הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' פברואר 22, 2017 9:30 pm
ילה"ס, באופן שיש ספק לפנינו האם מותר/אסור/חייב/פטור וכו', אבל מלבד עצם הספק יש גם עדים שמעידים כמו צד אחד, אלא שנפל ספק בכשרותם של העדים. או שיש ספק נוסף האם במקרה כזה יש "רוב" להכריע כמו צד אחד. או שיש ספק נוסף האם במקרה המסויים הזה יש אומדנא או חזקה המורה כאחד הצדדים.
מצד אחד, יש כאן נטייה של "ספק ספיקא", כי אולי יש עדים וכו', וגם אם לאו הרי יש כאן ספק.
מצד שני יש לטעון, שאין כאן שום ספק מעבר לספק היסודי האם X או Y, ולא השתנה כלום בכך שיש צד מסופק של הכרעה.
אני זוכר שזה נידון טחון, אבל כעת לא מצאתי, מלבד דבר אחד: כאשר יש "ספק רוב ספק קבוע", מבו' ברשב"א וריטב"א קידושין עג. דהוי כמו ספק ספיקא או כמו רוב לטובת הצד הזה.
אז אולי יש לכם מקורות על ספק עדים, ספק יכיר, ספק חזקה דמעיקרא, ספק חזקת אומדנא, וכיו"ב.