עמוד 1 מתוך 1

צילום דגטלי בחול המועד - מותר או אסור?

פורסם: ה' אפריל 13, 2017 1:28 am
על ידי מנחם-כהן
נשאלתי לאלו המקפידים שלא לצלם במצלמה פילים בחול המועד, האם יש מקום להחמיר יותר במצלמה דגיטלית או אדרבה יש להקל?

האם יש לדמות זאת לכתיבה על מחשב שהתירו? או לפיתוח תמונות שאסור?

אשמח שלמוע מקורות לכך!

Re: צילום דגטלי בחול המועד - מותר או אסור?

פורסם: ה' אפריל 13, 2017 1:31 am
על ידי אוצר החכמה
מה ההבדל בין צילום במצלמה דיגיטלית לכתיבה במחשב?

Re: צילום דגטלי בחול המועד - מותר או אסור?

פורסם: ה' אפריל 13, 2017 1:36 am
על ידי קו ירוק
בהלכת חג בחג, דן להקל בזה הרבה יותר, כי אינו כתיבה ממש בשונה מסרט פילם ז"ל..
מחשב ומצלמה דיגיטלית היינו הך. בהבדל אחד שכאן בפורום זה אפילו לא נאגר במאגר ההאר דיסק שלך ויתכן שיעוף מהעולם פתאום, וזה פחות כתיבה,
כתב ע"ז פעם הר' רבינוביץ מהכותל לגבי המצלמות דשם בשבת, מה ששמע מהרב אלישיב.

מחשב מותר? הגרח"ק אומר שצריך להקפיד גם על טלפון ומחשבון כיס.

תהיתי מה היה אומר החזו"א... נדמה לי כי היה אוסר, כי חוה"מ פרוץ בזה.. (הרגשה אישית, לא מחייבת)

Re: צילום דגטלי בחול המועד - מותר או אסור?

פורסם: ה' אפריל 13, 2017 1:41 am
על ידי אוצר החכמה
מה שאתה כותב בפורום נשמר בדיסק הקשיח של שרת אוצר החכמה הנמצא בחוות שרתים.

Re: צילום דגטלי בחול המועד - מותר או אסור?

פורסם: ה' אפריל 13, 2017 7:37 am
על ידי שלמה בן חיים
ההבדל בין צילום דיגיטלי לצילום במצלמה עם פילים פשוט מאד. במצלמה עם פילים הפיתוח של התמונות הוי מלאכת אומן ואסורה אפילו לצורך המועד, וממילא כל הצילום אסור כי אפילו שהיא מלאכה קלה אבל אסורה כיון שאינה לצורך המועד, וכל מה שיש לדון אם חשיב דבר האבד, כי יתכן שהדדרת דבר האבד אינו כל דבר 'שיתפספס' על ידי שלא תעשינו אלא מלאכה שהיא דבר האבד שיהיה בזה אובדן של חסרון כיס, וכמדומני כן נקט הגר"נ קלריץ שליט"א, ואולי בשם החזון איש.
אבל במצלמה דיגיטלית שאין צורך לפתח ונהנהנים מן הראייה של התמונות על גבי המצלמה או המחשב בחול המועד עצמו, ממילא הוי מלאכה קלה לצורך המועד שמותרת. וזה פשוט וברור. [ואף שבאיזה ספר כתב ששאל לאחד מן הפוסקים וענה לו שאף שאפשר לראות את התמונות במחשב או במצלמה, הרי אין זה עיקר רצון הבני אדם אלא עיקר רצון הבני אדם לפתח את התמונות, או שהשתנתה המציאות מזמן השאלה, או שהשואל וזה שענה לו לא מעודכן בשינוי העתים, כי בזמנינו כמעט ורוב התמונות לא נעשות לפיתוח, וודאי שעיקר ההנאה שהם במחשב].
וכעת לכותב כאן לעיל מיניה. לדעתך מחשב אסור? אז איך אתה כותב במחשב בחול המועד וגוף דבריך כתבת כאן בחול המועד? אתמהה. אינני מבין איך אנשים עושים דברים שלדעתם לא ברור שזה מותר ונכנסים לספק איסור דאורייתא. אם לדעתך אסור איך אתה כותב?
ומה שנראה לך שהחזון איש היה אוסר, כל המחשבה כי החזון איש היה איזה גוזר גזירות, וכל מה שלא ניחא ליה מהרגשת הלב היה אוסר, היא מחשבה לא נכונה וכל הלומד חזון איש ומכיר את פסקיו יודע שכל דבריו הם מעיקרי הסוגיות על פי דרך לימודו בסוגיא ולא מאיזה סברת כרס לאסור.
ובכן פשוט שכתיבה במחשב לצורך המועד מותרת. כי היא מלאכה קלה והוא הדין טלפון וכל הדומה לזה. אלא שבאמת כשזה לא לצורך כלל אלא סתם הקשות על המחשב שלא לצורך וכן על הטלפון הרי זה אסור, והעולם לא מספיק נזהרים בזה.

Re: צילום דגטלי בחול המועד - מותר או אסור?

פורסם: ה' אפריל 13, 2017 12:31 pm
על ידי קו ירוק
מה ששאלת אודותי.. פטפוטי דאורייתא אפשר להקל במועד.

