עמוד 1 מתוך 2

מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ג' דצמבר 27, 2016 1:46 am
על ידי גם זו לטובה
שמעתי שהגר"י קמינצקי הורה שנכרית חמור יותר, אשמח לדעת האם נכונה שמועה זו.

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ג' דצמבר 27, 2016 2:06 am
על ידי מעט דבש
שו''ת באר משה (רבי משה שטרן) ד, קמא.GIF
שו''ת באר משה (רבי משה שטרן) ד, קמא.GIF (14.95 KiB) נצפה 13861 פעמים


ועיי"ש באריכות.

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ג' דצמבר 27, 2016 2:41 am
על ידי בור ריק
א"כ למה משתדלים כ"כ בחילונים לישא דוקא בת ישראל כשברור שלא ישמרו הל' נדה

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ג' דצמבר 27, 2016 2:45 am
על ידי מבני עליה
ז"ל הר"מ פי"ב מאיסו"ב ה"ז: עָוֹן זֶה אַף עַל פִּי שֶׁאֵין בּוֹ מִיתַת בֵּית דִּין אַל יְהִי קַל בְּעֵינֶיךָ. אֶלָּא יֵשׁ בּוֹ הֶפְסֵד שֶׁאֵין בְּכָל הָעֲרָיוֹת כְּמוֹתוֹ. שֶׁהַבֵּן מִן הָעֶרְוָה בְּנוֹ הוּא לְכָל דָּבָר וּבִכְלַל יִשְׂרָאֵל נֶחְשָׁב אַף עַל פִּי שֶׁהוּא מַמְזֵר וְהַבֵּן מִן הַכּוּתִית אֵינוֹ בְּנוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (דברים ז-ד) 'כִּי יָסִיר אֶת בִּנְךָ מֵאַחֲרַי' מֵסִיר אוֹתוֹ מִלִּהְיוֹת אַחֲרֵי ה':
ושם ה"ח: וְדָבָר זֶה גּוֹרֵם לְהִדָּבֵק בְּעַכּוּ''ם שֶׁהִבְדִּילָנוּ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מֵהֶם וְלָשׁוּב מֵאַחֲרֵי ה' וְלִמְעל בּוֹ:

פורסם: ג' דצמבר 27, 2016 4:04 am
על ידי בור ריק
אין כוונת הרמב"ם דמטעם זה איסור נכרית חמור יותר משאר עריות אלא שאל יהא קל בעיניך ולזה כתב שיש בו צד הפסד שאין בשאר עריות ואטו מהאי טעמא נימא דלגבי נידון של מאכילים הקל הקל ( לו יצוייר) נחשב נדה יותר קל?

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ג' דצמבר 27, 2016 7:33 am
על ידי חוקר ודורש
בור ריק כתב:א"כ למה משתדלים כ"כ בחילונים לישא דוקא בת ישראל כשברור שלא ישמרו הל' נדה

הנושא נכרית כורת ילדיו מעם ישראל לכן מקפידים על נישואי תערובות,לעצם השאלה ראיתי לא זוכר כעת בבן איש
חי שאמנם האיסור פחות מנדה אבל הפגם שכרוכה אחריו ככלב נאמר על בועל ארמית.

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ג' דצמבר 27, 2016 8:10 am
על ידי ארי שבחבורה
גם זו לטובה כתב:שמעתי שהגר"י קמינצקי הורה שנכרית חמור יותר, אשמח לדעת האם נכונה שמועה זו.

ראה כאן:

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ג' דצמבר 27, 2016 8:49 am
על ידי עזריאל ברגר
א. גם בנכרית יש כרת, אך לא מדאורייתא אלא מדברי הנביאים - יכרת ה' וגו' - כמובא ברמב"ם שם.
ב. דווקא בנכרית יש דין של "קנאים פוגעים בו" משא"כ בכל העריות כולן.
ג. לגבי חתונה - מי שמתחתן עם יהודיה, יש להם אפשרות בכל רגע להחליט שהם ישמרו טהרת המשפחה והכל יהיה בסדר, אבל מי שמתחתן עם גויה, גם אם ירצה לחזור בתשובה הדרך כמעט חסומה בפניו, כי לעזוב את אשתו - זה קשה, ולגייר אותה - זה מסובך (אם היא תרצה בכלל וכו'), כל זאת מלבד הענין שבן הנדה הוא יהודי הכשר לבוא בקהל, לעומת בן הנכרית שהוא גוי "מזרע ישראל", ולכן בהבטה לטווח רחוק - ברור שצריך לעשות כל מיני השתדלות להשפיע על יהודים שלא יתבוללו ח"ו.

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ג' דצמבר 27, 2016 8:51 am
על ידי בברכה המשולשת
נכב"ב

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ג' דצמבר 27, 2016 9:31 am
על ידי אפשר
פשיטא ואי"צ לפנים שע"פ נגלה נדה חמורה מעכו"ם, אבל ע"פ הזוהר והנסתר אין כמעט עבירה חמורה מהבועל עכו"ם, וכש"כ שזה מסתיים בילד, שאז ברא בזרעו נשמת עכו"ם מהקליפות. המקור בזוהר ובכתבי אר"י אין אתי כרגע, ומי שקל לו לחפש ולהדביק כאן תע"ב.

