עמוד 1 מתוך 1

בין הגרח"ק להגרבד"פ: ב' נידונים

פורסם: ד' מרץ 01, 2017 11:05 pm
על ידי עושה חדשות
ראובן מצא מעות, מדינא הרי אלו שלו, אלא שהוא הכיר שהם נפלו משמעון, ולפנים משורת הדין השיב לו.
יש שטענו שראובן צריך להפריש מעשר מה'מציאה' הזו, כמו שאר הרווחים הבאים לידו, ויש שחלקו.

ראובן זורק חץ ומכוין לפגוע בשמעון, (להרוג או להזיק), היה סיכוי קלוש שהוא יצליח לפגוע, אבל בסוף זה מה שקרה.
יש הסוברים שראובן פטור, כי היה מותר לו לזרוק מחמת הסבירות שלא יפגע, ויש המחייבים כי הוא התכוין לזה.

על ב' הנידונים שמעתי פעם שהיה ע"ז ויכוח בין הגר"ח קנייבסקי להגרב"ד פוברסקי.
אבל חסרים לי פרטים, האם הובאו בזה ראיות או סברות נוספות.

החכמים והבקיאים דכאן אולי יעזרו לי.

Re: בין הגרח"ק להגרבד"פ: ב' נידונים

פורסם: ד' מרץ 01, 2017 11:16 pm
על ידי איש טלז
ראה שביבי אש עה"ת פרשת לך לך עמוד כג'
דרך שיחה מט נ'
משפט האבידה רנט' שער הציון סק רכה'

Re: בין הגרח"ק להגרבד"פ: ב' נידונים

פורסם: ה' מרץ 02, 2017 6:01 am
על ידי אבןטובה
דבר זה מפורש בס' ישמח משה פ' לך עה"פ ויתן לו מעשר מכל
וכן בס' דברי יחזקאל להרה"ק משינאווא זי"ע פ' לך

Re: בין הגרח"ק להגרבד"פ: ב' נידונים

פורסם: ה' מרץ 02, 2017 6:55 am
על ידי גנזך
פנים יפות על הכתוב ויתן לו מעשר מכל

Re: בין הגרח"ק להגרבד"פ: ב' נידונים

פורסם: ה' מרץ 02, 2017 7:27 am
על ידי אבןטובה
נכון שכחתי מהפני"פ
ובטעמא דקרא

Re: בין הגרח"ק להגרבד"פ: ב' נידונים

פורסם: ה' מרץ 02, 2017 9:18 am
על ידי לעומקו של דבר
עו"ח, יש קשר בין הנידונים? מה זה היה למר לערב שניהם באשכול אחד.

Re: בין הגרח"ק להגרבד"פ: ב' נידונים

פורסם: ה' מרץ 02, 2017 9:49 am
על ידי אפשר
גנזך כתב:פנים יפות על הכתוב ויתן לו מעשר מכל

הפנים יפות דן להיפך, במי שהיה צריך שיאבד לו ולא נאבד לו דנחשב אצלו מציאה דצריך להפריש. כאן הנידון אם ראובן שהחזיר את האבידה צריך להפריש כיון שמדינא הוא שלו.

Re: בין הגרח"ק להגרבד"פ: ב' נידונים

פורסם: ה' מרץ 02, 2017 9:49 am
על ידי אפשר
אבןטובה כתב:דבר זה מפורש בס' ישמח משה פ' לך עה"פ ויתן לו מעשר מכל
וכן בס' דברי יחזקאל להרה"ק משינאווא זי"ע פ' לך

אין בידי לחפש, אבל מסתבר שגם הם דנים באופן שכתבתי לעיל, וממילא גם הם אינם שייכים לנידון.

Re: בין הגרח"ק להגרבד"פ: ב' נידונים

פורסם: ה' מרץ 02, 2017 11:20 am
על ידי לעומקו של דבר
בכל דיון בעניין מעשר כספים, כשמביאים דעת מישהו, צריך קודם לדעת מה דעתו ביסוד דין מעשר כספים, הרי יש בזה דעות קיצוניות, מדאורייתא ועד מנהג "מהיכי תיתי", ובלא שנדע מה דעתו בזה אין כמעט שום ריווח בהבאת דבריו, כמובן.

