ברכות ז ב
צריך ביאור:
א. מדוע ממזר יותר אכזר מאדם רגיל?
ב. מהיכן מגיע ממזר שאינו עבד לביתו של דוד (והרי הגזירה הייתה שתקום עליו רעה מביתו)?
ראיתי ביעב"ץ שבתוך דבריו כתב: אבל עבד או נכרי וכו', וחשבתי שאולי כך היה כתוב במקור ושינו מחמת הצנזורה, אלא שעדיין קשה:
א. למה לא כתבו עכו"ם כמו בכל המקומות שהצנזורה שינתה מגוי לעכו"ם?
ב. עדיין קשה איך מגיע גוי שאינו עבד לבית דוד?
ג. האם עבד אינו גוי, וא"כ מה הרבותא לומר עבד או גוי, האם זה על דרך 'לא זו אף זו'?
אשמח על הארת עיני.