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ג' דצמבר 27, 2016 12:27 pm
על ידי שומע ומשמיע
בברכה המשולשת כתב:נכב"ב

נראה לחדש שכשקבלו עלייהו מנהג נכב"ב קבלו את זה בצירוף עם זה שילנקק את המקור.
ובמקום דטריחא ליה יש להקל.

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ג' דצמבר 27, 2016 4:20 pm
על ידי מעט דבש
שומע ומשמיע כתב:נראה לחדש שכשקבלו עלייהו מנהג נכב"ב קבלו את זה בצירוף עם זה שילנקק את המקור.
ובמקום דטריחא ליה יש להקל.

viewtopic.php?p=310034#p310034

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ג' דצמבר 27, 2016 5:00 pm
על ידי בברכה המשולשת
מעט דבש כתב:
שומע ומשמיע כתב:נראה לחדש שכשקבלו עלייהו מנהג נכב"ב קבלו את זה בצירוף עם זה שילנקק את המקור.
ובמקום דטריחא ליה יש להקל.

viewtopic.php?p=310034#p310034


ייש"כ, אבל אני הקטן התכוונתי לזה:
viewtopic.php?f=7&t=27891&hilit=%D7%90%D7%A8%D7%A5+%D7%94%D7%A6%D7%91%D7%99#p286039

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ג' דצמבר 27, 2016 5:04 pm
על ידי עזריאל ברגר
בברכה המשולשת כתב:
מעט דבש כתב:
שומע ומשמיע כתב:נראה לחדש שכשקבלו עלייהו מנהג נכב"ב קבלו את זה בצירוף עם זה שילנקק את המקור.
ובמקום דטריחא ליה יש להקל.

viewtopic.php?p=310034#p310034


ייש"כ, אבל אני הקטן התכוונתי לזה:
viewtopic.php?f=7&t=27891&hilit=%D7%90%D7%A8%D7%A5+%D7%94%D7%A6%D7%91%D7%99#p286039

ובשניהם לא מצאתי דבר בעל משמעות לעניננו אלא מחלוקת זו.
מחלוקת רס%27%27ג ור%27 מבשר על ביאת נכרית ונידה.png
מחלוקת רס%27%27ג ור%27 מבשר על ביאת נכרית ונידה.png (99.97 KiB) נצפה 13717 פעמים

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ג' דצמבר 27, 2016 5:30 pm
על ידי אוצר החכמה

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ג' דצמבר 27, 2016 6:04 pm
על ידי ביליצר
וחמור עונש כרת זה יותר מכרת של תורה (סמ"ג לאוין קיב), שבכרת הוא נכרת ואין זרעו נכרת , וכאן אף זרעו נכרת בענין זה, שיהיו לו בנים לא טובים (ב"ח שם, בפירוש הסמ"ג שם).

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ד' דצמבר 28, 2016 2:06 am
על ידי בור ריק
עזריאל ברגר כתב:א. גם בנכרית יש כרת, אך לא מדאורייתא אלא מדברי הנביאים - יכרת ה' וגו' - כמובא ברמב"ם שם.
ב. דווקא בנכרית יש דין של "קנאים פוגעים בו" משא"כ בכל העריות כולן.
ג. לגבי חתונה - מי שמתחתן עם יהודיה, יש להם אפשרות בכל רגע להחליט שהם ישמרו טהרת המשפחה והכל יהיה בסדר, אבל מי שמתחתן עם גויה, גם אם ירצה לחזור בתשובה הדרך כמעט חסומה בפניו, כי לעזוב את אשתו - זה קשה, ולגייר אותה - זה מסובך (אם היא תרצה בכלל וכו'), כל זאת מלבד הענין שבן הנדה הוא יהודי הכשר לבוא בקהל, לעומת בן הנכרית שהוא גוי "מזרע ישראל", ולכן בהבטה לטווח רחוק - ברור שצריך לעשות כל מיני השתדלות להשפיע על יהודים שלא יתבוללו ח"ו.

