עמוד 1 מתוך 1

מוקצה בדג חי בשבת בעקבות מאכל הסושי

פורסם: ג' דצמבר 06, 2016 9:53 pm
על ידי ש. ספראי
האם לאור המציאות כיום שהרבה בני אדם אוכלים דג חי שאינו מבושל במאכל הקרוי "סושי"
א"כ דג חי (כגון דג סלמון שדרך לעשות ממנו סושי) לא יהיה מוקצה?

האם מישהו מדבר על נושא זה?

Re: מוקצה בדג חי בשבת בעקבות מאכל הסושי

פורסם: ד' דצמבר 07, 2016 8:56 am
על ידי ש. ספראי
הגרח"ק השיב לי שלא כל 'קבוצת משוגעים' תשנה את איסור מוקצה.

Re: מוקצה בדג חי בשבת בעקבות מאכל הסושי

פורסם: ד' דצמבר 07, 2016 9:03 am
על ידי עקביה
מן הסתם תלוי בגודל הקבוצה.

Re: מוקצה בדג חי בשבת בעקבות מאכל הסושי

פורסם: ד' דצמבר 07, 2016 9:38 am
על ידי אוצר החכמה
ש. ספראי כתב:הגרח"ק השיב לי שלא כל 'קבוצת משוגעים' תשנה את איסור מוקצה.


לא מובנת לי התשובה הזאת. השינוי הוא לא ב"איסור מוקצה" השינוי הוא בשימוש. ובמה שונה מבר אווזא שחזי לאומצא. רק צריך שיהיה מצוי השימוש ואם לא מצוייים אנשים כאלה צריך שיהיה אצלו אנשים כאלה שאז מועיל כמו מי שיש לו נעמיות או פילים. (שבת קכח שו"ע שח כח)

Re: מוקצה בדג חי בשבת בעקבות מאכל הסושי

פורסם: ד' דצמבר 07, 2016 11:39 am
על ידי קראקובער
ש. ספראי כתב:הגרח"ק השיב לי שלא כל 'קבוצת משוגעים' תשנה את איסור מוקצה.


ומה ענתה המלכה וקטוריה בביקור בבית חולים לחולי הנפש לאחד ששאל אותה שאולי אנחנו הנורמלים ואתם המשוגעים? בעיקרון אתה צודק אבל מה נעשה שאנחנו הרוב?!

Re: מוקצה בדג חי בשבת בעקבות מאכל הסושי

פורסם: ד' דצמבר 07, 2016 11:54 am
על ידי חיי נר
לא מובנת לי השאלה, דעדיין עצם עשיית הסושי בשבת אינו ברור כלל דמותר, עיין מגן אברהם סי’ ש”מ ס”ק י”ז דיש איסור מגבן בעשיית צורה, וקטונתי מאניני הטעם שבלא שמגלגלים ומהדקים היטב שיהיה האורז מחובר חזק בתוך הדג, אינו ראוי לאכילה, וא"כ שוב הוי מוקצה. [ועוד גם שש באחרונים שיש איסור מכה בפטיש על הכנת אוכלים עיין פרי מגדים סי' שי"ח]

Re: מוקצה בדג חי בשבת בעקבות מאכל הסושי

פורסם: ד' דצמבר 07, 2016 11:58 am
על ידי אוצר החכמה
אולי תסביר בבקשה לתמימים כמונו שמכירים רק געפילטעפיש איך מכינים סושי בכלל?

Re: מוקצה בדג חי בשבת בעקבות מאכל הסושי

פורסם: ד' דצמבר 07, 2016 12:20 pm
על ידי ברזילי
חיי נר כתב:לא מובנת לי השאלה, דעדיין עצם עשיית הסושי בשבת אינו ברור כלל דמותר, עיין מגן אברהם סי’ ש”מ ס”ק י”ז דיש איסור מגבן בעשיית צורה, וקטונתי מאניני הטעם שבלא שמגלגלים ומהדקים היטב שיהיה האורז מחובר חזק בתוך הדג, אינו ראוי לאכילה, וא"כ שוב הוי מוקצה. [ועוד גם שש באחרונים שיש איסור מכה בפטיש על הכנת אוכלים עיין פרי מגדים סי' שי"ח]
מקובל היום בכל העולם לאכול סשימי, שאינו אלא חתיכות דג חי המוגשות עם רוטב בלבד. פשוט שבמקום שמקובל לאכול דגים כאלה אינם מוקצה.

