מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
להודות ולהלל
הודעות: 305
הצטרף: ה' ספטמבר 01, 2016 5:54 pm

האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי להודות ולהלל » א' נובמבר 27, 2016 6:24 am

נסתפקתי באחד ששאל אותי האם יש איסור של לא ילבש להשתמש בבושם הנקרא "דאודורנט" .
לענ"ד, בדאודורנט ללא ריח, מותר, כיון שזה רק להסיר הזעה,
השאלה בדאודורנט עם ריח?
אשמח לשמוע חוו"ד הלומדים בענין זה. לא רק תשובה הלכתית כן או לא, אלא גם ביאור הענין.

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: "לֹא יִהְיֶה כְלִי גֶבֶר עַל אִשָּׁה וְלֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה כִּי תוֹעֲבַת ה' אֱלֹקֶיךָ כָּל עֹשֵׂה

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' נובמבר 27, 2016 7:45 am

אם הכוונה ליפוי ולא למניעת הריח, יש מחלוקת בפוסקים אם זה דרך גברים שרי או לא, זה מתחיל ברא' תוס' ע"ז כמדומה עולה להיתר ריטב"א שבת שאוסר, ומסתיים בהגר"א בשו"ע שאוסר, והרמ"א וקצוש"ע למשל שמתיר שימוש במראה במקומות שנוהגים גם גברים.

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: "לֹא יִהְיֶה כְלִי גֶבֶר עַל אִשָּׁה וְלֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה כִּי תוֹעֲבַת ה' אֱלֹקֶיךָ כָּל עֹשֵׂה

הודעהעל ידי חוקר ודורש » א' נובמבר 27, 2016 8:26 am

אם רוב העולם נוהג לילך באופן שאינו מזיק לסביבה,דהיינו אם ריח,
מסתבר שאין בזה לא ילבש לענ"ד
נערך לאחרונה על ידי חוקר ודורש ב ג' נובמבר 29, 2016 11:49 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

"לֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה" - שימוש ב'דאודורנט'

הודעהעל ידי יאיר » א' נובמבר 27, 2016 8:33 am

להודות ולהלל כתב:נסתפקתי באחד ששאל אותי האם יש איסור של לא ילבש להשתמש בבושם הנקרא "דאודורנט" .
לענ"ד, בדאודורנט ללא ריח, מותר, כיון שזה רק להסיר הזעה,
השאלה בדאודורנט עם ריח?
אשמח לשמוע חוו"ד הלומדים בענין זה. לא רק תשובה הלכתית כן או לא, אלא גם ביאור הענין.

יש להבדיל בין בושם (שנועד להפיץ ריח טוב ומסתמא בעיקרו אסור אף בבושם ה'מיוחד לגברים') לדאודורנט שעיקרו למנוע ריח רע ויש יותר צד להקל (למרות שיש כיום אפשרויות למנוע ריח רע ללא תוספת ריח טוב כמו 'חלאבין' למשל וזה צד לאסור) וכמ"ש הר' פר"י לעיל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: "לֹא יִהְיֶה כְלִי גֶבֶר עַל אִשָּׁה וְלֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה כִּי תוֹעֲבַת ה' אֱלֹקֶיךָ כָּל עֹשֵׂה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' נובמבר 27, 2016 8:47 am

הרי לת"ח אסור לצאת מבושם (מפני החשד) ומשמע שלאדם רגיל מותר אך אינו ראוי,
והרי בזמן חז"ל היו מגמרים את הבגדים, גם של הגברים

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: "לֹא יִהְיֶה כְלִי גֶבֶר עַל אִשָּׁה וְלֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה כִּי תוֹעֲבַת ה' אֱלֹקֶיךָ כָּל עֹשֵׂה

הודעהעל ידי יאיר » א' נובמבר 27, 2016 8:56 am

בשו"ת אמרי הלכה ומנהג (הלפרין), סי' לד עמ' ריב, הובא בקונטרס לבושי בנימין, להרב בנימין חותה, עמ' יט מתיר אף בושם לגברים.

לסיכום נראה דאם הדאודורנט הוא למניעת ריח אין מי שאוסר.

עזריאל ברגר
הודעות: 13255
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 27, 2016 12:57 pm

בברכה המשולשת כתב:הרי לת"ח אסור לצאת מבושם (מפני החשד) ומשמע שלאדם רגיל מותר אך אינו ראוי,
והרי בזמן חז"ל היו מגמרים את הבגדים, גם של הגברים

מדברי חז"ל "וטחו בראש השמש, ואם שמש ת"ח - טחו בכותל" - משמע שאין זה דבר שאינו-ראוי!

