עמוד 1 מתוך 1

אונס בתר התחלה או בתר הסוף

פורסם: ג' מאי 09, 2017 4:19 am
על ידי אבןטובה
מי שעבר עבירה באונס כגון שהותיר נותר באונס ואח"כ היה בידו לתקן כגון בנותר לשרפו
ולא תיקנו במזיד ועתה הספק הוא אם העבירה נחשב לו לאונס או למזיד יחשב לו
והספק הוא אי בתר התחלה אזלינן או בתר סופו

Re: אונס בתר התחלה או בתר הסוף

פורסם: ג' מאי 09, 2017 2:52 pm
על ידי אש משמים
שמענו שדנים על "אונס ליום אחרון" אבל איפכא לא מסתברא.

Re: אונס בתר התחלה או בתר הסוף

פורסם: ג' מאי 09, 2017 10:00 pm
על ידי אבןטובה
למשל מי שהיה אנוס בדבר ועכשיו יכול לתקנו אי חייב לבזבז על כל ממונו כדין ל"ת או לקיים העשה בחומש או כיון שבעת חיובו היה אנוס שוב פטור הוא מלבזבז ע"ז ממון

Re: אונס בתר התחלה או בתר הסוף

פורסם: ג' מאי 09, 2017 10:17 pm
על ידי אש משמים
אבןטובה כתב:למשל מי שהיה אנוס בדבר ועכשיו יכול לתקנו אי חייב לבזבז על כל ממונו כדין ל"ת או לקיים העשה בחומש או כיון שבעת חיובו היה אנוס שוב פטור הוא מלבזבז ע"ז ממון


אם עדיין זה שעת חיוב עדיין אז יעשה את חיובו כרגיל.
אולי תתן דוגמא לבאר את הספק.

Re: אונס בתר התחלה או בתר הסוף

פורסם: ד' מאי 10, 2017 8:13 am
על ידי אבןטובה
שחט שחוטי חוץ
ועכשיו יכול לשאול על הקדישו
היה נזיר וועבר ויכול לישאל על נזרו
מעל בהקדש ויכול לישאל על הקדישו

שחרר עבדו ויכול שוב לקנותו??? אפשר כיון שכבר עבר על לא תחנם שוב ל"ש או סו"ס חזר ממתנתו ע"י שלקחו שוב
היה אנוס ולא קרא ק"ש בזמנה ויכול ליסע ע"י אוירון למקום שהוא קודם סוף זמן ק"ש
ומה אתה רוצה עוד דוגמאות?????

Re: אונס בתר התחלה או בתר הסוף

פורסם: ד' מאי 10, 2017 10:59 am
על ידי אוצר החכמה
אני לא מבין למה עולה על דעתך שהמשחרר עבדו וקנה אח"כ אותו שוב תיקן את האיסור.

Re: אונס בתר התחלה או בתר הסוף

פורסם: ד' מאי 10, 2017 1:46 pm
על ידי אש משמים
אני לא זוכר כרגע מקורות אבל נראה לי שאין חיוב לבטל האיסור אך כדאי

Re: אונס בתר התחלה או בתר הסוף

פורסם: ד' מאי 10, 2017 10:08 pm
על ידי אבןטובה
לאוצר החכמה:
גיטין מד.
ולאש משמים:
הוריות יג:

Re: אונס בתר התחלה או בתר הסוף

פורסם: ד' מאי 10, 2017 11:03 pm
על ידי אש משמים
אבןטובה כתב:לאוצר החכמה:
גיטין מד.
ולאש משמים:
הוריות יג:


לא זכיתי להבין כוונתך

Re: אונס בתר התחלה או בתר הסוף

פורסם: ה' מאי 11, 2017 2:27 am
על ידי אבןטובה
איתא בהוריות יג: חמשה דברים משיבים את הלימוד וכו'
ומה אתה רוצה?

Re: אונס בתר התחלה או בתר הסוף

פורסם: ה' מאי 11, 2017 8:22 am
על ידי אמיר כרמי
אבןטובה כתב:שחט שחוטי חוץ
ועכשיו יכול לשאול על הקדישו
היה נזיר וועבר ויכול לישאל על נזרו
מעל בהקדש ויכול לישאל על הקדישו

שחרר עבדו ויכול שוב לקנותו??? אפשר כיון שכבר עבר על לא תחנם שוב ל"ש או סו"ס חזר ממתנתו ע"י שלקחו שוב
היה אנוס ולא קרא ק"ש בזמנה ויכול ליסע ע"י אוירון למקום שהוא קודם סוף זמן ק"ש
ומה אתה רוצה עוד דוגמאות?????

