עמוד 1 מתוך 1

עד אחד נאמן באיסורים בניק

פורסם: ה' אפריל 27, 2017 7:28 am
על ידי אוצר החכמה
היו דיונים כאן בפורום על לשה"ר על ניק. אבל שם עיקר הדיון היה מצד שאין מי שיגרם לו נזק כי לא יודעים מיהו. אני שואל אם לניק יש דינים של סתם יהודי למשל לעניין ע"א נאמן באיסורים. כלומר הרי מעיקר הדין אם בא מישהו ואומר שדבר זה כשר נאמן ואין צורך לחקור עליו אם אדם כשר הוא ויש לו חזקת כשרות. מה הדין אם מישהו שואל כאן בפורום שאלה ובא ניק ואומר אני יודע שזה כשר. אפשר לדון בניק מוכר שלפעמים מצד הסברא וודאי אפשר לסמוך כי אע"פ שאין אנו יודעים את שמו אנו מכירים את התנהלותו, ואפשר לשאול מה הדין בניק שאינו מוכר.
אני לא שואל לעניין לסמוך למעשה כי היום בלאו הכי חוששים להכיר את המעיד מחמת המצב אני שואל מעיקר הדין.

Re: עד אחד נאמן באיסורים בניק

פורסם: ה' אפריל 27, 2017 7:39 am
על ידי סגי נהור
קשה לומר שיש חזקת כשרות לניק אלמוני, כי שמא אצל כל מכיריו אין לו חזקת כשרות. יתר על כן - שמא אצל בני הפורום עצמם המכירים אותו אין לו חזקת כשרות. וכלום אם אדם המוכר לנו בא לפנינו בתחפושת נאמר שיש לו חזקת כשרות? ודאי צריך בדיקה אחריו לידע מיהו, ואחר כך נדע אם כשר הוא אם פסול.

Re: עד אחד נאמן באיסורים בניק

פורסם: ה' אפריל 27, 2017 7:53 am
על ידי שמואל דוד
כל זמן שהוא יהודי יש לו חזקת כשרות

Re: עד אחד נאמן באיסורים בניק

פורסם: ה' אפריל 27, 2017 8:02 am
על ידי סגי נהור
שמואל דוד כתב:כל זמן שהוא יהודי יש לו חזקת כשרות

אבל הניק איננו יהודי...

Re: עד אחד נאמן באיסורים בניק

פורסם: ה' אפריל 27, 2017 1:10 pm
על ידי קראקובער
שמואל דוד כתב:כל זמן שהוא יהודי יש לו חזקת כשרות


ואולי מדובר באשה שאינה נאמנת מדאורייתא (לחלק מהשיטות) במקרים מסוימים...

Re: עד אחד נאמן באיסורים בניק

פורסם: ה' אפריל 27, 2017 1:42 pm
על ידי עזריאל ברגר
יש לעיין בהלכות היתר עגונות, שכתב הרמב"ם שאם מצאו כתב שאיש פלוני מת "ונודע שזה כתב ישראל" - תנשא אשתו.
והשאלה היא מה ההגדרה של "נודע שזה כתב ישראל", ומסתמא דנו בזה ראשונים ואחרונים, ודון מינה ואוקי באתרין.

Re: עד אחד נאמן באיסורים בניק

פורסם: ה' אפריל 27, 2017 2:51 pm
על ידי חד ברנש
אני חושב, שלצורך הכרעה בשאלה זו, יש להעמיד בית דין של ניקים, ושמא אף סנהדרין של ניקים, והם יכריעו בשאלה כבידה זו.

Re: עד אחד נאמן באיסורים בניק

פורסם: ה' אפריל 27, 2017 2:54 pm
על ידי צופר הנעמתי
חד ברנש כתב:אני חושב, שלצורך הכרעה בשאלה זו, יש להעמיד בית דין של ניקים, ושמא אף סנהדרין של ניקים, והם יכריעו בשאלה כבידה זו.


זה בערך מה שקורה כאן באשכול.

Re: עד אחד נאמן באיסורים בניק

פורסם: ה' אפריל 27, 2017 2:57 pm
על ידי חד ברנש
אה. אה. נכון. איזה יופי...
גם התורה עצמה יש לה ניק כאן?

Re: עד אחד נאמן באיסורים בניק

פורסם: ה' אפריל 27, 2017 3:11 pm
על ידי מה שנכון נכון
ודלמא שד הוא כביבמות קכב.
לענין סתם ע"א שאין מכירין ראה שו"ע ורמ"א יו"ד קיט,א.

Re: עד אחד נאמן באיסורים בניק

פורסם: ה' אפריל 27, 2017 3:57 pm
על ידי מלחמתה של תורה
קראקובער כתב:ואולי מדובר באשה שאינה נאמנת מדאורייתא (לחלק מהשיטות) במקרים מסוימים...


