מוסף ביום שלושים של חודש - שלא נכשל ולא נכלם
פורסם: ד' אפריל 05, 2017 11:16 pm
באשכול מידי דלא רמיזא עוררתי על תפילת מוסף ביום שלושים של חודש. חשבתי שלא רמיזא אבל שו"מ כמה מר"מ חשובים.
כיון שלא זכיתי להיות מיודעי בינה לעתים, חוששני שאכשל ואכתוב דברים שלא כדת. אשמח מאד לכל הערה ולכל תיקון.
יום שלשים של החודש בזמן שמקדשים על פי ראיה, קודם שקדשוהו וספק אם יקדשוהו כראש חודש1 , וכן יום שלושים של חודש אלול בזמן שהוא ספק יום טוב של ראש השנה, יש מן התנאים שנראה מדבריהם שהתפללו תפילת מוסף2 , ויש מי שהוסיף שהתפללו קודם שבע שעות3. ויש שפירשו בדעת אמוראים שלא התפללו4 .
1. ע"ע ראש חודש. ועי"ש שי"ס שאף בזמן שקדשו ע"פ ראיה, נהגו בחלק מן החדשים יום שלושים ראש חודש כודאי. וע"ע לוח השנה ציון 86, שי"ס שבזמן שלא באו עדים ביום שלושים היו מקדשים ע"פ חשבון.
2. עי' עירובין מ א ר' דוסא אומר העובר לפני התיבה ביו"ט של ר"ה אומר וכו' את יום ר"ח הזה אם היום אם מחר וכו', ועי' ר"ח שם (נד' מ א) שהיינו במוסף, ועי' ברייתא שם מא א, וכן היה ר' דוסא עושה בר"ח של כל השנה כולה, ומ' שהתפלל מוסף ביום שלושים מספק, (וצ"ע שלא הזכיר אופן הזכרת עניני הקרבנות, ואפשר שד' כסוברים שאינו מעכב עי' ציון 71). ועי' התעורררות תשובה ח"ג סי' שעא (מהדורה ישנה ח"ד או"ח סי' נב), לענין יום שלושים של חודש אלול, שהתפללו בו תפילת מוסף ושכ"מ בר"ה לב א.
3. המועדים בהלכה (רש"י זווין) ר"ה פ"א, שהתפללו קודם שבע שעות, שהם זמן המוסף לכתחילה, עי' ציון 276.
4. עי' ר' יסא בירו' סנהדרין פ"ה ה"ג: דמן יומא לא צלית מוספא מן דלא ידעי אימת ירחא, ועי' פ"מ שם שמ' שהיינו ביום שלושים שלא היה מתפלל אם לא ידע שהוא ר"ח בודאי, ועי' ציון ירושלים שם ותועפות ראם ע"ס יראה"ש סי' רנט ס"ק ג וערוה"ש סי' תיז ס"ח, שפי' בע"א. ועי' חי' המאירי ביצה ד ב ד"ה איתמר: קצת מפרשים, שביום שלושים של חודש אלול שהיה ספק ר"ה, היו מתפללים בערבית ובשחרית תפילת יו"ט של ר"ה, וסיים: ואין בידי הכרע, אבל מוסף לא הזכיר, ועי' הערת ר"א סופר בבית הבחירה ר"ה ל ב הערה 6, שמוסף לא התפללו עד קדשו ושכ"מ שם לב א, ועי' המועדים בהלכה ר"ה פ"א הערה 3 שדחה. ועי' שקל הקדש פ"ג ה"ו בה"ל סוד"ה היום ופ"ה ה"ז באור ההלכה ד"ה עושין, בד' הרמב"ם שם, שמצדד לחלק בין יום שלושים של אלול שנהגו בו כר"ה בודאי לענין כל דיניו, לבין יום שלושים של כל חודש שהתפללו בו תפילת חול, ואפשר שיום שלושים של אלול נהגו בו קדושה יותר מכל יום שלושים של ר"ח, לפי שרוב פעמים אין אלול מעובר, ע"ע אלול, וע"ע יו"ט שני ציון 22 ואילך, אם חשוב "רוב" להכריע ע"פ. וע"ע קרבן מוסף, מחלוקת ראשונים אם הקריבו ביום שלושים קרבן מוסף על תנאי, ואפשר שלסוברים שלא הקריבו, אף אם מתפללין שאר תפילות היום ומזכירים בהם מעין המאורע, תפילת מוסף אין מתפללים שסו"ס לא הקריבו ביום זה קרבן מוסף. ועי' עלי תמר תענית פ"ד ה"ג ד"ה קרייא וסנהדרין פ"ה ה"ג ד"ה מן.