כ"ז ברור אבל השאלה היא אם יש בן אדם לפנינו העומד לישא עכו"ם ר"ל האם יש היתר לייעצו לישא בת ישראל באופן שברור לנו שיעבור איסור כרת דאורייתא כמו שאם א' עומד לאכול חזיר שאסור לייעצו לאכול חלב תחתיו

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ד' דצמבר 28, 2016 7:22 am
על ידי עזריאל ברגר
בור ריק כתב:
עזריאל ברגר כתב:א. גם בנכרית יש כרת, אך לא מדאורייתא אלא מדברי הנביאים - יכרת ה' וגו' - כמובא ברמב"ם שם.
ב. דווקא בנכרית יש דין של "קנאים פוגעים בו" משא"כ בכל העריות כולן.
ג. לגבי חתונה - מי שמתחתן עם יהודיה, יש להם אפשרות בכל רגע להחליט שהם ישמרו טהרת המשפחה והכל יהיה בסדר, אבל מי שמתחתן עם גויה, גם אם ירצה לחזור בתשובה הדרך כמעט חסומה בפניו, כי לעזוב את אשתו - זה קשה, ולגייר אותה - זה מסובך (אם היא תרצה בכלל וכו'), כל זאת מלבד הענין שבן הנדה הוא יהודי הכשר לבוא בקהל, לעומת בן הנכרית שהוא גוי "מזרע ישראל", ולכן בהבטה לטווח רחוק - ברור שצריך לעשות כל מיני השתדלות להשפיע על יהודים שלא יתבוללו ח"ו.

כ"ז ברור אבל השאלה היא אם יש בן אדם לפנינו העומד לישא עכו"ם ר"ל האם יש היתר לייעצו לישא בת ישראל באופן שברור לנו שיעבור איסור כרת דאורייתא כמו שאם א' עומד לאכול חזיר שאסור לייעצו לאכול חלב תחתיו

אם הוא יילך לשאת נכרית - הרי יהיה לו דין "קנאין פוגעין בו" (שאין לך פרהסיא יותר גדולה מנישואין) משא"כ בנדה, משמע שמדאורייתא יש חיוב לאפרושי מאיסורא דנכרית יותר מנדה ומכל העריות!

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ה' דצמבר 29, 2016 3:35 pm
על ידי יושב סתר
ראיתי בכ"מ בשם הגריש"א שנכרית חמור יותר, אין לי גישה לאוצר וזכור לי בוודאות יותר ממקור אחד בשמו

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ה' דצמבר 29, 2016 3:41 pm
על ידי ביליצר
יושב סתר כתב:ראיתי בכ"מ בשם הגריש"א שנכרית חמור יותר, אין לי גישה לאוצר וזכור לי בוודאות יותר ממקור אחד בשמו
.

יש הרי גם את הגמרא בעירובין שאברהם יושב בפתחו של גהינום ומציל חוץ מהבא על הנכרית מפני שערלתו משוך,

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ג' ינואר 03, 2017 9:35 pm
על ידי פלוריש
אני מצרף דברים שכתב רב אחד (ולא נדפסו), מתוך דיון על עונשים ועל היחס (אם יש) בין חומרת העבירה לחומרת העונש (שהר"י פרלא מציג זאת כמח' רמב"ם וספר חסידים):
...בעילת נכרית דרך זנות היא דוגמה בולטת ליחס חריג בין חומרתם הפורמלית של העבירה והעונש, לחומרת העונש בפועל. העבירה היא מדרבנן בלבד, כמ"ש הרמב"ם (איסורי ביאה פי"ב הל"ב): "הבא על הגויה דרך זנות מכין אותו מכת מרדות מדברי סופרים. גזירה שמא יבא להתחתן", ואילו העונש בפועל הוא כחמורות שבעריות, כמו שכתב (שם ו): "לא פגעו בו קנאים ולא הלקוהו ב"ד הרי עונשו מפורש בדברי קבלה שהוא בכרת". החומרה הבלתי פורמלית היא בממד הרוחני-לאומי. כך כתב הרמב"ם (שם ו-ח): "הנה למדת שהבועל גויה כאילו נתחתן לע"ז. שנאמר 'ובעל בת אל נכר' ונקרא מחלל קדש. עון זה אע"פ שאין בו מיתת ב"ד אל יהי קל בעיניך. אלא יש בו הפסד שאין בכל העריות כמותו, שהבן מן הערוה בנו הוא לכל דבר ובכלל ישראל נחשב אע"פ שהוא ממזר והבן מן הגויה אינו בנו, שנאמר 'כי יסיר את בנך מאחרי' מסיר אותו מלהיות אחרי ה'. ודבר זה גורם להדבק בגוים שהבדילנו הקב"ה מהם ולשוב מאחרי ה' ולמעול בו".
דוגמה נוספת היא איסור השחתת זרע. לא ברור אם האיסור הוא מהתורה או מדרבנן ומהי חומרתו הפורמלית, אך היחס אליו הוא כחמור שבעבירות. כבר בגמרא (נדה יג ע"א-ב) החמירו בו כרוצח ונואף גם יחד. השו"ע (אבהע"ז סימן כג סעיף א, ומקורו בזוהר) כתב: "ועוון זה חמור מכל עבירות שבתורה", עד כדי שהפוסקים נצרכו לכתוב שמוטב להיכשל בעוון זה מלהיכשל באשת איש (נו"כ שם בשם ספר חסידים)[אמנם בעניין זה נראה שהיחס המחמיר מאפיין ביתר שאת את המקובלים]. מעניין הקשר בין שתי הדוגמאות הללו, ששתיהן בעצם הן פגיעה בקדושת הזרע והברית.