אבל נסתפקתי בדין בישול גוי, אם כיוון שכהיום דרך לאכול דג סלמון, טונה ועוד מיני דגים כשהם חיים, אין בהם איסור בישולי גויים (וכן יש להסתפק גבי בשר, שדרך היום לאכלו חי, הנקרא קרפצי'ו).

Re: מוקצה בדג חי בשבת בעקבות מאכל הסושי

פורסם: ד' דצמבר 07, 2016 12:27 pm
על ידי חיי נר
אז אולי כדאי שתשנה את כותרת הנושא: מוקצה בדג חי בשבת בעקבות מאכל הסשימי.

Re: מוקצה בדג חי בשבת בעקבות מאכל הסושי

פורסם: ד' דצמבר 07, 2016 12:44 pm
על ידי גמח
כיצד הוצגה השאלה להגרח"ק?

Re: מוקצה בדג חי בשבת בעקבות מאכל הסושי

פורסם: ד' דצמבר 07, 2016 1:23 pm
על ידי ש. ספראי
לגבי בשר חי פסק השו"ע שמותר לטלטלו כיון שראוי לכססו.
ישנם רבים מפוסקי זמנינו שאסרוהו כיום, כיון שבימינו אין דרך לכססו, אך הגרח"ק התיר, כי כך התיר השו"ע. צריך לעיין ולראות מה הביאו בשמו על הנושא.

שמעתי שישנם מסעדות יוקרה בהם מגישים בשר חי לאכילה (!!!), וזה רץ היום בהרבה מקומות עם יחצנו"ת טובה...

בעבר טעמתי כמה טעמים סושי משובח, שהגיעו אלי ממסעדות יקרות להפליא. (אחד היה נפגש עם גבירים במסעדות יוקרה ואורז לחברותות שלו מנות הביתה...). לענ"ד זה מאכל מגעיל, שאם בכל זאת אפשר לאכול אותו איך שהוא, זה רק בגלל התוספות והאורז שדחפו מסביבו/בתוכו. היינו שזה לא באמת מאכל, אלא סוג של 'בגדי המלך החדשים'. כולם מגישים את זה במסעדות יוקרה, משמע שזה מאכל לאניני טעם...

ואכתי יל"ד, כמו שכבר העירו כאן, שהרי סו"ס משוגעים או לא, אבל יש מהבריות שמשלמים ואוכלים את זה. כנראה שגם יש הנהנים מזה, ועל טעם וריח וגו'...

Re: מוקצה בדג חי בשבת בעקבות מאכל הסושי

פורסם: ד' דצמבר 07, 2016 1:26 pm
על ידי שמש
פחות חשוב איך הוצגה השאלה ויותר חשוב לדעת האם הוא מחזיק בדעתו גם לאחר שאמרו לו (אם בכלל) שישנם יותר אוכלי סושי משומרי שבת... ואם לא אמרו לו פרט זה (בשאלה הראשונה או לכה"פ אחר שהשיב) אין כל ערך לציטוט שהובא כאן בשמו.

Re: מוקצה בדג חי בשבת בעקבות מאכל הסושי

פורסם: ד' דצמבר 07, 2016 1:37 pm
על ידי ברזילי
ש. ספראי כתב:שמעתי שישנם מסעדות יוקרה בהם מגישים בשר חי לאכילה (!!!), וזה רץ היום בהרבה מקומות עם יחצנו"ת טובה...
למשל, סטייק טרטר (לא צריך שום יחצנות, זו נחשבת מנה יוקרתית כבר מאתיים שנה לפחות).

