עמוד 1 מתוך 1

תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

פורסם: ש' פברואר 11, 2017 10:01 pm
על ידי קו ירוק
פסק השו"ע (או"ח קל"א סק"ו) שלא אומרים תחנון בט"ו בשבט
וכמו"כ לא אומרים אב הרחמים וצדקתך צדק, בט"ו בשבט שחל בשבת.
ומקורו בב"י שם.
וכי ראש השנה לאילנות שהוא ענין הלכתי, סיבה ל'יום טוב' שאין אומרים בו תחנון.

ידוע שהמג"א שם מביא מתיקון יששכר שאשכנזים מרבים לאכול בו פירות - אולי שורש טעם זה מהווה גם את הסיבה שלא אומרים תחנון. אף שהשו"ע ודאי לא הרבה באכילת פירות.. (אולי שמחים שאפשר לאכול מהפירות שנה חמישית חולין, בביתם.אבל זו לא סיבה ליום טוב כללי, רק לבעל פירות בשנה החמישית..)

Re: למה לא אומרים תחנון בט"ו בשבט

פורסם: ש' פברואר 11, 2017 10:09 pm
על ידי עמקן
עי' המרדכי בר"ה רמז תשא.

Re: למה לא אומרים תחנון בט"ו בשבט

פורסם: ש' פברואר 11, 2017 10:10 pm
על ידי עזריאל ברגר
הודעה נמחקה.

Re: למה לא אומרים תחנון בט"ו בשבט

פורסם: ש' פברואר 11, 2017 10:11 pm
על ידי מה שנכון נכון
בב"י כתב שעכשיו נהגו לא ליפול לפי שהוא ר"ה לאילנות.
ומה"ט אין מתענים בו כנפסק בסימן תקעב ס"ג.

Re: למה לא אומרים תחנון בט"ו בשבט

פורסם: ש' פברואר 11, 2017 10:18 pm
על ידי קו ירוק
יש"כ לעמקן על דברי המרדכי וטעמו דכל ד' ראשי שנים דומים הן דאיקשו להדדי במשנה.
אבל עדיין יקשה מה טעם?
ניחא א' באלול וא' בניסן וא' בשבט אלו ימי ראש חודש. וראש השנה מועד הוא.
אבל ראש השנה לאילנות מי הוי מועד, או יום טוב?
ותו קשה, הא גם ראשי השנה האחרים הנמנים במשנה, אינם יום טוב מצד מעשר בהמה או מצד ר"ה לשמיטין וליובלות ולנטיעה ולירקות, אלא משום שביתת מלאכה. ואה"נ שהקב"ה נתן לנו בו שביתת מלאכה וקרבנות וכו' בגלל שהוא יום הדין, אבל מאי שייכא ט"ו בשבט לזה.
(כמדומה שגם המתפללים על אתרוג בט"ו בשבט משום שהוא זמן חנטה.. שיצמח להם אתרוג טוב.. ולא משום שהוא יום הדין לאילנות. אדרבא יום הדין לאילנות הוא בעצרת אז צריך לדידם להתפלל על אתרוג, .. מה גם שלהתפלל על אתרוג צריך בראש השנה ויו"כ ולא בזמן אחר).

Re: למה לא אומרים תחנון בט"ו בשבט

פורסם: ש' פברואר 11, 2017 10:27 pm
על ידי בברכה המשולשת
כמדומני שכתב רגמ"ה דהוקשו להדדי

Re: למה לא אומרים תחנון בט"ו בשבט

פורסם: ש' פברואר 11, 2017 10:32 pm
על ידי קו ירוק
בביאור הגרי"פ לסמ"ג:
וכיו"ב כתב במרדכי (פ"ק דר"ה בשם ר"ג מאור הגולה ז"ל) וכ"כ בארוכה בתשובות מהר"ם מרוטנבורג ז"ל הארוכות (סי' ה') ובח"ג (סי' תי"ב) להוכיח דאסור להתענות בט"ו בשבט מדקתני במתניתין (דרפ"ק דר"ה) ארבעה ראשי שנים הן וכו'. וכיון דשאר ראשי שנים אין בהן תענית. אף ט"ו בשבט דקתני בהדייהו אין מתענין בו. דכיון דקתני להו בהדדי כהדדי נינהו. ומביא ראיה מדאמרינן (ברפ"ק דמו"ק) עלה דאר"י עשר נטיעות וערבה וניסוך המים הלכה לממ"ס. כי גמרינן הילכתא הני מילי בזמן שבהמ"ק קיים. דומיא דניסוך המים. אבל שאין בהמ"ק קיים לא. אלמא כיון דגמרי להו בהדדי ילפינן מהדדי עיין שם.