פלגינן
הודעות: 3236
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי פלגינן » א' נובמבר 27, 2016 1:48 pm

שמעתי פעם מתלמיד נאמן וותיק לגרח"פ שיינברג זצ"ל, שלפני כ-40 שנה מסר בפני הבחורים וועד על בין אדם לחברו ושמירה על כבוד הציבור בסביבה, והציע לבחורים הישראלים לבקש מעמיתיהם בני ארה"ב שבשובם לאר"י אחרי ביה"ז יביאו להם דאודורנט...

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי קראקובער » א' נובמבר 27, 2016 2:47 pm

מסתבר שיש יותר שאלה של בל תשקצו למי שלא שם בימות הקיץ הבני ברקים משאלת לא ילבש למי שכן שם.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי לייטנר » א' נובמבר 27, 2016 3:03 pm

פלגינן כתב:שמעתי פעם מתלמיד נאמן וותיק לגרח"פ שיינברג זצ"ל, שלפני כ-40 שנה מסר בפני הבחורים וועד על בין אדם לחברו ושמירה על כבוד הציבור בסביבה, והציע לבחורים הישראלים לבקש מעמיתיהם בני ארה"ב שבשובם לאר"י אחרי ביה"ז יביאו להם דאודורנט...

בוודאי יש הבדל בין הדיאודורנטים מלפני ארבעים שנה לימינו, ועל כן אין ללמוד מכך דבר...

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' נובמבר 27, 2016 3:11 pm

מה הכוונה? שאולי בדאודורנטים של פעם היה מותר והיום אסור?
אם כבר ההגיון הפוך. שהיום יש מבחר יותר גדול למצוא משהו שאינו בושם אי סבירא לך שאסור.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי לייטנר » א' נובמבר 27, 2016 3:16 pm

אוצר החכמה כתב:מה הכוונה? שאולי בדאודורנטים של פעם היה מותר והיום אסור?
אם כבר ההגיון הפוך. שהיום יש מבחר יותר גדול למצוא משהו שאינו בושם אי סבירא לך שאסור.


לייטנר כתב:...

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' נובמבר 27, 2016 3:18 pm

צר לי. איני הרב הצב"א בספרו משנת ר' נתן, ואיני יודע מה אומרות הנקודות.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי לייטנר » א' נובמבר 27, 2016 3:29 pm

ציניות ותו לא.
בקצרה, ברור שדיאודורנט שרק מעביר את הריח, מותר.
ברור (?!) שבושם בלבד, אסור.
השאלה היא לגבי דיאודורנט שעושה את שתי הפעולות, ובכך פוק חזי מאי עמא דבר.
(וכאן גם נכנסים לגדר שכבר דנו בו האם דין 'לא ילבש' ישתנה לפני מנהג העולם).

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' נובמבר 27, 2016 4:15 pm

למה כל כך ברור למי שברור לו כאן שבושם גברי אסור?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי יאיר » א' נובמבר 27, 2016 4:41 pm

לפחות בזמנם. אם מראה היתה אסורה, בושם לא כ"ש? לשם מה על אדם להתבשם והרי זה נראה כתיקוני אשה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' נובמבר 27, 2016 4:52 pm

לשם מה על בן אדם זה לא סיבה הלכתית.

מראה במקום שגברים משתמשים בה מותרת לדעת הר"ן וכן עמא דבר.

אני לא יודע מה הכוונה בזמנם, אבל לעיל הבאתם ראיות ברורות שבזמן הגמרא היה מותר מדין לא ילבש מהא דטחו בראש השמש, ורק לת"ח היה אסור (מטעם אחר).

אגב העניין אני מסופק בדבר שרק גברים יכולים לעשות אותו ואשה לא, אם יש איסור לא ילבש. לדוגמה כתוב בשו"ע שיש איסור לצבוע השער מלבן לשחור (אבל להיפך שרי כמבואר שם במפרשי השו"ע) ואני מסופק מה הדין בזקן שאין אשה שצובעתו מחמת שאין לנשים זקן האם ייאסר לדעת הר"ן אפילו אם אין דרך גברים לצבוע. ובמפרשי השו"ע על הדף לא מצאתי ויותר מזה עדיין לא חיפשתי.