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ג' ינואר 03, 2017 11:11 pm
על ידי צביב
בקהלת יעקב ערך גל ( גלגול)
הביא מהרמ''ע מפאנו שנחלקו זה הספרים.

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ד' ינואר 04, 2017 12:06 am
על ידי אפשר
ביליצר כתב:
יושב סתר כתב:ראיתי בכ"מ בשם הגריש"א שנכרית חמור יותר, אין לי גישה לאוצר וזכור לי בוודאות יותר ממקור אחד בשמו
.

יש הרי גם את הגמרא בעירובין שאברהם יושב בפתחו של גהינום ומציל חוץ מהבא על הנכרית מפני שערלתו משוך,

יש מהרי"ל נפלא בזה
ליקוטים אות נא שכתב וז"ל, איתמר ספ"ק דעירובין לעתיד ישב אברהם אבינו בפתחו של גיהנם ומעלה משם כל הנימולים, מלבד מי שבא על העכו"ם סותם מילתו בערלה שאין מכירין אותו להעלות וישאר שם עם כל שאר פושעים שאינם עולין. ועל זה פוקרים העבריינים אמאי עבירה זו גדולה יותר משאר ראשי עבירות שעשאן עולין. אמר מהר"י סג"ל ששמע ממה"ר יצחק ווידא לפתור להמון העם. שהכל יודעים הטבע שאמר קשה לפרוש מן הערלה, ר"ל שהאשה נהנית יותר מבעילת ערל מבעילת הנימול, והשתא כשמרגיש הנימול הזוקק עם הגויה שאינה משתוקקת אליו כמו אל העכו"ם ויצרו תקפו לחבב את עצמו אליה כמו הערל, מצייר בדמיונו בשעת התשמיש לחבבה אליו כאילו הוא ערל גמור. לפיכך עונשו גדול עד התכלית שדימה עצמו לעכו"ם גמור, עכ"ל.

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ו' ינואר 06, 2017 10:34 am
על ידי יעקב1
הרבה "ענינים" חמורים יותר יש בנכרית על פני נדה אבל ס"ס איסור נדה חמור יותר ולכאו' בבוא שאלה לרב מה להעדיף למומר (או תינוק שנשבה) נכרית או נדה יש להעדיף נכרית. חדא כי האיסור קל יותר ושנית לא נכשל כי אם יהודי אחד ובנושא יהודיה שניים נכשלים ומרבים איסורים יותר.
ואם מצד שמא יעשה תשובה. לכאו' לא מעדיפים עבירה חמורה עכשיו כי שמא יעשה תשובה ואז יהיה יותר קל לצאת ממנה משא"כ העבירה הקלה כשירצה לעשות תשובה יהיה קשה הרבה יותר ויתכן ולא יפרוש כי יש לשקול עכשיו מה שלפנינו ולא מה שאולי יקרה בעתיד. ועי' נדרים (?) שתשובה הינה בגדר נולד היינו שאינה מצויה

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ו' ינואר 06, 2017 10:57 am
על ידי עזריאל ברגר
יעקב1 כתב:הרבה "ענינים" חמורים יותר יש בנכרית על פני נדה אבל ס"ס איסור נדה חמור יותר ולכאו' בבוא שאלה לרב מה להעדיף למומר (או תינוק שנשבה) נכרית או נדה יש להעדיף נכרית. חדא כי האיסור קל יותר ושנית לא נכשל כי אם יהודי אחד ובנושא יהודיה שניים נכשלים ומרבים איסורים יותר.
ואם מצד שמא יעשה תשובה. לכאו' לא מעדיפים עבירה חמורה עכשיו כי שמא יעשה תשובה ואז יהיה יותר קל לצאת ממנה משא"כ העבירה הקלה כשירצה לעשות תשובה יהיה קשה הרבה יותר ויתכן ולא יפרוש כי יש לשקול עכשיו מה שלפנינו ולא מה שאולי יקרה בעתיד. ועי' נדרים (?) שתשובה הינה בגדר נולד היינו שאינה מצויה

כבר הבאתי לעיל שדווקא בענין "לאפרושי מאיסורא" מצאנו חומרא בנכרית, שקנאין פוגעין בו!

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ה' פברואר 15, 2018 7:06 pm
על ידי נעמן
עזריאל ברגר כתב:
בור ריק כתב:
עזריאל ברגר כתב:א. גם בנכרית יש כרת, אך לא מדאורייתא אלא מדברי הנביאים - יכרת ה' וגו' - כמובא ברמב"ם שם.
ב. דווקא בנכרית יש דין של "קנאים פוגעים בו" משא"כ בכל העריות כולן.
ג. לגבי חתונה - מי שמתחתן עם יהודיה, יש להם אפשרות בכל רגע להחליט שהם ישמרו טהרת המשפחה והכל יהיה בסדר, אבל מי שמתחתן עם גויה, גם אם ירצה לחזור בתשובה הדרך כמעט חסומה בפניו, כי לעזוב את אשתו - זה קשה, ולגייר אותה - זה מסובך (אם היא תרצה בכלל וכו'), כל זאת מלבד הענין שבן הנדה הוא יהודי הכשר לבוא בקהל, לעומת בן הנכרית שהוא גוי "מזרע ישראל", ולכן בהבטה לטווח רחוק - ברור שצריך לעשות כל מיני השתדלות להשפיע על יהודים שלא יתבוללו ח"ו.

