עמוד 1 מתוך 1

האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: א' נובמבר 27, 2016 6:24 am
על ידי להודות ולהלל
נסתפקתי באחד ששאל אותי האם יש איסור של לא ילבש להשתמש בבושם הנקרא "דאודורנט" .
לענ"ד, בדאודורנט ללא ריח, מותר, כיון שזה רק להסיר הזעה,
השאלה בדאודורנט עם ריח?
אשמח לשמוע חוו"ד הלומדים בענין זה. לא רק תשובה הלכתית כן או לא, אלא גם ביאור הענין.

Re: "לֹא יִהְיֶה כְלִי גֶבֶר עַל אִשָּׁה וְלֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה כִּי תוֹעֲבַת ה' אֱלֹקֶיךָ כָּל עֹשֵׂה

פורסם: א' נובמבר 27, 2016 7:45 am
על ידי פרי יהושע
אם הכוונה ליפוי ולא למניעת הריח, יש מחלוקת בפוסקים אם זה דרך גברים שרי או לא, זה מתחיל ברא' תוס' ע"ז כמדומה עולה להיתר ריטב"א שבת שאוסר, ומסתיים בהגר"א בשו"ע שאוסר, והרמ"א וקצוש"ע למשל שמתיר שימוש במראה במקומות שנוהגים גם גברים.

Re: "לֹא יִהְיֶה כְלִי גֶבֶר עַל אִשָּׁה וְלֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה כִּי תוֹעֲבַת ה' אֱלֹקֶיךָ כָּל עֹשֵׂה

פורסם: א' נובמבר 27, 2016 8:26 am
על ידי חוקר ודורש
אם רוב העולם נוהג לילך באופן שאינו מזיק לסביבה,דהיינו אם ריח,
מסתבר שאין בזה לא ילבש לענ"ד

"לֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה" - שימוש ב'דאודורנט'

פורסם: א' נובמבר 27, 2016 8:33 am
על ידי יאיר
להודות ולהלל כתב:נסתפקתי באחד ששאל אותי האם יש איסור של לא ילבש להשתמש בבושם הנקרא "דאודורנט" .
לענ"ד, בדאודורנט ללא ריח, מותר, כיון שזה רק להסיר הזעה,
השאלה בדאודורנט עם ריח?
אשמח לשמוע חוו"ד הלומדים בענין זה. לא רק תשובה הלכתית כן או לא, אלא גם ביאור הענין.

יש להבדיל בין בושם (שנועד להפיץ ריח טוב ומסתמא בעיקרו אסור אף בבושם ה'מיוחד לגברים') לדאודורנט שעיקרו למנוע ריח רע ויש יותר צד להקל (למרות שיש כיום אפשרויות למנוע ריח רע ללא תוספת ריח טוב כמו 'חלאבין' למשל וזה צד לאסור) וכמ"ש הר' פר"י לעיל.

Re: "לֹא יִהְיֶה כְלִי גֶבֶר עַל אִשָּׁה וְלֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה כִּי תוֹעֲבַת ה' אֱלֹקֶיךָ כָּל עֹשֵׂה

פורסם: א' נובמבר 27, 2016 8:47 am
על ידי בברכה המשולשת
הרי לת"ח אסור לצאת מבושם (מפני החשד) ומשמע שלאדם רגיל מותר אך אינו ראוי,
והרי בזמן חז"ל היו מגמרים את הבגדים, גם של הגברים

Re: "לֹא יִהְיֶה כְלִי גֶבֶר עַל אִשָּׁה וְלֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה כִּי תוֹעֲבַת ה' אֱלֹקֶיךָ כָּל עֹשֵׂה

פורסם: א' נובמבר 27, 2016 8:56 am
על ידי יאיר
בשו"ת אמרי הלכה ומנהג (הלפרין), סי' לד עמ' ריב, הובא בקונטרס לבושי בנימין, להרב בנימין חותה, עמ' יט מתיר אף בושם לגברים.

לסיכום נראה דאם הדאודורנט הוא למניעת ריח אין מי שאוסר.

האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: א' נובמבר 27, 2016 12:57 pm
על ידי עזריאל ברגר
בברכה המשולשת כתב:הרי לת"ח אסור לצאת מבושם (מפני החשד) ומשמע שלאדם רגיל מותר אך אינו ראוי,
והרי בזמן חז"ל היו מגמרים את הבגדים, גם של הגברים

מדברי חז"ל "וטחו בראש השמש, ואם שמש ת"ח - טחו בכותל" - משמע שאין זה דבר שאינו-ראוי!

