מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שכר פסיעות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אבןטובה

שכר פסיעות

הודעהעל ידי אבןטובה » ב' דצמבר 05, 2016 3:55 am

אם על כל מצוה איכא שכר פסיעות???
אם יהיה לו ביטול תורה על ידי שילך לביהמ"ד רחוק יהיה ג"כ שכר פסיעות???
הלא הלימוד שלמד ר' יוחנן שכר פסיעות היתה מבתולה דליכא גבה משום ביטול תורה????
לילך לביהמ"ד רחוק ולדלג על ביהמ"ד קרוב אין בזה משום אין מעבירין על המצוות??

הוה אמינא
הודעות: 1521
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: שכר פסיעות

הודעהעל ידי הוה אמינא » ב' דצמבר 05, 2016 8:35 am

א. על כל מצוה שצריך "ללכת אליה". כגון הליכה לביהמ"ד והליכה לביכ"נ, הליכה לקראת רבו. וכדו'.

ב. כמובן אם לא יכול ללמוד בדרך, הוי מחשב שכר מצוה כנגד הפסדה. כל אחד בכל מצב צריך לשקול אילו מצוות הוא מפסיד בזמן שמרוויח מצוה אחרת ולשקול הי מנייהו עדיף.

ג. כלול בתשובה הנ"ל. ולהעיר שאצל גדולים (ק"ו כדוגמת רבי יוחנן) אין ביטול תורה כשמקיימים ובלכתך בדרך.

ד. בימ"ד אינו חפצא של מצוה כתפילין, ואין מצוה הבאה לידו להכנס דוקא למה שקרוב יותר, ממילא לא נחשב מעביר על המצוה.

