עמוד 1 מתוך 1

יבוא אליהו בספק לחומרא

פורסם: א' ינואר 08, 2017 10:50 pm
על ידי זכריה
מצאתי בהערות לגרי"ש אלישיב בפסחים דף ט"ז שכתב דכל ספקות שאליהו יבוא ויפשוט הוו רק בספקות שלא הוכרעו אבל ספק כגון ספק טומאה ברה"י שספיקו לחומרא
אע"פ שהספק בעצם לא הוכרע אך כיון שנהגו בו לחומרא אין אליהו יפשוט ספקות הללו
שאלתי היא אם יש לזה מקור או שמא דברי נביאות אלו?

Re: יבוא אליהו בספק לחומרא

פורסם: א' ינואר 08, 2017 11:01 pm
על ידי ביליצר
סברא הוא ,מדובר בספק במציאות ולא ספק הלכתי,

Re: יבוא אליהו בספק לחומרא

פורסם: א' ינואר 08, 2017 11:06 pm
על ידי ברלינר
אגב לגבי גדר נאמנות אליהו יש בשו"ת הגר"ש סלנטר תשובה מענינת

Re: יבוא אליהו בספק לחומרא

פורסם: א' ינואר 08, 2017 11:14 pm
על ידי זכריה
ביליצר כתב:סברא הוא ,מדובר בספק במציאות ולא ספק הלכתי,

בכל אופן זה סברא מחודשת שחושבני שצריכה מקור
ספק טומאה ברה"י זה ספק במציאות, רק כיון שסוטה לא היה ברה"י לכן נוהגים לחומרא , אך זה לא אומר שנפשט הספק כמו ברוב

Re: יבוא אליהו בספק לחומרא

פורסם: א' ינואר 08, 2017 11:20 pm
על ידי ברלינר
ביליצר כתב:סברא הוא ,מדובר בספק במציאות ולא ספק הלכתי,

יבוא אליהו נאמר גם לגבי בירור מציאות בפרק אלו מציאות (מונח עד שיבא אליהו)
ובגדר הנאמנות עיין בציון לעיל

Re: יבוא אליהו בספק לחומרא

פורסם: א' ינואר 08, 2017 11:30 pm
על ידי ביליצר
ברלינר כתב:
ביליצר כתב:סברא הוא ,מדובר בספק במציאות ולא ספק הלכתי,

יבוא אליהו נאמר גם לגבי בירור מציאות בפרק אלו מציאות (מונח עד שיבא אליהו)
ובגדר הנאמנות עיין בציון לעיל


הרבה כבר כתבו ע"ז שאינו כפשוטו שהרי אין אליהו נאמן במקום שצריך עדים ,

Re: יבוא אליהו בספק לחומרא

פורסם: א' ינואר 08, 2017 11:38 pm
על ידי רון
הנה אם יש חיסרון במה שיפסוק אליהו,
הרי שהוא מצד שלא בשמים היא, אבל אין חיסרון בידיעה שכן הוא הדבר, אלא שאין זה קובע לגבי דינים והלכות, דבזה בעינן לפסוק כפי הגדרים שניתנו למשה בסיני דלא בשמים היא.

ואשר לכן, עד כמה שנוגע לבירור המציאות לכאורה אינו חיסרון. וכמדומה שמביאים האחרונים ראיה מהא דאיתא בחז"ל שהמן שירד מן השמים הכריע למי שייך עבד פלוני שהיה לגביו נידון, ואם ירד מן גם בשבילו אצל פלוני מוכח שהוא ממונו. הרי שלבירור המציאות מקבלים הכרעות מן השמים, עד כמה שברור הוא שכן הדבר.

אלא שגם לגבי עצם הנידון לגבי סמכותו של אליהו לעתיד לבא, כמדומה שיש בזה דברים ממרן הגרי"ז ומסתמא שהביאם הגרמש"ש במשמר הלוי, ויסוד הדברים הוא שאליהו יחדש את הסמיכה, ומוכח שאליהו יבא לא בתור מלאך או נביא, כי אם יבא בתור אחד מן העולם שממשיך את שלשלת הסמיכה איש מפי איש, ואשר לכן שפיר יש לומר שכל הכרעותיו של אליהו הם כפי שאצלנו מכריעים בהלכה, ולא שייך בזה לא בשמים היא.
וכתבתי מזיכרון בלי לע' בפנים.