כ"ז ברור אבל השאלה היא אם יש בן אדם לפנינו העומד לישא עכו"ם ר"ל האם יש היתר לייעצו לישא בת ישראל באופן שברור לנו שיעבור איסור כרת דאורייתא כמו שאם א' עומד לאכול חזיר שאסור לייעצו לאכול חלב תחתיו

אם הוא יילך לשאת נכרית - הרי יהיה לו דין "קנאין פוגעין בו" (שאין לך פרהסיא יותר גדולה מנישואין) משא"כ בנדה, משמע שמדאורייתא יש חיוב לאפרושי מאיסורא דנכרית יותר מנדה ומכל העריות!

כמדומני (מזכרוני את הסוגיא בסנהדרין) שהפרהסיא הנצרכת בשביל "קנאים פוגעים בו" היא רק - "כמעשה שהיה" בזמרי כזבי ופנחס.
והיינו שהביאה עצמה בפרהסיא, ולא די שהדבר גלוי לכל, כמו באסתר שגם נאמר בה "והא אסתר פרהסיא הוואי",
ואין פרהסיא כזו מספיקה להתיר לקנאים לפגוע בו.

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ה' פברואר 15, 2018 7:11 pm
על ידי עזריאל ברגר
מעשה הביאה דזמרי לא היה בפרהסיא אלא בתוך הקובה - האוהל.

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ה' פברואר 15, 2018 7:26 pm
על ידי דמשק
עזריאל ברגר כתב:מעשה הביאה דזמרי לא היה בפרהסיא אלא בתוך הקובה - האוהל.

רמב"ם פי"ב מאיסו"ב ה"ד
כל הבועל כותית בין דרך חתנות בין דרך זנות אם בעלה בפרהסיא והוא שיבעול לעיני עשרה מישראל או יתר אם פגעו בו קנאין והרגוהו הרי אלו משובחין וזריזין . ודבר זה הל"מ הוא ראיה לדבר זה מעשה פנחס בזמרי

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ה' פברואר 15, 2018 8:15 pm
על ידי עזריאל ברגר
דמשק כתב:
עזריאל ברגר כתב:מעשה הביאה דזמרי לא היה בפרהסיא אלא בתוך הקובה - האוהל.

רמב"ם פי"ב מאיסו"ב ה"ד
כל הבועל כותית בין דרך חתנות בין דרך זנות אם בעלה בפרהסיא והוא שיבעול לעיני עשרה מישראל או יתר אם פגעו בו קנאין והרגוהו הרי אלו משובחין וזריזין . ודבר זה הל"מ הוא ראיה לדבר זה מעשה פנחס בזמרי

כנראה מכאן למדו הפוסקים בכ"מ שכאשר אומרים "בפרהסיא" לא חייב שיעשה את המעשה בפועל לעיני עשרה מישראל, אלא מספיק שהם רואים אותו "נכנס למקום שנכנס" (להבדיל).

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ה' פברואר 15, 2018 8:51 pm
על ידי דמשק
לא הבנתי. הרמב"ם אומר אם בעלה בפרהסיא והוא שיבעול לעיני עשרה מישראל
ואתה אומר 'מכאן' ראיה שאין הכוונה לבפועל?

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ה' פברואר 15, 2018 9:04 pm
על ידי עזריאל ברגר
דמשק כתב:לא הבנתי. הרמב"ם אומר אם בעלה בפרהסיא והוא שיבעול לעיני עשרה מישראל
ואתה אומר 'מכאן' ראיה שאין הכוונה לבפועל?

האם לרמב"ם יש פירוש שונה ב"אל הקובה"?

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ה' פברואר 15, 2018 9:10 pm
על ידי דמשק
היו שם בקובה עשרה אנשים. (וגם יתכן שהיה לו פירוש שונה)
מצורף בזה מאבן עזרא שם

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ה' אפריל 23, 2020 10:13 am
על ידי עושה חדשות
מה שהובא לעיל מד' רס"ג מתוך מה שהשיג עליו ר' מבשר, יתכן שזה ל"ש לנידון הגרי"ק הנ"ל.

