עמוד 1 מתוך 1

ידיעה לטו בשבט

פורסם: ש' פברואר 04, 2017 7:54 pm
על ידי ישא ברכה
בעז"ה

לקראת טו בשבט הבא עלינו לטובה, מנהג ישראל לאכול מפירות הארץ, ויש רבים שאוכלים פירות מיובשים, ושמעתי בשב"ק מהרב ויא שהפרות המיובשים מושרים בחומרים כימיים חריפים מאד המעקרים את טעם צבע הפרי (כך שהפרי מאבד את משמעותו) ואח"כ מוספים חומרי טעם וצבע בסגנון הפרי, כך שלכאורה צריך לברך ע"ז שהכל. (והאמת היא שבכל מקרה קשה לראות בפירות המיובששים פירות שנשתבחה בהם א"י הן מבחינת טעמם.. בימים עברו זה אולי היה דבר טעים, אבל כיום בעניני טעם אכשר דרא לכו"ע.. וגם מבחינה בריאותית זה לא מומלץ בכלל).

Re: ידיעה לטו בשבט

פורסם: ב' פברואר 06, 2017 12:18 am
על ידי איש גלילי
ישא ברכה כתב:בעז"ה

ושמעתי בשב"ק מהרב ויא שהפרות המיובשים מושרים בחומרים כימיים חריפים מאד המעקרים את טעם צבע הפרי (כך שהפרי מאבד את משמעותו) ואח"כ מוספים חומרי טעם וצבע בסגנון הפרי, כך שלכאורה צריך לברך ע"ז שהכל.

חשוב להבהיר שאי אפשר להכליל, וזה משתנה מפרי לפרי.

Re: ידיעה לטו בשבט

פורסם: ב' פברואר 06, 2017 12:26 am
על ידי מן השורה
תביא הודעה מסודרת מהרב ויא ,
וכולם ישמעו ויראו

Re: ידיעה לטו בשבט

פורסם: ד' ינואר 31, 2018 12:26 pm
על ידי הא לחמא עניא
ישא ברכה כתב:בעז"ה
לקראת טו בשבט הבא עלינו לטובה, מנהג ישראל לאכול מפירות הארץ, ויש רבים שאוכלים פירות מיובשים, ושמעתי בשב"ק מהרב ויא שהפרות המיובשים מושרים בחומרים כימיים חריפים מאד המעקרים את טעם צבע הפרי (כך שהפרי מאבד את משמעותו) ואח"כ מוספים חומרי טעם וצבע בסגנון הפרי, כך שלכאורה צריך לברך ע"ז שהכל. (והאמת היא שבכל מקרה קשה לראות בפירות המיובששים פירות שנשתבחה בהם א"י הן מבחינת טעמם.. בימים עברו זה אולי היה דבר טעים, אבל כיום בעניני טעם אכשר דרא לכו"ע.. וגם מבחינה בריאותית זה לא מומלץ בכלל).

ראיתי היום מביאים בשם ספר וזאת הברכה שמביא כל הנ"ל אך אומר בשם הפוסקים דהיות ובשר הפרי נשאר בשלימותו ורק הטעם וריח הפרי נעקרים, מ"מ עושים ע"כ בורא פרי העץ.
כדאי לדעת, דבר בעתו מה טוב.

Re: ידיעה לטו בשבט

פורסם: ד' ינואר 31, 2018 2:41 pm
על ידי לענין
כבר נכתב בזה (כמו על כל דבר...)

Re: פירות יבשים בט"ו בשבט
הודעהעל ידי מורה צדק » ה' פברואר 09, 2012 6:44 pm

שמעתי בשם הרב יעקב יוסף (יה"ר שהשי"ת ישלח לו רפואה שלמה) שעל הפרות יבשים המצויים כיום מברכים שהכל, משום שמשרים אותם בחומר שמוציא מהם את כל הטעם והצבע ואח"כ מוסיפים להם חומרי טעם ריח וצבע.
מה דעת חכמי הפורום על כך?

