עמוד 1 מתוך 1

חידה לשבת

פורסם: ו' מרץ 31, 2017 3:59 pm
על ידי אבי 1000
איך יכול להיות שנראה אדם כותב בשבת ונגיד לו להמשיך לכתוב כי יעצור יעבור איסור.

Re: חידה לשבת

פורסם: ו' מרץ 31, 2017 5:45 pm
על ידי מבורך
אם כתב שני אותיות ז נגיד לו להמשיך לחברם ל ח

Re: חידה לשבת

פורסם: ו' מרץ 31, 2017 6:10 pm
על ידי אבי 1000
יש לדון בזה שאם כוונתו הייתה לכתוב שני זיינים חייב הרי כבר התחייב ועתה שאנו אומרים לכתוב עובר על כתיבת אות אחת שהוא חצי שיעור.


כוונת החדה היא בלי לשנות את מה שכבר נכתב.

Re: חידה לשבת

פורסם: א' אפריל 02, 2017 12:29 am
על ידי יעקב1
כל דבר של פיקו"נ שדורש כתיבה למשל בית חולים שלא יקבלו את אשתו ללידה עד שלא יחתום על משהו וכדו' - הרי אם יפסיק באמצע בלא סיבה נמצא שחילל שבת לשווא אבל אם ימשיך קיים וחי בהם

א"נ כל דבר שכתיבתו דוחה שבת (לא יודע דוגמאות אבל אולי עדות החודש שדוחה שבת ומוסר העדות בכתב אם יש כזה דבר ואיני בקי בזה) ופוסק באמצע נמצא שחילל שבת

Re: חידה לשבת

פורסם: א' אפריל 02, 2017 1:45 am
על ידי אבי 1000
ליעקב

רעיון יפה

מעניין באמת לדינא אם בהתחלה התכוון לפיקוח נפש ואח"כ הפסיק האם התחייב.

הרעיון היה באחד שבא לכתוב דניאל שמבואר בגמרא שאם כתב דן חייב שהרי מלאכתו מתקיימת ויש שם כזה במקום אחר ואותו אחד אינו עוצר במילות דן אלא ממשיך וכותב דניא שזה אינה מילה והיות שהכל המעשה אחד ולא השלים מלאכתו שהיא לכתוב דניאל פטור.

Re: חידה לשבת

פורסם: א' אפריל 02, 2017 12:42 pm
על ידי עזריאל ברגר
אבי 1000 כתב:ליעקב

רעיון יפה

מעניין באמת לדינא אם בהתחלה התכוון לפיקוח נפש ואח"כ הפסיק האם התחייב.

הרעיון היה באחד שבא לכתוב דניאל שמבואר בגמרא שאם כתב דן חייב שהרי מלאכתו מתקיימת ויש שם כזה במקום אחר ואותו אחד אינו עוצר במילות דן אלא ממשיך וכותב דניא שזה אינה מילה והיות שהכל המעשה אחד ולא השלים מלאכתו שהיא לכתוב דניאל פטור.

האם מצאת מקור ברור לפטור אותו?
כי מסברא הוא חייב על כתיבת שתי האותיות הראשונות, ולא יועיל שימשיך לכתוב.

Re: חידה לשבת

פורסם: א' אפריל 02, 2017 12:48 pm
על ידי אבי 1000
אין מקןר מפורש

אבל כמו שפשוט שמי שכותב ה אינו חייב גם כאילו כתב ר ואח"כ שינה והפך לה' אלא הכל זה אות וכתיבה אחת שעדיין לא השלים מעשיו הוא הדין והוא הטעם במי שכתב דן אך לא גמר מלאכתו וממשיך לכתוב דניא לא שייך לחייבו על מעשה זה שעדיין לא נשלם מעשהו.

Re: חידה לשבת

פורסם: א' אפריל 02, 2017 1:06 pm
על ידי אפשר
למה לא תגיד באופן פשוט, שהוא כתב אות, ואם ירים ידו יהיה צורת אות, ולכן אומרים לו תמשיך לכתוב עד שלא יהיה לה צורת אות, אלא קשקוש, ופטור. [יל"ע אם אומרים, או צריך לעשות לבד, עי' שבת ג ע"ב בהדביק פת בתנור.

Re: חידה לשבת

פורסם: ג' אפריל 04, 2017 9:03 pm
על ידי עושה חדשות
אבי 1000 כתב:מעניין באמת לדינא אם בהתחלה התכוון לפיקוח נפש ואח"כ הפסיק האם התחייב.
ודאי שאינו חייב, (אם לא היתה כאן הערמה), ומסברא נראה גם שמותר להפסיק באמצע, וצ"ע.