לכאורה יש פה ג נידונים שונים
הא' לאוים-שנראה פשוט שאם יכול לבטל למפרע את הלאו שמחוייב בזה(ולפום ריהטא אפילו לאבד כל ממונו)
(לגבי משחרר עבדו גם אני לא זכיתי להבין איך קנייה מחדש תבטל את הלאו ואשמח אם תבאר שיחתך)
ולגבי עבר על עשה נראה פשוט שאינו מחוייב לייצר לעצמו חיוב חדש כדי לקיימו
הנידון הג' והמעניין ביותר האם מתחשבים באפשרות טכנולוגית לגבי קיום המצוות(שמעתי לא מכבר שהגרי"ש פסק על תינוק שלא מתו אחיו מחמת מילה רק מכיוון שמלו אותם בחדר ניתוח וישר טיפלו בבעיה שהייתה הורגת אותם בוודאות אם היו חיים בתקופה אחרת שאין מצווה למולו-לא מתחייב על הסיפור אבל הנידון ודאי קיים וכמו כן לגבי מצוות פריה ורביה שאפשר רק על ידי מבחנות וכדומה האם שייך לומר שהוא חייב או לא. ולכאורה הוא הדין מטוס)

Re: אונס בתר התחלה או בתר הסוף

פורסם: ה' מאי 11, 2017 9:10 pm
על ידי אבןטובה
איני מבין מה אתה סח?
אולי להיפוך
ל"ת שעבר באונס כאילו לא עבר מדינא דאנוס כמאן דל"ע דמי וכד' הירו' קדושין פ"א וכ"פ הש"ך חו"מ סי' כא
ואילו בעשה גם באנוס סו"ס לא קיים... עי' משך חכמה סו"פ בא

וקיום מצוה בדרך רפואה הוי טבעיי
ובדרך נס שלא כדרך הטבע כבר כ' הדרך פקודיך שלא קיים מצות פו"ר וילה"א ממנחות סט: חטים בעבים במח' רש"י ותוס' שם

Re: אונס בתר התחלה או בתר הסוף

פורסם: ו' מאי 12, 2017 3:47 am
על ידי אבןטובה
עדיין הספק בתוקפה
ומי שדעתו רחבה כאולם יבא ויפרוש הדבר כשמלה

Re: אונס בתר התחלה או בתר הסוף

פורסם: ו' מאי 12, 2017 11:48 am
על ידי ישנו
כמדומה שמבואר בר"ן בתענית שמי שנדר נדרי תענית ועבר ואכל בצום אינו צריך להישאל על נדרו.
ומה אתה רוצה????

Re: אונס בתר התחלה או בתר הסוף

פורסם: ו' מאי 12, 2017 1:41 pm
על ידי אמיר כרמי
אבןטובה כתב:איני מבין מה אתה סח?
אולי להיפוך
ל"ת שעבר באונס כאילו לא עבר מדינא דאנוס כמאן דל"ע דמי וכד' הירו' קדושין פ"א וכ"פ הש"ך חו"מ סי' כא
ואילו בעשה גם באנוס סו"ס לא קיים... עי' משך חכמה סו"פ בא

וקיום מצוה בדרך רפואה הוי טבעיי
ובדרך נס שלא כדרך הטבע כבר כ' הדרך פקודיך שלא קיים מצות פו"ר וילה"א ממנחות סט: חטים בעבים במח' רש"י ותוס' שם

לא נתתי לבי לזה שציינת בהתחלה שמדובר באונס וכל דברי היו בשוגג
לגבי אונס לכאורה יש עניין לבטל הלאו כי המעשה עבירה עדיין נמצא בעולם רק אין לו זיקה לאדם הזה(כמדומני תירוץ החמדת שלמה לקושיה על הרמבם מה החילוק בין מתרפא מג עבירות לעובר עליהם באונס) ויותר מזה ניתן לטעון שאנוס הוא פטור ולא שאין חיוב כלל.ואכמ"ל(אין לי גישה כרגע לירושלמי והשך.)
לגבי העשה ודאי אם יחייב את עצמו תבוא עליו ברכה אבל אין לומר שיש עליו חובה ליצור לעצמו חיוב (כמו שאין חיוב לאדם לבנות בית כדי להשים מזוזה או ללבוש בגד עם ד כנפות כדי להתחייב בציצית)

Re: אונס בתר התחלה או בתר הסוף

פורסם: ו' מאי 12, 2017 7:35 pm
על ידי אבןטובה
מצות עשה כיון שהיה מחוייב ולא עשאו מחמת אונס אולי י"ל לתקנו דאונסא כמאן דל"ע אמרינן.... ואינו דומה כלל למזוזה וציצית שאינו חייב בכלל
ואיני יודע מה אתה סח

לדעתי יש לפשוט הספק עפ"מ דאיתא קדושין מג. בשחוטי חוץ נאמר בפ' אחרי ונכרת האיש ההוא פרט לאנוס ושוגג וצ"ע דהא בכה"ת אנוס פטור
אלא כ' בס' משפט צדק להגה"ק רמ"מ מדעעש זצ"ל בסוגיא דשליחות דאתי למימר בשחוטי חוץ אע"פ שהיה אנוס מ"מ הרי אפשר לישאל עליו וע"ז אתי קרא דמ"מ פטור כיון שהיה אנוס בשעת שחיטה ע"ש.

ומינה יש ללמוד דבכה"ת שלא נאמר מיעוט זה ע"כ דאע"פ שהיה אונס בשעת העבירה אם אפשר לתקנו שוב נחשב למזיד אם אינו מתקנו
ישמע חכם ויוסיף לקח