מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שמא עבד או ממזר הוא דלא חייס עלי

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שאלת תם
הודעות: 107
הצטרף: ג' ספטמבר 20, 2016 4:57 am

שמא עבד או ממזר הוא דלא חייס עלי

הודעהעל ידי שאלת תם » ד' נובמבר 23, 2016 2:26 am

ברכות ז ב
צריך ביאור:
א. מדוע ממזר יותר אכזר מאדם רגיל?
ב. מהיכן מגיע ממזר שאינו עבד לביתו של דוד (והרי הגזירה הייתה שתקום עליו רעה מביתו)?
ראיתי ביעב"ץ שבתוך דבריו כתב: אבל עבד או נכרי וכו', וחשבתי שאולי כך היה כתוב במקור ושינו מחמת הצנזורה, אלא שעדיין קשה:
א. למה לא כתבו עכו"ם כמו בכל המקומות שהצנזורה שינתה מגוי לעכו"ם?
ב. עדיין קשה איך מגיע גוי שאינו עבד לבית דוד?
ג. האם עבד אינו גוי, וא"כ מה הרבותא לומר עבד או גוי, האם זה על דרך 'לא זו אף זו'?

אשמח על הארת עיני.

אבןטובה

Re: שמא עבד או ממזר הוא דלא חייס עלי

הודעהעל ידי אבןטובה » ד' נובמבר 23, 2016 2:28 am

שא' מביתו יזנה ויהיה ממזר
והכוונה כיון שאינו בנו ויהא רגיל בביתו לא יהיה רחמן עליו אלא יותר אכזרי משאר בני ביתו כי דרך הבן לרחם על האב

שאלת תם
הודעות: 107
הצטרף: ג' ספטמבר 20, 2016 4:57 am

Re: שמא עבד או ממזר הוא דלא חייס עלי

הודעהעל ידי שאלת תם » ד' נובמבר 23, 2016 2:39 am

תודה רבה!
מסתמא התכוונת 'תזנה' ולא 'יזנה'.
ולפ"ז צ"ל שהרבותא היא שאפילו אם לא יהיה זה עבד, אלא מישהו שייחשב לבנו או לנכדו, מ"מ כיון שאליבא דאמת אינו כן, לא יהיו לו את הרחמים הטבעיים על דוד. אלא שעדיין קצת צ"ב מהיכן היה לו פשוט כ"כ שאבשלום הוא כן בנו? (ואולי היה דומה לו או שהיה לו סימן אחר לכך.)


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 592 אורחים