מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בענין תוקף תקנת חז"ל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
בן אדם
הודעות: 431
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי בן אדם » ב' ינואר 23, 2017 3:30 pm

בריש מס' ברכות מבואר ברש"י שאכילת קדשים הנאכלים כל הלילה, מדין תורה מצוותן עד עמוד השחר, ותיקנו חז"ל "איסור" לאוכלן אחרי חצות.
נפשי בשאלתי, איזה תוקף יש לתקנה כזו, הרי העובר על תקנה זו ואוכל אחרי חצות, אינו אלא עובר על איסור דרבנן, אבל ניצל מאיסור לאו דאורייתא שלא נותר בעמוד השחר, ואילו מאן דמקיים תקנה זו, ואינו אוכל אחרי חצות, נכון שאינו עובר על תקנת חז"ל, אבל מאידך הריהו עובר על לא תעשה דאורייתא. וא"כ הרי למה שהאדם ישליך עצמו לעבור על איסור דאורייתא יותר מתקנת חז"ל?! אתמהה!!

בן עזאי
הודעות: 175
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 8:25 am

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי בן עזאי » ב' ינואר 23, 2017 4:23 pm

עי׳ ירושלמי סוף הל׳ א׳

האמת והשלום
הודעות: 143
הצטרף: א' דצמבר 18, 2016 9:57 pm

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי האמת והשלום » ג' ינואר 24, 2017 2:32 am

וכי אם אדם לא קרא קר"ש לפני חצות לפוסקים שפסקו כמו חכמים בגמ' ברכות על ההתחלה לא יקרא מכאן ואילך ויפסיד בודאי שלא וגם כך מבואר בפוסקים בפנים.

בן אדם
הודעות: 431
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי בן אדם » ג' ינואר 24, 2017 1:23 pm

א. דין קר"ש ודין אכילת קדשים אינם דומים ממש, כמ"ש רש"י עצמו שאכילת קדשים יש בה איסור כרת, משא"כ מי שלא קרא קר"ש, ולכן כתב רש"י ש"אסרו" לאכול אחרי חצות.
ב. בגמ' ירושלמי לא מבואר אלא מה היה האינטרס של חז"ל בתקנה זו, אבל השאלה הנשאלת כאן היא, שמבואר ברש"י שמי שלא אכל עד אחרי חצות אסרו חז"ל לאכול עוד, וא"כ צ"ב מהו התוקף לאיסור זה, ולמה שהאדם יקבל את האיסור, ואדרבא איך מותר לו לציית לדברי חז"ל, שהרי אילו יעבור על איסור זו, לא עבר אלא על איסור דרבנן, לעומת זאת, מי שיקיים את איסור חז"ל, א"כ מצד שני יעבור על איסור דאורייתא של נותר מעמוד השחר?!

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי ע. התשבי » ג' ינואר 24, 2017 3:01 pm

בן אדם כתב:וא"כ הרי למה שהאדם ישליך עצמו לעבור על איסור דאורייתא יותר מתקנת חז"ל?! אתמהה!!

הלא זו גופא תקנת חז"ל, שלא לאכול בזמן שמדאורייתא מחוייב לאכול.
ולענין תוקף חז"ל לשנות דיני התורה עיין כאן - http://forum.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=17&t=16647

בן אדם
הודעות: 431
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי בן אדם » ג' ינואר 24, 2017 3:06 pm

ע. התשבי כתב:
בן אדם כתב:וא"כ הרי למה שהאדם ישליך עצמו לעבור על איסור דאורייתא יותר מתקנת חז"ל?! אתמהה!!

הלא זו גופא תקנת חז"ל, שלא לאכול בזמן שמדאורייתא מחוייב לאכול.

