מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביאור המושגים ההלכתיים – מנהג, הלכה וטועה בדבר הלכה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
דוד העיתונאי
הודעות: 164
הצטרף: ה' אוקטובר 06, 2016 1:29 pm

ביאור המושגים ההלכתיים – מנהג, הלכה וטועה בדבר הלכה

הודעהעל ידי דוד העיתונאי » ו' נובמבר 18, 2016 1:59 pm

נתחיל בקושיות:
1. הרמ"א מזכיר הרבה: וכן נוהגין, לא נהגו כן. וקשה, איזה מין מדד זה , כשאנו מבקשים לדעת מה התורה ציותה ?
2. מה הפירוש ה"הלכה", לדוגמא: כשיש מחלוקת ת"ק ור"ש והלכה כת"ק, מי היא סמכות העל מעל שני התנאים האלו שקבעה את ההלכה. והאמת, שהדעה שהתקבלה בין החכמים או בציבור שומרי תורה ומצוות, היא ההלכה. וא"כ ההלכה נקבעת לפי המנהג שנוהגים ישראל, וזה כמו שהקשינו בקושיא 1: מה הסמכות של העם לקבוע את ההלכה, הרי לא מדובר בגדולים ובחכמים יותר מהתנאים שחלקו, להיפך, מדובר בתלמידיהם ובקטנים מהם ?
3. איך יתכן שנער בן י"ג שנה או חילוני שעכשיו חזר בתשובה מחוייב בכל המצוות, הרי ידיעותיו הם מועטות והוא צריך הרבה שנים לקבל מושגים בד' חלקי שו"ע ? כלום נאמר שהוא עובר כל ימיו על עבירות ורק הוא אנוס, והקושיא מתעצמת, שאפילו הגדולים שבכל דור טעו בהלכות, או שלא כיוונו לדעה הנכונה שנפסקה להלכה. ואין סוף לידיעת התורה. א"כ שייך לומר שהשי"ת ציוה עלינו דברים שהם למעלה מהשגתינו, והלא לא ניתנה תורה למלאכי השרת. וגם מי שממלא חובתו במצוות ידיעת התורה לפי דרגתו ותנאיו לא יימלט שלא ייכשל בהלכה.
וכשהתבוננתי וליבנתי דבר זה עם הרבה ת"ח, התברר, שהמקור לכך הוא מש"כ בי"ג עיקרים: "אני מאמין באמונה שלימה שכל התורה המצויה עתה בידינו היא הנתונה למשה רבינו עליו השלום"
זאת אומרת , שמעיקרי התורה והדת היא אמונה זו, שלא ייתכן שייטוש ה' עמו ויהודים לא ידעו ולא ילכו בדררך התורה. וכמו שאמר רשב"י, כי לא תישכח מפי זרעו.
וכן זה המודד הכי טוב לקבוע כמו מי לנהוג, מה התקבל בעם ישראל. והשורש של "מנהג" ו"הלכה" הוא שורש אחד, וע"ד משל, אבא יכול לתאר לעצמו שהוא קובע חוקים וכללים בהנהגת ביתו, מה שקובע בעיקר זה מה שמיושם בשטח ולא הניסוח של ההוראות. ובנמשל אצל הקב"ה זה קצת שונה, כיון שהוא קרא מראש מה יהא עד סוף כל הדורות, לכן מתחילה כשניסח את ציוויי התורה וקבע את המצוות הפרטים והדקדוקים, הכול היה כפי שישראל יבינו ויקבלו זאת לבסוף, ואיך שהם יישמו את המצוות במציאות.
ולפי זה נראה לענ"ד לחדש עוד. שגם מי שטועה בדבר הלכה, אבל הוא מצידו קיבל עליו עול תורה ולומד הלכות כפי יכולתו. הוא דומה לאב שרואה שבנו קטן מידי ולא מצליח לרדת לסוף דעתו ועושה הפוך מכוונתו, אז הוא אומר: טוב שיעשה כך, העיקר שהוא מכוון ומתאמץ כפי יכולתו לעשות רצוני, ומזה יש לו נחת רוח. וא"כ יהודי כזה אינו בגדר אנוס אלא אין כאן ציווי כלל. והתורה נתנה רשות לפסוק הלכה גם כנגד בת קול מן השמים כי "לא בשמים היא". שקיום המצוות הוא לפי דעתו, (כמובן רק כשמבטל דעתו לדעת תורה).