Re: יבוא אליהו בספק לחומרא

פורסם: ב' ינואר 09, 2017 12:01 am
על ידי ברלינר
ביליצר כתב:
ברלינר כתב:
ביליצר כתב:סברא הוא ,מדובר בספק במציאות ולא ספק הלכתי,

יבוא אליהו נאמר גם לגבי בירור מציאות בפרק אלו מציאות (מונח עד שיבא אליהו)
ובגדר הנאמנות עיין בציון לעיל


הרבה כבר כתבו ע"ז שאינו כפשוטו שהרי אין אליהו נאמן במקום שצריך עדים ,

אם אפשר מקור
כמה שידוע לי הרי"ף ורש"י ביארו כפשוטו אמנם יש בראשונים שביארו שהכוונה עד שיבורר בעדים אך עיין בסמ"ע שהוסיף שמכח זה יודה הרמאי וכו' ונראה דביארו הראשונים כן דס"ל דזה הטעם שפסקו דיהיה מונח ולא יחלוקו או כדא"ג (כי מה טעם ששניהם יפסידו)
לגופו של ענין הדבר מוכך מכמה סוגיות מפורשות עיין פסחים יג ע"א לגבי תרומה שספק נטמאה ועיין יבמות לה ע"ב לגבי שומרת יבם מעוברת ועיין יבמות מא ע"ב לגבי קידש אחת משתי אחיות ועיין עוד תוס' חולין ה ע"א לגבי בשר שנתעלם מן העין
נראה לי שבאינצקלופדיה תלמודית ערך אליהו תמצא עוד הרבה מקורות לזה (לצערי ה"אוצר" שלי עושה בעיות)

Re: יבוא אליהו בספק לחומרא

פורסם: ב' ינואר 09, 2017 12:08 am
על ידי אתה חונן
ברלינר כתב:אגב לגבי גדר נאמנות אליהו יש בשו"ת הגר"ש סלנטר תשובה מענינת

מישהו יכול לעלות את זה
רוב תודות

Re: יבוא אליהו בספק לחומרא

פורסם: ב' ינואר 09, 2017 12:27 am
על ידי ביליצר
ראיות יפות הבאת ,
אמנם הרבה אחרונים כתבו להלכה [מהם מהרם חביב] שאין סומכים על נביא אף על ספק במציאות כפי שאין משגיחים בבת קול בהלכה ,, כונת הרב אלישיב זצ"ל באתי לבאר ...

Re: יבוא אליהו בספק לחומרא

פורסם: ב' ינואר 09, 2017 8:18 pm
על ידי ברלינר
ביליצר כתב:ראיות יפות הבאת ,
אמנם הרבה אחרונים כתבו להלכה [מהם מהרם חביב] שאין סומכים על נביא אף על ספק במציאות כפי שאין משגיחים בבת קול בהלכה ,, כונת הרב אלישיב זצ"ל באתי לבאר ...

איני בטוח כלל שזה ביאור דבריו של הגרי"ש זצ"ל, ואפשר לבארו בכמה אנפי.
הא. שאליהו לא יברר ספיקות שיש לנו דין איך לנהוג בספק (וכעין שלא יטמא אלא יקרב המרוחקים בזרוע וכו') ומקור להמצאה זו הוא מהא גופא שנקטו יהא מונח עד שיבא אליהו והלא כל הכרעות הספק הם עד שיבא אליהו ויפשטם אלא כנ"ל
הב. אפשר לבאר ע"ד שיטת הגר"ח דספק טומאה החפצא שלה הוא הספק בעצמו (ספק כודאי) וא"כ ספק כזה הוא לפי ידיעה טבעית ויש לחדש שאף שידע שזה טהור ע"פ נבואה אכתי יש בזה דין של ספק טומאה
והראשון נראה עיקר (כ"ז בדרך אפשר כיון שאין ספר הערות באוצה"ח)

Re: יבוא אליהו בספק לחומרא

פורסם: ב' ינואר 09, 2017 8:25 pm
על ידי ברלינר
אגב עיין מל"מ אישות פ"ט ה"ו בסוף דבריו שכתב להיפך שרק בספק במציאות שייך יבא אלינו אך בדינא לא (ואולי אפשר לדחוק שכוונתו שלא יהני לגבי שליח כיון דנאמנותו בדין הוא כחת"ס) ולגבי נאמנותו לפשוט תיקו עיין שו"ת חת"ס ח"ו סימן צ"ח שהוא לא מדין נאמנות אלא מדין מורה כיון שלא מת וכו' עיי"ש.