לא הבנתי דבריך, יש כאן שני דברים נפרדים, א' שאחרי חצות מדאורייתא מותר לאוכלו ובו חכמים ואסרוה, אבל חוץ מזה הרי אם לא יאכלנו עד עמוד השחר נמצא שיש כאן איסור לא תעשה של נותר בבוקר, וא"כ הרי יעבור על איסור תורה, האם כוונתך לומר שלא יעבור על האיסור בעקבות תקנת חז"ל, האם נאמר שחכמים בטלו לאיסור נותר?!
מאידך גיסא אם יעבור על איסור חז"ל לא יעבור על איסור תורה של נותר

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי צולניק » ג' ינואר 24, 2017 3:08 pm

לענין ק"ש רבינו יונה מביא ב' שיטות אם יקרא אחר חצות, והשיטה שלא יקרא ויבטל מצוות ק"ש היא לפי שהעמידו חכמים דבריהם גם במקום ביטול מצוה דאורייתא.

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי ע. התשבי » ג' ינואר 24, 2017 3:14 pm

בן אדם כתב:
ע. התשבי כתב:
בן אדם כתב:וא"כ הרי למה שהאדם ישליך עצמו לעבור על איסור דאורייתא יותר מתקנת חז"ל?! אתמהה!!

הלא זו גופא תקנת חז"ל, שלא לאכול בזמן שמדאורייתא מחוייב לאכול.

לא הבנתי דבריך, יש כאן שני דברים נפרדים, א' שאחרי חצות מדאורייתא מותר לאוכלו ובו חכמים ואסרוה, אבל חוץ מזה הרי אם לא יאכלנו עד עמוד השחר נמצא שיש כאן איסור לא תעשה של נותר בבוקר, וא"כ הרי יעבור על איסור תורה, האם כוונתך לומר שלא יעבור על האיסור בעקבות תקנת חז"ל, האם נאמר שחכמים בטלו לאיסור נותר?!
מאידך גיסא אם יעבור על איסור חז"ל לא יעבור על איסור תורה של נותר

אם חכמים היו אוסרים (לדוגמא) לאכול בשר ביום שלישי אחר חצות, ולפעמים יוצא שהקריב ביום שלישי, אז היה יכול לדון האם חכמים העמידו דבריהם גם כשיש לו קרבן שצריך לאכול.
אבל במקרה הנידון, זו גופא תקנת חכמים - שאת אותו הבשר שהתורה מתירה ומחייבת לאכול עד עלות השחר, חכמים אוסרים לאכול אחרי חצות! ובמילא אין מקום לטענה האם חכמים העמידו דבריהם במקום נותר, כי בדיוק את המקרה הזה הם אסרו.
ודין זה אינו היחיד שדוחה ד"ת, כפי שציינתי לעיל.

בן אדם
הודעות: 431
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי בן אדם » ג' ינואר 24, 2017 3:22 pm

א. יתכן שיש עוד דוגמאות שמצינו כן, וזה לא משנה עכשיו אם יש או אין, אבל לא הבנתי הביאור בזה, האם יש כח לחכמים לעקור דבר מן התורה? האם מי שיקיים את תקנת חז"ל ולא יאכל, לא יעבור על איסור תורה?
ב. מלבד זאת, יש להעיר שבכל זאת יש כאן חידוש נוסף, שמלבד שמה"ת חייב הוא לאוכלו אחרי חצות וחכמים אמרו שאסור לו לאוכלו אז, חוץ מזה הרי בשעת עלות השחר יעבור על איסור נותר, שהוא לא תעשה.
ג. ויותר קשה, שלפ"ז עקרו חכמים איסור אחד מכלל השס"ה מצוות ל"ת, שהרי לא שייך נותר אלא ע"י שיעבור באמצע חצות, וא"כ כיון שעברה חצות הרי חל עליו ציווי חז"ל לא לאוכלו, וא"כ לא שייך בשום אופן שיגיע האדם לאיסור נותר.