סיפרון
הודעות: 253
הצטרף: ד' יולי 13, 2011 4:54 pm

Re: שכר פסיעות

הודעהעל ידי סיפרון » ב' דצמבר 05, 2016 10:40 am

לשאלה הראשונה - דעת מהר"ל ששכר פסיעות אין בשאר המצוות טכמ"ש בדרך חיים אבות ה יד: ועוד קשיא שאמר שכר מעשה בידו, ומה גרע כחו כיון שלמד בביתו, מאי שנא למד בביתו או שלמד בבית המדרש. ופירוש דבר זה, כי שאר מצוה אינו כמו תורה שהוא הולך לשמוע מאחר התורה המלמד אותו, כי אין התורה אצלו רק אצל המלמד תורה והוא הולך לקבל את התורה, ולכך בכאן המצוה יותר בהליכה כי ההליכה היא הכנה גמורה כאשר הולך לבית המדרש, ובשאר מצות אין נראה שיהיה שייך לומר בזה שכר הליכה בידו שאפילו אם הולך לקנות לולב שאין לו לולב מ"מ (אי) אפשר שתהיה המצוה בידו, אבל התורה אינו כך כי עיקר התחלת התורה צריך לקבל מאחר. וכן אצל בית הכנסת אמרו (סוטה כ"ב, א') שאם הולך לבית הכנסת יש שכר פסיעות משום כי דבר זה הוא המצוה שילך ממקמו אל בית הכנסת שהוא לרבים ביחד וגם בזה שייך שכר הליכה, ולפיכך קאמר הולך ואינו עושה שכר הליכה בידו כיון שהכין עצמו ללמוד תורה יש בידו שכר הליכה שהוא הכנה, כי ההכנה למצוה כמו זאת אי אפשר שלא יהיה מצוה בפני עצמו. ועוד כי ההליכה בענין תורה עושה דבר בגופו אבל הלומד אינו בגופו, והרי כאשר הולך ללמוד תורה עוסק במצוה בגופו ובשכלו כי ההליכה הוא בגופו והלמוד הוא בשכלו וכל אחד ואחד דבר בפני עצמו, ולא כן ההולך לעשות מצוה אין זה דבר בפני עצמו כי הכל על ידי גופו רק אצל הליכה לתורה שיש בזה שכר הליכה ושכר למוד כל אחד ואחד בפני עצמו. ולפיכך בברייתא (שבת קכז.) אלו דברים שהאדם אוכל פירותיהם בעוה"ז קאמר והשכמת בית המדרש ותלמוד תורה, כלומר ההליכה דבר בפני עצמו והלמוד גם כן דבר בפני עצמו, כי אלו שני דברים ההליכה והלמוד הוא לשני דברים מחולקים כמו שבארנו ולכך יש שכר לכל אחד ודבר זה לא שייך במצוה והכל נכון".
ובנתיבות עולם נתיב העבודה (פרק ה') כתב: אמרו בגמרא (סוטה כ"ב ע"א) שיש ללכת אל בית הכנסת שהוא יותר רחוק מן האדם מפני שהוא נוטל שכר פסיעות. ויראה כי אין הדין הזה גבי סוכה שאם יש לו שתי סוכות האחת קרובה והאחת רחוקה שאין לו לילך אל הסוכה הרחוקה בשביל שהוא נוטל שכר פסיעות, כי אם גבי בית הכנסת אמרו וכדאמר הכתוב אשרי אדם שומע לי לשקוד על דלתותי וגו' מזוזות פתחי. וזה כי השם יתברך מצוי בבית הכנסת כמו שאמרו ז"ל (מגילה כ"ט ע"א) כי בית הכנסת הוא מקדש מעט ולכך השם יתברך מצוי בבית הכנסת, ולפיכך כאשר הולך לבית הכנסת הוא נמשך אל השם יתברך להיות לו דביקות בו יתברך. וידוע כי המתנועע אל דבר הוא דביקות גמור עם המתנועע יותר ממי שהוא קרוב לו כבר, כי המתנועע אל דבר הרי אינו עמו ועם כל זה הוא הולך אליו וזהו דביקות וחבור גמור, ודבר זה בארנו למעלה גם כן. ולכך אמר שהקדוש ברוך הוא מונה פסיעתך כי אף פסיעה אחת יותר רחוק הקדוש ברוך הוא מונה כי הכל הוא לפי התנועה יש לו דביקות בו יתברך כי אם הולך מרחוק הרי זה מורה דביקות גמור בו יתברך לכך הולך מרחוק. ואמר גם כן שלא יהיה זז מבתי כנסיות ומבתי מדרשות ואם אתה עושה כך אתה מקבל פני שכינה, וזה כמו שבארנו שכאשר עושה כך מורה זה על דיבוק השכינה פנים אל פנים, וזה שאמר כי מוצאי מצא חיים, כי כאשר יש לו דביקות בו כתיב ואתם הדבקים בה' אלהיכם חיים כלכם היום ובזה מקבל פני שכינה גם כן. ואמר עוד כי הוא מקבל ברכות כדכתיב ויפק רצון מאת ה', ודבר זה ידוע בחכמה כי יש לו דביקות בו עד רצון העליון זה שהוא מצוי בבית הכנסת ואין לפרש יותר. והאחרונים האריכו.

ב. לשאלה השניה - ראיתי בס' ויחי יעקב לגריח"ס שליט"א סי' ו' עמ' כב שהביא דברי שו"ת מהראנ"ח ז"ל ח"ב (סימן ע' דף קט"ו ע"ג) דכל ענין שכר פסיעות לא נאמר אלא לעם הארץ, אבל תלמיד חכם לא יתבטל מלימודו בעבור זה, ושכן כתב גם הגאון רבי דוד פארדו ז"ל בביאורו לספרי, ספרי דבי רב (פרשת ראה, דף קכ"ד ע"ב) ע"ש, והביא דבריהם הגר"ח פלאג'י בס' החפץ חיים (סימן נ"ב אות ג') ע"ש.

בן_אליעזר
הודעות: 1226
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

Re: שכר פסיעות

הודעהעל ידי בן_אליעזר » ב' דצמבר 05, 2016 6:41 pm

הנה מהנרשם אצלי (כרקע להמצורף. וחלק לא ממש מצורף אלא בעל-פה) זה זמן מה, בעניין ובהמסתעף. ייתכן ש(חלק מ)הדברים עתיקים לכמה מבאי פורומינו, אך אמרתי שלא אמנע בר, ואולי יהיו לתועלת למי שיהי' [ואמנם ראיתי שדרך חיים וההפניות ליתר ספרי מהר"ל כבר הובאו, ע"כ השמטתים מפה]. כן אבקש סליחה מראש על סגנונם של הדברים:

א - 1-3) מספר 'תוספתא כפשוטה' (לפרופ' שאול ליברמן) - מביא הגירסאות השונות בגמ' ומקורות נוספות (בהע' 29 ומסביבו בה'פנים'). (וכן יצורפו המאמר מ'תרביץ' ו'המבוא לנוסח המשנה', הבאים להלן).