ומה שכתבי אודות השערתי גבי החזון איש, ניחא אם הכרת את שיחו ושיגו, אבל כנראה שלא..
החזון איש לא היה מטלטל ביום טוב גם דבר הנצרך - וכך בני משפחתו וכך כל צאצאי הגרח"ק, כמובן שזה לא מצד הדין אלא לחזק את ענין הטלטול ללא עירוב בכלל וכדי שלא יבואו להקל, וזו הרגשה אישית שלו.
לא היה מרשה להקל בבגדי קטנים בשופי (מסתמא לא כלל את החיתולים של ימיהם), אף שהבגד מלוכלך בבוץ.. שידעו שהיום חול המועד.
ניכרת מכך רגישותו ללא קשר לעיקר הדין.
אדרבא, תשאל אנשים שמבינים את שיחו ושיגו ונראה לי שיאמרו שלא יעלה על דעתם להשתמש במחשב.. אם יהיה לי עת מצא אשאל את הג"ר מאיר גרינימן (אם הוא יודע מה היקף השימוש במחשב...).

Re: צילום דגטלי בחול המועד - מותר או אסור?

פורסם: ה' אפריל 13, 2017 4:07 pm
על ידי פרי יהושע
הגר' שריה דבליצקי שליט"א גם אוסר לכתוב במחשב בחוה"מ ללא נימוק של ממש, רק מאיזה עובדין דחול כך נראה לי.

Re: צילום דגטלי בחול המועד - מותר או אסור?

פורסם: ה' אפריל 13, 2017 11:37 pm
על ידי שש ושמח
קו ירוק כתב:החזון איש לא היה מטלטל ביום טוב גם דבר הנצרך - וכך בני משפחתו וכך כל צאצאי הגרח"ק, כמובן שזה לא מצד הדין אלא לחזק את ענין הטלטול ללא עירוב בכלל וכדי שלא יבואו להקל, וזו הרגשה אישית שלו.
לא היה מרשה להקל בבגדי קטנים בשופי (מסתמא לא כלל את החיתולים של ימיהם), אף שהבגד מלוכלך בבוץ.. שידעו שהיום חול המועד.
ניכרת מכך רגישותו ללא קשר לעיקר הדין.

החזו"א היה מטלטל ביו"ט דבר הנצרך, והחמיר רק בעגלות ילדים [ואולי מקורו מתקכ"ב ס"ב].
וכן מה שהחמיר בבגדי ילדים כנראה שהיתה רק הוראה פרטית לבני משפחתו ולא הוראה כללית.

Re: צילום דגטלי בחול המועד - מותר או אסור?

פורסם: ו' אפריל 14, 2017 1:11 am
על ידי קו ירוק
גם בילדים ללא עגלות. ולכן בני המשפחה נשארים בביתם כבר כזוגות צעירים.

Re: צילום דגטלי בחול המועד - מותר או אסור?

פורסם: ג' אפריל 18, 2017 9:13 am
על ידי בברכה המשולשת
פרי יהושע כתב:הגר' שריה דבליצקי שליט"א גם אוסר לכתוב במחשב בחוה"מ ללא נימוק של ממש, רק מאיזה עובדין דחול כך נראה לי.


זכורני שפעם ראיתי מאמר בקובץ אור תורה בעניין מחשב בחוה"מ ובו הזכיר את פסק מרן הגר"ש דבליצקי שליט"א (כמדומני שעם נימוק)

Re: צילום דגטלי בחול המועד - מותר או אסור?

פורסם: ג' אפריל 18, 2017 4:00 pm
על ידי פרי יהושע
בברכה המשולשת כתב:
פרי יהושע כתב:הגר' שריה דבליצקי שליט"א גם אוסר לכתוב במחשב בחוה"מ ללא נימוק של ממש, רק מאיזה עובדין דחול כך נראה לי.


זכורני שפעם ראיתי מאמר בקובץ אור תורה בעניין מחשב בחוה"מ ובו הזכיר את פסק מרן הגר"ש דבליצקי שליט"א (כמדומני שעם נימוק)

אדרבא פשפש ותמצא ונרווה נחת.

Re: צילום דגטלי בחול המועד - מותר או אסור?

פורסם: ג' אפריל 18, 2017 4:15 pm
על ידי הגיונות
פרי יהושע כתב:
בברכה המשולשת כתב:
פרי יהושע כתב:הגר' שריה דבליצקי שליט"א גם אוסר לכתוב במחשב בחוה"מ ללא נימוק של ממש, רק מאיזה עובדין דחול כך נראה לי.


זכורני שפעם ראיתי מאמר בקובץ אור תורה בעניין מחשב בחוה"מ ובו הזכיר את פסק מרן הגר"ש דבליצקי שליט"א (כמדומני שעם נימוק)

אדרבא פשפש ותמצא ונרווה נחת.

לספר 'שערי מועד - על הלכות חול המועד השלם', יש הסכמה של הגר"ש דבליצקי שליט"א, ושם כותב אודות כתיבת חידושי תורה בעט ובעיפרון, ומחמיר בזה.

תמונה1.jpg
תמונה1.jpg (146.4 KiB) נצפה 2929 פעמים

Re: צילום דגטלי בחול המועד - מותר או אסור?

פורסם: ג' אפריל 18, 2017 4:21 pm
על ידי הגיונות
פרי יהושע כתב:
בברכה המשולשת כתב:
פרי יהושע כתב:הגר' שריה דבליצקי שליט"א גם אוסר לכתוב במחשב בחוה"מ ללא נימוק של ממש, רק מאיזה עובדין דחול כך נראה לי.


זכורני שפעם ראיתי מאמר בקובץ אור תורה בעניין מחשב בחוה"מ ובו הזכיר את פסק מרן הגר"ש דבליצקי שליט"א (כמדומני שעם נימוק)

אדרבא פשפש ותמצא ונרווה נחת.

כנראה שהכוונה לאור תורה של שנת תשנ"ג.

נכתב שם שהגר"ש דבליצקי אמר שמצד הדין מותר לכתוב בחוה"מ אלא שראוי להחמיר.