ולמה לא שאלת שמא מדובר בגוי (כגון בגוי שעומד להתגייר והוא למדן וכיו"ב)...

לענ"ד פשוט הדבר שאוצר החוכמה דן באופן, שידוע לנו (או לפחות שמוחזק לנו) - כי מי שעומד מאחורי הניק הוא יהודי - וכי הוא איש.

אגב: אולי, הנפקא מינות של הנושא הזה, יושפעו הלכה למעשה (אם כי מן הסתם בדרך עקיפה בלבד), מתוך תוצאותיהם הדרמטיות של מחקרים סוציולוגיים ופסיכולוגיים חדשים, שנערכו - על התופעה החדשה של "זהות וירטואלית" (כפי שזה מכונה אצל אנשי המקצוע) - במהלך עשר השנים האחרונות מאז שהתחיל השימוש ברשתות החברתיות (במחקרים אלה נדון גם מושג "האני הוירטואלי", ועד כמה ניתן לייצר זהות "אישית" חדשה כזאת, עד כדי כך שלמשל אדם עלול להיפגע "אישית" אם נניח איזושהי רשת חברתית חוסמת לו את הניק שלו למרות שהאדם עצמו לא נחסם, כשמזה מוכח שלכאו' הוא יצר לעצמו ממש "אישיות" חדשה או אפילו "אני" חדש שהנו אפילו פגיע - לפחות במובן הוירטואלי ויהא מובן זה אשר יהא - ואם כן אולי אפילו במובן ההלכתי כפי שרמז אוצר החוכמה שכעת לוקח את זה גם לכיוון של עדות שניתנת ע"י ניק).

Re: עד אחד נאמן באיסורים בניק

פורסם: ה' אפריל 27, 2017 8:42 pm
על ידי אבי 1000
אוצר החכמה כתב: מה הדין אם מישהו שואל כאן בפורום שאלה ובא ניק ואומר אני יודע שזה כשר. אפשר לדון בניק מוכר שלפעמים מצד הסברא וודאי אפשר לסמוך כי אע"פ שאין אנו יודעים את שמו אנו מכירים את התנהלותו, ואפשר לשאול מה הדין בניק שאינו מוכר.
.



שאלה מעניינת

לענ"ד כשם שאמרינן בגמרא רוב מצויין אצל שחיטה מומחין הן [והוא כשאר רובא דליתא קמן] אזי ניתן לומר שרוב ניקים המצויין בפורום זה בחזקת כשרים כשרים הם ויש להם חזקה כשאר עלמא [ואולי אפי' טובה יותר]

עוד ניתן לצדד בזה באם אנו יודעים בודאות שרוב הניקים הינם יהודים כשרים ומיעוט אינם [כגון חשודים גויים וכדומה] אזי יש כאן רובא דאיתא קמן שהעדות שפרשה הינה מהכשרים ולא מהפסולים ולא הוי קבוע כיון שהעדות כלפינו היא פורשת,[ויל"ע טובא שכהספק הוא על הניקים עצמם והוא בקבוע]

Re: עד אחד נאמן באיסורים בניק

פורסם: ה' אפריל 27, 2017 10:38 pm
על ידי צופר הנעמתי
חד ברנש כתב:אה. אה. נכון. איזה יופי...
גם התורה עצמה יש לה ניק כאן?


פעם היה כאן איזה ניק שהיה נשמע בכיוון הזה, משהו כמו "חכם באשי". אבל נדמה לי שהוא עזב.

Re: עד אחד נאמן באיסורים בניק

פורסם: ו' אפריל 28, 2017 12:35 am
על ידי חד ברנש
שמא יש גלגול נשמות גם בניקים. מי יודע. ולכל הפחות, עיבור נשמות.
גם שאלה זו צריך להעלות על שולחן הסנהדרין-גדולה-של-ניקים.

Re: עד אחד נאמן באיסורים בניק

פורסם: ו' אפריל 28, 2017 12:50 am
על ידי יעלה
הסברא אומרת שעד שהוא לפנינו אפשר לחקור אותו ולברר אצלו ומתוך כך גם חושש לשקר.
משא''כ ב'ניק' שאף אחד לא יודע מי הוא ולנצח ישאר מוסתר וגם אף פעם לא יתגלה קלונו ברבים גם אם יתגלה שהוא שיקר,
אין שום סברא לומר שיש פה אפילו אחוז אחד של נאמנות.