ב) בגמ' ברכות (ו ע"ב) ע"ד האיסור להתפלל מאחורי ביהכ"נ - שנראה ככופר. אלא שבאם ביתו סמוך לביהכ"נ - יש האומרים דלית לן בה. ועוד.
והנה מ"הערות וחידושים" (לר"י טאוב, בן-זמננו) - בטור הב' מתאר הלשונות שהובאו ע"ד "אחורי ביהכ"נ" ועוד דיוקים בהקשר לזה.

ג) ויש כאלו (ביניהם ר"י טאוב במק"א בספרו הנז') שדייקו בנוסחאות השונות "שכר הלכה" (=כמו בפרק"א), לעומת "שכר פסיעות" (=המובא במס' סופרים פי"ח). ואומרים, שבאבות - הרי"ז רק שכר כללי, לעומת סופרים - ששם נראה שהוא שכר שנתווסף בכל פסיעה ופסיעה (וע"כ, יוצא שבמרחק גדול - לכאו' יש בזה יותר שכר מאשר השכר ה"כללי" ד"שכר הליכה" לחוד!).

ד) גם עולה מחלק מהמקורות המצורפים - ע"ד 'מחלוקת' היאך ללמוד: באם "שכר פסיעות" (או ".. הליכה") היינו רק בקשר לתפילה; ולעומתם, הטוענים שהוא גם מסתעף למצות ת"ת; בעוד אחרים סברי שה"ה אמנם בכל מצוה! וראה "פלא יועץ" המובא ב"דף על הדף" כאן (בעמוד השני מהקובץ המצו"ב). (ועוד מעניין - שבטור הב' דדף השני שם - סברא ע"ד למה אין כנפיים לבני-אדם..).

ה) "חיים שיש בהם" - יש בזה ליקוט יפה על הנושא.

ו) "פרחי שושנה" - מתחיל במדרש שבויק"ר ע"ד ואשיבה רגלי. ובקטע הב' שבדף השני - אומר הפשט הנראה לענ"ד (ולכאו' אומר לעניין).

ז) ב"איילת השחר" להגראי"ל שטינמן שליט"א - פשט יפה (בטור הב') ע"ד פסוקים ושייכותם ל"שכר פסיעות".

ח) במאמר ב"יתד" בעניין - כמה דברים יפים, ועוד - לפונדק אחד.

ט) "דלית יחזקאל" - ענין מעניין (המשתרע על ב' העמודים) במבואה של "ארבע מידות".

י) ספר מעניין, "המכונית כהלכתה" - מביא באורך ע"ד שכר פסיעות ברכב. וא' הדברים שמעלה (בעמ' 4 מהמצורף, קטע ד"ה ודבר תמה), ע"ד למה המג"א (סימן צ') הוא מהפוסקים היחידאים האומרים שיש בזה שכר פסיעות ללכת לביכ"נ רחוקה יותר [אמנם הענין מובא בשו"ע הרב ובמשנ"ב - אך פליאתו הוא בהספרים הקדמונים שלא הביאו, אלא, שהאלי' רבא מביאו ג"כ].