כי הנה הראב"ע בפירושו על שמות מביא ג"כ את דברי רס"ג,

ז"ל - אמר רב סעדיה הגאון, כי הזנות על מעלות רבות, ואשר הוא במעלה הקלה משכב הבתולה והאלמנה, ואשר למעלה ממנה משכב האיש עם אשתו כשהיא נדה, כי לאחר ימים מעטים תהיה מותרת לו. ולמעלה מזאת אשת איש, כי יתכן שימות בעלה ותהיה מותרת לו. ולמעלה ממנה כנענית, שאיננה על תורת ישראל, אם לא נתן לה זרע, כי יתכן שתתגייר וישאנה לאשה, רק אם נתן לה זרע עובד הוא ע"ג בעצמה. ולמעלה ממנה משכב זכור, שאין לו זמן היתר לעולם. ולמעלה ממנה מה שהוא חוץ מהמין, כמו אם ישכב האדם עם הבהמה. והגאון ידע איך החלוק. כי על כל העריות כרת בפרשת אחרי מות, והניח מזה החלוק האם והאחות והבת.

ומתוך הדברים לא משמע שכוונת רס"ג היתה לדרג את החומר ממש, אבל עצ"ע בלשונו, ואולי מישהו יאות להעלות דברי רס"ג כאן.

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ה' אפריל 23, 2020 11:48 am
על ידי אליעזר ג
בנישואי נוכרית יש מהלך של יציאה מכלל ישראל שבצורתו המלאה נאמר עליו שאין לו חלק לעולם הבא .וכמובן שילדיו נוכרים.

בהזדמנות זאת ברצוני להעלות שאלה שעלתה לי בדרך לימודי שיכולה להוסיף הסבר לגבי ביאת גויה : יצא לי בשלב זה רק מלימוד הגמרא ללא ראשונים עדיין, שהוצאת שכבת זרע מצווה ומותרת לצורך פרו ורבו ולדבק בין בני הזוג. יוצא שבזוג יהודי קבוע אין זרע לבטלה הגם שהיא נדה כי נידותה אינה ממהותה ותופשים בה קדושין .ומאידך בגויה שהדיבוק אם קיים הוא רע ולא תופשים בה קדושין יהיה בנוסף גם זרע לבטלה שדינו מיתה בידי שמיים ובקביעות אם אביק ביה טפי יכול להגיע גם לאין לו חלק לעולם הבא. כפי שאמרתי בלימוד העכשווי עוד לא למדתי את הראשונים והפוסקים אבל מלימודים קודמים איני זוכר מישהו שמדבר על זה . אשמח אם חברי הפורום הנכבדים יוכלו לספק מקורות בעניין.

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: א' אפריל 26, 2020 9:50 am
על ידי צביב
אליעזר ג כתב:בנישואי נוכרית יש מהלך של יציאה מכלל ישראל שבצורתו המלאה נאמר עליו שאין לו חלק לעולם הבא .וכמובן שילדיו נוכרים.

בהזדמנות זאת ברצוני להעלות שאלה שעלתה לי בדרך לימודי שיכולה להוסיף הסבר לגבי ביאת גויה : יצא לי בשלב זה רק מלימוד הגמרא ללא ראשונים עדיין, שהוצאת שכבת זרע מצווה ומותרת לצורך פרו ורבו ולדבק בין בני הזוג. יוצא שבזוג יהודי קבוע אין זרע לבטלה הגם שהיא נדה כי נידותה אינה ממהותה ותופשים בה קדושין .ומאידך בגויה שהדיבוק אם קיים הוא רע ולא תופשים בה קדושין יהיה בנוסף גם זרע לבטלה שדינו מיתה בידי שמיים ובקביעות אם אביק ביה טפי יכול להגיע גם לאין לו חלק לעולם הבא. כפי שאמרתי בלימוד העכשווי עוד לא למדתי את הראשונים והפוסקים אבל מלימודים קודמים איני זוכר מישהו שמדבר על זה . אשמח אם חברי הפורום הנכבדים יוכלו לספק מקורות בעניין.


לא הבנתי.
1 היכן הגמרא.
2 מהו מותרת לצורך פרו ורבו,
הרי בתחילה נברא אדה''ר דו פרצופין, וגם עכשיו, בין בני הזוג אין הוצאה כלל.
3 יש הגה''ה בספר ליקוטי אמרים- תניא בוף פרק ז.
4 הסיבות לאיסור עם גויה הן נשגזא, ולכאורה לא משום ז''ל.
5 הסיבות הנ''ל כמדומה הן
א. טומאת הנפש.
ב. זלזול בקדושת האדם ( אולי זה מענין ז''ל וצ''ע)
ג. דיבוק בעובדי ע''ז ( ובזה בזוהר נראה בעצם המעשה)
ד. זלזול בקדושת ישראל.
ה. איסור אשת איש

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: א' אפריל 26, 2020 2:25 pm
על ידי אליעזר ג
צביב כתב:
אליעזר ג כתב:בנישואי נוכרית יש מהלך של יציאה מכלל ישראל שבצורתו המלאה נאמר עליו שאין לו חלק לעולם הבא .וכמובן שילדיו נוכרים.

