עמוד 1 מתוך 1

ספק בדין השבת אבידה

פורסם: ב' דצמבר 19, 2016 10:19 pm
על ידי איש לוי
נשאלתי השבוע בשאלה כדלהלן: אדם עצר נהג מונית ע"מ ליסוע איתו לחנות פלונית, והנהג יודע שהחנות ההיא סגורה, האם מחובתו ליידע את הנוסע בכך מדין 'השבת אבידה', או"ד סו"ס הנהג מעמיד בעבורו שירות, וזה שאין לו צורך בשירות זה, אי"ז שייך לדין 'השבת אבידה' (לא שאין בזה משום מצוות אחרות)
כיוצ"ב, באם אני רואה אדם שקונה חבילת טיטולים ב35 ש"ח, ואני יודע שבחנות ממול יש את אותם הטיטולים ב25 ש"ח, יש לי חובת 'השבת אבידה'. וליידע אותו בזה?

מה דעתכם?

Re: ספק בדין השבת אבידה

פורסם: ג' דצמבר 20, 2016 12:58 am
על ידי מאיר סובל
ודאי שכן.
כל מניעת הסבת היזק ממון לחברו כלולה בהשבת אבידה.
כמדומני הדברים מפורשים, רק שעתה איני זוכר לציין מקורות מדוייקים.

Re: ספק בדין השבת אבידה

פורסם: ד' דצמבר 21, 2016 12:28 am
על ידי שומע ומשמיע
מאיר סובל כתב:ודאי שכן.
כל מניעת הסבת היזק ממון לחברו כלולה בהשבת אבידה.
כמדומני הדברים מפורשים, רק שעתה איני זוכר לציין מקורות מדוייקים.

למה ודאי ובודאי שלא במקרה השני? הרי יש כן מוכר שירוויח, ומה פתאום לקרוא לזה היזק?
במקרה הראשון אכן יש כאן הוצאת כסף ללא תועלת, וזה לכאורה נזק. אבל האם לא אמרינן כאן שלך קודם?

Re: ספק בדין השבת אבידה

פורסם: ד' דצמבר 21, 2016 12:29 am
על ידי שש ושמח
לגבי המונית נידון כבר בארוכה כאן - viewtopic.php?f=17&t=12531&p=214626&hilit=%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%AA#p117071

ולגבי מי שיכול לקנות אותו חפץ במחיר זול יותר, אם הוא באופן שיש בו משום הונאה בודאי יש בזה משום השבת אבידה, אבל אם אין בו משום הונאה [וכן הוא כמעט תמיד] מסתבר שאין הקניה ביוקר נחשבת נזק ואינו נחשב השבת אבדה, ואדרבא הרי אם יגלה לו נמצא מפסיד את בעל החנות, ויש לדון בזה גם משום יורד לאומנותו של חבירו. - ודנו בזה בתשובות והנהגות ח"ד שי"ב, ובקול התורה קובץ נ"ב.

Re: ספק בדין השבת אבידה

פורסם: ד' דצמבר 21, 2016 12:38 am
על ידי שומע ומשמיע

Re: ספק בדין השבת אבידה

פורסם: ד' דצמבר 21, 2016 12:45 am
על ידי שומע ומשמיע
שומע ומשמיע כתב:
מאיר סובל כתב:ודאי שכן.
כל מניעת הסבת היזק ממון לחברו כלולה בהשבת אבידה.
כמדומני הדברים מפורשים, רק שעתה איני זוכר לציין מקורות מדוייקים.

למה ודאי ובודאי שלא במקרה השני? הרי יש כן מוכר שירוויח, ומה פתאום לקרוא לזה היזק?
במקרה הראשון אכן יש כאן הוצאת כסף ללא תועלת, וזה לכאורה נזק. אבל האם לא אמרינן כאן שלך קודם?

לגבי אפס כי לא יהיה בך אביון, ראיתי את דבריך באשכול שציין הרב השש והשמח, וקבלתים.

Re: ספק בדין השבת אבידה

פורסם: ד' דצמבר 21, 2016 10:35 pm
על ידי אברכון
אם זכרוני אינו בוגד בי זכורני שהר' צבי שפיץ שליט"א דן בזה בספרו על בבא קמא. ונראה לי שכתב שאם זה עבודתו הקבועה אינו חייב להגיד.