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי ע. התשבי » ג' ינואר 24, 2017 3:33 pm

א. האם מי שיקיים את מצות התורה לא לאכול אחרי עלות השחר, לא יעבור על איסור תורה של נותר?
ב. חכמים הקדימו את זמן הל"ת (שלא להותיר) מעלוה"ש לחצות.
ג. האיסור לאכול לא מבטל את איסור נותר, כמובן. אלא הוא מחייב לגמור את הבשר לפני חצות מבלי להותיר. בדיוק כשם שקודם התקנה היה מוכרח להפסיק לאכול בהגיע עלות השחר, ואז היה עובר על איסור נותר.

בן אדם
הודעות: 431
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי בן אדם » ג' ינואר 24, 2017 3:36 pm

ע. התשבי כתב:א. האם מי שיקיים את מצות התורה לא לאכול אחרי עלות השחר, לא יעבור על איסור תורה של נותר?
ב. חכמים הקדימו את זמן הל"ת (שלא להותיר) מעלוה"ש לחצות.
ג. האיסור לאכול לא מבטל את איסור נותר, כמובן. אלא הוא מחייב לגמור את הבשר לפני חצות מבלי להותיר. בדיוק כשם שקודם התקנה היה מוכרח להפסיק לאכול בהגיע עלות השחר, ואז היה עובר על איסור נותר.

לדבריך, אם יעבור אדם על איסור דרבנן ויאכל אחרי חצות לפני עמוד השחר, האם יעבור על איסור דאורייתא ויתחייב מלקות? הרי התורה לא אמרה "ולא תתורו ממנו עד בוקר", וזה לא הותיר עד בוקר אלא אכלו קודם לכן?! אתמהה!

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי ע. התשבי » ג' ינואר 24, 2017 4:56 pm

לאו דוקא שיתחייב בחצות כאילו היה עלוה"ש. אלא שמתוקף כך שאסור לאכול אחר חצות, הוקדם הזמן שעד אז אסור להותיר - מעלוה"ש לחצות.
(לשאלתך אם יעבור על האיסור האם יינצל מאיסור אחר, הרי באם היה מתערב בחלב רותח וכדו' בודאי לא היה עולה על דעתו לעבור על בשר בחלב כדי להינצל מנותר. וכ"ש בתקנת חכמים שהיתה על דין זה עצמו - שלא לאכול אחרי חצות אע"פ שמד"ת מותר וחובה לאכול).

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי ישנו » ג' ינואר 24, 2017 5:00 pm

ע"ע שבת ד. הדביק פת בתנור התירו לו לרדותה קודם שיבוא לידי איסור סקילה ובתוס' שם.

בן אדם
הודעות: 431
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי בן אדם » ג' ינואר 24, 2017 5:38 pm

ע. התשבי - אשמח אם תוכל לבאר את דבריך יותר, ואציג עוה"פ את השאלה:
איירי במצב שכבר עבר חצות אם בשוגג או במזיד, מה יעשה האדם -
דהנה, בפשטות, אם יקיים את דברי חז"ל, הן אמנם שאינו עובר על תקנתם, אבל מאידך כעבור כמה שעות ויגיע זמן עמוד השחר, יעבור על איסור דאורייתא של נותר, ויתכן שיתחייב מלקות.
מאידך, אם יעבור על דבירהם, הן אמנם שלא קיים תקנת חז"ל שאסרו לאכול, אבל מצד שני לא יעבור על איסור תורה, אשר לכאורה חמור מאיסור דרבנן, ולא יתחייב במלקות.
האם אחד מהדברים שכתבתי עד פה אינם נכונים?
ואם נכונים הדברים, איה תוקף יש לדברי חז"ל, ולמה שהאדם יקיים את תקנתם?!

