עמוד 1 מתוך 1

כפיית אדם להיות שפוי

פורסם: ד' אפריל 05, 2017 6:58 pm
על ידי כח עליון
תוך כדי מילוי חובתי בדפיקת הספרים פגעתי בספרי הרב באגד, עלעלתי בהם
וראיתי שם ציטוטים מעיתונים שונים איך ניסו לנרמל ילדים ונערים שנמצאו גדלים בחברת חיות, קופים זאבים ועוד.
יש מהם שמתו זמן קצר לאחר שניסו לנרמלם יש מהם שחיו זמן רב בלא להתנרמל (ויש שבאמת השתנו מאד, כסיפור שהיה כמדומני כאן בארץ אצל הבדואים, ילד שגדל בין כבשים)

שאלתי, מה הזכות לנרמל אדם אם אתה גורם למותו (באופן שיש אינדיקציה שכך יקרה), מה ההצדקה למנוע מילד/חיה לטרוף בג'ונגל, ולגווע ברעב.
אך אולי אפש"ל, שסיכוי קלוש להיות אדם עדיף על פני 'שחיטת' כמה וכמה 'קופים' ו'זאבים'. כלומר, לא צריך זכות, כיון שאילו היה באמת קוף מותר לי להורגו ע"מ להציל ילד אפי' בסיכוי קלוש, ממילא מותר לי לנסות לנרמלו אפי' במחיר שימות.

Re: כפיית אדם להיות שפוי

פורסם: ד' אפריל 05, 2017 8:03 pm
על ידי אבי 1000
אנצל את פתיחת האשכול לשם שאלה דומה

האם אדם שוטה שניתן לרפאותו ולהחזירו לפקח חייב בריפוי זה וניתן לכפותו או שכעת כשהוא שוטה פטור גם מחיוב זה.

וזו שאלה מצויה אצל הצריכים לתרופות שפעמים שאינם חפצים בשום תהליך ומנהג העולם שהאחראי עליהם מאשר את הטיפול.

Re: כפיית אדם להיות שפוי

פורסם: ד' אפריל 05, 2017 8:08 pm
על ידי אבי 1000
כח עליון כתב:תוך כדי מילוי חובתי בדפיקת הספרים פגעתי בספרי הרב באגד, עלעלתי בהם
וראיתי שם ציטוטים מעיתונים שונים איך ניסו לנרמל ילדים ונערים שנמצאו גדלים בחברת חיות, קופים זאבים ועוד.
יש מהם שמתו זמן קצר לאחר שניסו לנרמלם יש מהם שחיו זמן רב בלא להתנרמל (ויש שבאמת השתנו מאד, כסיפור שהיה כמדומני כאן בארץ אצל הבדואים, ילד שגדל בין כבשים)

שאלתי, מה הזכות לנרמל אדם אם אתה גורם למותו (באופן שיש אינדיקציה שכך יקרה), מה ההצדקה למנוע מילד/חיה לטרוף בג'ונגל, ולגווע ברעב.
אך אולי אפש"ל, שסיכוי קלוש להיות אדם עדיף על פני 'שחיטת' כמה וכמה 'קופים' ו'זאבים'. כלומר, לא צריך זכות, כיון שאילו היה באמת קוף מותר לי להורגו ע"מ להציל ילד אפי' בסיכוי קלוש, ממילא מותר לי לנסות לנרמלו אפי' במחיר שימות.



מפני מה הרב כוח עליון אתה קורא לו קוף לעניין מה בדיוק הוא קוף ובאם נולד לאם יהודיה הוא חייב במצוות ככל אדם אלא שיקרא שוטה.

וחידוש עצום הוא לומר ששיטיון שוה במצבו למיתה ולא שמענו כן עד עתה.

[מה שיש מן הפוסקים שסברו שסכנת שיטיון הרי כסכנת נפשות לכמה דברים [ובודאי שעדיף מסכנת איבר] אין זה אומר שהיא שוה למיתה.ואצ"ל

Re: כפיית אדם להיות שפוי

פורסם: ד' אפריל 05, 2017 8:21 pm
על ידי יאיר
לכאורה ודאי שחייב לפקחו ויש בזה מצוות גמ"ח גדולה, אך אולי ק"ק מהמשנה בעדויות (ה, ו)

"מוטב לי להקרא שוטה כל ימי, ולא לעשות שעה אחת רשע לפני המקום"

Re: כפיית אדם להיות שפוי

פורסם: ד' אפריל 05, 2017 9:12 pm
על ידי כח עליון
אבי 1000 כתב:מפני מה הרב כוח עליון אתה קורא לו קוף לעניין מה בדיוק הוא קוף ובאם נולד לאם יהודיה הוא חייב במצוות ככל אדם אלא שיקרא שוטה.

וחידוש עצום הוא לומר ששיטיון שוה במצבו למיתה ולא שמענו כן עד עתה.


צודק, חלק מה'אולי אפש"ל' כולל הנחה שילד/קוף כזה גרוע אפי' משוטה (את"ל שד הוא) וסיכון מיתתו בדרך להופכו לאדם 'שוה' את הסיכוי.

Re: כפיית אדם להיות שפוי

פורסם: ד' אפריל 05, 2017 10:31 pm
על ידי אבי 1000
יאיר כתב:לכאורה ודאי שחייב לפקחו ויש בזה מצוות גמ"ח גדולה, אך אולי ק"ק מהמשנה בעדויות (ה, ו)

"מוטב לי להקרא שוטה כל ימי, ולא לעשות שעה אחת רשע לפני המקום"


מה הזכות לכפות אותו ?
והשאלה מתחלקת לכמה חלקים

הנחה א' שזה טוב לו להיות ולכן אנחנו כמזכים לו את הטיפול.

אך השאלה היא כוח הזכייה והאפוטרופסות לנושאים אלו.

האם יש להתחשב בדעתו.

יש נושא מקביל לזה טיפול באדן שחולה גופנית שאנו מחליטים את ההחלטה הכי טובה בשבילו [במקרה שהוא אינו כשיר להחליט אע"פ שאנו למשל כורתים לו אבר]