עמוד 1 מתוך 1

מהר"י בירב חולק על הגר"ח בדין מלקות?

פורסם: א' מרץ 19, 2017 8:40 pm
על ידי ברלינר
ידוע יסודו של הגר"ח דמלקות הוא דין רק ע"י בי"ד וע"כ לא שייך בזה כאשר עשה

אך בקונטרס הסמיכה (בשו"ת מהרלב"ח תשובה קמז) הביא המהר"י בירב בקונטרס ב מתשובות רב נטרונאי גאון וכן מהאורחות חיים להרא"ש בשם הרמ"ה שאם אדם בא לבי"ד מרצונו ללא עדים ללקות הרי מתכפר לו הכרת (ואין לומר שהכפרה דין אחר לה כיון שהמהר"י בירב סובר שצריך בי"ד של סמוכים בשביל אותה כפרה) ודימה ענין זה לתפיסה בקנס

ואף המהרלב"ח שחולק (קונטרס א וקונטרס ג) סובר שלא מיתכפר כיון שלא מיקרי קלון כיון דאינו דומה מקלה עצמו לנקלה ע"י אחרים (ודימה זה לתענית טו ע"ב) (אמנם בתו"ד אפשר למצוא סברות כעין הגר"ח דהוא דין רק עפ"י בי"ד)

מה דעתכם

Re: מהר"י בירב חולק על הגר"ח בדין מלקות?

פורסם: ב' מרץ 20, 2017 11:50 pm
על ידי מן השורה
דברי הגר"ח הם בדעת הרמב"ם בלבד

אמנם גם חידוש הסמיכה היא לפי הרמב"ם

Re: מהר"י בירב חולק על הגר"ח בדין מלקות?

פורסם: ג' מרץ 21, 2017 6:36 pm
על ידי כדכד
השאלה לא מנוסחת נכון. מהר"י בירב אינו יכול לחלוק על הגר"ח באשר ההמהר"י בירב היה לפני הגר"ח.
אם כבר יש לשאול אם הגר"ח חולק על מהר"י בירב או לחילופין אם יסודו של הגר"ח נסתר מדברי מהר"י בירב

Re: מהר"י בירב חולק על הגר"ח בדין מלקות?

פורסם: ג' מרץ 21, 2017 8:12 pm
על ידי כלומר
מסתמא למשוך את עין הקורא...

Re: מהר"י בירב חולק על הגר"ח בדין מלקות?

פורסם: ג' מרץ 21, 2017 10:25 pm
על ידי פרי יהושע
לא הבנתי, מה ההשוואה בין מלקות שמחוייב בהן למה שבא ללקות מרצונו לכפרה.

Re: מהר"י בירב חולק על הגר"ח בדין מלקות?

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 8:12 am
על ידי אתה חונן
פרי יהושע כתב:לא הבנתי, מה ההשוואה בין מלקות שמחוייב בהן למה שבא ללקות מרצונו לכפרה.


מה לא הבנת?
המהר"י בירב דימה את זה לתפיסה בקנס משמע שנפטר לגמרי (אם הבנתי נכון את מה שלא הבנת..)

Re: מהר"י בירב חולק על הגר"ח בדין מלקות?

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 8:17 am
על ידי פרי יהושע
לא דומה ולא כמעט, כל דבריהם אינו אלא ע"ד כפרה ודימו למודה בקנס כעין מודה ועוזב ירוחם, אבל פשיטא שכשיש פסק בי"ד על מלקות זה עניין אחר לחלוטין, ולא קרבו דברי הגר"ח למהריב"ב ומהרלב"ח במאומה.

Re: מהר"י בירב חולק על הגר"ח בדין מלקות?

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 8:20 am
על ידי אתה חונן
פרי יהושע כתב:לא דומה ולא כמעט, כל דבריהם אינו אלא ע"ד כפרה ודימו למודה בקנס כעין מודה ועוזב ירוחם, אבל פשיטא שכשיש פסק בי"ד על מלקות זה עניין אחר לחלוטין, ולא קרבו דברי הגר"ח למהרלב"ח במאומה.


חוזר ואומר לא הבנתי כוונתך

אם סתם כפרה כעין הגמרא בכתובות לענין מיתה כעין סקילה וכו' א"כ לא צריך בי"ד וודאי שלא סמוכים

אם כוונתך שחלוק ענין כפרה מעיקר הדין הרי שהמהר"י בירב כותב שזה כמו תפיסה בקנס ומשמע שהוא נפטר מן המלקות אף אם יבואו עדים אח"כ

(בכ"א כדאי שתסביר את חילוקך יותר טוב כי לא ברור למה אתה מיתכוון)

Re: מהר"י בירב חולק על הגר"ח בדין מלקות?

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 8:31 am
על ידי פרי יהושע
האם באמת כן כתב מהר"י בירב שנפטר ממלקות גם אם יבאו עדים אח"כ קשה לי להאמין?, מה שציטטו כאן אינו אלא לעניין כפרה גרידא!.
ולו יהי כן, אף שאני חוזר שאיני מאמין עד שאראה שחור ע"ג צג, גם אין ראיה שיש לדמות אבל קודם כת"ר נידון בדין המע"ה, ואז נראה.

Re: מהר"י בירב חולק על הגר"ח בדין מלקות?

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 8:40 am
על ידי אתה חונן
פרי יהושע כתב:האם באמת כן כתב מהר"י בירב שנפטר ממלקות גם אם יבאו עדים אח"כ קשה לי להאמין?, מה שציטטו כאן אינו אלא לעניין כפרה גרידא!.
ולו יהי כן, אף שאני חוזר שאיני מאמין עד שאראה שחור ע"ג צג, גם אין ראיה שיש לדמות אבל קודם כת"ר נידון בדין המע"ה, ואז נראה.


ממי אני מוציא ? (מהמהר"י בירב אולי..)

בכ"א יעיין כבודו בסוף קונטרס ב ששם מוכיח דמיקרי מלקות של תורה כלשונו מהא דתפיסה בקנס מהני

וכתבתי שמשמע שקיבל דינו ותל"מ

Re: מהר"י בירב חולק על הגר"ח בדין מלקות?

פורסם: ד' מרץ 22, 2017 9:11 am
על ידי פרי יהושע
אם כך אתה מודה שממני אתה מוציא, ואני ברור לי יותר מבעיתא בכוחתא שלא דיברו אלא לעניין כפרה ותל"מ.