעיקרא דדינא פירכא ומכח שמנה טענות לא היה להם רשות לנדותו.
...הטענה השמינית שאפי' לא היה בדבר סכנת גוף אלא סכנת ממון בלבד היה מותר לכבוש עדותו אפי' אם היה ראוי להעיד ומודה ראב"ן שלא חל עליו החרם ואין אומרים לזה הפסד ממונך כדי שיזכה חברך בממון שהרי אין אדם חייב להעיד על חבירו אלא מדין גמילות חסדים כמ"ש נמקי יוסף פרק הכונם /הכונס/ בשם הרא"ה ואין גמילו' חסד שיפסיד אדם ממונו בשבילו דיותר הוא חייב להיותו חס על נכסיו מעל נכסי חבירו וכדאשכחן במשיב אבידה הילכך אפי' לראב"ן מותר לו לכבוש עדותו אפי' בראוי להעיד וכ"ש בשאינו ראוי להעיד.
...יוסף קארו ישראל דיקוריאל משה מטראני"
ודומה לזה במנחת שלמה ח"א סי' פ"ב לקראת סופו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 443 אורחים