Re: יבוא אליהו בספק לחומרא

פורסם: ג' ינואר 10, 2017 12:24 am
על ידי ביליצר
[quote="ברלינר"]אגב עיין מל"מ אישות פ"ט ה"ו בסוף דבריו שכתב להיפך שרק בספק במציאות שייך יבא אלינו אך בדינא לא (ואולי אפשר לדחוק שכוונתו שלא יהני לגבי שליח כיון דנאמנותו בדין הוא כחת"ס) ולגבי נאמנותו לפשוט תיקו עיין שו"ת חת"ס ח"ו סימן צ"ח שהוא לא מדין נאמנות אלא מדין מורה כיון שלא מת וכו' עיי"ש.[/quote

עכשיו ראיתי ברישא דאשכול שסברת הגרי"ש הוא כיון שכבר נהגו וכו,,
ועוד ,בשלמא על הספיקות שהיו אי נימא דלאליהו מותר לפתרם ניחא ,אבל אטו כל הספיקות שיוולדו לאחר מכן יבוא אליהו ,
ידענו שהוא מלאך הברית ולא ידענו על מלאך הספיקות לכן נוהגים לאיסור כי כך נהגו ,
ובכלל צ"ע אם מדובר על אליהו כמלאך או אליהו שלאחר תחיית המתים או על אליהו שלא מת [שצ"ע מה הגדרתו ועיין במפורסמות דקוב"ש על אשת אליהו]
לגבי המל"מ אכן כך כתבו עוד אחרונים [לא להיפך] אבל הרבה כתבו דל"ש להלכה ולא שנא על ספק במציאות אין מקבלים,,

Re: יבוא אליהו בספק לחומרא

פורסם: ג' ינואר 10, 2017 12:57 am
על ידי ברלינר
ביליצר כתב:
ברלינר כתב:אגב עיין מל"מ אישות פ"ט ה"ו בסוף דבריו שכתב להיפך שרק בספק במציאות שייך יבא אלינו אך בדינא לא (ואולי אפשר לדחוק שכוונתו שלא יהני לגבי שליח כיון דנאמנותו בדין הוא כחת"ס) ולגבי נאמנותו לפשוט תיקו עיין שו"ת חת"ס ח"ו סימן צ"ח שהוא לא מדין נאמנות אלא מדין מורה כיון שלא מת וכו' עיי"ש.[/quote

עכשיו ראיתי ברישא דאשכול שסברת הגרי"ש הוא כיון שכבר נהגו וכו,,
ועוד ,בשלמא על הספיקות שהיו אי נימא דלאליהו מותר לפתרם ניחא ,אבל אטו כל הספיקות שיוולדו לאחר מכן יבוא אליהו ,
ידענו שהוא מלאך הברית ולא ידענו על מלאך הספיקות לכן נוהגים לאיסור כי כך נהגו ,
ובכלל צ"ע אם מדובר על אליהו כמלאך או אליהו שלאחר תחיית המתים או על אליהו שלא מת [שצ"ע מה הגדרתו ועיין במפורסמות דקוב"ש על אשת אליהו]
לגבי המל"מ אכן כך כתבו עוד אחרונים [לא להיפך] אבל הרבה כתבו דל"ש להלכה ולא שנא על ספק במציאות אין מקבלים,,

ריש דבריך לא זכיתי להבין
לגבי גדר אליהו למה כוונתך? לפשוט ספיקות ? לגבי זה עיין בחת"ס המובא
סוף דבריך אודה אם תעלה איזה מישהו שכ"כ (עם התוכן ה"אוצר" שלי "מגמגם")
אגב מה דעתך על הביאור לפי שיטת הגר"ח (לדעתי מחודש ונאה)

Re: יבוא אליהו בספק לחומרא

פורסם: ג' ינואר 10, 2017 1:17 am
על ידי ביליצר
מהרם בן חביב בתוספות יום הכיפורים,
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?si ... =50921&st=%u05e1%u05e4%u05e7

לגבי שיטת רב חיים אולי י ,,,פרש כבודו שיחתו

Re: יבוא אליהו בספק לחומרא

פורסם: ג' ינואר 10, 2017 1:29 am
על ידי ברלינר
ביליצר כתב:מהרם בן חביב בתוספות יום הכיפורים,
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?si ... =50921&st=%u05e1%u05e4%u05e7

לגבי שיטת רב חיים אולי י ,,,פרש כבודו שיחתו

איני מצליח לראות שם אנסה לבדוק מחר או שתוכל לעלות לי את הדף המסויים
מה שכתבתי הוא: שהגר"ח סובר דספק טומאה הוא דין טומאה בפני עצמו
והביאור הוא שמציאות של הספק היא היא החפצא דהאיסור א"כ יש מקום לומר שכל זמן שבמציאות בדרך הטבע אין בירור לא יועיל ידיעה ע"פ נבואה

Re: יבוא אליהו בספק לחומרא

פורסם: ג' ינואר 10, 2017 1:34 am
על ידי ביליצר
לא כ"כ הבנתי את דברי מרן רב חיים לפי הציטוט ,איה מקומו?

