עמוד 1 מתוך 1

האם יש דין כבוד בכסא אליהו ואסור לשבת עליו?

פורסם: ב' ינואר 23, 2017 6:28 pm
על ידי שלח
יש בבתי כנסת כסא של אליהו שמוצב בבית הכנסת , האם מותר לשבת עליו או זה ביזיון להשתמש בכסא זה ומיועד רק לברית?

Re: האם יש דין כבוד בכסא אליהו ואסור לשבת עליו?

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 1:13 am
על ידי אפשר
הכי הרבה הוא תשמישי מצוה, וא"כ מה בעיה.
ואי משום שמיועד לאליהו הנביא, הלא כל עיקרו לסנדק, ורק שאליהו יושב לצידו, כדאיתא בד"מ ורמ"א יו"ד סי' רסה.

Re: האם יש דין כבוד בכסא אליהו ואסור לשבת עליו?

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 1:17 am
על ידי נשר
אגב, סיפר הרב משה פרנק שליט"א שהוא שאל את הגאון משה שפירא זצ"ל מה הביאור במה שאומרים לאליהו בברית "הרי שלך לפניך" וכי התינוק של אליהו? מהיכי תיתי.
והוא שאל מוהלים רבים ולא קיבל תשובה מאף אחד. עד ששאל את הגר"מ והוא ענה לו, פשיטא שהכוונה לכסא, שהכסא שלך והוא לפניך וכל המוהלים בטח יודעים את זה.

Re: האם יש דין כבוד בכסא אליהו ואסור לשבת עליו?

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 1:19 am
על ידי משה נטע
יש החוששים לכך מסיבות אחרות, כגון שהכסא הזה בדרך כלל הוא כיסא מכובד ובולט בבית הכנסת (במיוחד הספרדים) ושיושבים עליו זה מחזי כיוהרא או שמץ מזה וכדומה.
בכל אופן איסור להלכה אין כאן.

Re: האם יש דין כבוד בכסא אליהו ואסור לשבת עליו?

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 1:20 am
על ידי אפשר
נשר כתב:אגב, סיפר הרב משה פרנק שליט"א שהוא שאל את הגאון משה שפירא זצ"ל מה הביאור במה שאומרים לאליהו בברית "הרי שלך לפניך" וכי התינוק של אליהו? מהיכי תיתי.
והוא שאל מוהלים רבים ולא קיבל תשובה מאף אחד. עד ששאל את הגר"מ והוא ענה לו, פשיטא שהכוונה לכסא, שהכסא שלך והוא לפניך וכל המוהלים בטח יודעים את זה.

יפה, אבל כמדומה שהפשט ע"פ פדר"א פכ"ט
אמר לו הקדוש ברוך הוא לעולם אתה מקנא, קנאת בשטים על גלוי עריות, שנאמר [במדבר כה, יא] פינחס בן אלעזר וגו'. וכאן אתה מקנא. חייך, שאין ישראל עושין ברית מילה עד שאתה רואה בעיניך. מכאן התקינו חכמים שיהיו עושין מושב כבוד למלאך הברית,
וזהו שאומרים, הרי שלך לפניך, הוא כאומר הרינו להזמינך או להמתין עליך, כפי שהובטחת, וזה שלך מאת ה'.

Re: האם יש דין כבוד בכסא אליהו ואסור לשבת עליו?

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 1:22 am
על ידי נשר
עד איפה הציטוט ומאיפה מתחילה התוספת של כת"ר?

Re: האם יש דין כבוד בכסא אליהו ואסור לשבת עליו?

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 1:23 am
על ידי משה נטע
מה זה סותר לכסא? הכסא שלך לפניך מפני שאתה צריך להיות כאן שכך הובטחת.
הרי לא היתה הוו"א לומר שנותנים לו הכסא במתנה וכדומה.

Re: האם יש דין כבוד בכסא אליהו ואסור לשבת עליו?

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 1:23 am
על ידי אפשר
נשר כתב:עד איפה הציטוט ומאיפה מתחילה התוספת של כת"ר?

הציטוט
אמר לו הקדוש ברוך הוא לעולם אתה מקנא, קנאת בשטים על גלוי עריות, שנאמר [במדבר כה, יא] פינחס בן אלעזר וגו'. וכאן אתה מקנא. חייך, שאין ישראל עושין ברית מילה עד שאתה רואה בעיניך. מכאן התקינו חכמים שיהיו עושין מושב כבוד למלאך הברית, ע"כ.

יש בזוהר יותר חד, אבל אני פורש כעת, אולי בזמן אחר.

Re: האם יש דין כבוד בכסא אליהו ואסור לשבת עליו?

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 1:35 am
על ידי פרי יהושע
לא צריך להגיע לפרקי דר"א, הייתי אומר שאפי' מוזר בעיני להאמין שכך אמר ר' משה זצ"ל, היה מתאים לו לבאר עומק עניין הרי שלך לפניך כלפי הרך הנימול, אף שאני מסכים שהוא ראוי להתבוננות, במחילה זה נראה כסוג של התחמקות שאינה אופיינית לו למיטב הכירותי.

Re: האם יש דין כבוד בכסא אליהו ואסור לשבת עליו?

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 1:48 am
על ידי נשר
מה פתאום כלפי הרך הנימול?

Re: האם יש דין כבוד בכסא אליהו ואסור לשבת עליו?

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 1:52 am
על ידי מה שנכון נכון
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=82
מקורו מדברי ש"ר העדלמי [ר' שמחה ראובן עדלמן אבי רח"ה בעל המרחשת].

Re: האם יש דין כבוד בכסא אליהו ואסור לשבת עליו?

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 1:55 am
על ידי נשר
יש"כ.

מעניין שהוא כותב שהסנדק אומר הרי שלך לפניך, מישהו נוהג כך?

Re: האם יש דין כבוד בכסא אליהו ואסור לשבת עליו?

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 2:03 am
על ידי פרי יהושע
יפה, אי תניא תניא, חוזרני בי, והספר הנ"ל כתוב בחן רוב, ייש"כ.

Re: האם יש דין כבוד בכסא אליהו ואסור לשבת עליו?

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 6:59 am
על ידי אפשר
עשיתי חיפוש באוצר, בספר אות ברית קודש להר' פליגלמן עמ' עד, מביא ספר מטעמים הנ"ל כפירוש ר' משה, ועוד פירוש בשם עיון תפילה שדומה למש"כ, עיי"ש.
היו עוד תוצאות, ורובם העתיקו נוסח ספר מטעמים הנ"ל שהביא הרב מה שנכון, וכהגר"מ.

Re: האם יש דין כבוד בכסא אליהו ואסור לשבת עליו?

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 9:18 am
על ידי פלגינן
ומענין לענין ובעסוקין באותו ענין.
כדרכן של מוהלים רבים, באחת הבריתות הכנתי לאליהו כסא רגיל מהאולם, ולסנדק הכנתי את הכסש"א. נאמר לר"מ שפירא זצ"ל שיועד לשמש כסנדק שעליו לשבת על הכסש"א, הוא סירב באמרו שאינו מוכן לשבת גבוה יותר מאליהו הנביא! תומ"י הרמתי את הכסש"א מעל השולחן הסמוך והכל בא על מקומו בשלום.
כשנשאל ר"מ למקור הנהגה זו, לא ענה, וסתם כי כך מקובלנו מזקנים [או משהו בסגנון כזה].