Re: ידיעה לטו בשבט

פורסם: ד' ינואר 31, 2018 2:50 pm
על ידי דרומי
על הדודבנים של העדה"ח כתוב שברכתם שהכל

Re: ידיעה לטו בשבט

פורסם: ה' פברואר 01, 2018 12:46 pm
על ידי הא לחמא עניא
לענין כתב:כבר נכתב בזה (כמו על כל דבר...)
Re: פירות יבשים בט"ו בשבט
הודעהעל ידי מורה צדק » ה' פברואר 09, 2012 6:44 pm
שמעתי בשם הרב יעקב יוסף (יה"ר שהשי"ת ישלח לו רפואה שלמה) שעל הפרות יבשים המצויים כיום מברכים שהכל, משום שמשרים אותם בחומר שמוציא מהם את כל הטעם והצבע ואח"כ מוסיפים להם חומרי טעם ריח וצבע.
מה דעת חכמי הפורום על כך?

לכן הבאתי מש"כ בספר וזאת הברכה שהיות ובשר הפרי נשאר בשלימותו יש לברך העץ.
דרך אגב, לגבי חמוציות שבמשך שנים עברו בירכו ע"ז האדמה כי זה לא פרי חשוב, מ"מ דעת כל הפוסקים כהיום שהיות ובשנים האחרונות הוא נהיה פרי חשוב [זה נמכר בהרבה ארצות בכמויות עצומות מחמת מעלותיו הבריאותיות] יש לברך עליהם בורא פרי העץ.

Re: ידיעה לטו בשבט

פורסם: ה' פברואר 01, 2018 2:05 pm
על ידי לענין
הא לחמא עניא כתב:לכן הבאתי מש"כ בספר וזאת הברכה שהיות ובשר הפרי נשאר בשלימותו יש לברך העץ.


והוא פלאי, שהרי כיון שבמהלך הייצור הופך בשר הפרי להיות כעין פלסטיק, לבן חיוור וחסר כל טעם, אשר באותה השעה ברכתו בודאי שהכל אם בכלל, א"כ ברור שהוספת חמרי הטעם והריח אינה כדי למתקו (וכדין הורדים למשל שאע"פ שאינם נאכלים בלא סוכר, מ"מ כיון שבא למתקם מברכים ע"ז העץ ולא שהכל) אלא כדי 'לרכב' עליו, אבל עיקר האכילה הם חמרי הטעם שברכתם שהכל. וכן מורה הגר"ד קוק שליט"א מטבריא.

Re: ידיעה לטו בשבט

פורסם: ה' פברואר 01, 2018 2:39 pm
על ידי טברייני
אי נימא כדברי החכמים הנ"ל שליכא בפירות מיובשים כלל מן הפרי המקורי, אם כן תימה מדוע עמלים להוציא מן הפרי כל מהותו ולהכניס מהות חדשה והאל באותה מידה אפשר ליצור פרי מיובש מחומרים אחרים, וכולי האי למה לי?!
אלא על כרחך לומר בודאי שאינו דומה פלסטיק בטעם מנגו למנגו שניטל טעמו וניתן לו טעם וצבע של מנגו משובחים טפי, אשר על כן לענ"ד עדיין יש מקום לברך עליהם ברכתם המקורית.

Re: ידיעה לטו בשבט

פורסם: ה' פברואר 01, 2018 4:53 pm
על ידי לענין
כי אחרת אנשים לא יקנו. מה השאלה בכלל?
כל אשיינע איד חייב לעטר את שולחנו בפירות יבשים (דייקא, תפוחים ותפוזים לא מהני כלל) מכל המינים, ומה לו אם אין בהם אלא חומרי טעם וריח?
טעם המנגו שניטל טעמו הוא כטעם הפלסטיק-המים-וכל שתרצה (דומני שהמילון המיובש המסוכר טעמו דומה לקרטיב מילון הרבה יותר מלמילון גופיה). בכל מקרה החומרי טעם אינם דומים לסוכר בורדים שכל עיקרו לא בא אלא למתקם, וממילא ליכא למילף להכא מדברי הטור התם.

Re: ידיעה לטו בשבט

פורסם: ד' ינואר 27, 2021 11:17 pm
על ידי מצליח
ראיתי מנהג והיא חדשה אצלי שיש ענין קדימה בפירות אף באכילתם לא רק לענין ברכתם

Re: ידיעה לטו בשבט

פורסם: ה' ינואר 28, 2021 12:14 am
על ידי יהודה בן יעקב
מצליח כתב:ראיתי מנהג והיא חדשה אצלי שיש ענין קדימה בפירות אף באכילתם לא רק לענין ברכתם

ראה בשיעורי מרן הגרי"ש אלישיב, עד סוף הענין. וצריך לבאר כוונתו בזה.