יא) מתוך מהדו' "עוז והדר" לאבות (ומצו"ב כקובץ וורד) - מביאים מ"מילי דאבות" (חיון, ראה החלק הב'), שלא ממש מחברו להגמ' בר"ה, אך כמעט שעושה כן בדברים כמעט זהים לגמרי! (והוא הדבר היחיד שראיתי כן מכל הפירושים שראיתי על אבות כאן).
והענין האחרון - ממדרש שמואל - אמנם לא נוגע כ"כ לכאן, אך מעניין פירושו ע"ד נידון האחרון של המשנה באבות שם - שהחכם "מפלפל" בביתו (ואמנם מפרשים אחרים אומרים שהנידונים הקודמים במשנה שם - ה"ה ג"כ בביתו (=כמו דוג' של רשע; אך זהו בהחלט בכיוון אחר ולכאו' מקורי).
קבצים מצורפים
הולך ואינו עושה שכר הליכה בידו.docx
(11.81 KiB) הורד 337 פעמים
liberman_rebeiso.PDF
(328.25 KiB) הורד 361 פעמים
AyelesHaShachar.PDF
(129.87 KiB) הורד 353 פעמים
Tarbitz_article.pdf
(1.3 MiB) הורד 413 פעמים
Nusach_Mishnah.pdf
(173.17 KiB) הורד 367 פעמים
Chayimsheyeshbahem.PDF
(182.7 KiB) הורד 301 פעמים
MechonisKHilchasa.PDF
(717.34 KiB) הורד 322 פעמים
PircheiShoshana.PDF
(276.55 KiB) הורד 252 פעמים
YatedEssayOnScharPsiyos.PDF
(367.91 KiB) הורד 248 פעמים
maseches_sofrim.PDF
(252 KiB) הורד 238 פעמים
HaorosVChidushim.PDF
(219.65 KiB) הורד 315 פעמים
dafalhadaf_psiyos.PDF
(293.01 KiB) הורד 306 פעמים
DaliyosYechezkel.PDF
(274.91 KiB) הורד 268 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שכר פסיעות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' יוני 24, 2017 11:50 pm

האם ת"ת כתפילה לענין זה, ראה במצו"ב.
בתורתו יהגה.PDF
(395.91 KiB) הורד 245 פעמים

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: שכר פסיעות

הודעהעל ידי יאיר » ש' יוני 24, 2017 11:57 pm

אבןטובה כתב:אם על כל מצוה איכא שכר פסיעות???

צא ולמד מנבוכדנצר שבזכות ג' פסיעות שפסע לכבוד הקב"ה, זכה שהוא ושלושת בניו שלטו בכיפת העולם.

עובדיה חן
הודעות: 1860
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » א' דצמבר 01, 2019 5:25 pm

שכר פסיעות. האם יש בנוסע ברכב,ואם לא האם ראוי ללכת ולא לנסוע ברכב לבי"כ.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4703
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' דצמבר 01, 2019 7:35 pm

בשו"ת תורה לשמה (סי' מ) דן אם גם ברכיבה על גבי בהמה לבית הכנסת ישנו שכר פסיעות - אי אמרינן רכוב כמהלך דמי, וגם ברכיבה זוכים לשכר פסיעות, אי לאו, כי עיקר שכר פסיעות הוא בגלל הטירחה בהליכה - מה שאין ברכיבה. והכריע שעיקר שכר הליכה אינו כי אם בעבור הטירחא, ולכן רק בהליכה ברגל זוכים לשכר פסיעות. וכיוצא בזה האריך בשו"ת ציץ אליעזר (חי"ב סי' יז) לענין נסיעה ברכב לביהכ"נ, וכתב: "וענין זה של שכר פסיעות מסתברא דבודאי לא מקיימים ע"י נסיעה ברכב, דהגם דדינא הוא ד'רכוב כמהלך דמי', אבל טירחא כמהלך הא ליכא בזה, ולכן לא שייך להחיל בכאן הכלל הזה של רכוב כמהלך דמי, ולא מקיים על ידי זה מה שצריך אדם להטריח עצמו במצוה כדי לקבל שכר פסיעות"

צעיר הלויים
הודעות: 50
הצטרף: ו' אוקטובר 04, 2019 3:21 pm
שם מלא: הלוי אשר בשעריך

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי צעיר הלויים » א' דצמבר 01, 2019 11:25 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:בשו"ת תורה לשמה (סי' מ) דן אם גם ברכיבה על גבי בהמה לבית הכנסת ישנו שכר פסיעות - אי אמרינן רכוב כמהלך דמי, וגם ברכיבה זוכים לשכר פסיעות, אי לאו, כי עיקר שכר פסיעות הוא בגלל הטירחה בהליכה - מה שאין ברכיבה. והכריע שעיקר שכר הליכה אינו כי אם בעבור הטירחא, ולכן רק בהליכה ברגל זוכים לשכר פסיעות. וכיוצא בזה האריך בשו"ת ציץ אליעזר (חי"ב סי' יז) לענין נסיעה ברכב לביהכ"נ, וכתב: "וענין זה של שכר פסיעות מסתברא דבודאי לא מקיימים ע"י נסיעה ברכב, דהגם דדינא הוא ד'רכוב כמהלך דמי', אבל טירחא כמהלך הא ליכא בזה, ולכן לא שייך להחיל בכאן הכלל הזה של רכוב כמהלך דמי, ולא מקיים על ידי זה מה שצריך אדם להטריח עצמו במצוה כדי לקבל שכר פסיעות"