עזריאל ברגר
הודעות: 13141
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ביאור המושגים ההלכתיים – מנהג, הלכה וטועה בדבר הלכה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' נובמבר 19, 2016 8:58 pm

לגבי שאלה ג - ראה כאן http://chabadlibrary.org/books/admur/lk ... /index.htm
בסעיף ה' ואילך נוקט שאי"ז אפילו בגדר של אונס, אלא ע"ד "מצוותו בכך".

בברכה המשולשת
הודעות: 14234
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ביאור המושגים ההלכתיים – מנהג, הלכה וטועה בדבר הלכה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' נובמבר 19, 2016 9:13 pm

לגבי 1-2, יעויין בהקדמת הרמ"א לדרכי משה ולמפה שהדברים מבוארים באר היטב.

דוד העיתונאי
הודעות: 164
הצטרף: ה' אוקטובר 06, 2016 1:29 pm

Re: ביאור המושגים ההלכתיים – מנהג, הלכה וטועה בדבר הלכה

הודעהעל ידי דוד העיתונאי » ד' נובמבר 23, 2016 12:07 pm

בברכה המשולשת כתב:לגבי 1-2, יעויין בהקדמת הרמ"א לדרכי משה ולמפה שהדברים מבוארים באר היטב.

תודה על המראה מקום.
עיינתי שם וראיתי שמדבר על מה שפוסק כראשונים אחרים, שהבת יוסף לא סמך עליהם.
אך בנוגע למה שכתבתי לעיל לא ראיתי התייחסות.
תודה לעזריאל ברגר שציטט לי מהליקוטי שיחות חלק ל"ה פ' וירא שיחה א':
. ונראה, דמה שנת"ל (סעיף ב), דכיון שמיד כשהגדיל הקטן ה"ה מתחייב בכל המצוות כולן, לכן אם לא קיימן או עבר עליהן מחמת חסרון ידיעה והכנה קודמת נחשב כמבטל מ"ע וכעובר על מל"ת — אינו מוכרח. ובהקדים:
כשהתורה מחייבת באיזו מצוה, פשוט שהחיוב חל רק באופן שתוכל להתקיים בדרך הטבע, דלא ניתנה תורה למלאכי השרת, ואם קיומה דורש שהיית זמן אינו עובר על החיוב כל משך אותו הזמן. ולדוגמא, במצות ביעור חמץ, הרי כל זמן שעוסק בביעורו עד שנתבער בפועל אינו עובר על מצות תשביתו. דזהו גדר המצוה — לעשות מה שביכולתו לבער החמץ, ואם מתעסק בזה ה"ה עוסק בקיום המצוה. וכו' עיין שם כל ההמשך. וזה מקור טוב וסיוע לדברינו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14234
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ביאור המושגים ההלכתיים – מנהג, הלכה וטועה בדבר הלכה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' נובמבר 23, 2016 5:44 pm

דוד העיתונאי כתב:
בברכה המשולשת כתב:לגבי 1-2, יעויין בהקדמת הרמ"א לדרכי משה ולמפה שהדברים מבוארים באר היטב.

תודה על המראה מקום.
עיינתי שם וראיתי שמדבר על מה שפוסק כראשונים אחרים, שהבת יוסף לא סמך עליהם.
אך בנוגע למה שכתבתי לעיל לא ראיתי התייחסות..


א. רבינו הרמ"א מסביר שם מה משמעות המונחים "נהגו" ו-"נוהגים" וכד' בהגהותיו לשו"ע
ב. לא מדובר רק על לפסוק כראשונים אחרים אלא על שיטת פסיקה שונה בתכלית.
ג. יעויין עוד בהרחבה בהקדמת רבינו חיים ב"ר בצלאל אחי מרנא המהר"ל לויכוח מים חיים

פלוריש
הודעות: 2468
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: ביאור המושגים ההלכתיים – מנהג, הלכה וטועה בדבר הלכה

הודעהעל ידי פלוריש » ד' נובמבר 23, 2016 10:03 pm

כתב הר"י מיגאש שעדיף מי שיודע הלכות פסוקות אף שאינו יודע את מקורן בסוגיות.
וחלק עליו מהר"ל, שלדעתו עדיף מי שיודע את הסוגיה בלי להכיר את דברי הפוסקים - והוא פוסק כמה שנראה לו עצמו נכון, אף שבאמת הוא טעות.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 208 אורחים