עמוד 1 מתוך 1

ביטול ברוב על לשמה בגט

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 8:12 pm
על ידי ישנו
ב' גיטין שנתערבו נותן שניהם לזו ושניהם לזו (גיטין פ"ו:).
האם כה"ג שהיו ג' גיטין יהיה ביטול ברוב על הלשמה של הגט, וממילא אף כשייתן כל הגיטין לא יועיל?

Re: ביטול ברוב על לשמה בגט

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 11:40 pm
על ידי אתה חונן
נראה לי משונה שיש מושג של ביטול ברוב לגבי דבר שכל משמעותו הוא ביחס לתוצאה והתוצאה אינה בתערובת כלל
ולא דומה כלל לשאר הדברים דדנים על דינו של הדבר המסופק עצמו (האם מותר באכילה וכו')
וכי אם יבורר אח"כ תגורש למפרע או מכאן ולהבא?

Re: ביטול ברוב על לשמה בגט

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 11:58 pm
על ידי אפשר
יש תשובות חתם סופר כמדומני על ביטול ברוב בספר תורה שאזכרותיה לא נכתבו לשמה. הובא בפת"ש הל' ס"ת.

Re: ביטול ברוב על לשמה בגט

פורסם: ג' ינואר 24, 2017 11:59 pm
על ידי ישנו
אתה חונן כתב:נראה לי משונה שיש מושג של ביטול ברוב לגבי דבר שכל משמעותו הוא ביחס לתוצאה והתוצאה אינה בתערובת כלל
ולא דומה כלל לשאר הדברים דדנים על דינו של הדבר המסופק עצמו (האם מותר באכילה וכו')
וכי אם יבורר אח"כ תגורש למפרע או מכאן ולהבא?

גם על טומאה יש ביטול ברוב אפי' שאין נפ"מ להיתר (שהרי מותר להיטמאות).

Re: ביטול ברוב על לשמה בגט

פורסם: ד' ינואר 25, 2017 1:41 am
על ידי מאיר סובל
לכאו' אין דנים ביטול ברוב לדבר שאין בו נפק"מ. כי זה לא מציאות של בטלות אלא רק דין של הכרעת הספק, שהתחדש במקום שצריכים הכרעה.

ואם יש אפשרות לכתחילה לתת שניהן לזו ושניהן לזו (או שלשתן), אין פה ספק הדורש הכרעה כי יש לנו פתרון מבלעדי הכרעת הספק.
ולכן לא נאמר בכלל דין ביטול ברוב בכה"ג.