שמא יקדמנו אחר ברחמים
פורסם: ד' מרץ 22, 2017 11:50 pm
בגמ' במו"ק יח: משמע דתפילת אחר לזכות בזיווג שאינו שלו לא תועיל לו, אלא שעדיין יש לחוש שאחר יתפלל עליו שימות או שהיא תמות וכו'. (כך לפי פשט הגמ' לכאו', ואולי יש בזה ביאורים אחרים בראש', מקופיא ראיתי תורא"ש ור"י מלוניל).
ז"ל הגמ' - ומי אמר שמואל שמא יקדמנו אחר והאמר רב יהודה אמר שמואל בכל יום ויום בת קול יוצאת ואומרת בת פלוני לפלוני שדה פלוני לפלוני אלא שמא יקדמנו אחר ברחמים כי הא דרבא שמעיה לההוא גברא דבעי רחמי ואמר תזדמן לי פלניתא אמר ליה לא תיבעי רחמי הכי אי חזיא לך לא אזלא מינך ואי לא כפרת בה' בתר הכי שמעיה דקאמר או איהו לימות מקמה או איהי תמות מקמיה אמר ליה לאו אמינא לך לא תיבעי עלה דמילתא הכי אמר רב משום רבי ראובן בן אצטרובילי מן התורה ומן הנביאים ומן הכתובים מה' אשה לאיש מן התורה דכתיב ויען לבן ובתואל ויאמרו מה' יצא הדבר מן הנביאים דכתיב ואביו ואמו לא ידעו כי מה' היא מן הכתובים דכתיב בית והון נחלת אבות ומה' אשה משכלת.
וא"כ יל"ע האם בזמנינו מותר לארס בחוה"מ ובתשעה באב, כאשר אין שום חשש שיש מישהו שמתפלל שהיא תמות לפניו וכיו"ב.
ז"ל הגמ' - ומי אמר שמואל שמא יקדמנו אחר והאמר רב יהודה אמר שמואל בכל יום ויום בת קול יוצאת ואומרת בת פלוני לפלוני שדה פלוני לפלוני אלא שמא יקדמנו אחר ברחמים כי הא דרבא שמעיה לההוא גברא דבעי רחמי ואמר תזדמן לי פלניתא אמר ליה לא תיבעי רחמי הכי אי חזיא לך לא אזלא מינך ואי לא כפרת בה' בתר הכי שמעיה דקאמר או איהו לימות מקמה או איהי תמות מקמיה אמר ליה לאו אמינא לך לא תיבעי עלה דמילתא הכי אמר רב משום רבי ראובן בן אצטרובילי מן התורה ומן הנביאים ומן הכתובים מה' אשה לאיש מן התורה דכתיב ויען לבן ובתואל ויאמרו מה' יצא הדבר מן הנביאים דכתיב ואביו ואמו לא ידעו כי מה' היא מן הכתובים דכתיב בית והון נחלת אבות ומה' אשה משכלת.
וא"כ יל"ע האם בזמנינו מותר לארס בחוה"מ ובתשעה באב, כאשר אין שום חשש שיש מישהו שמתפלל שהיא תמות לפניו וכיו"ב.