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי ע. התשבי » ג' ינואר 24, 2017 6:56 pm

הסתירה בין איסור דאורייתא לתקנת חכמים היתה נוצרת רק אם הם היו מתייחסים לשני דינים שונים. אבל כאן חכמים התייחסו למצב הזה עצמו - אדם שנמצא אחרי חצות עם בשר קדשים, ואומרים לו שלא יאכל. דהיינו שחכמים עצמם שקלו בדעתם בין החשש של איסור נותר שיווצר אם לא יאכל, לבין החשש שיפשע ויאכל קדשים אחרי הזמן, והכריעו שעדיף לא לאכול אחרי חצות ולהכשל בנותר, מאשר כן לאכול ולבוא לידי חשש פשיעה.

כעת אפשר להקשות והלא האדם יודע בנפשו שיספיק לאכול עד עלות השחר, ואינו רוצה לעבור על איסור נותר. כאן מגיעה המצוה לשמוע בקול חכמים (וחמורים וערבים ד"ס יותר מד"ת).

ולשם המחשה, נניח שעלות השחר היה דקה אחר חצות, וחכמים היו אוסרים משום שא"א לצמצם. האם יבוא מישהו ויגיד שהוא יכול לצמצם ומשום איסור נותר יעבור על גזירת חכמים?

בתבונה
הודעות: 1323
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי בתבונה » ג' ינואר 24, 2017 7:24 pm

שו"ת שאגת אריה (ישנות) סימן ד

ונ"ל דהרמב"ם מפרש כמש"כ תר"י בריש ברכות דהא דאמרי חכמים עד חצות משום סייג דכל היכי דעבר ולא קרא קודם חצו' שוב אינו רשאי לקרות אחר חצות ואף על גב דאכתי זמן שכיבה יש כח ביד חכמים לעקור דבר מה"ת בשב ואל תעשה משום סייג כמו סדין שחייב בציצית מה"ת וחכמים פטרו מן הציצית גזירה משום כסות לילה עכ"ד.
וא"כ י"ל דר"ג לא פליג אחכמים אלא בדיעבד היכא דעבר ולא קרא קודם חצות דלרבנן שוב אינו קורא ולר"ג קורא עד שיעל' עמה"ש אבל לכתחלה אפילו ר"ג מודה דקורא קודם חצות משום סייג.

לציין דבריך לגבי מלקות מוקשים
אין מלקות בלאו הניתק לעשה ולאו שאין בו מעשה (אולי בח"ע לר"י)
ובכל טומאה דרבנן טומאת בשר או גוף
לעצם העניין להרמב"ם חל פה עשה ולא תעשה של לא תסור ומצוות ועשית ככל אשר יורוך
ל
לא נראה לי לומר שע"י הגזירה נעקר הלאו של מותיר בשב ואל תעשה.
אלא שעובר על איסור מותיר אלא שמחצות לא יוכל לתקן כי האיסור דרבנן בכוחו לדחות את הדין דאורייתא
(יתכן שלהרמב"ם הטעם הוא כי כל דרבנן זה עשה ול"ת)

בן אדם
הודעות: 431
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי בן אדם » ד' ינואר 25, 2017 12:56 pm

אם הבנתי טוב את דבריך, נמצא לדעתך שמאז שתיקנו חז"ל איסור לאכול קדשים אחרי חצות, תו לא שייך איסור נותר, שהרי לא שייך עמוד השחר בלי שיעבור תחילה זמן חצות, וברגע שעבר חצות, תו חל איסור לאכול, וא"כ הרי מחויב לשמוע לדברי חכמים, ולא לאכול אחרי חצות.
נקטתי 'מלקות' רק לסבר את האוזן, אבל הרעיון הוא אותו רעיון, לדוגמא כלפי שמיא, וכי שייך להעניש את האדם על שעבר על איסור נותר, בשעה שעשה כן בציווי חז"ל? מלבד אי נימא שאכן עקרו חז"ל איסור נותר ממקומו, מה שנראה מאוד מחודש.

ע. התשבי כתב:ולשם המחשה, נניח שעלות השחר היה דקה אחר חצות, וחכמים היו אוסרים משום שא"א לצמצם. האם יבוא מישהו ויגיד שהוא יכול לצמצם ומשום איסור נותר יעבור על גזירת חכמים?