מקור : https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=1807

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4703
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' דצמבר 02, 2019 12:05 am


כדכד
הודעות: 8529
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שכר פסיעות

הודעהעל ידי כדכד » ב' דצמבר 02, 2019 11:41 am

שמעתי מרב אחד שהאגרות משה דן בשאלה אם יש שכר פסיעות ברכב ומסיק שיש ואיני יודע היכן מקומו

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: שכר פסיעות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' דצמבר 02, 2019 8:58 pm

פרק היה נוטל: אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: לָמַדְנוּ קִבּוּל שָׂכָר מֵאַלְמָנָה. דְּהַהִיא אַלְמָנָה דַּהֲוַאי בֵּי כְּנִישְׁתָּא בְּשִׁבְּבוּתָהּ, כָּל יוֹמָא הֲוָת אָתְיָא וּמְצַלָּה בֵּי מִדְרְשֵׁהּ דְּרַבִּי יוֹחָנָן. אָמַר לָהּ: בִּתִּי, לֹא בֵּית הַכְּנֶסֶת בְּשִׁבְּבוּתָךְ?! אָמְרָה לֵהּ: רַבִּי, וְלֹא שְׂכַר פְּסִיעוֹת יֶשׁ לִי?!
מעשה שהיה כך היה:
בשכונה טבריינית גרה אלמנה, שביכרה את התפלה בבית המדרש של רבי יוחנן על התפלה בבית הכנסת השכונתי הקרוב לביתה.
יום יום היתה באה להתפלל בבית מדרשו של גדול הדור, על אף שההיטלטלות מביתה לשם היתה כרוכה במאמץ בלתי מבוטל, ונימוקה עמה: כל עומת שהטרחה בקיום מצוה רבה יותר, כן השכר גדול יותר.
מוסר ההשכל:
לעולם אל יחשׂוך אדם יגיעה וטִרחה מקיום מצוה בשיא ההידור, על אף שלצאת ידי חובה אפשר בקלות יתרה, שכן כפי ההשקעה כך התגמול.
תמיהה רבתי:
אמנם הרב 'מגן אברהם' כתב בהלכות תפלה:
'אם יש שני בתי כנסת – מצוה לילך להרחוקה, דשכר פסיעות יש'.
ותמה מר: כלום יש טעם והגיון במאמץ סרק ללא תכלית?!
אכן תמיהה כדרבון וכמשׂמר נטוע. איה נגר או בר נגר דיפרקינה?
(רשומה מרשומותי)

בברכה המשולשת
הודעות: 14277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שכר פסיעות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' דצמבר 02, 2019 9:07 pm

ביקורת תהיה כתב:
פרק היה נוטל: אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: לָמַדְנוּ קִבּוּל שָׂכָר מֵאַלְמָנָה. דְּהַהִיא אַלְמָנָה דַּהֲוַאי בֵּי כְּנִישְׁתָּא בְּשִׁבְּבוּתָהּ, כָּל יוֹמָא הֲוָת אָתְיָא וּמְצַלָּה בֵּי מִדְרְשֵׁהּ דְּרַבִּי יוֹחָנָן. אָמַר לָהּ: בִּתִּי, לֹא בֵּית הַכְּנֶסֶת בְּשִׁבְּבוּתָךְ?! אָמְרָה לֵהּ: רַבִּי, וְלֹא שְׂכַר פְּסִיעוֹת יֶשׁ לִי?!
מעשה שהיה כך היה:
בשכונה טבריינית גרה אלמנה, שביכרה את התפלה בבית המדרש של רבי יוחנן על התפלה בבית הכנסת השכונתי הקרוב לביתה.
יום יום היתה באה להתפלל בבית מדרשו של גדול הדור, על אף שההיטלטלות מביתה לשם היתה כרוכה במאמץ בלתי מבוטל, ונימוקה עמה: כל עומת שהטרחה בקיום מצוה רבה יותר, כן השכר גדול יותר.
מוסר ההשכל:
לעולם אל יחשׂוך אדם יגיעה וטִרחה מקיום מצוה בשיא ההידור, על אף שלצאת ידי חובה אפשר בקלות יתרה, שכן כפי ההשקעה כך התגמול.
תמיהה רבתי:
אמנם הרב 'מגן אברהם' כתב בהלכות תפלה:
'אם יש שני בתי כנסת – מצוה לילך להרחוקה, דשכר פסיעות יש'.
ותמה מר: כלום יש טעם והגיון במאמץ סרק ללא תכלית?!
אכן תמיהה כדרבון וכמשׂמר נטוע. איה נגר או בר נגר דיפרקינה?
(רשומה מרשומותי)


