מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נפשי חולת אהבתיך, רצוננו לעשות רצוניך!

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סקרן גדול
הודעות: 15
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 1:26 am

נפשי חולת אהבתיך, רצוננו לעשות רצוניך!

הודעהעל ידי סקרן גדול » ד' מאי 03, 2017 8:19 pm

קדושים תהיו כי קדוש אני ה' אלקיכם:

בכפר קטן דרו שני שכנים זה אצל זה, זה פונה לזיתו ולכרמו, וזה פונה לבהמתיו ולתבואותיו, פעם אחת באישון הלילה, ראה אחד אצל שכינו פרה בריאה ויפה, הוא לא חישב פעמיים ובאישון הלילה העביר הפרה לחצירו כאילו לא היה.

הבוקר אור והשכן רוצה להתחיל בעבודתו, והנה הפרה איננו, והתחיל לבקשו אנה ואנה אבל אין קול ועונה לשועתו, וגם השכן כששמע שנאבד פרה יקרה משכינו, בתמימות הלך עמו לחפש אחר הפרה.

ויהי היום גילה בעל הפרה שפרשתו נמצאת בחצר שכינו, ניגש לשכינו בטענה שיחזיר לו בדין הפרה שלו, והשכן התכחש לו באמרו שאינו שלו וכבר נמצאת ברשותו מימים ימימה מזמן שלקחו.

ענה בעל הפרה לשכינו שיוכיח לו למי הצדק, שיפתח שערי חצירו, ואם הפרה שייך לו ישאר הפרה בשדהו, ואם הפרה הוא שלו, ימהר וירוץ לחצרו בעל הפרה הקודם שהיה רגיל אצלו זה כמה ימים ושנים.

באין ברירה הסכים השכן להצעה זו, ופתח חצירו ומיד רץ משם הפרה לחצירו הראשון של בעל הפרה האמיתי שהיה רגיל שם.

והנה בני ישראל הם עם קדוש בני א-ל חי ואוהבים בכל לב ונפש התורה ומצותי' ורוצים לקיימה בכל אות נשם הטוב, אלא שהם דחופים וטרודים ונאלצים במשך ימי החול לעסוק בפרנסתם, ובמשך ימות השבוע אין ביכולתם לעסוק בלימוד התורה הקדושה כראוי וכיאות, אולם מקומם האמיתי אינו בתוככי תאות וחומריות הגשמיות אלא נפשם עורגות ומבקשת להגיע אל הרחניות.

לכן כאשר נפתחו הדלתות כאשר מגיע יום השבת קודש וכל אדם חפשי מעול הפרנסה וכל עניני הגשמי, מיד הם רצים בשמחה בבתי כנסיות ובבתי מדרשות ועוסקים בהתורה הקדושה למלא את נפשם השוקקה לעשות רצון הבורא ברוך הוא ולעסוק בתורת ה' תמימה משיבת נפש.

מזה מוכיח שהם אינם שייכים לעולם הגשמי והתוהו של החומריות אלא לעולם החיים עולם התורה, לאבינו שבשמים והוא יוצרינו ומשפיע לנו כל טוב בכל עת ובכל זמן.

הוה אמינא
הודעות: 1484
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: נפשי חולת אהבתיך, רצוננו לעשות רצוניך!

הודעהעל ידי הוה אמינא » ד' מאי 03, 2017 11:42 pm

שפתיים ישק משיב דברים נכוחים ודברי פי חכם חן

בערל
הודעות: 236
הצטרף: ג' מרץ 21, 2017 5:04 pm

Re: נפשי חולת אהבתיך, רצוננו לעשות רצוניך!

הודעהעל ידי בערל » ד' מאי 03, 2017 11:51 pm

בזה פירשו גם את הפסוק אנה ה' כי אני עבדך בן אמתך פתחת למוסרי, היהודי אסור וכבול ברוב הטירדות וים הצרות וכמעט אין לו זמן לעשות לנפשו, מבקשים מהשי"ת שיחלצנו ממצר - פתחת למוסרי, ומיד יתגלה כי אני עבדך בן אמתך.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: נפשי חולת אהבתיך, רצוננו לעשות רצוניך!

הודעהעל ידי בקרו טלה » ה' מאי 04, 2017 12:47 am

תתיר צרורה
עי' בקובץ מאור יעקב דרשה מהפני מנחם מגור בשם רבה של מוסקובה
קבצים מצורפים
מאור יעקב.pdf
(443.14 KiB) הורד 226 פעמים

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: נפשי חולת אהבתיך, רצוננו לעשות רצוניך!

הודעהעל ידי שערי חכמה » ג' מאי 09, 2017 10:22 pm

"כי אקח מועד אני מישרים אשפוט" (תהלים עה ג).
פירש החיד"א בספרו יוסף תהלות בשם מהר"ר יעקב בן נעים זצ"ל: הנה עון ביטול תורה חמור הוא מאד, ואחת השאלות הראשונות ששואלים את האדם בשעה שמכניסים אותו לדין היא 'קבעת עתים לתורה' (שבת לא:). אך האדם יכול לטעון שהיה טרוד בפרנסתו ובעיסוקיו ולא היה לו פנאי לעסוק בתורה. אבל בימי המועדים, בזמן שיש לאדם חופש מעבודתו ואינו עוסק במלאכתו, אז אין לו שום תירוצים, ואם בכל זאת הוא מתבטל אות היא כי לא מפני אונס אינו עוסק בתורה, אלא שאין התורה חשובה בעיניו.
ובזה יבואר הפסוק 'כי אקח מועד אני מישרים אשפוט', כלומר, מכח המועדים אשפוט את האדם במישרים גם על שאר הזמנים, ומי שמתבטל בימי המועדים הרי הוא מגלה בדעתו שמרצונו הוא מתבטל ולא מפני האונס, ואפשר שמגלגלין עליו את הכל, ויתבעו אותו גם על הזמנים שהיה טרוד בהם, כיון שגם בלי הטרדה לא היה עוסק בתורה.
וכמובן מדה טובה מרובה ממדת פורענות, ומי שעוסק בתורה במועדים מגלה על שאר ימי השנה.

מכון חכמי ספרד
הודעות: 980
הצטרף: ו' מרץ 03, 2017 10:26 am

Re: נפשי חולת אהבתיך, רצוננו לעשות רצוניך!

הודעהעל ידי מכון חכמי ספרד » א' מאי 14, 2017 11:27 pm

משל נאה, והנמשל עוד יותר נאה.
אך מכיון שהפרה בנמשל, אלו בני עמי, הייתי מחליף אותה בכבשה עדינה או שה פזורה...

אבןטובה

Re: נפשי חולת אהבתיך, רצוננו לעשות רצוניך!

הודעהעל ידי אבןטובה » ב' מאי 15, 2017 4:10 am

אם בטלת תורה (בזמן שהיה לך ללמוד) הרבה ביטולים נגדך שזהו מוכיח על שאר הזמנים שלא יכולת ללמוד שג"כ היית מבטל תורה אף אם לא היה לך המפריע. כך פירשו תלמידי בעשטה"ק זי"ע ההפלאה וההרי בשמים ועוד
ועיין לגאון ישראל האמיתי רבי יוסף ענגיל (בן גילו של אדמו"ר רבי יוסף ראזין זי"ע) בגליוני הש"ס בבא בתרא ד: ותמצא נחת


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 313 אורחים