עמוד 1 מתוך 1

אוה"ע תחת מערכות השמים

פורסם: ה' נובמבר 24, 2016 5:59 pm
על ידי איש בער
האם מותר ליהודי להאמין שאומות העולם נתונים תחת מערכות השמים, הלא 'אין עוד מלבדו' כתיב?
האין זה מגרע מאמונתינו ביחודו ואחדותו ית"ש שלו לבדו הכח והממשלה?
הן דבר זה מפי רבותינו הראשונים יצאה, ואבקש להבין ביאורו, האיך יתכן שיהיה כח אחר מעורב בהנהגתו ית'

Re: אוה"ע תחת מערכות השמים

פורסם: ה' נובמבר 24, 2016 6:05 pm
על ידי פלגינן
פסוק מפורש.

Re: אוה"ע תחת מערכות השמים

פורסם: ה' נובמבר 24, 2016 8:04 pm
על ידי איש בער
אולי תפרשו יותר דבריכם,
דוק שאיני מחפש מקורות על עצם הרעיון, רק כיצד להתאימו עם אמונתינו ביחוד הגמור שאין שום כח מבלעדי ה'

Re: אוה"ע תחת מערכות השמים

פורסם: ה' נובמבר 24, 2016 9:07 pm
על ידי לבנון
דברים ד יט. וברמב"ן שם.
ירמיה י ב. וברד"ק שם.
שבת קנו א; סוכה כט א.
דרך ה' לרמח"ל ח"ב פ"ז ב-ג

Re: אוה"ע תחת מערכות השמים

פורסם: ה' נובמבר 24, 2016 9:16 pm
על ידי איש בער
איש בער כתב:דוק שאיני מחפש מקורות על עצם הרעיון, רק כיצד להתאימו עם אמונתינו ביחוד הגמור שאין שום כח מבלעדי ה'

Re: אוה"ע תחת מערכות השמים

פורסם: ה' נובמבר 24, 2016 9:34 pm
על ידי אוצר החכמה
אני לא מבין את השאלה. האם אתה מקבל שאפשר לומר שאין השגחה פרטית על אבנים ומה שקובע אם אבן תיפול או לא זה חוקי הטבע בלבד?

Re: אוה"ע תחת מערכות השמים

פורסם: ה' נובמבר 24, 2016 9:35 pm
על ידי איתן
איש בער כתב:האם מותר ליהודי להאמין שאומות העולם נתונים תחת מערכות השמים, הלא 'אין עוד מלבדו' כתיב?

האם יש בעיה להאמין שהן יהודים והן גויים נתונים תחת חוקי הפיזיקה? למשל חוק הגרביטציה? האומות נתונות לשליטת הטבע/איצטגנינות (בחר לפי שיקול דעתך). ואילו על עם ישראל אמרו שאין מזל לישראל, משום שה' מפקיע אותם משלטונם ותולה בעצמו.

אמנם אין הכי נמי היו הוגים חסידיים שכפרו בחוקי הטבע קבועים וסברו שהכל הולך אחר רצון ה' כל רגע ורגע. ואין רוח הרמב"ם נחה מהם.
גם על מערכות השמים היה לרבינו דעה משלו ואכמ"ל.

נ.ב. אחרי שגמרתי לכתוב את ההודעה, ראיתי את ההודעה של אוצר החכמה, אך בכל זאת שלחתי את הודעתי, אף שחלק מדברי כבר נכתבו בסגנונם הם בהודעה הנ"ל.

Re: אוה"ע תחת מערכות השמים

פורסם: ה' נובמבר 24, 2016 9:48 pm
על ידי איש בער
איתן כתב:
איש בער כתב:האם מותר ליהודי להאמין שאומות העולם נתונים תחת מערכות השמים, הלא 'אין עוד מלבדו' כתיב?

האם יש בעיה להאמין שהן יהודים והן גויים נתונים תחת חוקי הפיזיקה? למשל חוק הגרביטציה? האומות נתונות לשליטת הטבע/איצטגנינות (בחר לפי שיקול דעתך). ואילו על עם ישראל אמרו שאין מזל לישראל, משום שה' מפקיע אותם משלטונם ותולה בעצמו.

אם כדבריך, והכוונה למערכות הטבע וכו' היבשים, בלי חפץ ורצון כלל, אבקש להבין הרי מצינו בכמה מקומות שהב"נ אינם מוזהרים אשיתוף מטעם שהם באמת נתונים תחתיהם, והאיך אפשר לעבוד לחוקי הטבע - בלי לייחס להם רצון?

איתן כתב:אמנם אין הכי נמי היו הוגים חסידיים שכפרו בחוקי הטבע קבועים וסברו שהכל הולך אחר רצון ה' כל רגע ורגע. ואין רוח הרמב"ם נחה מהם.
גם על מערכות השמים היה לרבינו דעה משלו ואכמ"ל.

האם שיטה זו זהה לשיטת החסידות?

Re: אוה"ע תחת מערכות השמים

פורסם: ה' נובמבר 24, 2016 9:56 pm
על ידי השואל מרבו
לבנון כתב:דברים ד יט. וברמב"ן שם.
ירמיה י ב. וברד"ק שם.
שבת קנו א; סוכה כט א.
דרך ה' לרמח"ל ח"ב פ"ז ב-ג


אני יודע שכוונת הרב פותח האשכול שליט"א אינה למ"מ אלא לביאור הענין, אבל אולי בדרך אגב יוסיפו חכמי הפורום גם מ"מ. לי ידוע על המלבי"ם מלכים פרק י"ז. אשמח לדעת עוד.

