מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הגבהה כשיש ס"ת אחד וצריך לקרוא בשתי מקומות כדוגמת בחג הפסח

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אליהו עזריאל
הודעות: 99
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

הגבהה כשיש ס"ת אחד וצריך לקרוא בשתי מקומות כדוגמת בחג הפסח

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » ג' אפריל 18, 2017 6:32 pm

הסברא אומרת כשיש ס"ת אחד וצריך לקרוא בני מקומות כמו בחג הפסח שאין צריך להגביה ב' פעמים (בין עם הגבהה לפני קריה"ת ובין אחרי) היות שכל עניין הגבהה הוא לתת כבוד לס"ת ואם כן שקוראים באותו ס"ת אין שום כבוד להגביה שתי פעמים.
אבל ראיתי שכמה ספרים המדברים על ענייני קריאת התורה ציינו לספר רביד הזהב פ"ב אות טו ולא מצאיתיו באוצר החכמה (לצערי אין לי אלא דרך האתר ואני לא מינוי) שכתב שנוהגים כן להגביה ב' פעמים, והשאלה היא:
מה הסיבה לכך?
ומהיכן נשתרש המנהג הזה?
אשמח אם למישהו יש את הספר שיעלה כאן לפורום שאני יכול לראות בתודה מראש

רוצה לעיין
הודעות: 74
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 11:45 am

Re: הגבהה כשיש ס"ת אחד וצריך לקרוא בשתי מקומות כדוגמת בחג הפסח

הודעהעל ידי רוצה לעיין » ד' אפריל 19, 2017 12:38 am

בספר זרע יעקב להגרש"ז זלזניק זצ"ל כתב ששיש שנהגו להגביה בין קיראה חקריאה בס"ת אחד ויש שלא מגביהים, והחילוק ביניהם הוא, שאלו שמגביהים קודם הקריאה להראות לעם מקום שהולכים לקרות, הם אלו המגביהים בין קריאה לקריאה, והמגביהים אחר הקריאה אין מגביהים בין קריאה לקריאה.
עיי"ש.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: הגבהה כשיש ס"ת אחד וצריך לקרוא בשתי מקומות כדוגמת בחג הפסח

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' אפריל 19, 2017 12:52 am

אליהו עזריאל כתב:הסברא אומרת כשיש ס"ת אחד וצריך לקרוא בני מקומות כמו בחג הפסח שאין צריך להגביה ב' פעמים (בין עם הגבהה לפני קריה"ת ובין אחרי) היות שכל עניין הגבהה הוא לתת כבוד לס"ת ואם כן שקוראים באותו ס"ת אין שום כבוד להגביה שתי פעמים.
אבל ראיתי שכמה ספרים המדברים על ענייני קריאת התורה ציינו לספר רביד הזהב פ"ב אות טו ולא מצאיתיו באוצר החכמה (לצערי אין לי אלא דרך האתר ואני לא מינוי) שכתב שנוהגים כן להגביה ב' פעמים, והשאלה היא:
מה הסיבה לכך?
ומהיכן נשתרש המנהג הזה?
אשמח אם למישהו יש את הספר שיעלה כאן לפורום שאני יכול לראות בתודה מראש
קבצים מצורפים
זר התורה - רביד הזהב.pdf
(219.87 KiB) הורד 174 פעמים

וונדרבר
הודעות: 1673
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: הגבהה כשיש ס"ת אחד וצריך לקרוא בשתי מקומות כדוגמת בחג הפסח

הודעהעל ידי וונדרבר » ד' אפריל 19, 2017 1:49 am

בס' השומר אמת (לרבי אברהם חיים אדאדי) סי' ז' אות ד' מביא מנהג (הספרדים) בארץ ישראל לעשות הגבהה (הקמה) רק לס"ת ראשון בלבד.
ומציין שם לס' פרי האדמה ח"א דף י"ט ע"א, ולס' יד אהרן או"ח מהדורא בתרא סי' קל"ד.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=55
בציונים הנזכרים בס' השומר אמת, יש ר"ת לא ברורים וטעויות, וראה קובץ אור תורה תש"ן [סיון] עמ' תרי"א שהגיה ט"ס, שצ"ל [הובא בס'] יד אהרן או"ח מהדורא בתרא סי' קל"ד [בהגב"י].
אור תורה סיון תשן.PDF
(369.57 KiB) הורד 206 פעמים

אליהו עזריאל
הודעות: 99
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

Re: הגבהה כשיש ס"ת אחד וצריך לקרוא בשתי מקומות כדוגמת בחג הפסח

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » ד' אפריל 19, 2017 4:06 pm

רוצה לעיין כתב:בספר זרע יעקב להגרש"ז זלזניק זצ"ל כתב ששיש שנהגו להגביה בין קיראה חקריאה בס"ת אחד ויש שלא מגביהים, והחילוק ביניהם הוא, שאלו שמגביהים קודם הקריאה להראות לעם מקום שהולכים לקרות, הם אלו המגביהים בין קריאה לקריאה, והמגביהים אחר הקריאה אין מגביהים בין קריאה לקריאה.
עיי"ש.