Re: בין הגרח"ק להגרבד"פ: ב' נידונים

פורסם: ה' מרץ 02, 2017 8:18 pm
על ידי עושה חדשות
לעומקו של דבר כתב:עו"ח, יש קשר בין הנידונים? מה זה היה למר לערב שניהם באשכול אחד.
באמת בלי טעם. אלא שלמדתי כעת כתובות דט"ו, ובע"א נזכרתי בשאלה השניה, (וכמדומני בשטמ"ק שם מפו' לפטור), ובע"ב (לגבי משיב אבידה לנכרי, וד' רש"י שהבאתי כאן), נזכרתי בשאלה הראשונה. סליחה.

Re: בין הגרח"ק להגרבד"פ: ב' נידונים

פורסם: ה' מרץ 02, 2017 10:18 pm
על ידי אבן זועקת
באווירת החג הקרב
עושה חדשות כתב:
לעומקו של דבר כתב:עו"ח, יש קשר בין הנידונים? מה זה היה למר לערב שניהם באשכול אחד.
באמת בלי טעם. אלא שלמדתי כעת כתובות דט"ו, ובע"א נזכרתי בשאלה השניה, (וכמדומני בשטמ"ק שם מפו' לפטור), ובע"ב (לגבי משיב אבידה לנכרי, וד' רש"י שהבאתי כאן), נזכרתי בשאלה הראשונה. סליחה.
מחול לך מחול לך מחול לך.
אבל יש קשר הדוק בין שתי השאלות כאשר יתבאר
והיינו כי יש לחקור אי שם המעשה אזיל בתר כוונת העושה או בתר דיני התורה במעשה זה, והנה אי נימא דאזלינן בתר כוונת העושה אז בהשאלה הראשונה אין חייב במעשר כספים דהלא הנותן לא הייתה כוונתו לשום מתנה אלא לשום השבה ואין זה רווח אלא מניעת נזק ובשאלה השניה יתחייב הזורק שכיוון לרציחה אבל אי אזלינן בתר דיני התורה בהשאלה הראשונה יתחייב במעשר כספים דכיוון שלא היה מחוייב להשיב אין זה השבה אלא מתנה ובהשאלה השניה יפטר כיוון שהיה מותר לו לזרוק. והכל כפו"פ.
וישישו בני מיעיך הרב עו"ח, מה אסוסיאציות שלהם כך סברות שלהם עאכו"כ.

Re: בין הגרח"ק להגרבד"פ: ב' נידונים

פורסם: ו' מרץ 03, 2017 9:50 am
על ידי בן אליהו
לכאורה השאלה בעניין המעשר תלויה בנידון אם ייאוש הווי היתר זכייה בלבד או חלות של הפקר. נכון?

Re: בין הגרח"ק להגרבד"פ: ב' נידונים

פורסם: ב' מרץ 06, 2017 10:53 pm
על ידי עושה חדשות
תודה על כל העזרה בנוגע לנידון הראשון, (איש טלז - משפט האבידה ס"ק קכה).
ומה בנוגע לנידון השני?
עושה חדשות כתב:ראובן זורק חץ ומכוין לפגוע בשמעון, (להרוג או להזיק), היה סיכוי קלוש שהוא יצליח לפגוע, אבל בסוף זה מה שקרה. יש הסוברים שראובן פטור, כי היה מותר לו לזרוק מחמת הסבירות שלא יפגע, ויש המחייבים כי הוא התכוין לזה.
אם בכה"ג מותר ופטור, אפשר להתקין "כשר-סוויץ" חדש, המבוסס על הרבה קליעות למטרה שלא מצליחות, וללחוץ על הכפתור הזה הרבה פעמים עד שפעם אחת תפגע, והכל מותר מדין רוב, אפי' שרצונו וכוונתו לפגוע.

Re: בין הגרח"ק להגרבד"פ: ב' נידונים

פורסם: ג' מרץ 07, 2017 7:00 am
על ידי סעדיה
עושה חדשות כתב:תודה על כל העזרה בנוגע לנידון הראשון, (איש טלז - משפט האבידה ס"ק קכה).
ומה בנוגע לנידון השני?
עושה חדשות כתב:ראובן זורק חץ ומכוין לפגוע בשמעון, (להרוג או להזיק), היה סיכוי קלוש שהוא יצליח לפגוע, אבל בסוף זה מה שקרה. יש הסוברים שראובן פטור, כי היה מותר לו לזרוק מחמת הסבירות שלא יפגע, ויש המחייבים כי הוא התכוין לזה.
אם בכה"ג מותר ופטור, אפשר להתקין "כשר-סוויץ" חדש, המבוסס על הרבה קליעות למטרה שלא מצליחות, וללחוץ על הכפתור הזה הרבה פעמים עד שפעם אחת תפגע, והכל מותר מדין רוב, אפי' שרצונו וכוונתו לפגוע.