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: א' נובמבר 27, 2016 1:48 pm
על ידי פלגינן
שמעתי פעם מתלמיד נאמן וותיק לגרח"פ שיינברג זצ"ל, שלפני כ-40 שנה מסר בפני הבחורים וועד על בין אדם לחברו ושמירה על כבוד הציבור בסביבה, והציע לבחורים הישראלים לבקש מעמיתיהם בני ארה"ב שבשובם לאר"י אחרי ביה"ז יביאו להם דאודורנט...

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: א' נובמבר 27, 2016 2:47 pm
על ידי קראקובער
מסתבר שיש יותר שאלה של בל תשקצו למי שלא שם בימות הקיץ הבני ברקים משאלת לא ילבש למי שכן שם.

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: א' נובמבר 27, 2016 3:03 pm
על ידי לייטנר
פלגינן כתב:שמעתי פעם מתלמיד נאמן וותיק לגרח"פ שיינברג זצ"ל, שלפני כ-40 שנה מסר בפני הבחורים וועד על בין אדם לחברו ושמירה על כבוד הציבור בסביבה, והציע לבחורים הישראלים לבקש מעמיתיהם בני ארה"ב שבשובם לאר"י אחרי ביה"ז יביאו להם דאודורנט...

בוודאי יש הבדל בין הדיאודורנטים מלפני ארבעים שנה לימינו, ועל כן אין ללמוד מכך דבר...

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: א' נובמבר 27, 2016 3:11 pm
על ידי אוצר החכמה
מה הכוונה? שאולי בדאודורנטים של פעם היה מותר והיום אסור?
אם כבר ההגיון הפוך. שהיום יש מבחר יותר גדול למצוא משהו שאינו בושם אי סבירא לך שאסור.

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: א' נובמבר 27, 2016 3:16 pm
על ידי לייטנר
אוצר החכמה כתב:מה הכוונה? שאולי בדאודורנטים של פעם היה מותר והיום אסור?
אם כבר ההגיון הפוך. שהיום יש מבחר יותר גדול למצוא משהו שאינו בושם אי סבירא לך שאסור.


לייטנר כתב:...

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: א' נובמבר 27, 2016 3:18 pm
על ידי אוצר החכמה
צר לי. איני הרב הצב"א בספרו משנת ר' נתן, ואיני יודע מה אומרות הנקודות.

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: א' נובמבר 27, 2016 3:29 pm
על ידי לייטנר
ציניות ותו לא.
בקצרה, ברור שדיאודורנט שרק מעביר את הריח, מותר.
ברור (?!) שבושם בלבד, אסור.
השאלה היא לגבי דיאודורנט שעושה את שתי הפעולות, ובכך פוק חזי מאי עמא דבר.
(וכאן גם נכנסים לגדר שכבר דנו בו האם דין 'לא ילבש' ישתנה לפני מנהג העולם).

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: א' נובמבר 27, 2016 4:15 pm
על ידי אוצר החכמה
למה כל כך ברור למי שברור לו כאן שבושם גברי אסור?

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: א' נובמבר 27, 2016 4:41 pm
על ידי יאיר
לפחות בזמנם. אם מראה היתה אסורה, בושם לא כ"ש? לשם מה על אדם להתבשם והרי זה נראה כתיקוני אשה.

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: א' נובמבר 27, 2016 4:52 pm
על ידי אוצר החכמה
לשם מה על בן אדם זה לא סיבה הלכתית.

מראה במקום שגברים משתמשים בה מותרת לדעת הר"ן וכן עמא דבר.

אני לא יודע מה הכוונה בזמנם, אבל לעיל הבאתם ראיות ברורות שבזמן הגמרא היה מותר מדין לא ילבש מהא דטחו בראש השמש, ורק לת"ח היה אסור (מטעם אחר).

אגב העניין אני מסופק בדבר שרק גברים יכולים לעשות אותו ואשה לא, אם יש איסור לא ילבש. לדוגמה כתוב בשו"ע שיש איסור לצבוע השער מלבן לשחור (אבל להיפך שרי כמבואר שם במפרשי השו"ע) ואני מסופק מה הדין בזקן שאין אשה שצובעתו מחמת שאין לנשים זקן האם ייאסר לדעת הר"ן אפילו אם אין דרך גברים לצבוע. ובמפרשי השו"ע על הדף לא מצאתי ויותר מזה עדיין לא חיפשתי.