ועדיין ק' הרי לא הוקשו זל"ז במשנה. דמה שיש מעלה בר"ה, זה משנה אחרת. וגם זה שנפלו שאר ר"ה בר"ח דין אחר.

ובדף על הדף (מצאתי בבר אילן):
כתב הגאון ר' יוסף שלום אלישיב שליט"א:
וביאר ברבינו חננאל לב"ה דס"ל דזה בט"ו בשבט, היינו משום דכיון דמתענים על הגשם החל מי"ז בחשון, (תענית י' ע"א) מחשבים הגשמים מאז, וא"כ יש לו חצי חשון וכסלו וטבת וחצי שבט, וזהו רוב גשמים לעומת חדשי אדר ניסן וחצי של שבט. משא"כ בא' שבט, עדיין לא היו רוב גשמים. וב"ש חשבו החדשים מתחילת חשון.

אכן התוס' ביארו דכיון דחנט לאחר ט"ו בשבט, הרי שיש כאן הוכחה שהוא גדל על מי שנה זו, משא"כ בחנט קודם, אמרינן שחנט על מי שנה שעברה. נמצא לדברי התוס' סיבת קביעת השנה היא תשרי, והיינו מי שנה החדשה, והחנטה לא הוה אלא הוכחה לאיזו שנה לשייכו. אמנם בירושלמי יש בזה עוד דבר אחר דט"ו בשבט הוא הזמן שגורם לחנטה. וכל האי מילתא דרוב גשמים יצאו, היינו שזוהי הסיבה שט"ו בשבט הוא יום החנטה. ומשו"ה קובע הוא שנה לעצמו. ולפ"ז ט"ו בשבט הוא הקובע ולא שזה רק מגלה למפרע.

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

פורסם: א' פברואר 12, 2017 12:34 pm
על ידי בקרו טלה

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

פורסם: א' פברואר 12, 2017 1:01 pm
על ידי הא לחמא עניא
ראה זה בהרחבה בקונטרס "אוצר ט"ו בשבט" מה שליקט מהספרים ומהפוסקים אודות ענין זה.
מצו"ב העתק משם.

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

פורסם: א' פברואר 12, 2017 2:37 pm
על ידי הרוצה להחכים
פורסם ב"מוריה" החדש, שבט תשע"ז

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

פורסם: ה' פברואר 16, 2017 12:05 pm
על ידי קו ירוק
טו בשבט - כיו''ט.pdf
(157.07 KiB) הורד 499 פעמים

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

פורסם: ג' ינואר 30, 2018 9:49 pm
על ידי עושה חדשות
אם עדיין לא הובא, ז"ל הלבוש -

חמשה עשר בו אין נופלין לילה ויום, וגם במנחה שלפניה אין נופלין. ואם חל בשבת אין אומרים צדקתך צדק, והטעם כי הוא ראש השנה לאילנות, לענין שאין תורמין מפירות אילן שחנטו קודם לכן על פירות אילן שחנטו לאחר מכאן, לפי שאז יצאו רוב גשמי השנה ועלה השרף באילנות מגשמי זאת השנה ומתחילין הפירות לחנוט מאלו הגשמים, ואין תורמים מפירות של שנה זו על פירות של שנה אחרת, כדאיתא בראש השנה [יג ע"ב] שבאילן הולכין בתרומותיו אחר החנטה, וכיון שזה היא התחלה לדבר של מצוה עשאוהו כמו יום טוב.

וע"ע שו"ת מהר"ם מרוטנבורג דפוס לבוב סימן תסג (תיב).

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

פורסם: ג' ינואר 30, 2018 10:20 pm
על ידי שיבר
השאלה בכותרת אינה כה קשה, משום שלא צריך 'יום טוב' גדול בשביל לדחות אמירת תחנון שהוא מנהג רשות ולא חובה (שו"ע הרב קלא, א). צא וראה מדוע לא אומרים תחנון בכל חודש ניסן.