כיון שלא זכיתי להיות מיודעי בינה לעתים, חוששני שאכשל ואכתוב דברים שלא כדת. אשמח מאד לכל הערה ולכל תיקון.
יום שלשים של החודש בזמן שמקדשים על פי ראיה, קודם שקדשוהו וספק אם יקדשוהו כראש חודש1 , וכן יום שלושים של חודש אלול בזמן שהוא ספק יום טוב של ראש השנה, יש מן התנאים שנראה מדבריהם שהתפללו תפילת מוסף2 , ויש מי שהוסיף שהתפללו קודם שבע שעות3. ויש שפירשו בדעת אמוראים שלא התפללו4 .
1. ע"ע ראש חודש. ועי"ש שי"ס שאף בזמן שקדשו ע"פ ראיה, נהגו בחלק מן החדשים יום שלושים ראש חודש כודאי. וע"ע לוח השנה ציון 86, שי"ס שבזמן שלא באו עדים ביום שלושים היו מקדשים ע"פ חשבון.
2. עי' עירובין מ א ר' דוסא אומר העובר לפני התיבה ביו"ט של ר"ה אומר וכו' את יום ר"ח הזה אם היום אם מחר וכו', ועי' ר"ח שם (נד' מ א) שהיינו במוסף, ועי' ברייתא שם מא א, וכן היה ר' דוסא עושה בר"ח של כל השנה כולה, ומ' שהתפלל מוסף ביום שלושים מספק, (וצ"ע שלא הזכיר אופן הזכרת עניני הקרבנות, ואפשר שד' כסוברים שאינו מעכב עי' ציון 71). ועי' התעורררות תשובה ח"ג סי' שעא (מהדורה ישנה ח"ד או"ח סי' נב), לענין יום שלושים של חודש אלול, שהתפללו בו תפילת מוסף ושכ"מ בר"ה לב א.
3. המועדים בהלכה (רש"י זווין) ר"ה פ"א, שהתפללו קודם שבע שעות, שהם זמן המוסף לכתחילה, עי' ציון 276.
4. עי' ר' יסא בירו' סנהדרין פ"ה ה"ג: דמן יומא לא צלית מוספא מן דלא ידעי אימת ירחא, ועי' פ"מ שם שמ' שהיינו ביום שלושים שלא היה מתפלל אם לא ידע שהוא ר"ח בודאי, ועי' ציון ירושלים שם ותועפות ראם ע"ס יראה"ש סי' רנט ס"ק ג וערוה"ש סי' תיז ס"ח, שפי' בע"א. ועי' חי' המאירי ביצה ד ב ד"ה איתמר: קצת מפרשים, שביום שלושים של חודש אלול שהיה ספק ר"ה, היו מתפללים בערבית ובשחרית תפילת יו"ט של ר"ה, וסיים: ואין בידי הכרע, אבל מוסף לא הזכיר, ועי' הערת ר"א סופר בבית הבחירה ר"ה ל ב הערה 6, שמוסף לא התפללו עד קדשו ושכ"מ שם לב א, ועי' המועדים בהלכה ר"ה פ"א הערה 3 שדחה. ועי' שקל הקדש פ"ג ה"ו בה"ל סוד"ה היום ופ"ה ה"ז באור ההלכה ד"ה עושין, בד' הרמב"ם שם, שמצדד לחלק בין יום שלושים של אלול שנהגו בו כר"ה בודאי לענין כל דיניו, לבין יום שלושים של כל חודש שהתפללו בו תפילת חול, ואפשר שיום שלושים של אלול נהגו בו קדושה יותר מכל יום שלושים של ר"ח, לפי שרוב פעמים אין אלול מעובר, ע"ע אלול, וע"ע יו"ט שני ציון 22 ואילך, אם חשוב "רוב" להכריע ע"פ. וע"ע קרבן מוסף, מחלוקת ראשונים אם הקריבו ביום שלושים קרבן מוסף על תנאי, ואפשר שלסוברים שלא הקריבו, אף אם מתפללין שאר תפילות היום ומזכירים בהם מעין המאורע, תפילת מוסף אין מתפללים שסו"ס לא הקריבו ביום זה קרבן מוסף. ועי' עלי תמר תענית פ"ד ה"ג ד"ה קרייא וסנהדרין פ"ה ה"ג ד"ה מן.