סגי נהור
הודעות: 5685
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי סגי נהור » א' נובמבר 27, 2016 5:40 pm

אוצר החכמה כתב:אגב העניין אני מסופק בדבר שרק גברים יכולים לעשות אותו ואשה לא. אם יש איסור לא ילבש לדוגמה כתוב בשו"ע שיש איסור לצבוע השער מלבן לשחור (אבל להיפך שרי כמבואר שם במפרשי השו"ע) ואני מסופק מה הדין בזקן שאין אשה שצובעתו מחמת שאין לנשים זקן האם ייאסר לדעת הר"ן אפילו אם אין דרך גברים לצבוע. ובמפרשי השו"ע על הדף לא מצאתי ויותר מזה עדיין לא חיפשתי.

דומה שזה אחד משורשי מחלוקת הפוסקים לענין אם יש לא ילבש בגילוח הזקן.
וראה צ"צ יו"ד סי' צג סק"ט:
אך לכאורה יש לדקדק לפמ"ש הנ"י פ"ג דמכות בשם רב שרירא גאון ועתה אינו עדי הנשים בלבד כו' ע"ש. א"כ אף שמתנאה בזה כיון שנהגו כן כל האנשים אין בזה משום לא ילבש גבר כו' דבעינן דוקא עדי שהנשים לבד מתנאות בו. א"כ י"ל בגילוח הזקן לא שייך לא ילבש גבר כו' כיון דליכא עדוי זה בנשים שהאשה אין לה זקן. (...) מיהו י"ל דהא העברת שער שייך ג"כ באשה והוא שער בית השחי ובית הערוה לכן אע"ג דהעברת שער הזקן אינו שייך באשה כיון דעכ"פ העברת שיער הוא מתיקוני אשה א"כ כמ"כ העברת שער הזקן חשוב נוי אשה שהרי עי"ז נראה בחור. תדע דהא מלקט לבנות מתוך שחורות לא שייך באשה בזקן כ"א בשער ראשה ואעפ"כ באיש חייב ע"ז גם בשער זקנו. וחשוב נוי אשה אע"פ שהפרט הזה לא נמצא באשה. א"כ כמ"כ בהעברת שער הזקן כיון דהוא בעצם ענין שעי"ז נראה בחור א"כ חשוב נוי אשה אף שהפרט הזה אינו באשה כיון דענין העברת שער הוא מתיקוני אשה בשער בית השחי ובית הערוה והעברה זו הוא נוי לאשה כדאיתא בסנהדרין (פ"ב דכ"א סע"א)...

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' נובמבר 27, 2016 5:51 pm

יש"כ על שהבאת את דבריו שנחית לדון בסברא הזו. אבל מגילוח אין ראיה כ"כ כי שם אחר הגילוח נראה כאשה וזה שורש העניין משא"כ במשחיר זקנו. אבל ממלקט שערות לבנות הוא ראייה. אבל אולי אתה יודע לציין איפה כתוב בפירוש מה שהביא שמלקט אסור (או חייב) גם בזקן?

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי דודי צח » א' נובמבר 27, 2016 7:40 pm

יש הרבה דברים שההלכה לגביהם תלויה לפי מנהג החוג והקהילה

כמו ששמעתי בשם דיין מפורסם (רבי צבי ברוורמן) לגבי הנכנס לבית הכנסת, ומוצא על אחד השולחנות חצי בקבוק קולה/סודה . האם מותר לשתות כשאין למי לשאול? תשובתו: בביכ"נ חסידי מותר ובביכ"נ ליטאי אסור. (כוונתו כי הדבר תלוי באם הבן אדם מקפיד או לא מקפיד ואפילו רוצה שישתו ממה שנשאר לו, וכן השכיחות להשאיר בקבוק בבית הכנסת. וההבדל המנטלי הזה משליך על ההלכה לפי דעתו)

שמואל דוד
הודעות: 6543
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' נובמבר 27, 2016 8:01 pm

אוצר החכמה כתב:יש"כ על שהבאת את דבריו שנחית לדון בסברא הזו. אבל מגילוח אין ראיה כ"כ כי שם אחר הגילוח נראה כאשה וזה שורש העניין משא"כ במשחיר זקנו. אבל ממלקט שערות לבנות הוא ראייה. אבל אולי אתה יודע לציין איפה כתוב בפירוש מה שהביא שמלקט אסור (או חייב) גם בזקן?

עיין רמב"ם סוף הלכות עבודה זרה

שמואל דוד
הודעות: 6543
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' נובמבר 27, 2016 8:02 pm


מעט דבש
הודעות: 4053
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי מעט דבש » א' נובמבר 27, 2016 11:42 pm

בספר 'קרא עלי מועד' (פ"ג ס"ג בהערות), כתב בשם הגר"נ קרליץ שיש בזה חשש 'לא ילבש'. עיי"ש.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי צביב » ב' נובמבר 28, 2016 1:45 am

נדמה לי שיש סברא להיתר ברמב''ם ה' דעות פרק ה סוף הלכה ט',

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' נובמבר 28, 2016 8:02 am

קראקובער כתב:מסתבר שיש יותר שאלה של בל תשקצו למי שלא שם בימות הקיץ הבני ברקים משאלת לא ילבש למי שכן שם.