Re: אוה"ע תחת מערכות השמים

פורסם: ה' נובמבר 24, 2016 9:58 pm
על ידי מוישי
הלא דבר פשוט הוא, ה' עשה עושה ויעשה לכל המעשים, אבל לאוה"ע ההנהגה היא עפ"י חוקי הטבע, ואילו לישראל ההנהגה היא בהשגחה פרטית. מה לא מובן?

Re: אוה"ע תחת מערכות השמים

פורסם: ה' נובמבר 24, 2016 10:00 pm
על ידי השואל מרבו
מוישי כתב:הלא דבר פשוט הוא, ה' עשה עושה ויעשה לכל המעשים, אבל לאוה"ע ההנהגה היא עפ"י חוקי הטבע, ואילו לישראל ההנהגה היא בהשגחה פרטית. מה לא מובן?


אבל מה שייך "לעבוד" לחוקות הטבע גרידא?

Re: אוה"ע תחת מערכות השמים

פורסם: ה' נובמבר 24, 2016 10:16 pm
על ידי איתן
איש בער כתב:
איתן כתב:
איש בער כתב:האם מותר ליהודי להאמין שאומות העולם נתונים תחת מערכות השמים, הלא 'אין עוד מלבדו' כתיב?

האם יש בעיה להאמין שהן יהודים והן גויים נתונים תחת חוקי הפיזיקה? למשל חוק הגרביטציה? האומות נתונות לשליטת הטבע/איצטגנינות (בחר לפי שיקול דעתך). ואילו על עם ישראל אמרו שאין מזל לישראל, משום שה' מפקיע אותם משלטונם ותולה בעצמו.

אם כדבריך, והכוונה למערכות הטבע וכו' היבשים, בלי חפץ ורצון כלל, אבקש להבין הרי מצינו בכמה מקומות שהב"נ אינם מוזהרים אשיתוף מטעם שהם באמת נתונים תחתיהם, והאיך אפשר לעבוד לחוקי הטבע - בלי לייחס להם רצון?

איתן כתב:אמנם אין הכי נמי היו הוגים חסידיים שכפרו בחוקי הטבע קבועים וסברו שהכל הולך אחר רצון ה' כל רגע ורגע. ואין רוח הרמב"ם נחה מהם.
גם על מערכות השמים היה לרבינו דעה משלו ואכמ"ל.

האם שיטה זו זהה לשיטת החסידות?

א. שיתוף לבני נוח איננו דבר פשוט כלל... ונתון במלוקת.
יש שתי אפשרויות להסביר את שאומות העולם כפופים לכוכבים/שרים. אפשרות הראשונה שיש לכוכבים השפעה, אך לא רצון. כמו באיצטגנינות המקובלת. כך אפשר גם להסביר את הגמרא בשבת. אפשרות השניה היא שיש להם אף רצון.
אני הסברתי יותר לפי צד ראשון. (אין כל זה נוגע לדעתי האישית).
ב. איני מומחה לחסידות. במקרה כמה פעמים ראיתי/שמעתי ציטוטים של הוגי החסידות על חוקי הטבע.

Re: אוה"ע תחת מערכות השמים

פורסם: ה' נובמבר 24, 2016 11:25 pm
על ידי שבילי דנהרדעא
גם על ישראל יש מחלוקת בגמרא אי יש מזל לישראל, אלא שכן הוא הבריאה שברא הקב"ה שיהא כפופים למזלות, וזהו דרך הנהגת העולם.
ובשיטת החסידות, אולי כוונת קדשם, כיון דכל הבריאה הוא על ידי הקב"ה, ולשיטת הבעש"ט הק' הרי הוא מחדש את הבריאה בכל רגע, א"כ גם הטבע שנעשה עכשיו הרי הרגע זה נעשית ע"י הקב"ה בכבודו ועצמו, אלא שעדיין הקב"ה אינו משנה חוקי הטבע שקבע בעולמו, ולישראל שהם בהשגחה פרטית, הקב"ה אף משנה חוקי הטבע להיטיב להם, ומשגיח עליהם להגן עליהם מכל רע אם לא נגזר עליהם, משא"כ אוה"ע וכן הרשעים אין הקב"ה משנה הטבע להגן עליהם ולהצילם אפילו אם לא נגזר, ובכל אופן עדיין הוא מעשה ידי הקב"ה.

Re: אוה"ע תחת מערכות השמים

פורסם: ש' נובמבר 26, 2016 10:01 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
השואל מרבו כתב:
לבנון כתב:דברים ד יט. וברמב"ן שם.
ירמיה י ב. וברד"ק שם.
שבת קנו א; סוכה כט א.
דרך ה' לרמח"ל ח"ב פ"ז ב-ג


אני יודע שכוונת הרב פותח האשכול שליט"א אינה למ"מ אלא לביאור הענין, אבל אולי בדרך אגב יוסיפו חכמי הפורום גם מ"מ. לי ידוע על המלבי"ם מלכים פרק י"ז. אשמח לדעת עוד.

פרקי דרבי אליעזר (פרק כ"ד) קרוב לסופו. רלב"ג (דברים דברים לב:ח).