Re: יבוא אליהו בספק לחומרא

פורסם: ג' ינואר 10, 2017 1:43 am
על ידי ברלינר
ביליצר כתב:לא כ"כ הבנתי את דברי מרן רב חיים לפי הציטוט ,איה מקומו?

סטנסלך לגבי ספק סוטה

Re: יבוא אליהו בספק לחומרא

פורסם: ג' ינואר 10, 2017 2:25 am
על ידי ביליצר
ברלינר כתב:
ביליצר כתב:לא כ"כ הבנתי את דברי מרן רב חיים לפי הציטוט ,איה מקומו?

סטנסלך לגבי ספק סוטה


את"י סטנסיל ,אם תוכל לצטט אודה לכ"ת

Re: יבוא אליהו בספק לחומרא

פורסם: ג' ינואר 10, 2017 2:27 am
על ידי ברלינר
ביליצר כתב:
ברלינר כתב:
ביליצר כתב:לא כ"כ הבנתי את דברי מרן רב חיים לפי הציטוט ,איה מקומו?

סטנסלך לגבי ספק סוטה


את"י סטנסיל ,אם תוכל לצטט אודה לכ"ת

אין לי מושג איך עושים את זה

Re: יבוא אליהו בספק לחומרא

פורסם: ג' ינואר 10, 2017 2:56 am
על ידי ביליצר
פותחים ספר וכותבים מלה במלה........

Re: יבוא אליהו בספק לחומרא

פורסם: ג' ינואר 10, 2017 8:29 am
על ידי ברלינר
ביליצר כתב:פותחים ספר וכותבים מלה במלה........

מחילה... לא שמתי לב שביקשת לצטט חשבתי שהתכוונת לעלות
"או די"ל דהחדוש הוא רק בדין טומאה דספק טומאה הוי טמא ודאי, ודין טומאה ודאית הטילה תורה על ספק טומאה, אבל עצם המעשה אם נגע או לא נגע הוי בספק," וכו' "וע"כ מוכך מזה דהדין דספק כודאי הוא רק על דין איסור ודין טומאה,שעל ספק הטילה תורה דין טומאה ודאי ולא על עצם המעשה" וכו' וביאר לפי"ז שיטת התוס' סוטה כח. שסוטה איסורה בעשה ולא בלאו ואינו לוקה

Re: יבוא אליהו בספק לחומרא

פורסם: ג' ינואר 10, 2017 2:35 pm
על ידי ביליצר
ברלינר כתב:
ביליצר כתב:פותחים ספר וכותבים מלה במלה........

מחילה... לא שמתי לב שביקשת לצטט חשבתי שהתכוונת לעלות
"או די"ל דהחדוש הוא רק בדין טומאה דספק טומאה הוי טמא ודאי, ודין טומאה ודאית הטילה תורה על ספק טומאה, אבל עצם המעשה אם נגע או לא נגע הוי בספק," וכו' "וע"כ מוכך מזה דהדין דספק כודאי הוא רק על דין איסור ודין טומאה,שעל ספק הטילה תורה דין טומאה ודאי ולא על עצם המעשה" וכו' וביאר לפי"ז שיטת התוס' סוטה כח. שסוטה איסורה בעשה ולא בלאו ואינו לוקה


יישר כח ,אצטרך כנראה לראות בספר ,,

Re: יבוא אליהו בספק לחומרא

פורסם: ג' ינואר 10, 2017 10:01 pm
על ידי ברלינר
ביליצר כתב:
ברלינר כתב:
ביליצר כתב:פותחים ספר וכותבים מלה במלה........

מחילה... לא שמתי לב שביקשת לצטט חשבתי שהתכוונת לעלות
"או די"ל דהחדוש הוא רק בדין טומאה דספק טומאה הוי טמא ודאי, ודין טומאה ודאית הטילה תורה על ספק טומאה, אבל עצם המעשה אם נגע או לא נגע הוי בספק," וכו' "וע"כ מוכך מזה דהדין דספק כודאי הוא רק על דין איסור ודין טומאה,שעל ספק הטילה תורה דין טומאה ודאי ולא על עצם המעשה" וכו' וביאר לפי"ז שיטת התוס' סוטה כח. שסוטה איסורה בעשה ולא בלאו ואינו לוקה


יישר כח ,אצטרך כנראה לראות בספר ,,

נמצא בשבועות דף יט ע"א וכן בסוטה דף כז ע"ב

Re: יבוא אליהו בספק לחומרא

פורסם: ג' ינואר 10, 2017 10:21 pm
על ידי ביליצר
יישר כח צדיק