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

פורסם: ד' ינואר 31, 2018 9:17 am
על ידי הא לחמא עניא
שמעתי אתמול שמנהג ביאלא הוא שלא לומר תחנון כבר מערב ט"ו בשבט בשחרית.
האם נכון הדבר?
בשלמא מנחה לכו"ע אין אומרים, אבל מה הטעם למנהג ביאלא שאפילו בשחרית אינם אומרים.
תורה היא וללמוד אני רוצה.

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

פורסם: ד' ינואר 31, 2018 11:11 am
על ידי כדכד
קו ירוק כתב:
ידוע שהמג"א שם מביא מתיקון יששכר שאשכנזים מרבים לאכול בו פירות - אולי שורש טעם זה מהווה גם את הסיבה שלא אומרים תחנון. אף שהשו"ע ודאי לא הרבה באכילת פירות.. (אולי שמחים שאפשר לאכול מהפירות שנה חמישית חולין, בביתם.אבל זו לא סיבה ליום טוב כללי, רק לבעל פירות בשנה החמישית..)

מנין הודאות הזו?

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

פורסם: ד' ינואר 31, 2018 11:24 am
על ידי גביר

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

פורסם: ד' ינואר 31, 2018 11:55 am
על ידי הא לחמא עניא
גביר כתב:https://www.youtube.com/watch?v=9Fx0O8htMMg

חסום בנתיב!
מה רצית להראות לנו??

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

פורסם: ד' ינואר 31, 2018 2:00 pm
על ידי ראש
למה לא אומרים תחנון בט''ו בשבט? כדי שבזמן שחוסכים, יוכלו לאכול פירות בלי שיהיה ביטול תורה. שהרי ת''ת זה גם אוכל פירותיהם בעוה''ז...

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

פורסם: ד' ינואר 31, 2018 2:23 pm
על ידי גביר
הא לחמא עניא כתב:
גביר כתב:https://www.youtube.com/watch?v=9Fx0O8htMMg

חסום בנתיב!
מה רצית להראות לנו??

שיעור חביב של הרב אהרן ירחי שליט"א שנמסר אתמול בו התייחסות לנושא והתייחסות בכלל לנושא מנהגי של טו בשבט.

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

פורסם: ד' ינואר 31, 2018 3:19 pm
על ידי קו ירוק
כדכד כתב:
קו ירוק כתב:
ידוע שהמג"א שם מביא מתיקון יששכר שאשכנזים מרבים לאכול בו פירות - אולי שורש טעם זה מהווה גם את הסיבה שלא אומרים תחנון. אף שהשו"ע ודאי לא הרבה באכילת פירות.. (אולי שמחים שאפשר לאכול מהפירות שנה חמישית חולין, בביתם.אבל זו לא סיבה ליום טוב כללי, רק לבעל פירות בשנה החמישית..)

מנין הודאות הזו?

כי זה לא נזכר בשום מקום, אף לא ברמז, ואם זה דבר שנוהגים בו, מדוע לא נזכר. לא זו בלבד אלא שתיקון יששכר (ה'שכ"ד. בן דורו של הב"י) מביא מביא שהאשכנזים עשו כך. משמע הספרדים לא נהגו בכך בדורו של השו"ע.

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

פורסם: ד' ינואר 31, 2018 4:29 pm
על ידי כדכד
אי משום הא לא איריא
לא מצינו שמה שלא הובאו מנהגים בספרים הוא ראיה לכך שלא נהגו בהם
מנהג אכילת פירות יסודו מהמקובלים ומרן הב"י הרי היו לו גילויים ואין סיבה לטעון בודאות שהוא לא אכל
אשר לעדותו של התיקון יששכר אולי הוא לא הכיר את מנהג הספרדים בזה

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

פורסם: ד' ינואר 31, 2018 5:21 pm
על ידי יהודי טבעי
עושה חדשות כתב:אם עדיין לא הובא, ז"ל הלבוש -

חמשה עשר בו אין נופלין לילה ויום, וגם במנחה שלפניה אין נופלין. ואם חל בשבת אין אומרים צדקתך צדק, והטעם כי הוא ראש השנה לאילנות, לענין שאין תורמין מפירות אילן שחנטו קודם לכן על פירות אילן שחנטו לאחר מכאן, לפי שאז יצאו רוב גשמי השנה ועלה השרף באילנות מגשמי זאת השנה ומתחילין הפירות לחנוט מאלו הגשמים, ואין תורמים מפירות של שנה זו על פירות של שנה אחרת, כדאיתא בראש השנה [יג ע"ב] שבאילן הולכין בתרומותיו אחר החנטה, וכיון שזה היא התחלה לדבר של מצוה עשאוהו כמו יום טוב.