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: א' נובמבר 27, 2016 5:40 pm
על ידי סגי נהור
אוצר החכמה כתב:אגב העניין אני מסופק בדבר שרק גברים יכולים לעשות אותו ואשה לא. אם יש איסור לא ילבש לדוגמה כתוב בשו"ע שיש איסור לצבוע השער מלבן לשחור (אבל להיפך שרי כמבואר שם במפרשי השו"ע) ואני מסופק מה הדין בזקן שאין אשה שצובעתו מחמת שאין לנשים זקן האם ייאסר לדעת הר"ן אפילו אם אין דרך גברים לצבוע. ובמפרשי השו"ע על הדף לא מצאתי ויותר מזה עדיין לא חיפשתי.

דומה שזה אחד משורשי מחלוקת הפוסקים לענין אם יש לא ילבש בגילוח הזקן.
וראה צ"צ יו"ד סי' צג סק"ט:
אך לכאורה יש לדקדק לפמ"ש הנ"י פ"ג דמכות בשם רב שרירא גאון ועתה אינו עדי הנשים בלבד כו' ע"ש. א"כ אף שמתנאה בזה כיון שנהגו כן כל האנשים אין בזה משום לא ילבש גבר כו' דבעינן דוקא עדי שהנשים לבד מתנאות בו. א"כ י"ל בגילוח הזקן לא שייך לא ילבש גבר כו' כיון דליכא עדוי זה בנשים שהאשה אין לה זקן. (...) מיהו י"ל דהא העברת שער שייך ג"כ באשה והוא שער בית השחי ובית הערוה לכן אע"ג דהעברת שער הזקן אינו שייך באשה כיון דעכ"פ העברת שיער הוא מתיקוני אשה א"כ כמ"כ העברת שער הזקן חשוב נוי אשה שהרי עי"ז נראה בחור. תדע דהא מלקט לבנות מתוך שחורות לא שייך באשה בזקן כ"א בשער ראשה ואעפ"כ באיש חייב ע"ז גם בשער זקנו. וחשוב נוי אשה אע"פ שהפרט הזה לא נמצא באשה. א"כ כמ"כ בהעברת שער הזקן כיון דהוא בעצם ענין שעי"ז נראה בחור א"כ חשוב נוי אשה אף שהפרט הזה אינו באשה כיון דענין העברת שער הוא מתיקוני אשה בשער בית השחי ובית הערוה והעברה זו הוא נוי לאשה כדאיתא בסנהדרין (פ"ב דכ"א סע"א)...

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: א' נובמבר 27, 2016 5:51 pm
על ידי אוצר החכמה
יש"כ על שהבאת את דבריו שנחית לדון בסברא הזו. אבל מגילוח אין ראיה כ"כ כי שם אחר הגילוח נראה כאשה וזה שורש העניין משא"כ במשחיר זקנו. אבל ממלקט שערות לבנות הוא ראייה. אבל אולי אתה יודע לציין איפה כתוב בפירוש מה שהביא שמלקט אסור (או חייב) גם בזקן?

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: א' נובמבר 27, 2016 7:40 pm
על ידי דודי צח
יש הרבה דברים שההלכה לגביהם תלויה לפי מנהג החוג והקהילה

כמו ששמעתי בשם דיין מפורסם (רבי צבי ברוורמן) לגבי הנכנס לבית הכנסת, ומוצא על אחד השולחנות חצי בקבוק קולה/סודה . האם מותר לשתות כשאין למי לשאול? תשובתו: בביכ"נ חסידי מותר ובביכ"נ ליטאי אסור. (כוונתו כי הדבר תלוי באם הבן אדם מקפיד או לא מקפיד ואפילו רוצה שישתו ממה שנשאר לו, וכן השכיחות להשאיר בקבוק בבית הכנסת. וההבדל המנטלי הזה משליך על ההלכה לפי דעתו)

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: א' נובמבר 27, 2016 8:01 pm
על ידי שמואל דוד
אוצר החכמה כתב:יש"כ על שהבאת את דבריו שנחית לדון בסברא הזו. אבל מגילוח אין ראיה כ"כ כי שם אחר הגילוח נראה כאשה וזה שורש העניין משא"כ במשחיר זקנו. אבל ממלקט שערות לבנות הוא ראייה. אבל אולי אתה יודע לציין איפה כתוב בפירוש מה שהביא שמלקט אסור (או חייב) גם בזקן?