בהזדמנות זאת ברצוני להעלות שאלה שעלתה לי בדרך לימודי שיכולה להוסיף הסבר לגבי ביאת גויה : יצא לי בשלב זה רק מלימוד הגמרא ללא ראשונים עדיין, שהוצאת שכבת זרע מצווה ומותרת לצורך פרו ורבו ולדבק בין בני הזוג. יוצא שבזוג יהודי קבוע אין זרע לבטלה הגם שהיא נדה כי נידותה אינה ממהותה ותופשים בה קדושין .ומאידך בגויה שהדיבוק אם קיים הוא רע ולא תופשים בה קדושין יהיה בנוסף גם זרע לבטלה שדינו מיתה בידי שמיים ובקביעות אם אביק ביה טפי יכול להגיע גם לאין לו חלק לעולם הבא. כפי שאמרתי בלימוד העכשווי עוד לא למדתי את הראשונים והפוסקים אבל מלימודים קודמים איני זוכר מישהו שמדבר על זה . אשמח אם חברי הפורום הנכבדים יוכלו לספק מקורות בעניין.


לא הבנתי.
1 היכן הגמרא.
2 מהו מותרת לצורך פרו ורבו,
הרי בתחילה נברא אדה''ר דו פרצופין, וגם עכשיו, בין בני הזוג אין הוצאה כלל.
3 יש הגה''ה בספר ליקוטי אמרים- תניא בוף פרק ז.
4 הסיבות לאיסור עם גויה הן נשגזא, ולכאורה לא משום ז''ל.
5 הסיבות הנ''ל כמדומה הן
א. טומאת הנפש.
ב. זלזול בקדושת האדם ( אולי זה מענין ז''ל וצ''ע)
ג. דיבוק בעובדי ע''ז ( ובזה בזוהר נראה בעצם המעשה)
ד. זלזול בקדושת ישראל.
ה. איסור אשת איש



1. זו לא גמרא אחת אלא סדרת גמרות ומדרשים שזו מסקנתם ,מניסיוני עם הפורום אם אביא את כל המהלך שיפרש על פני כמה עמודים לא יטרחו לקרוא וחבל לי על המאמץ אלא אם כן יהיו כאלו שיודיעו מראש שאכן מעוניינים להקדיש את המאמץ.
2. לא ראיתי בשום מקום שכלל לא נקרא הוצאת זרע בין בני זוג, אלא שלא נקרא לבטלה ולכן התוספת לבטלה, היכן שהוא כן לבטלה. אדרבא חלק גדול מהראשונים אומרים שזרע לבטלה נאסר מדין ביטול מצוות פרו ורבו ,אבל אכן לא רק לצורך פרו ורבו אלא גם לדבק באשתו כפי שכתבתי לעיל. בכלל דבריך כגדר הלכתי הינם חידוש גדול הדורש מקור ובכלל תצטרך לטפל באיסור שלא כדרכה בקביעות באשתו למה זה כן נקרא זרע לבטלה? וכן מה ההסבר אם יש לו נשים רבות ? ומה ההסבר בפילגשים?
3. אשתדל לעיין.
4. זו אינה ראיה, כי אלו הסיבות שנאמרו בגויה בפרט ולא סיבה כללית הנמצאת ממילא גם בגויה. כי לפי הבנתי זה קיים בכל ערווה קבועה לאפוקי נדה,, בתוספת לאיסורה וגם באשת איש.

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: א' אפריל 26, 2020 3:26 pm
על ידי צביב
אליעזר ג כתב:באיסור שלא כדרכה בקביעות באשתו למה זה כן נקרא זרע לבטלה? וכן מה ההסבר אם יש לו נשים רבות ? ומה ההסבר בפילגשים?
3. אשתדל לעיין.
4. זו אינה ראיה, כי אלו הסיבות שנאמרו בגויה בפרט ולא סיבה כללית הנמצאת ממילא גם בגויה. כי לפי הבנתי זה קיים בכל ערווה קבועה לאפוקי נדה,, בתוספת לאיסורה וגם באשת איש.


שלא כדרכה, אינו חיבור נכון, ( מצד הגוף והרגש והלידה) ולכן לבטלה.

נשין רבות אינו בככל ט' מידות כי הזמן השייך לכל אחת מהן שייך רק לה,
וכן אצל שלמה המלך כמ''ש בתחילת פרק השוכר את הפועלים,
כל אשה הכינה לו כל סעודתו, כי הרגישה קשר שלם,
וחצי איש יכול לשאת אשה כמ''ש בקידושין.

וגם בפילגשים,
יש אחדות לפי ההשקעה,
( כמו שיש אכילת עראי ואכילת קבע,
ובשעה שאוכל אכילת עראי, פעולת העיכול נעשית כרגיל,
אע''פ שלצורך אכילת קבע צריך בית, שלחן, מפה, קערה, סכין ומזלג,
מנת פתיחה ומנה אחרונה,
בשעת הדחק לוקח את עצם האכילה לעצמה, ) ( איני יודע להסביר יותר בחלק זה)

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: א' אפריל 26, 2020 3:30 pm
על ידי אליעזר ג
צביב כתב:
אליעזר ג כתב:באיסור שלא כדרכה בקביעות באשתו למה זה כן נקרא זרע לבטלה? וכן מה ההסבר אם יש לו נשים רבות ? ומה ההסבר בפילגשים?
3. אשתדל לעיין.
4. זו אינה ראיה, כי אלו הסיבות שנאמרו בגויה בפרט ולא סיבה כללית הנמצאת ממילא גם בגויה. כי לפי הבנתי זה קיים בכל ערווה קבועה לאפוקי נדה,, בתוספת לאיסורה וגם באשת איש.