דברי הלבוש יש בהם טעם מניח את הדעת לאי אמירת תחנון, שכן יש בט"ו בשבט התחלה והתחדשות לשנה נוספת של מצוות הפרשת תרומות ומעשרות, ויתכן שזו כוונת הראשונים שהוקשו להדדי, שזה ראש השנה והתחלה למצוות אלו התלויות בארץ.

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

פורסם: ד' ינואר 31, 2018 6:46 pm
על ידי קו ירוק
כדכד כתב:אי משום הא לא איריא
לא מצינו שמה שלא הובאו מנהגים בספרים הוא ראיה לכך שלא נהגו בהם
מנהג אכילת פירות יסודו מהמקובלים ומרן הב"י הרי היו לו גילויים ואין סיבה לטעון בודאות שהוא לא אכל
אשר לעדותו של התיקון יששכר אולי הוא לא הכיר את מנהג הספרדים בזה

התיקון יששכר היה מבני עדות המזרח, וגר בצפת ובירושלים כאשר הב"י גר בצפת.. וזו עדות ברורה לאי מנהגם של עדות המזרח בכך.
אין כאן שום גילויים.. זה בכדי רק לעשות עוד סימן ליום זה, והכל בכדי שיזכרו את דינים התלויים ביום.

יש מי שהגיב לעיל שתחנון זה מנהג ולא צריך יו"ט גדול בשביל לבטלו אבל כנראה הוא נוטה למנהגי החסידים.. ומ"מ גם תענית לא קובעים בו ודוחים אותה מפניו. וזה בגלל טעם המובא במהר"ם, שהביא הרב עושה חדשות, והבאתי לעיל מיניה בקובץ מצורף שם: viewtopic.php?f=17&t=31822&p=433611#p340402

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

פורסם: ד' ינואר 31, 2018 7:19 pm
על ידי בברכה המשולשת
על מנהג אכילת פירות, יעויין במאמרו של ר' א"מ רפלד ז"ל בספר נטיעות הארץ (מצוי באוצר)

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

פורסם: ה' פברואר 01, 2018 10:15 am
על ידי כדכד
קו ירוק כתב:
כדכד כתב:אי משום הא לא איריא
לא מצינו שמה שלא הובאו מנהגים בספרים הוא ראיה לכך שלא נהגו בהם
מנהג אכילת פירות יסודו מהמקובלים ומרן הב"י הרי היו לו גילויים ואין סיבה לטעון בודאות שהוא לא אכל
אשר לעדותו של התיקון יששכר אולי הוא לא הכיר את מנהג הספרדים בזה

התיקון יששכר היה מבני עדות המזרח, וגר בצפת ובירושלים כאשר הב"י גר בצפת.. וזו עדות ברורה לאי מנהגם של עדות המזרח בכך.
אין כאן שום גילויים.. זה בכדי רק לעשות עוד סימן ליום זה, והכל בכדי שיזכרו את דינים התלויים ביום.

יש מי שהגיב לעיל שתחנון זה מנהג ולא צריך יו"ט גדול בשביל לבטלו אבל כנראה הוא נוטה למנהגי החסידים.. ומ"מ גם תענית לא קובעים בו ודוחים אותה מפניו. וזה בגלל טעם המובא במהר"ם, שהביא הרב עושה חדשות, והבאתי לעיל מיניה בקובץ מצורף שם: https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 11#p340402

על גילויים התכוונתי על מרן הב"י שהיו לו גילויים ולכן אע"פ שלא נמנה על המקובלים אלי נהג במנהגיהם אלא שלא הזכירו בשו"ע

Re: תחנון בט"ו בשבט - למה לא אומרים

פורסם: ג' ינואר 26, 2021 11:23 am
על ידי קו ירוק
מה שמביאים בספרים על 'ענינים' של טו בשבט, י"ל שזה אחר שתיקנו רבנן שהוא יו"ט (כמובא בראשונים),
ועל דרך יוט"ש של גלויות ויום ב' דר"ה, כ'ותגזור אומר ויקם לך'