עיין רמב"ם סוף הלכות עבודה זרה

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: א' נובמבר 27, 2016 8:02 pm
על ידי שמואל דוד

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: א' נובמבר 27, 2016 11:42 pm
על ידי מעט דבש
בספר 'קרא עלי מועד' (פ"ג ס"ג בהערות), כתב בשם הגר"נ קרליץ שיש בזה חשש 'לא ילבש'. עיי"ש.

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: ב' נובמבר 28, 2016 1:45 am
על ידי צביב
נדמה לי שיש סברא להיתר ברמב''ם ה' דעות פרק ה סוף הלכה ט',

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: ב' נובמבר 28, 2016 8:02 am
על ידי פרי יהושע
קראקובער כתב:מסתבר שיש יותר שאלה של בל תשקצו למי שלא שם בימות הקיץ הבני ברקים משאלת לא ילבש למי שכן שם.

אולי גם חשש ואהבת וגו' ועדל"ת

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: ב' נובמבר 28, 2016 11:15 am
על ידי אביש
שמעתי פעם בשם אחד מגדולי האחרונים שאסור להתפלל ליד ריח זה, אולי יש מקור למאן דהו.

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: ב' נובמבר 28, 2016 11:18 am
על ידי יאיר
אביש כתב:שמעתי פעם בשם אחד מגדולי האחרונים שאסור להתפלל ליד ריח זה, אולי יש מקור למאן דהו.

https://www.google.co.il/search?as_q=%D ... as_rights=

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: ב' נובמבר 28, 2016 11:32 am
על ידי אביש
עכשיו תעשה חיפוש אם מותר להתפלל ליד ריח הדארדורנט.

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: ב' נובמבר 28, 2016 11:40 am
על ידי יאיר
אביש כתב:עכשיו תעשה חיפוש אם מותר להתפלל ליד ריח הדארדורנט.

http://shut.moreshet.co.il/shut2.asp?id=176989

http://din.org.il/2015/12/13/%D7%AA%D7% ... %A8%D7%A2/

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: ב' נובמבר 28, 2016 1:33 pm
על ידי בלום
אביש כתב:עכשיו תעשה חיפוש אם מותר להתפלל ליד ריח הדארדורנט.


עיין בצוואת הערוגת הבושם בספר "הכנה דרבה" שאוסר לומר דבר שבקדושה ליד ריח של "בושם" שעל איש, מדין צואה, יע"ש.

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: ב' נובמבר 28, 2016 6:02 pm
על ידי מעט מים
עיין הכנה דרבה (אות י"ג) דכתב דהרוחץ עצמו בבורית שמוליד ריח מבושם, או מפזר עליו איזה אבק פודע"ר עד שריחו נודף מהם ברחוק עובר על לא ילבש כו, ואין להתעקש ולמצוא היתר מחמת שנשתרבב מנהג הרע הזה גם בין האנשים, כיון דלא נשתרבב כן אלא בין בני שחץ, ותו דאפילו בכהאי גונא חברים צריכים למנוע כמבואר ברמ"א עיי"ש. ועיין עוד אריכות בזה בשו"ת מנחם משיב (סי' מ') ושו"ת באר שרים (ח"ו סי' נ"ט) ושו"ת קנין תורה (ח"ו סי' ע"ו) ושו"ת חיי הלוי (ח"א סי' נ"ה מאות ז').

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: ב' נובמבר 28, 2016 7:37 pm
על ידי שטייגעניסט
לייטנר כתב:ציניות ותו לא.
בקצרה, ברור שדיאודורנט שרק מעביר את הריח, מותר.
ברור (?!) שבושם בלבד, אסור.
השאלה היא לגבי דיאודורנט שעושה את שתי הפעולות, ובכך פוק חזי מאי עמא דבר.
(וכאן גם נכנסים לגדר שכבר דנו בו האם דין 'לא ילבש' ישתנה לפני מנהג העולם).

והוא הדין לגבי 'שמפו', שהרי גם הוא עושה את שתי הפעולות, וצע"ג...

פורסם: ב' נובמבר 28, 2016 9:15 pm
על ידי להודות ולהלל
ביורה דעה סימן צ"ז בפרי חדש ס"ק א',
אודות המהרי"ט בסימן י"ח חלק ב' שכותב לגבי אפייה דשינוי עוזר בביתו, אבל לא למכור בשוק,
בדבר שמקובל לעשותו בשינוי, ניתן גם למכור בשוק.
כותב, "ואע"פ שבתחילת קביעות המנהג נעשה באיסור" - הרי דדבר שנעשה רגילות אפילו באיסור, ניתן לעשות כמוהו.