אולי גם חשש ואהבת וגו' ועדל"ת

אביש
הודעות: 82
הצטרף: א' נובמבר 06, 2016 10:33 am

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי אביש » ב' נובמבר 28, 2016 11:15 am

שמעתי פעם בשם אחד מגדולי האחרונים שאסור להתפלל ליד ריח זה, אולי יש מקור למאן דהו.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי יאיר » ב' נובמבר 28, 2016 11:18 am

אביש כתב:שמעתי פעם בשם אחד מגדולי האחרונים שאסור להתפלל ליד ריח זה, אולי יש מקור למאן דהו.

https://www.google.co.il/search?as_q=%D ... as_rights=

אביש
הודעות: 82
הצטרף: א' נובמבר 06, 2016 10:33 am

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי אביש » ב' נובמבר 28, 2016 11:32 am

עכשיו תעשה חיפוש אם מותר להתפלל ליד ריח הדארדורנט.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי יאיר » ב' נובמבר 28, 2016 11:40 am

אביש כתב:עכשיו תעשה חיפוש אם מותר להתפלל ליד ריח הדארדורנט.

http://shut.moreshet.co.il/shut2.asp?id=176989

http://din.org.il/2015/12/13/%D7%AA%D7% ... %A8%D7%A2/

בלום
הודעות: 126
הצטרף: ו' יולי 10, 2015 10:16 pm

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי בלום » ב' נובמבר 28, 2016 1:33 pm

אביש כתב:עכשיו תעשה חיפוש אם מותר להתפלל ליד ריח הדארדורנט.


עיין בצוואת הערוגת הבושם בספר "הכנה דרבה" שאוסר לומר דבר שבקדושה ליד ריח של "בושם" שעל איש, מדין צואה, יע"ש.

מעט מים
הודעות: 203
הצטרף: ה' מרץ 13, 2014 4:57 pm

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי מעט מים » ב' נובמבר 28, 2016 6:02 pm

עיין הכנה דרבה (אות י"ג) דכתב דהרוחץ עצמו בבורית שמוליד ריח מבושם, או מפזר עליו איזה אבק פודע"ר עד שריחו נודף מהם ברחוק עובר על לא ילבש כו, ואין להתעקש ולמצוא היתר מחמת שנשתרבב מנהג הרע הזה גם בין האנשים, כיון דלא נשתרבב כן אלא בין בני שחץ, ותו דאפילו בכהאי גונא חברים צריכים למנוע כמבואר ברמ"א עיי"ש. ועיין עוד אריכות בזה בשו"ת מנחם משיב (סי' מ') ושו"ת באר שרים (ח"ו סי' נ"ט) ושו"ת קנין תורה (ח"ו סי' ע"ו) ושו"ת חיי הלוי (ח"א סי' נ"ה מאות ז').

סמל אישי של המשתמש
שטייגעניסט
הודעות: 799
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 8:41 pm

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי שטייגעניסט » ב' נובמבר 28, 2016 7:37 pm

לייטנר כתב:ציניות ותו לא.
בקצרה, ברור שדיאודורנט שרק מעביר את הריח, מותר.
ברור (?!) שבושם בלבד, אסור.
השאלה היא לגבי דיאודורנט שעושה את שתי הפעולות, ובכך פוק חזי מאי עמא דבר.
(וכאן גם נכנסים לגדר שכבר דנו בו האם דין 'לא ילבש' ישתנה לפני מנהג העולם).

והוא הדין לגבי 'שמפו', שהרי גם הוא עושה את שתי הפעולות, וצע"ג...

להודות ולהלל
הודעות: 305
הצטרף: ה' ספטמבר 01, 2016 5:54 pm

הודעהעל ידי להודות ולהלל » ב' נובמבר 28, 2016 9:15 pm

ביורה דעה סימן צ"ז בפרי חדש ס"ק א',
אודות המהרי"ט בסימן י"ח חלק ב' שכותב לגבי אפייה דשינוי עוזר בביתו, אבל לא למכור בשוק,
בדבר שמקובל לעשותו בשינוי, ניתן גם למכור בשוק.
כותב, "ואע"פ שבתחילת קביעות המנהג נעשה באיסור" - הרי דדבר שנעשה רגילות אפילו באיסור, ניתן לעשות כמוהו.
נערך לאחרונה על ידי להודות ולהלל ב ב' נובמבר 28, 2016 9:40 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מעט מים
הודעות: 203
הצטרף: ה' מרץ 13, 2014 4:57 pm