Re: עד אחד נאמן באיסורים בניק

פורסם: ו' אפריל 28, 2017 1:05 am
על ידי אבי 1000
יעלה כתב:הסברא אומרת שעד שהוא לפנינו אפשר לחקור אותו ולברר אצלו ומתוך כך גם חושש לשקר.
משא''כ ב'ניק' שאף אחד לא יודע מי הוא ולנצח ישאר מוסתר וגם אף פעם לא יתגלה קלונו ברבים גם אם יתגלה שהוא שיקר,
אין שום סברא לומר שיש פה אפילו אחוז אחד של נאמנות.


סברות יפות
אבל...

1 ע"א נאמן גם בכתב כשאינו לפנינו.
2 ע"א נאמן אפי' באופן שיש לו נגיעות.
3 הנאמנות מושתת על כך שאדם יאמר את האמת כי היא האמת ולא להכשיל אחרים או לאסור עליהם לחינם.

אך יש משהו ברמה הפסיכולגית והאישית שגורם לבני אדם להתנהג מול המחשב בצורה אחרת ולא לחשוב על ההשלכות של המעשים [עולם וירטואלי, וכבר דובר בזה רבות באשכולות שונים] ולכן נצרכת הוכחה להכריע בעניין זה.

אולי ניתן ליצור חזקה מסויימת על חלק מן הפורומים כחזקה על חבר שאינו מוציא מתחת ידו דבר שאינו מתוקן.

Re: עד אחד נאמן באיסורים בניק

פורסם: ו' אפריל 28, 2017 8:27 am
על ידי יעלה
פרדוקס
ניק שפוסק שאין לסמוך על ניק האם אפשר לסמוך עליו ?

Re: עד אחד נאמן באיסורים בניק

פורסם: ש' אפריל 29, 2017 10:42 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
חד ברנש כתב:שמא יש גלגול נשמות גם בניקים. מי יודע. ולכל הפחות, עיבור נשמות.
גם שאלה זו צריך להעלות על שולחן הסנהדרין-גדולה-של-ניקים.

כן ראינו בניק ששמו "חכם באשי" שפסק מעולם הפורום ונתגלגל בחד דמן חבריא.

Re: עד אחד נאמן באיסורים בניק

פורסם: ש' אפריל 29, 2017 11:05 pm
על ידי צופר הנעמתי
ר_חיים_הקטן כתב:
חד ברנש כתב:שמא יש גלגול נשמות גם בניקים. מי יודע. ולכל הפחות, עיבור נשמות.
גם שאלה זו צריך להעלות על שולחן הסנהדרין-גדולה-של-ניקים.

כן ראינו בניק ששמו "חכם באשי" שפסק מעולם הפורום ונתגלגל בחד דמן חבריא.


מה??? מי???

Re: עד אחד נאמן באיסורים בניק

פורסם: א' אפריל 30, 2017 10:32 am
על ידי רבותיי
מצאנו גם רבות מה שלא התרחש מעולם במציאות. נשמה אחת - פועלת בשני ניקים כאחד!!!!

Re: עד אחד נאמן באיסורים בניק

פורסם: א' אפריל 30, 2017 10:41 am
על ידי אוצר החכמה
למה לא היה כן במציאות? לדוגמה בשו"ת תורה לשמה וראה בדיון בנושא זה בפורום.

Re: עד אחד נאמן באיסורים בניק

פורסם: א' אפריל 30, 2017 2:09 pm
על ידי מנצפך
ר_חיים_הקטן כתב:
חד ברנש כתב:שמא יש גלגול נשמות גם בניקים. מי יודע. ולכל הפחות, עיבור נשמות.
גם שאלה זו צריך להעלות על שולחן הסנהדרין-גדולה-של-ניקים.

כן ראינו בניק ששמו "חכם באשי" שפסק מעולם הפורום ונתגלגל בחד דמן ברנשיא.

מה??? מי???

Re: עד אחד נאמן באיסורים בניק

פורסם: א' אפריל 30, 2017 3:39 pm
על ידי פרנצויז
כבר נכתב באשכול אחר
viewtopic.php?f=27&t=32625&hilit&start=80#p353546
פרנצויז כתב:לשון "עדות" קצת לא מתאים כאן, כי אי אפשר לקבל "עדות" מכותב בפורום עם כינוי בעילום שם, ..., כי מנלן שהוא כשר לעדות, הרי צריך להיות בטוח שהוא יהודי ובן חורין וזכר ובר מצוה ולא גזלן וכו', ואחר כל זה אולי יש לו נגיעות ממוניות וכד'. (וכ"ז מבלי להכנס לסוגיא של מפיהם ולא מפי כתבם).
ובכלל באפשרויות הטכנולוגיות של היום, אולי הכותב הוא רובוט ולא בן אדם! [וגם להוא אמינא שהנברא בספר יצירה יצטרף למנין, רובוט בודאי לא].
ולכן באופן כללי לא שייך להתיחס לכתיבה בפורום כ"עדות".

