עמוד 1 מתוך 1

כשרות הבגדי כהונה בימי המילואים

פורסם: ה' דצמבר 08, 2016 9:18 pm
על ידי כח עליון
נתקשתי, הרי קי"ל בגדי כהונה שהוכתמו בדם פסולים לעבודה, א"כ איך עבדו במשכן עם הבגדים אחרי שנתקדשו בדם המילואים ובשמן הקודש. אך לפי דברי הליקוטי הלכות אפשר ליישב.

מקור הדין (זבחים פח.) בגדי כהונה ... נתגעלו אין מכבסין אותן וכו' וי"א אין מכבסין אותן כל עיקר ... שאין עניות במקום עשירות.
ובזבחים לה. על מה שאמרו דבערב פסח היו פוקקין את העזרה והיו הכהנים מהלכים בדם עד ארכובותיהם, והקשו והא קא מיתווסי מאנייהו ותנן היו בגדיו מטושטשין ועבד עבודתו פסולה וכו'.
אלא שבליקוטי הלכות (זבחים עמ' 102) כתב: מסתברא דגיעול לא נקרא רק אם היה עליו לכלוך ממש שהיה אדם מתבייש כן לעמוד לפני גדולים אבל אם נטף על הבגד טיפה מועטת של דם ושמן אינו בכלל זה דאל"כ יהיה צריך לדעת הי"א (שאין מכבסין כלל) להפסיד בכל יום הרבה מבגדי כהונה. ולכאו' אם בזה יתישב הכשר העבודה בימי המילואים א"כ הוא מוכח מקרא.

אך בכל אופן איני מבין, וכי אין הדם מסריח? וכי סומכין מתחילה על הנס (אם נומר שאף בדם זה נתקיים הנס).

אשמח בישוב הדבר, או בהפניה למקום שנידון בזה.

Re: כשרות הבגדי כהונה בימי המילואים

פורסם: ה' דצמבר 08, 2016 9:23 pm
על ידי אפשר
אהרן ובניו כלל לא עבדו בשבעת ימי המילואים רק משה היה כהן, וכמש"כ רש"י שמות פרק כט באיזה דוכתי, ומשה לא שימש בבגדי כהונה, עי' תענית יא ע"ב, ובעיקר עי' בתוס' עבודה זרה לד ע"א.

Re: כשרות הבגדי כהונה בימי המילואים

פורסם: ה' דצמבר 08, 2016 9:38 pm
על ידי כח עליון
יש"כ
ובזה יתישב מה שדרשו חז"ל קרא (שמות כט,ל) שבעת ימים לבשם הכהן תחתיו מבני אשר יבא אל אהל מועד לשרת בקדש. דזהו ציווי לדורות שיהיו מפרישין כהן גדול שבעת ימים קודם יוה"כ. דפשטיה דקרא איירי בחינוך לעבודה. אלא דדומיא דשבעת ימי המילואים שההכשרה היתה לשירות שאחריהם, ה"ה שירות ביאה לאהל מועד שראויה להכנה שבעת ימים (ביאה אל קה"ק) צריכה הפרשה והכנה שבעת ימים.

Re: כשרות הבגדי כהונה בימי המילואים

פורסם: ה' דצמבר 08, 2016 10:33 pm
על ידי אבןטובה
עי' רש"י יומא ג: ד"ה תחלה במקום

Re: כשרות הבגדי כהונה בימי המילואים

פורסם: ו' דצמבר 09, 2016 5:38 am
על ידי טור תלגא
טעמא דקרא פר' תצוה ד"ה ולקחת מן הדם.