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי מעט מים » ג' נובמבר 29, 2016 3:47 am

כבר ידוע בענין זה דברי הפרישה (סי' קפ"ב סק"ה) שכתב בזה"ל, אבל במקום שמעבירין השער האנשים, נראה דרצה לומר אנשים גוים דכיון דנהוג נהוג ולמדינן ממנהג הגוים, גם יש לומר דעל ישראל קאמר דהיכי דהנהיגו כן כולם יחד אין מוחין בידם. והאריכו האחרונים האיך להכריע דבר זה ואכ"מ.

הקישון33
הודעות: 207
הצטרף: א' ינואר 24, 2021 7:07 pm

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי הקישון33 » ד' נובמבר 03, 2021 9:31 am

(קבלתי במייל)

הבושם של גדולי ישראל...

אבן עזרא רות ג:ג
וסכת. שמן שיש לו ריח טוב כי כן מנהג גדולי ישראל אנשים ונשים.
(כמובן שגדולי ישראל בלשונו המשמעות אחרת אבל אפשר ללמוד שאין פה לא תלבש גם אם יש ריח טוב)

קו ירוק
הודעות: 5823
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' נובמבר 03, 2021 11:40 am

לא ברור ששמן זה דרכו להפיץ את ריחו, אלא סיכה זו לעדן את הבשר, שפעם רחצו כל גופם בתדירות פחותה בהרבה מכיום.
והפסוק מדבר על סיכת רות כשירדה לגורן לבועז, ולא סיכה בעלמא להסתובב בין האנשים, שאולי בזה יש הענין של לא ילבש.

תיקון: לא ברור ששמן זה דרכו בשביל להפיץ ריחו בין האנשים וכו'.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ד' נובמבר 03, 2021 3:46 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11807
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' נובמבר 03, 2021 2:08 pm

ברכות מג, ב: ת"ר הביאו לפניהם שמן... וטחו בראש השמש, ואם שמש ת"ח הוא טחו בכותל מפני שגנאי לת"ח לצאת לשוק כשהוא מבושם. ת"ר ששה דברים גנאי לו לת"ח אל יצא כשהוא מבושם לשוק.

[וי"מ כן את 'כשהוא מבושם' דברכת הלבנה במס' סופרים].

עזריאל ברגר
הודעות: 13255
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' נובמבר 03, 2021 3:33 pm

מה שנכון נכון כתב:ברכות מג, ב: ת"ר הביאו לפניהם שמן... וטחו בראש השמש, ואם שמש ת"ח הוא טחו בכותל מפני שגנאי לת"ח לצאת לשוק כשהוא מבושם. ת"ר ששה דברים גנאי לו לת"ח אל יצא כשהוא מבושם לשוק.

[וי"מ כן את 'כשהוא מבושם' דברכת הלבנה במס' סופרים].

שפיל לסיפא דסוגיא, שמתירה לכתחילה למשוח בשרו בבושם!

מה שנכון נכון
הודעות: 11807
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' נובמבר 03, 2021 3:37 pm

עזריאל ברגר כתב:
מה שנכון נכון כתב:ברכות מג, ב: ת"ר הביאו לפניהם שמן... וטחו בראש השמש, ואם שמש ת"ח הוא טחו בכותל מפני שגנאי לת"ח לצאת לשוק כשהוא מבושם. ת"ר ששה דברים גנאי לו לת"ח אל יצא כשהוא מבושם לשוק.

[וי"מ כן את 'כשהוא מבושם' דברכת הלבנה במס' סופרים].

שפיל לסיפא דסוגיא, שמתירה לכתחילה למשוח בשרו בבושם!

כנראה לא שפיל מר לסוף דעתי.

קו ירוק
הודעות: 5823
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' נובמבר 03, 2021 3:47 pm

מה שנכון נכון כתב:ברכות מג, ב: ת"ר הביאו לפניהם שמן... וטחו בראש השמש, ואם שמש ת"ח הוא טחו בכותל מפני שגנאי לת"ח לצאת לשוק כשהוא מבושם. ת"ר ששה דברים גנאי לו לת"ח אל יצא כשהוא מבושם לשוק.

[וי"מ כן את 'כשהוא מבושם' דברכת הלבנה במס' סופרים].

תיקנתי לעיל ניסוחי.
ואדרבא מכאן משמע שדרכו, רק לא בשוק, וממילא אין לא ילבש בביתו, וכאותו של רות שפי' אב"ע.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 719 אורחים