Re: עד אחד נאמן באיסורים בניק

פורסם: א' אפריל 30, 2017 8:17 pm
על ידי אבי 1000
פרנצויז כתב:כבר נכתב באשכול אחר
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 80#p353546
פרנצויז כתב:לשון "עדות" קצת לא מתאים כאן, כי אי אפשר לקבל "עדות" מכותב בפורום עם כינוי בעילום שם, ..., כי מנלן שהוא כשר לעדות, הרי צריך להיות בטוח שהוא יהודי ובן חורין וזכר ובר מצוה ולא גזלן וכו', ואחר כל זה אולי יש לו נגיעות ממוניות וכד'. (וכ"ז מבלי להכנס לסוגיא של מפיהם ולא מפי כתבם).
ובכלל באפשרויות הטכנולוגיות של היום, אולי הכותב הוא רובוט ולא בן אדם! [וגם להוא אמינא שהנברא בספר יצירה יצטרף למנין, רובוט בודאי לא].
ולכן באופן כללי לא שייך להתיחס לכתיבה בפורום כ"עדות".


השאלה האם ניתן לייחס כאן רוב כמו שביארתי למעלה

Re: עד אחד נאמן באיסורים בניק

פורסם: ה' נובמבר 09, 2017 8:17 am
על ידי ונתנו ידידים
מנצפך כתב:
ר_חיים_הקטן כתב:
חד ברנש כתב:שמא יש גלגול נשמות גם בניקים. מי יודע. ולכל הפחות, עיבור נשמות.
גם שאלה זו צריך להעלות על שולחן הסנהדרין-גדולה-של-ניקים.

כן ראינו בניק ששמו "חכם באשי" שפסק מעולם הפורום ונתגלגל בחד דמן ברנשיא.

מה??? מי???

צופר הנעמתי כתב:
ר_חיים_הקטן כתב:
חד ברנש כתב:שמא יש גלגול נשמות גם בניקים. מי יודע. ולכל הפחות, עיבור נשמות.
גם שאלה זו צריך להעלות על שולחן הסנהדרין-גדולה-של-ניקים.

כן ראינו בניק ששמו "חכם באשי" שפסק מעולם הפורום ונתגלגל בחד דמן חבריא.


מה??? מי???

האם למנצפך וצופר יש קשר א' עם השני או אולי אינן שנים

Re: עד אחד נאמן באיסורים בניק

פורסם: ה' נובמבר 09, 2017 8:56 am
על ידי פלתי
עזריאל ברגר כתב:יש לעיין בהלכות היתר עגונות, שכתב הרמב"ם שאם מצאו כתב שאיש פלוני מת "ונודע שזה כתב ישראל" - תנשא אשתו.
והשאלה היא מה ההגדרה של "נודע שזה כתב ישראל", ומסתמא דנו בזה ראשונים ואחרונים, ודון מינה ואוקי באתרין.

כוונת הרמב"ם כפי שפירשוהו הראשונים שנודע על ידי קיום שכתבו ישראל פלוני, היינו שידעו מי כתבו.

Re: עד אחד נאמן באיסורים בניק

פורסם: ה' נובמבר 09, 2017 7:11 pm
על ידי מנצפך
ונתנו ידידים כתב:האם למנצפך וצופר יש קשר א' עם השני או אולי אינן שנים

אוי, לא!
אני בסה"כ התכוונתי להעתיק את ההודעה שמעלי רק שבמקום שיהיה כתוב 'חד דמן חבריא' כתבתי 'חד דמן ברנשיא'..
זה הכל,
ובגלל שלא ניתן להטמיע יותר משלש ציטוטים אחד בתוך השני הייתי צריך לעשות את זה כך,
לקח לי עכשיו כמה דקות להיזכר מה היה כאן..

Re: עד אחד נאמן באיסורים בניק

פורסם: ו' נובמבר 10, 2017 12:31 am
על ידי ממרומי היער
עדות שהגיע ממכתב, ואיננו יודעים מי שלחו, האם אפשר לסמוך על זה באיסורים?
משהו כתב למעלה שזה כשר, אם כן מה ההבדל?

ועוד, לא שבדקתי, אבל נראה לי שאם תפנה באישי בבקשה לזהות את שמם, נראה לי שאם באמת יש צורך ענייני ולא חפרנות בעלמא, רובם יסכימו להזדהות, או לתת רמזים אודותיהם.

אינני מתמצא במחשבים, אבל יתכן ואוצר החכמה יודע עלינו הרבה... מי שרשום בסיסמא אוטומטית... נשמח בהזדמנות זו לשמוע הבהרות הנושא!