שלא כדרכה, אינו חיבור נכון, ( מצד הגוף והרגש והלידה) ולכן לבטלה.

נשין רבות אינו בככל ט' מידות כי הזמן השייך לכל אחת מהן שייך רק לה,
וכן אצל שלמה המלך כמ''ש בתחילת פרק השוכר את הפועלים,
כל אשה הכינה לו כל סעודתו, כי הרגישה קשר שלם,
וחצי איש יכול לשאת אשה כמ''ש בקידושין.

וגם בפילגשים,
יש אחדות לפי ההשקעה,
( כמו שיש אכילת עראי ואכילת קבע,
ובשעה שאוכל אכילת עראי, פעולת העיכול נעשית כרגיל,
אע''פ שלצורך אכילת קבע צריך בית, שלחן, מפה, קערה, סכין ומזלג,
מנת פתיחה ומנה אחרונה,
בשעת הדחק לוקח את עצם האכילה לעצמה, ) ( איני יודע להסביר יותר בחלק זה)



אכן אבל אם בנית על זה שנבראו בגוף אחד הרי זה לא קרה עם נשים רבות ,אבל אני חוזר על עיקר דברי שזה חידוש גדול שמחייב מקור הלכתי ואשמח לקבל כזה.

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: א' אפריל 26, 2020 3:56 pm
על ידי צביב
אליעזר ג כתב:
1. זו לא גמרא אחת אלא סדרת גמרות ומדרשים
2. לא ראיתי בשום מקום שכלל לא נקרא הוצאת זרע בין בני זוג, אלא שלא נקרא לבטלה ולכן התוספת לבטלה, היכן שהוא כן לבטלה. אדרבא חלק גדול מהראשונים אומרים שזרע לבטלה נאסר מדין ביטול מצוות פרו ורבו ,אבל אכן לא רק לצורך פרו ורבו אלא גם לדבק באשתו כפי שכתבתי לעיל. בכלל דבריך כגדר הלכתי הינם חידוש גדול הדורש מקור.


המקור המפורש הוא מבפר תניא שהבאתי,
אכן החלק המעשי הוא הוצאה, אבל ממה שלא הוזכר כלל האיסור של לבטלה, מוכח שאין בזה לבטלה.
וכן מהנידון שהובא בפוסקים כשיצרו מתגבר בעריות וכו' ולהתענות מ' יום בימות החמה,
מוכח דאין בזה איסור זה.
וביטול פרו ורבו, שזו מצוה שנאמרה לפני מתן תורה, שמשנה מה שמיועד לפרו ורבו ומבטלו, אבל דרך איסור אינה בכלל זה,

Re: מה חמור יותר נכרית או נדה?

פורסם: ג' אוגוסט 02, 2022 11:54 pm
על ידי לעמל יולד
נראה מדברי הרמב"ן במלחמות ה' סוף פ"ח דסנהדרין להדיא דערוה גריעי טפי מנכרית, ולפום ריהטא אף הנדה בכל ערוה לעניין זה.

כדאי לראות כל דבריו שם. אבל ז"ל הרמב"ן תו"ד:
מיהו מעובדא דאמרי' לעיל מסתברא דישראל הבא על הנכרית מיקרי ג"ע משום דקנאין פוגעין בו וה"ל כחייבי מיתות דשייך בהו מיתה וכרת כדאיתא לקמן במכילתין אבל הנבעלת מן הנכרי אין פוגעין בה קנאין ובפ' אין מעמידין אמרי' דבזנות בית דינו של שם גזרו ולא משכח ליה קרא אחרינא לאיסורא וכל אותו מעשה דרך זנות היה שהרי מקבץ הכל ובועל וא"ת שהיה לאסתר דרך חתנות אין חתנות באונס ואף החתנות עצמו ושאר עבירות הוא ולאו ג"ע הוא כדפרישית.
והטעם שבן שפחה ונכרית כמוה והוא מוליד בן לע"ז אבל נכרי הבא על בת ישראל הולד כשר בין בפנויה בין בא"א כדאיתא בפ' החולץ ולפיכך אין קנאין פוגעין בה הלכך אע"פ שהאשה להנאת עצמה מותרת איש אסור אפי' להנאת נכרית ואפי' בצנעא וא"צ לומר להנאת רשעה בת ישראל האסורה עליו איסור ערוה וכן היא להנאת רשע האסור לה ערוה שלא התירו להנאת עצמן אלא שאר עבירות בפרהסיא.