לכאורה החילוק קשה : דהרי אין צורך לעשות הגבהה במקום הקריאה וכן מבואר בספר שערי אפרים שאם קשה לעשות הגבהה כגון שיש כובד ביד אחד אפשר לגלול לאמצע הספר ולהגביה, (ורק בשולחן הטוהר כתב שצריך במקום הקריאה)
נערך לאחרונה על ידי אליהו עזריאל ב ד' אפריל 19, 2017 4:32 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אליהו עזריאל
הודעות: 99
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

Re: הגבהה כשיש ס"ת אחד וצריך לקרוא בשתי מקומות כדוגמת בחג הפסח

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » ד' אפריל 19, 2017 4:16 pm

בקרו טלה כתב:
אליהו עזריאל כתב:הסברא אומרת כשיש ס"ת אחד וצריך לקרוא בני מקומות כמו בחג הפסח שאין צריך להגביה ב' פעמים (בין עם הגבהה לפני קריה"ת ובין אחרי) היות שכל עניין הגבהה הוא לתת כבוד לס"ת ואם כן שקוראים באותו ס"ת אין שום כבוד להגביה שתי פעמים.
אבל ראיתי שכמה ספרים המדברים על ענייני קריאת התורה ציינו לספר רביד הזהב פ"ב אות טו ולא מצאיתיו באוצר החכמה (לצערי אין לי אלא דרך האתר ואני לא מינוי) שכתב שנוהגים כן להגביה ב' פעמים, והשאלה היא:
מה הסיבה לכך?
ומהיכן נשתרש המנהג הזה?
אשמח אם למישהו יש את הספר שיעלה כאן לפורום שאני יכול לראות בתודה מראש

תודה רבה
רק אשמח עם תציין מי הוא הרב המחבר ?

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: הגבהה כשיש ס"ת אחד וצריך לקרוא בשתי מקומות כדוגמת בחג הפסח

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' אפריל 19, 2017 4:19 pm

אליהו עזריאל כתב:רק אשמח עם תציין מי הוא הרב המחבר ?

https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?8492&

רוצה לעיין
הודעות: 74
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 11:45 am

Re: הגבהה כשיש ס"ת אחד וצריך לקרוא בשתי מקומות כדוגמת בחג הפסח

הודעהעל ידי רוצה לעיין » ה' אפריל 20, 2017 12:36 am

אליהו עזריאל כתב:
רוצה לעיין כתב:בספר זרע יעקב להגרש"ז זלזניק זצ"ל כתב ששיש שנהגו להגביה בין קיראה חקריאה בס"ת אחד ויש שלא מגביהים, והחילוק ביניהם הוא, שאלו שמגביהים קודם הקריאה להראות לעם מקום שהולכים לקרות, הם אלו המגביהים בין קריאה לקריאה, והמגביהים אחר הקריאה אין מגביהים בין קריאה לקריאה.
עיי"ש.

לכאורה החילוק קשה : דהרי אין צורך לעשות הגבהה במקום הקריאה וכן מבואר בספר שערי אפרים שאם קשה לעשות הגבהה כגון שיש כובד ביד אחד אפשר לגלול לאמצע הספר ולהגביה, (ורק בשולחן הטוהר כתב שצריך במקום הקריאה)

השערי אפרים לשיטתו שסובר שההגבהה נעשית לאחר הקריאה ולכן אי"צ להקפיד להגביה דוקא במקום הקריאה
אבל הספרדים והחסידים הירושלמים הנוהגים להגביה דוקא קודם הקריאה לשיטתם חייב להקפיד להגביה במקום הקריאה

אליהו עזריאל
הודעות: 99
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

Re: הגבהה כשיש ס"ת אחד וצריך לקרוא בשתי מקומות כדוגמת בחג הפסח

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » ו' אפריל 21, 2017 9:48 am

"רוצה לעיין" כתב:
השערי אפרים לשיטתו שסובר שההגבהה נעשית לאחר הקריאה ולכן אי"צ להקפיד להגביה דוקא במקום הקריאה
אבל הספרדים והחסידים הירושלמים הנוהגים להגביה דוקא קודם הקריאה לשיטתם חייב להקפיד להגביה במקום הקריאה

מנין לך שיש חילוק?
כפי מה שאני חיפשתי בפוסקים לא נזכר בשום מקום החיוב להגביה במקום הקריאה אפילו לפני קריה"ת ורק בס' מנורה הטהורה לקמרנא כתוב להקפיד על מקום הקריאה!


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 108 אורחים