עמוד 1 מתוך 1

דיסק - CD

פורסם: ד' מרץ 15, 2017 9:23 pm
על ידי ימבפ
לאיזה גדר של מוקצה זה נכנס?
כלי שמלאכתו לאיסור, מוקצה מחמת חסרון כיס או שאין זה כלי בכלל והוא מוקצה מחמת גופו

Re: דיסק - CD

פורסם: ד' מרץ 15, 2017 9:54 pm
על ידי בברכה המשולשת
ריק או מלא?

Re: דיסק - CD

פורסם: ד' מרץ 15, 2017 10:20 pm
על ידי סגי נהור
לכאורה:

ריק, מוקצה מחמת חסרון כיס.
מלא, כלי שמלאכתו לאיסור.

וק"ל.

Re: דיסק - CD

פורסם: ה' מרץ 16, 2017 7:53 am
על ידי בברכה המשולשת
לכאורה הפוך

Re: דיסק - CD

פורסם: ה' מרץ 16, 2017 9:04 am
על ידי עזריאל ברגר
בפשטות - בין ריק ובין מלא נזהרים עליהם שלא יישרטו, והו"ל מוקצה מחמת חסרון כיס, כסכין של שחיטה וכיו"ב.

ויש לי להביא ראיה לאיסור של שניהם:
ריק - כנייר חלק העומד לכתיבה.
מלא - כשטרי הדיוטות.

ואמנם כאשר הוא עטוף בעטיפה כלשהי אין מקפידים עליו, אבל מפורש שסכין בנדנו - הנדן הופך לבסיס, ולא אומרים שבמצב זה בטל ממנו שם מוקצה.

Re: דיסק - CD

פורסם: ה' מרץ 16, 2017 9:19 pm
על ידי ימבפ
למה זה כלי שמלאכתו לאיסור?
הרי לא עושים אם זה שום דבר אסור

Re: דיסק - CD

פורסם: ו' מרץ 17, 2017 2:33 pm
על ידי עזריאל ברגר
ימבפ כתב:למה זה כלי שמלאכתו לאיסור?
הרי לא עושים אם זה שום דבר

לא זכיתי להבין קושייתך.

Re: דיסק - CD

פורסם: ו' מרץ 17, 2017 2:48 pm
על ידי ישנו
הקו' ברורה, הרי עם הדיסק עצמו לא עוברים שום איסור, האיסור הוא המכשיר שמפעיל את הדיסק ולא הדיסק עצמו.

Re: דיסק - CD

פורסם: ו' מרץ 17, 2017 4:01 pm
על ידי עזריאל ברגר
ישנו כתב:הקו' ברורה, הרי עם הדיסק עצמו לא עוברים שום איסור, האיסור הוא המכשיר שמפעיל את הדיסק ולא הדיסק עצמו.

חשבתי שהוא מקשה למה זה נקרא כלי בכלל.
עכ"פ אם זה כלי - אז מלאכתו היא לדבר שאסור לעשות בשבת, ולא לדבר המותר, ולכן זהו כלי שמלאכתו לאיסור.

Re: דיסק - CD

פורסם: ש' מרץ 18, 2017 8:03 pm
על ידי קו ירוק
ריק - כמו אבן, מוקצה מחמת גופו (לא רק מוקצה מחמת חס"כ), כי אין מה לעשות עמו כלל.
מלא, חס"כ. (ואינו כלי, ממילא גם לא 'שמלאכתו לאיסור')

וכך גם התקן נייד (אונקיי)

Re: דיסק - CD

פורסם: ש' מרץ 18, 2017 8:09 pm
על ידי עזריאל ברגר
קו ירוק כתב:ריק - כמו אבן, מוקצה מחמת גופו (לא רק מוקצה מחמת חס"כ), כי אין מה לעשות עמו כלל.
מלא, חס"כ. (ואינו כלי, ממילא גם לא 'שמלאכתו לאיסור')

וכך גם התקן נייד (אונקיי)

אם אין תורת כלי עליו - אז אין הבדל בין מלא לריק.
אכן אני תוהה למצוא את החילוק בינם לבין מטבעות, ומאידך בינם לבין סכין של שחיטה, והסברא נוטה קצת לדבריך, למרות שיש "צורת כלי" על הדיסק, וכאשר הוא מתקלקל - לפעמים מיחדים אותו למשחק ילדים וכיו"ב.

Re: דיסק - CD

פורסם: ש' מרץ 18, 2017 8:38 pm
על ידי קו ירוק
אתה צודק, גם מלא הוא כמו שטר וכמטבע וכאבן.
ולא צריך להגיע לחס"כ

Re: דיסק - CD

פורסם: ש' מרץ 18, 2017 9:33 pm
על ידי סגי נהור
אם הוא ריק, מלאכתו היא לכתוב ולצרוב עליו, ולא גרע מנייר ריק.
אינני מבין איזו סברא יש שלא ייחשב ככלי. הוא כלי שהוכן והוזמן לכתיבה וצריבה עליו.

Re: דיסק - CD

פורסם: א' מרץ 19, 2017 1:07 am
על ידי קו ירוק
גם על אבן אפשר לכתוב..
כלי הוא גשם המשמש למלאכה כלשהיא. דבר שאינו משמש לשום מלאכה, אינו כלי. גם אם יש לו חשיבות עבור מטרתו.

Re: דיסק - CD

פורסם: א' מרץ 19, 2017 1:32 am
על ידי עתניאל בן קנז
קו ירוק כתב:גם על אבן אפשר לכתוב..
כלי הוא גשם המשמש למלאכה כלשהיא. דבר שאינו משמש לשום מלאכה, אינו כלי. גם אם יש לו חשיבות עבור מטרתו.

דבריך אינם מובנים לי.
א. על אבן אפשר לכתוב, אבל לא נועד לכתיבה. נייר נועד לכתוב עליו, וכן דיסק ריק.

ב. מדוע הדיסק אינו נחשב כמשמש למלאכה?

Re: דיסק - CD

פורסם: א' מרץ 19, 2017 2:04 am
על ידי סגי נהור
עתניאל בן קנז כתב:א. על אבן אפשר לכתוב, אבל לא נועד לכתיבה. נייר נועד לכתוב עליו, וכן דיסק ריק.

עיין שו"ע הרב סי' שח סוס"ו, ובשבות יצחק המצוין בפסק"ת שם הערה 53 (וע"פ המבואר שם יש לדון אם דין הדיסק כנייר חלק שאינו כלי, או כלוח חלק העומד לכתיבה ומחיקה שדינו ככלי).

Re: דיסק - CD

פורסם: ג' אפריל 04, 2017 3:38 pm
על ידי אבי 1000
עתניאל בן קנז כתב:
קו ירוק כתב:גם על אבן אפשר לכתוב..
כלי הוא גשם המשמש למלאכה כלשהיא. דבר שאינו משמש לשום מלאכה, אינו כלי. גם אם יש לו חשיבות עבור מטרתו.

דבריך אינם מובנים לי.
א. על אבן אפשר לכתוב, אבל לא נועד לכתיבה. נייר נועד לכתוב עליו, וכן דיסק ריק.

ב. מדוע הדיסק אינו נחשב כמשמש למלאכה?


בדיסק אין איסור כתיבה שאין זה שפה ואף לרבי יוסי שאוסר לעשות סימנים זה רק לבני אדם אך באופן זה מותר לכתחילה וכל האיסור הוא רק בריק שמתקנו אך במלא האיסור אינו בכלי עצמו אלא בחשמל שמ]עיל המחשב או הטייפ ועל כן נראה לי שאלת "ישנו"