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: ג' נובמבר 29, 2016 3:47 am
על ידי מעט מים
כבר ידוע בענין זה דברי הפרישה (סי' קפ"ב סק"ה) שכתב בזה"ל, אבל במקום שמעבירין השער האנשים, נראה דרצה לומר אנשים גוים דכיון דנהוג נהוג ולמדינן ממנהג הגוים, גם יש לומר דעל ישראל קאמר דהיכי דהנהיגו כן כולם יחד אין מוחין בידם. והאריכו האחרונים האיך להכריע דבר זה ואכ"מ.

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: ד' נובמבר 03, 2021 9:31 am
על ידי הקישון33
(קבלתי במייל)

הבושם של גדולי ישראל...

אבן עזרא רות ג:ג
וסכת. שמן שיש לו ריח טוב כי כן מנהג גדולי ישראל אנשים ונשים.
(כמובן שגדולי ישראל בלשונו המשמעות אחרת אבל אפשר ללמוד שאין פה לא תלבש גם אם יש ריח טוב)

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: ד' נובמבר 03, 2021 11:40 am
על ידי קו ירוק
לא ברור ששמן זה דרכו להפיץ את ריחו, אלא סיכה זו לעדן את הבשר, שפעם רחצו כל גופם בתדירות פחותה בהרבה מכיום.
והפסוק מדבר על סיכת רות כשירדה לגורן לבועז, ולא סיכה בעלמא להסתובב בין האנשים, שאולי בזה יש הענין של לא ילבש.

תיקון: לא ברור ששמן זה דרכו בשביל להפיץ ריחו בין האנשים וכו'.

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: ד' נובמבר 03, 2021 2:08 pm
על ידי מה שנכון נכון
ברכות מג, ב: ת"ר הביאו לפניהם שמן... וטחו בראש השמש, ואם שמש ת"ח הוא טחו בכותל מפני שגנאי לת"ח לצאת לשוק כשהוא מבושם. ת"ר ששה דברים גנאי לו לת"ח אל יצא כשהוא מבושם לשוק.

[וי"מ כן את 'כשהוא מבושם' דברכת הלבנה במס' סופרים].

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: ד' נובמבר 03, 2021 3:33 pm
על ידי עזריאל ברגר
מה שנכון נכון כתב:ברכות מג, ב: ת"ר הביאו לפניהם שמן... וטחו בראש השמש, ואם שמש ת"ח הוא טחו בכותל מפני שגנאי לת"ח לצאת לשוק כשהוא מבושם. ת"ר ששה דברים גנאי לו לת"ח אל יצא כשהוא מבושם לשוק.

[וי"מ כן את 'כשהוא מבושם' דברכת הלבנה במס' סופרים].

שפיל לסיפא דסוגיא, שמתירה לכתחילה למשוח בשרו בבושם!

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: ד' נובמבר 03, 2021 3:37 pm
על ידי מה שנכון נכון
עזריאל ברגר כתב:
מה שנכון נכון כתב:ברכות מג, ב: ת"ר הביאו לפניהם שמן... וטחו בראש השמש, ואם שמש ת"ח הוא טחו בכותל מפני שגנאי לת"ח לצאת לשוק כשהוא מבושם. ת"ר ששה דברים גנאי לו לת"ח אל יצא כשהוא מבושם לשוק.

[וי"מ כן את 'כשהוא מבושם' דברכת הלבנה במס' סופרים].

שפיל לסיפא דסוגיא, שמתירה לכתחילה למשוח בשרו בבושם!

כנראה לא שפיל מר לסוף דעתי.

Re: האם יש לא ילבש בשימוש בדאודורנט

פורסם: ד' נובמבר 03, 2021 3:47 pm
על ידי קו ירוק
מה שנכון נכון כתב:ברכות מג, ב: ת"ר הביאו לפניהם שמן... וטחו בראש השמש, ואם שמש ת"ח הוא טחו בכותל מפני שגנאי לת"ח לצאת לשוק כשהוא מבושם. ת"ר ששה דברים גנאי לו לת"ח אל יצא כשהוא מבושם לשוק.

[וי"מ כן את 'כשהוא מבושם' דברכת הלבנה במס' סופרים].

תיקנתי לעיל ניסוחי.
ואדרבא מכאן משמע שדרכו, רק לא בשוק, וממילא אין לא ילבש בביתו, וכאותו של רות שפי' אב"ע.