עמוד 1 מתוך 1

זקן אהרן - גודלו

פורסם: ב' מרץ 13, 2017 11:43 pm
על ידי שווה פרוטה
בפסוק בתהילים נאמר 'כשמן הטוב על הראש ירד על הזקן זקן אהרן שירד על פי מדותיו'.
ובפשוטו משמע שהיה לו לאהרן הכהן זקן ארוך.

אלא דיש לעיין דהרי החושן היה על ליבו של אהרן, וא"כ בשעה שהיה נשאל בחושן, היה הזקן מסתיר את אותיות החושן, וע"כ שזקנו היה קצר ביותר שלא להסתיר את החושן.
ואולי היה מסיט את זקנו לצד בשעה שהיה נשאל, וצ"ע.

Re: זקן אהרן - גודלו

פורסם: ב' מרץ 13, 2017 11:47 pm
על ידי דרומי
שאלה נחמדה. ויש רק להעיר שאותה חקירה יש לחקור גם לגבי כל הכהנים הגדולים שבאו אחרי אהרן, לפחות עד הזמן שבו הפסיקו לשאול באורים ותומים

Re: זקן אהרן - גודלו

פורסם: ב' מרץ 13, 2017 11:50 pm
על ידי שווה פרוטה
דרומי כתב:ויש רק להעיר שאותה חקירה יש לחקור גם לגבי כל הכהנים הגדולים שבאו אחרי אהרן

על שאר הכהנים גדולים לא נאמר בפסוק שהיה להם זקן ארוך.

Re: זקן אהרן - גודלו

פורסם: ג' מרץ 14, 2017 12:05 am
על ידי עתניאל בן קנז
שווה פרוטה כתב:בפסוק בתהילים נאמר 'כשמן הטוב על הראש ירד על הזקן זקן אהרן שירד על פי מדותיו'.
ובפשוטו משמע שהיה לו לאהרן הכהן זקן ארוך.

אלא דיש לעיין דהרי החושן היה על ליבו של אהרן, וא"כ בשעה שהיה נשאל בחושן, היה הזקן מסתיר את אותיות החושן, וע"כ שזקנו היה קצר ביותר שלא להסתיר את החושן.
ואולי היה מסיט את זקנו לצד בשעה שהיה נשאל, וצ"ע.


הוא מותיב והוא מפרק. מדוע נשאר בצ"ע???

[מסוג הקושיות, שאם יש להם תירוץ טוב, ניחא. ואם לאו...].

Re: זקן אהרן - גודלו

פורסם: ג' מרץ 14, 2017 7:55 am
על ידי גביר
ללא עיון כדה"צ נראה שמשמעות הכתוב 'יורד על פי מידותיו' היא יורד על פי מדיו דהיינו בגדיו, כלומר מגיע עד פתח [פה] הכתונת או המעיל [הפתח שדרכו הכניס את צווארו וראשו] ולאו דווקא שהיה זקנו ארוך כל כך ואפשר שהיא גופא בא הכתוב להשמיענו שהגיע עד פי מידותיו ולא מעבר לכך כדי שלא יסתיר את החושן. ויש להוסיף דבגמרא איתא [תלמוד בבלי מסכת הוריות דף יב עמוד א]ת"ר: הכשמן הטוב [וגו'] יורד על הזקן זקן אהרן וגו' - כמין שני טפי מרגליות היו תלויות לאהרן בזקנו. אמר רב פפא, תנא: כשהוא מספר, עולות ויושבות לו בעיקר זקנו ] ובר"ח הגרסא כ'שהיה מגלח' ואולי כשהיה זקנו מתארך ומגיע לחושן היה מקצר אותו כדי שלא יסתיר את החושן.

Re: זקן אהרן - גודלו

פורסם: ג' מרץ 14, 2017 12:37 pm
על ידי מכון חכמי ספרד
שווה פרוטה כתב:בפסוק בתהילים נאמר 'כשמן הטוב על הראש ירד על הזקן זקן אהרן שירד על פי מדותיו'.
ובפשוטו משמע שהיה לו לאהרן הכהן זקן ארוך.

אלא דיש לעיין דהרי החושן היה על ליבו של אהרן, וא"כ בשעה שהיה נשאל בחושן, היה הזקן מסתיר את אותיות החושן, וע"כ שזקנו היה קצר ביותר שלא להסתיר את החושן.
ואולי היה מסיט את זקנו לצד בשעה שהיה נשאל, וצ"ע.


האמנם כך נשאלת אתמול בסעודת פורים?

Re: זקן אהרן - גודלו

פורסם: ד' מרץ 15, 2017 9:33 am
על ידי שווה פרוטה
מכון חכמי ספרד כתב:האמנם כך נשאלת אתמול בסעודת פורים?

האמת, שהתעוררתי לשאלה זו מתחפושתו של בני שיחי'.

ויש להוסיף, שהחושן של אהרן לא היה מונח על הבטן כתחפושות וציורים דהיום, אלא כנגד הלב, היינו [כמעט] ממש מקביל לסיום הסנטר.

Re: זקן אהרן - גודלו

פורסם: ד' מרץ 15, 2017 10:38 am
על ידי מכון חכמי ספרד
אפשר שכוונת הכתוב מדותיו היינו בגדיו, כמ"ד ולבש הכהן מדו בד.
בכל אופן הדבר מזכיר את השאלה המפורסמת היכן מניחים את הזקן בשינה. תחת השמיכה או מעליה.

Re: זקן אהרן - גודלו

פורסם: ב' אפריל 25, 2022 5:26 am
על ידי מיללער
גביר כתב:ללא עיון כדה"צ נראה שמשמעות הכתוב 'יורד על פי מידותיו' היא יורד על פי מדיו דהיינו בגדיו, כלומר מגיע עד פתח [פה] הכתונת או המעיל [הפתח שדרכו הכניס את צווארו וראשו] ולאו דווקא שהיה זקנו ארוך כל כך ואפשר שהיא גופא בא הכתוב להשמיענו שהגיע עד פי מידותיו ולא מעבר לכך כדי שלא יסתיר את החושן. ויש להוסיף דבגמרא איתא [תלמוד בבלי מסכת הוריות דף יב עמוד א]ת"ר: הכשמן הטוב [וגו'] יורד על הזקן זקן אהרן וגו' - כמין שני טפי מרגליות היו תלויות לאהרן בזקנו. אמר רב פפא, תנא: כשהוא מספר, עולות ויושבות לו בעיקר זקנו ] ובר"ח הגרסא כ'שהיה מגלח' ואולי כשהיה זקנו מתארך ומגיע לחושן היה מקצר אותו כדי שלא יסתיר את החושן.

רש"י בהוריות פירש כשהוא מספר. כשהיה מדבר עם אחרים: אולם בתוס' הרא"ש שם פי' וכשהוא מספר את זקנו.וציינו שם עה"ג שכן פי' גם רש"י בכריתות. ועיי"ש בכריתות דף ה: ברש"י ד"ה מספר. מדבר, ל"א מסתפר דשקיל במזייה.

ועי' כאן:
https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=8781

Re: זקן אהרן - גודלו

פורסם: ב' אפריל 25, 2022 9:22 am
על ידי בוצינא
בזוהר (אמור סוף פח:) פירש שהיורד על פי מידותיו היה השמן ולא הזקן