לענ"ד אין המשל דומה כ"כ לנמשל, שם חז"ל עצמו חששו שלא יוכל לצמצם והאדם עצמו חושב שיכול לצמצם, כאן האינטרס של חז"ל היה על אדם שאינו אוכל מיד אחרי חצות, אלא באופן כללי שהאדם דוחה אותו לזמן האחרון ויכול לטעות ויחשוב שעדיין לפני עלוה"ש בשעה שכבר עבר הזמן, והנה, אם מדובר אכן בזמן ההיא צדקו דבריך, אבל כאן מדובר מיד אחרי חצות, שלא שייך כאן באופן ספציפי את החשש של חז"ל, שהרי רוצה הוא לקרוא מיד ומוחים בידו לא לקרות, אלא שהיה להם אינטרס באופן כללי על אנשים שיבואו לדחות את זמנה לרגע האחרון, ולכן תיקנו מה שתיקנו. ולכן השאלה היא מה מחייב אותו לעבור על איסור תורה ולא לעבור על איסור דרבנן, יותר מלעבור על איסור דרבנן ולא לעבור על איסור תורה. משא"כ שם, הרי חז"ל דיברו על המצב הזה והעידו כאלף עדים שא"א לצמצם, ורק הוא חושב שיכול לצמצם, אז מי ערב לו שחשיבותו חשובה יותר ממחשבת חז"ל.

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי ע. התשבי » ד' ינואר 25, 2017 2:43 pm

בן אדם כתב:אם הבנתי טוב את דבריך, נמצא לדעתך שמאז שתיקנו חז"ל איסור לאכול קדשים אחרי חצות, תו לא שייך איסור נותר, שהרי לא שייך עמוד השחר בלי שיעבור תחילה זמן חצות, וברגע שעבר חצות, תו חל איסור לאכול, וא"כ הרי מחויב לשמוע לדברי חכמים, ולא לאכול אחרי חצות.
נקטתי 'מלקות' רק לסבר את האוזן, אבל הרעיון הוא אותו רעיון, לדוגמא כלפי שמיא, וכי שייך להעניש את האדם על שעבר על איסור נותר, בשעה שעשה כן בציווי חז"ל? מלבד אי נימא שאכן עקרו חז"ל איסור נותר ממקומו, מה שנראה מאוד מחודש.

אם מדובר שהיה אנוס עד חצות, אז אולי יש לדון אם יענש או לא (ונאמר שלפני חצות היה לו אונס מסויים ואחרי חצות היה לו אונס מצד תקנת חז"ל). אבל אם עד חצות היה בפשיעה, הרי גם אם מצד תקנת חז"ל הוא אנוס, הוי תחילתו בפשיעה וסופו באונס. ופשיטא שייענש.
בן אדם כתב:
ע. התשבי כתב:ולשם המחשה, נניח שעלות השחר היה דקה אחר חצות, וחכמים היו אוסרים משום שא"א לצמצם. האם יבוא מישהו ויגיד שהוא יכול לצמצם ומשום איסור נותר יעבור על גזירת חכמים?

לענ"ד אין המשל דומה כ"כ לנמשל, שם חז"ל עצמו חששו שלא יוכל לצמצם והאדם עצמו חושב שיכול לצמצם, כאן האינטרס של חז"ל היה על אדם שאינו אוכל מיד אחרי חצות, אלא באופן כללי שהאדם דוחה אותו לזמן האחרון ויכול לטעות ויחשוב שעדיין לפני עלוה"ש בשעה שכבר עבר הזמן, והנה, אם מדובר אכן בזמן ההיא צדקו דבריך, אבל כאן מדובר מיד אחרי חצות, שלא שייך כאן באופן ספציפי את החשש של חז"ל, שהרי רוצה הוא לקרוא מיד ומוחים בידו לא לקרות, אלא שהיה להם אינטרס באופן כללי על אנשים שיבואו לדחות את זמנה לרגע האחרון, ולכן תיקנו מה שתיקנו. ולכן השאלה היא מה מחייב אותו לעבור על איסור תורה ולא לעבור על איסור דרבנן, יותר מלעבור על איסור דרבנן ולא לעבור על איסור תורה. משא"כ שם, הרי חז"ל דיברו על המצב הזה והעידו כאלף עדים שא"א לצמצם, ורק הוא חושב שיכול לצמצם, אז מי ערב לו שחשיבותו חשובה יותר ממחשבת חז"ל.