Re: מוקצה בדג חי בשבת בעקבות מאכל הסושי

פורסם: ד' דצמבר 07, 2016 2:09 pm
על ידי ש. ספראי
הקישור ששלחת באנגלית, אך בתמונה המצורפת- הסטייק נצלה על האש. זה לא בשר נא.

Re: מוקצה בדג חי בשבת בעקבות מאכל הסושי

פורסם: ד' דצמבר 07, 2016 2:14 pm
על ידי ברזילי
הנה בעברית. התמונה מטעה אותך, הבשר מוגש נא.

Re: מוקצה בדג חי בשבת בעקבות מאכל הסושי

פורסם: ד' דצמבר 07, 2016 2:41 pm
על ידי חשבונות רבים
ברזילי כתב:הנה בעברית. התמונה מטעה אותך, הבשר מוגש נא.

המאכל הזה שייך גם בבשר שעבר מליחה?

Re: מוקצה בדג חי בשבת בעקבות מאכל הסושי

פורסם: ד' דצמבר 07, 2016 3:20 pm
על ידי ברזילי
לא יודע, לא אכלתי אף פעם... בחיפוש כעת מצאתי שיש מסעדות כשרות שמגישות את המנה הזו (באופן עקרוני ייתכן שהם מכינים מבשר שלא נמלח, שהרי א"צ למלוח בשר שמיועד לאכילה כשהוא חי, אבל קשה להאמין שהרבנות תאשר פרקטיקה כזו)

Re: מוקצה בדג חי בשבת בעקבות מאכל הסושי

פורסם: ד' דצמבר 07, 2016 5:37 pm
על ידי בברכה המשולשת
ברזילי כתב: אבל נסתפקתי בדין בישול גוי, אם כיוון שכהיום דרך לאכול דג סלמון, טונה ועוד מיני דגים כשהם חיים, אין בהם איסור בישולי גויים (וכן יש להסתפק גבי בשר, שדרך היום לאכלו חי, הנקרא קרפצי'ו).


כמדומני שלעניין זה אזלינן בתר רוב העולם, שעדיין כן אוכלם מבושלים

Re: מוקצה בדג חי בשבת בעקבות מאכל הסושי

פורסם: ד' דצמבר 07, 2016 5:51 pm
על ידי ברזילי
הרבה אחרונים כתבו שהולכים אחר רוב בני אדם שבאותו מקום, אבל יש כאלה שהבינו ברמ"א שמספיק נאכל ע"י הדחק ולשיטתם אין בכלל ספק בנידו"ד, ואחרים כתבו שמספיק שמקצת אנשים אוכלים שלא ע"י הדחק.

אבל נראה שאתה מוסיף חידוש שלא רק רוב בני אדם אלא גם רוב הנאכלים ממין זה (היינו, אם סתם אדם אוכל גם חי וגם מבושל, אך רוב הדגים נאכלים כשהם מבושלים, שזה כמדומני המצב בזמננו במקומנו), ואם נחלקו ראשונים בראוי לאכילה חי אבל אין דרך לאכלו כן, א"כ גם למ"ד שצריך דרך אכילה הבו דלא לוסיף עלה לומר שצריך שרוב הנאכלים ממין זה נאכלים כשהם חיים.

Re: מוקצה בדג חי בשבת בעקבות מאכל הסושי

פורסם: ד' דצמבר 07, 2016 6:02 pm
על ידי ברזילי
מצאתי בשבה"ל (ט,קסג) שנשאל מסוחר הנוסע ליפן אם יכול לאכול דג שבושל בידי גוי, כי דרך שם לאכול דגים חיים. וכתב ש"דבר זה נוטה לאיסור", מכמה טעמים:

א. למ"ד שהולכים אחר רוב העולם אין מקום אחד קובע
ב. למ"ד שהולכים בתר דידיה, הרי הוא אינו אוכל דג חי
ג. גם אם הולכים אחר כל מדינה ומדינה בפ"ע אין משתנה דינו של האורח שמגיע לשם באופן זמני
ד. "לבי אומר לי דגם ביאפאן אין זה כל המדינה, ואולי רק אתרא, וגם מן הסתם יש הנוהגים כך ויש הנוהגים כך".