כמדומני שמקובל להסביר שכל דין שכר פסיעות הוא שכיש עדיפות לביהכ"נ המרוחק, כגון שיש שם תפילה ישיבתית

אתי שפיר
הודעות: 65
הצטרף: ב' יולי 22, 2019 7:59 pm

Re: שכר פסיעות

הודעהעל ידי אתי שפיר » ב' דצמבר 02, 2019 10:04 pm

מענין לענין, יש לעיין בהנוגע לפרשת השבוע ויצא, האם נחסר ליעקב שכר פסיעות ע"י שקפצה לו הארץ בלכתו להתפלל במקום שהתפללו אבותיו?

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: שכר פסיעות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' דצמבר 02, 2019 11:05 pm

בברכה המשולשת כתב:מקובל להסביר שכל דין שכר פסיעות הוא כשיש עדיפות לביהכ"נ המרוחק, כגון שיש שם תפילה ישיבתית.
מקובל להסביר דלא כמגן אברהם. אתמהה.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: שכר פסיעות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' דצמבר 02, 2019 11:41 pm

אתי שפיר כתב:יש לעיין, האם נחסר ליעקב שכר פסיעות ע"י שקפצה לו הארץ בלכתו להתפלל במקום שהתפללו אבותיו?
שאלה זו יפה נשאלת בלשון תימה: מאי רבותא דמילתא דקפצה ליה ארעא? הרי הפסיד שכר פסיעות!
ודרך אגב, בפרק המקבל חלוקים רב ור' יוחנן האם ביהכ"נ סמוך לַבַּיִת ברכה היא לאדם או לא:
אָמַר רַב: 'בָּרוּךְ אַתָּה בָּעִיר' - שֶׁיְּהֵא בֵיתְךָ סָמוּךְ לְבֵית הַכְּנֶסֶת. רַבִּי יוֹחָנָן לָא אָמַר הָכִי, אֶלָּא 'בָּרוּךְ אַתָּה בָּעִיר' - שֶׁיְּהֵא בֵית הַכִּסֵּא סָמוּךְ לְשֻׁלְחָנֶךָ. אֲבָל בֵּית הַכְּנֶסֶת לָא, רַבִּי יוֹחָנָן לְטַעְמֵהּ דְּאָמַר 'שְׂכַר פְּסִיעוֹת יֵשׁ'.

כדכד
הודעות: 8529
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שכר פסיעות

הודעהעל ידי כדכד » ג' דצמבר 03, 2019 11:35 am

ביקורת תהיה כתב:
פרק היה נוטל: אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: לָמַדְנוּ קִבּוּל שָׂכָר מֵאַלְמָנָה. דְּהַהִיא אַלְמָנָה דַּהֲוַאי בֵּי כְּנִישְׁתָּא בְּשִׁבְּבוּתָהּ, כָּל יוֹמָא הֲוָת אָתְיָא וּמְצַלָּה בֵּי מִדְרְשֵׁהּ דְּרַבִּי יוֹחָנָן. אָמַר לָהּ: בִּתִּי, לֹא בֵּית הַכְּנֶסֶת בְּשִׁבְּבוּתָךְ?! אָמְרָה לֵהּ: רַבִּי, וְלֹא שְׂכַר פְּסִיעוֹת יֶשׁ לִי?!
מעשה שהיה כך היה:
בשכונה טבריינית גרה אלמנה, שביכרה את התפלה בבית המדרש של רבי יוחנן על התפלה בבית הכנסת השכונתי הקרוב לביתה.
יום יום היתה באה להתפלל בבית מדרשו של גדול הדור, על אף שההיטלטלות מביתה לשם היתה כרוכה במאמץ בלתי מבוטל, ונימוקה עמה: כל עומת שהטרחה בקיום מצוה רבה יותר, כן השכר גדול יותר.
מוסר ההשכל:
לעולם אל יחשׂוך אדם יגיעה וטִרחה מקיום מצוה בשיא ההידור, על אף שלצאת ידי חובה אפשר בקלות יתרה, שכן כפי ההשקעה כך התגמול.
תמיהה רבתי:
אמנם הרב 'מגן אברהם' כתב בהלכות תפלה:
'אם יש שני בתי כנסת – מצוה לילך להרחוקה, דשכר פסיעות יש'.
ותמה מר: כלום יש טעם והגיון במאמץ סרק ללא תכלית?!