עי' חי' הגר"ח מכות כ"ב: (עמ' תל"ט בהוצאה החדשה).

Re: בין הגרח"ק להגרבד"פ: ב' נידונים

פורסם: ג' מרץ 07, 2017 10:32 am
על ידי שומע ומשמיע
עושה חדשות כתב:תודה על כל העזרה בנוגע לנידון הראשון, (איש טלז - משפט האבידה ס"ק קכה).
ומה בנוגע לנידון השני?
עושה חדשות כתב:ראובן זורק חץ ומכוין לפגוע בשמעון, (להרוג או להזיק), היה סיכוי קלוש שהוא יצליח לפגוע, אבל בסוף זה מה שקרה. יש הסוברים שראובן פטור, כי היה מותר לו לזרוק מחמת הסבירות שלא יפגע, ויש המחייבים כי הוא התכוין לזה.
אם בכה"ג מותר ופטור, אפשר להתקין "כשר-סוויץ" חדש, המבוסס על הרבה קליעות למטרה שלא מצליחות, וללחוץ על הכפתור הזה הרבה פעמים עד שפעם אחת תפגע, והכל מותר מדין רוב, אפי' שרצונו וכוונתו לפגוע.

זה לא שאפשר, אלא שעשו כבר. והסיבה שאסרו, זה שהעשייה שלו מתייחסת להכל כאחד.

Re: בין הגרח"ק להגרבד"פ: ב' נידונים

פורסם: ד' מרץ 08, 2017 10:50 pm
על ידי עושה חדשות
שומע ומשמיע כתב:זה לא שאפשר, אלא שעשו כבר. והסיבה שאסרו, זה שהעשייה שלו מתייחסת להכל כאחד.

זה לא מה שעשו. כי אני 'מתכנן' שיצטרכו באמת ללחוץ הרבה פעמים.

Re: בין הגרח"ק להגרבד"פ: ב' נידונים

פורסם: ה' מרץ 14, 2019 12:27 am
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:ראובן מצא מעות, מדינא הרי אלו שלו, אלא שהוא הכיר שהם נפלו משמעון, ולפנים משורת הדין השיב לו. יש שטענו שראובן צריך להפריש מעשר מה'מציאה' הזו, כמו שאר הרווחים הבאים לידו, ויש שחלקו.

והאם המקבל צריך להפריש, יל"ע בב"ק קטז. - בעא מיניה רב כהנא מרב ירד להציל ועלה שלו מאליו מהו א"ל משמיא רחימו עליה, ודו"ק.

Re: בין הגרח"ק להגרבד"פ: ב' נידונים

פורסם: א' מאי 05, 2019 9:35 pm
על ידי עושה חדשות
סעדיה כתב:
עושה חדשות כתב:תודה על כל העזרה בנוגע לנידון הראשון, (איש טלז - משפט האבידה ס"ק קכה).
ומה בנוגע לנידון השני?
עושה חדשות כתב:ראובן זורק חץ ומכוין לפגוע בשמעון, (להרוג או להזיק), היה סיכוי קלוש שהוא יצליח לפגוע, אבל בסוף זה מה שקרה. יש הסוברים שראובן פטור, כי היה מותר לו לזרוק מחמת הסבירות שלא יפגע, ויש המחייבים כי הוא התכוין לזה.
אם בכה"ג מותר ופטור, אפשר להתקין "כשר-סוויץ" חדש, המבוסס על הרבה קליעות למטרה שלא מצליחות, וללחוץ על הכפתור הזה הרבה פעמים עד שפעם אחת תפגע, והכל מותר מדין רוב, אפי' שרצונו וכוונתו לפגוע.

עי' חי' הגר"ח מכות כ"ב: (עמ' תל"ט בהוצאה החדשה).

יל"ע בסנהדרין עז: במזיד נהרגין איצטריך ליה מהו דתימא התראת ספק היא מי יימר דהדרה קמ"ל, וביד רמה שם.