ברור שחז"ל גזרו על סתם אנשים, ויש אנשים שכן בקיאים ויכולים לצמצם, אבל מרגע שנגזר לא חילקו חכמים בגזירתם. לכן גם אם הוא יעבור 'מבחן צמצום' אצל חז"ל ויודו לו שהוא בקי, עדיין לא יתירו לו לאכול אחרי חצות.
לכן גם כשגזרו מצד שמא יפשע ויאכל אחרי הזמן, לא חילקו בין 'דחיינים' ל'דקדקנים', וגם אדם שברי לו שאכילתו אחר חצות לא תביאהו לידי פשיעה - אסור לו לעבור על דברי חכמים.
(ואם תאמר הרי זה בסה"כ דקה אחרי חצות, ולא שעה, הרי לעולם לא תוכל להגדיר מתי זה נחשב 'מיד אחרי חצות', ומתי מתקרב לפשיעה. לכן חכמים קבעו זמן מדוייק שאסור לעבור אותו. ואם היו סוברים שדקה אחרי חצות עדיין מותר, היו מתקנים עד דקה אחרי חצות, וכן הלאה).

בן אדם
הודעות: 431
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי בן אדם » ד' ינואר 25, 2017 4:07 pm

ע. התשבי כתב:אם מדובר שהיה אנוס עד חצות, אז אולי יש לדון אם יענש או לא (ונאמר שלפני חצות היה לו אונס מסויים ואחרי חצות היה לו אונס מצד תקנת חז"ל). אבל אם עד חצות היה בפשיעה, הרי גם אם מצד תקנת חז"ל הוא אנוס, הוי תחילתו בפשיעה וסופו באונס. ופשיטא שייענש.

בוא נשים את הדברים על השולחן בצורה ברורה. אדם שפשע ולא אכל עד חצות, א"כ אם נאמר -לפי מה שהבנתי מדבריך- שלא עקרו חז"ל את עצם האיסור של לינה, א"כ נמצא שאם יעבור על דברי חז"ל אינו חייב על איסור ל"ת של תורה, ואם יקיים את דברי חז"ל ולא יאכל, אה"נ שלא עבר על תקנתם אבל מצד שני יתחייב על ל"ת.
ולכן השאלה היא בתרתי:
א' למה שהאדם יקבל את דברי חז"ל, שהרי עדיף לעבור על דברי חז"ל ומלעבור על דבר ה' המסורה לנו מסיני, וכי דברי הרב ודברי התלמיד דברי מי שומעין?
ב' האם מותר לו לקיים את דברי חז"ל, שהרי שני דרכים לפניו, או לעבור על איסור תורה של לינה, או לעבור על תקנה דרבנן, האם מותר לו לעבור על מצוות התורה במקום לעבור על תקנת חז"ל? האם אינו מחוייב לבחור את הרע במיעוטו?

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי ע. התשבי » ד' ינואר 25, 2017 4:40 pm

בן אדם כתב:
ע. התשבי כתב:אם מדובר שהיה אנוס עד חצות, אז אולי יש לדון אם יענש או לא (ונאמר שלפני חצות היה לו אונס מסויים ואחרי חצות היה לו אונס מצד תקנת חז"ל). אבל אם עד חצות היה בפשיעה, הרי גם אם מצד תקנת חז"ל הוא אנוס, הוי תחילתו בפשיעה וסופו באונס. ופשיטא שייענש.