(רשומה מרשומותי)

לא הבנתי התמיהה
המגן אברהם גופא ענה עליה "דשכר פסיעות יש"! ואם כן אין זה מאמץ סרק ללא תכלית. אף הביא מר קודם בהסבר הגמרא טעם הגיוני לכך " ונימוקה עמה: כל עומת שהטרחה בקיום מצוה רבה יותר, כן השכר גדול יותר".

עובדיה חן
הודעות: 1860
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: שכר פסיעות

הודעהעל ידי עובדיה חן » ג' דצמבר 03, 2019 12:16 pm

כדכד כתב:
ביקורת תהיה כתב:
פרק היה נוטל: אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: לָמַדְנוּ קִבּוּל שָׂכָר מֵאַלְמָנָה. דְּהַהִיא אַלְמָנָה דַּהֲוַאי בֵּי כְּנִישְׁתָּא בְּשִׁבְּבוּתָהּ, כָּל יוֹמָא הֲוָת אָתְיָא וּמְצַלָּה בֵּי מִדְרְשֵׁהּ דְּרַבִּי יוֹחָנָן. אָמַר לָהּ: בִּתִּי, לֹא בֵּית הַכְּנֶסֶת בְּשִׁבְּבוּתָךְ?! אָמְרָה לֵהּ: רַבִּי, וְלֹא שְׂכַר פְּסִיעוֹת יֶשׁ לִי?!
מעשה שהיה כך היה:
בשכונה טבריינית גרה אלמנה, שביכרה את התפלה בבית המדרש של רבי יוחנן על התפלה בבית הכנסת השכונתי הקרוב לביתה.
יום יום היתה באה להתפלל בבית מדרשו של גדול הדור, על אף שההיטלטלות מביתה לשם היתה כרוכה במאמץ בלתי מבוטל, ונימוקה עמה: כל עומת שהטרחה בקיום מצוה רבה יותר, כן השכר גדול יותר.
מוסר ההשכל:
לעולם אל יחשׂוך אדם יגיעה וטִרחה מקיום מצוה בשיא ההידור, על אף שלצאת ידי חובה אפשר בקלות יתרה, שכן כפי ההשקעה כך התגמול.
תמיהה רבתי:
אמנם הרב 'מגן אברהם' כתב בהלכות תפלה:
'אם יש שני בתי כנסת – מצוה לילך להרחוקה, דשכר פסיעות יש'.
ותמה מר: כלום יש טעם והגיון במאמץ סרק ללא תכלית?!

(רשומה מרשומותי)

לא הבנתי התמיהה
המגן אברהם גופא ענה עליה "דשכר פסיעות יש"! ואם כן אין זה מאמץ סרק ללא תכלית. אף הביא מר קודם בהסבר הגמרא טעם הגיוני לכך " ונימוקה עמה: כל עומת שהטרחה בקיום מצוה רבה יותר, כן השכר גדול יותר".

לענ"ד כוונת השואל היא, ששכר פסיעות זה מציאות של הליכה למצווה ולא שאתה מייצר טירחה ,למשל אדם לא יעלה לבי"כ במדרגות, אלא בסולם וחבלים האם יהיה לו שכר יותר?
אמנם שונה הדבר בגמרא שצוטט לעיל לגבי האלמנה שלא הלכה סתם רק לייצר פסיעות ,אלא רצתה לילך לבית מדרשו של רבי יוחנן ומימילא היה שכר פסיעות יותר


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 461 אורחים