ובמציאות שלנו, יש לדון בכל אחד מן הטעמים שהזכיר לאיסור.

Re: מוקצה בדג חי בשבת בעקבות מאכל הסושי

פורסם: ד' דצמבר 07, 2016 6:24 pm
על ידי בברכה המשולשת
זכורני שיש בהליכות שלמה (מתורת מרן הגרשז"א) על אלול ותשרי שבדורותינו (בגלל בעיית ההתבוללות הנוראה רח"ל) יש להחמיר בכל ענייני בישולי גויים

Re: הכנת סושי בשבת

פורסם: ד' יולי 31, 2019 12:11 pm
על ידי איש הגבעה
הנה דנו בהכנת סושי בשבת מצד בונה או מכה בפטיש, ויש לדון גם מצד מלאכת טוחן, באופן שיש חתיכת דג גדולה שהיא חי, וצריך לפרוס ממנה פרוסה דקה לצורך להכין ממנה סושי, שהרי חתיכת דג גדולה שהיא חי זה אף אחד לא אוכל ממנה, רק כשזה פרוס דק דק אז אוכלין ממנה, ובלא זה אי אפשר לאכול א"כ יש לדון דזה יהא מלאכת טוחן.

Re: הכנסת סושי בשבת

פורסם: ד' יולי 31, 2019 12:23 pm
על ידי סגי נהור
איש הגבעה כתב:הנה דנו בהכנת סושי בשבת מצד בונה או מכה בפטיש, ויש לדון גם מצד מלאכת טוחן, באופן שיש חתיכת דג גדולה שהיא חי, וצריך לפרוס ממנה פרוסה דקה לצורך להכין ממנה סושי, שהרי חתיכת דג גדולה שהיא חי זה אף אחד לא אוכל ממנה, רק כשזה פרוס דק דק אז אוכלין ממנה, ובלא זה אי אפשר לאכול א"כ יש לדון דזה יהא מלאכת טוחן.

מבואר בשו"ע שאיסור טוחן הוא רק בגידולי קרקע.

Re: הכנסת סושי בשבת

פורסם: ד' יולי 31, 2019 12:28 pm
על ידי דורש טוב לעמו
אכן, אך ע"ש שמבואר דווקא בדבר שרוב העולם רגילים ויכולים לאכול אותו ללא חיתוך דק דק, אך דבר שלא ראוי לאכילה אלא ע"י חיתוך דק דק אסור.

Re: הכנסת סושי בשבת

פורסם: ד' יולי 31, 2019 12:49 pm
על ידי סגי נהור
אמת. וניכר שדקדק הכותב בדבריו ואני לא דקדקתי.
אמנם למעשה דומה שחיתוך הדג לסושי אינו ממש "דק דק" אלא מה שנקרא בפוסקים "חתיכות גדולות קצת".

Re: מוקצה בדג חי בשבת בעקבות מאכל הסושי

פורסם: ד' יולי 31, 2019 7:28 pm
על ידי אהרן תאומים
לגבי תשובת הגרח"ק צ"ע
אכן עד שבאתי לקנדה לא הייתי חולם שאפשר בכלל לאכול דג נא, וכ"ש בשר נא, ווידוע מה שאמרו חז"ל על הכהנים שהיו אוכלים בשר נא במהירות כדי שלא יבוא לידי פסול ובוודאי שאינם "משוגעים" כי הייתה להם סיבה טובה, ובבית המקדש היה רופא בגלל שהם היו סובלים מהקור ומחולי מעיים.
עוד נראה שהתורה לא הייתה צריכה להזהיר בקרבן פסח אל תאכלו ממנו נא אם רק משוגעים אוכלים נא וצ"ע
אבל כיום אחר שניתי ושילשתי במאכל הסושי והסשימי שהן בגד כמעט של אכילת תאווה מה אומר ומה אדבר נדמה לי שאמנם אנו משוגעים אבל גם הרוב!!!

Re: מוקצה בדג חי בשבת בעקבות מאכל הסושי

פורסם: ג' דצמבר 22, 2020 2:12 pm
על ידי גימפעל