בוא נשים את הדברים על השולחן בצורה ברורה. אדם שפשע ולא אכל עד חצות, א"כ אם נאמר -לפי מה שהבנתי מדבריך- שלא עקרו חז"ל את עצם האיסור של לינה, א"כ נמצא שאם יעבור על דברי חז"ל אינו חייב על איסור ל"ת של תורה, ואם יקיים את דברי חז"ל ולא יאכל, אה"נ שלא עבר על תקנתם אבל מצד שני יתחייב על ל"ת.
ולכן השאלה היא בתרתי:
א' למה שהאדם יקבל את דברי חז"ל, שהרי עדיף לעבור על דברי חז"ל ומלעבור על דבר ה' המסורה לנו מסיני, וכי דברי הרב ודברי התלמיד דברי מי שומעין?
ב' האם מותר לו לקיים את דברי חז"ל, שהרי שני דרכים לפניו, או לעבור על איסור תורה של לינה, או לעבור על תקנה דרבנן, האם מותר לו לעבור על מצוות התורה במקום לעבור על תקנת חז"ל? האם אינו מחוייב לבחור את הרע במיעוטו?

א' מדאורייתא מחוייב לשמוע בקול חכמים. וכבר נמנו לעיל כמה דוגמאות שתקנות חז"ל עוקרות ד"ת.
ב' האם מותר לאדם הבקי בצמצום לקיים גזירת חז"ל שא"א לצמצם?
[ובאמת יל"ע אם אמרינן בדרבנן 'כל מה דאמר רחמנא לא תעביד ועביד לא מהני', דאז פשיטא שאין לו לעבור].

בן אדם
הודעות: 431
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי בן אדם » ד' ינואר 25, 2017 4:43 pm

ע. התשבי כתב:א' מדאורייתא מחוייב לשמוע בקול חכמים. וכבר נמנו לעיל כמה דוגמאות שתקנות חז"ל עוקרות ד"ת.
ב' האם מותר לאדם הבקי בצמצום לקיים גזירת חז"ל שא"א לצמצם?

א' מדאורייתא גם מחויב לא לעבור על איסור נותר, אז מהיכי תיתי שאיסור זה גובר על איסור זה?
ב' אם נכונה הדמיון, אזי תרחיב את השאלה גם לנידון ההיא, אבל לא ענית בינתיים למה מותר לו לעבור על איסור חמור דאורייתא מלעבור על איסור דרבנן?

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי ע. התשבי » ד' ינואר 25, 2017 4:53 pm

ניכר משאלותיך שלא עיינת באשכול הנ"ל אודות החובה לשמוע בקול חכמים גם כשמונע מקיום ד"ת, והריני מלנקק שוב:
http://forum.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=17&t=16647

בן אדם
הודעות: 431
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי בן אדם » ד' ינואר 25, 2017 5:29 pm

ע. התשבי כתב:ניכר משאלותיך שלא עיינת באשכול הנ"ל אודות החובה לשמוע בקול חכמים גם כשמונע מקיום ד"ת, והריני מלנקק שוב:
http://forum.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=17&t=16647

האשכול מונה כשמונה דפים, עברתי על מקצת, שלא נראה לי שיש לזה קשר מדי גדולה לנידון שלנו, אם אני טועה, אשמח אם תוכל לציין לאיזה דף באשכול.
ואדרבא, אם הדבר מובן לך, אשמח אם תוכל לכותבו בקצירת האומר את הנקודה, האם זה עוקר את הדין דאורייתא ובאמת אינו עובר, או שציווי לא תסור עדיפא משאר ציוויים ומצוות, או בגלל שלא סתור יש בו גם מ"ע... וכדו', בינתיים לא העלית שום נקודה או סברא

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי ע. התשבי » ד' ינואר 25, 2017 6:37 pm

כדאי שתקרא שם ותראה כמה דוגמאות שאדם צריך לשמוע לחז"ל גם כשעקב כך הוא עובר על איסור דאורייתא.
ואין כאן שאלה האם לא תסור יותר גדול מלא תותירו או להיפך, כי כל המצוות מרועה אחד ניתנו, ואותו הקב"ה שאמר לא להותיר מן הבשר אחרי עלוה"ש, אומר שלאחרי תקנת חכמים אסור לאכול ממנו אחרי חצות.
מילא אם הם היו שני איסורים שונים, היה אפשר לדון על מצוה הבאה בעבירה וכו' (האם לעבור איסור קל כדי להינצל מאיסור חמור), אבל כאן חכמים מתייחסים במפורש למקרה הזה ומצוים עליך לא לאכול מן הבשר אחרי חצות! ואם אינך מקיים גזירתם הרי אתה מורד במלך מלכי המלכים הקב"ה!

לענין בדיעבד אם כבר אכל האם יועיל שלא יעבור על נותר - משמע לכאורה שגם בדרבנן אמרינן 'כל מילתא דאמר רחמנא לא תעביד ועביד לא מהני', ואם כן גם אם ירצה לעבור ולאכול לכאורה עדיין יחשב נותר. וצ"ע ומקור בזה.

בן אדם
הודעות: 431
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי בן אדם » ד' ינואר 25, 2017 7:45 pm

ע. התשבי כתב:לענין בדיעבד אם כבר אכל האם יועיל שלא יעבור על נותר - משמע לכאורה שגם בדרבנן אמרינן 'כל מילתא דאמר רחמנא לא תעביד ועביד לא מהני', ואם כן גם אם ירצה לעבור ולאכול לכאורה עדיין יחשב נותר. וצ"ע ומקור בזה.

לא זכיתי להבין השייכות לכאן, הרי במציאות אין כאן נותר?! לגבי חלות קנין או קידושין וכדו' שייך לומר שאינו פועל, אבל הכא הרי במציאות אין כאן דבר הנותר!

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי ע. התשבי » ד' ינואר 25, 2017 9:02 pm

גם אם ישרוף הבשר (קודם עלוה"ש) לא יהיה במציאות נותר, אבל לא מסתבר שיועיל לפטרו מהעונש.

בן אדם
הודעות: 431
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי בן אדם » ד' ינואר 25, 2017 9:25 pm

ע. התשבי כתב:גם אם ישרוף הבשר (קודם עלוה"ש) לא יהיה במציאות נותר, אבל לא מסתבר שיועיל לפטרו מהעונש.

מה? בכהאי גוונא ג"כ יעבור על איסור נותר?!

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי ע. התשבי » ד' ינואר 25, 2017 9:36 pm

נו, מצאת פתרון - תשרוף את הבשר אחרי חצות והכל בא על מקומו בשלום...

בן אדם
הודעות: 431
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי בן אדם » ד' ינואר 25, 2017 10:14 pm

ע. התשבי כתב:נו, מצאת פתרון - תשרוף את הבשר אחרי חצות והכל בא על מקומו בשלום...

וכי מותר לשרוף בשר קדשים?!

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי ע. התשבי » ד' ינואר 25, 2017 10:35 pm

וכי מותר לאכול בשר קדשים אחרי חצות?

בן אדם
הודעות: 431
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי בן אדם » ד' ינואר 25, 2017 10:39 pm

ע. התשבי כתב:וכי מותר לאכול בשר קדשים אחרי חצות?

מדאורייתא מותר, ואולי אף מצוה!

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: בענין תוקף תקנת חז"ל

הודעהעל ידי ע. התשבי » ד' ינואר 25, 2017 11:36 pm

מותר ומצוה מהתורה לעבור על דברי חכמים?!
אני כופל הצעתי ובקשתי שתקרא ביישוב הדעת באשכול הנ"ל ואח"כ יהי' אפשר לדון.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 200 אורחים