עמוד 1 מתוך 1

סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ד' מאי 17, 2017 4:55 pm
על ידי כדכד
האם ידוע לרבנן האם בזה"ז יש להקפיד על סדינים לבנים בשבעה נקיים או שכיון שישנים עם בגדים אז אין צורך?

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ד' מאי 17, 2017 8:33 pm
על ידי הוה אמינא
לא זכור לי מקור נוסף לסעיפים מפורשים בשו"ע שנאמר עליהם ש"אינם נוהגים בזמן הזה כי...."


מלבד המקור של פקידי הסוכנות שפסקו לעולים לארץ ישראל שפה לא חייבים לקיים וכו'.

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ד' מאי 17, 2017 9:11 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:האם ידוע לרבנן האם בזה"ז יש להקפיד על סדינים לבנים בשבעה נקיים או שכיון שישנים עם בגדים אז אין צורך?

למה אין צורך?
ואם ימצא כתם פחות מכגריס על כל בגד, וכתם כגריס על הסדין - האם לא יטמאו את האשה?!

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ד' מאי 17, 2017 9:23 pm
על ידי שמואל דוד
עזריאל ברגר כתב:
כדכד כתב:האם ידוע לרבנן האם בזה"ז יש להקפיד על סדינים לבנים בשבעה נקיים או שכיון שישנים עם בגדים אז אין צורך?

למה אין צורך?
ואם ימצא כתם פחות מכגריס על כל בגד, וכתם כגריס על הסדין - האם לא יטמאו את האשה?!

כבר כתבו הפוסקים שהיום שישנים עם בגדים אין חיוב, אולם יש להחמיר.
ועיין אגרות משה

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ד' מאי 17, 2017 9:24 pm
על ידי עזריאל ברגר
שמואל דוד כתב:
עזריאל ברגר כתב:
כדכד כתב:האם ידוע לרבנן האם בזה"ז יש להקפיד על סדינים לבנים בשבעה נקיים או שכיון שישנים עם בגדים אז אין צורך?

למה אין צורך?
ואם ימצא כתם פחות מכגריס על כל בגד, וכתם כגריס על הסדין - האם לא יטמאו את האשה?!

כבר כתבו הפוסקים שהיום שישנים עם בגדים אין חיוב, אולם יש להחמיר.
ועיין אגרות משה

מיהם הפוסקים שכתבו כך?

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ד' מאי 17, 2017 9:28 pm
על ידי שמואל דוד
IMG_20170517_142732.jpg
מראה כהן
IMG_20170517_142732.jpg (377.62 KiB) נצפה 9388 פעמים

ועוד הרבה פוסקים כתבו כן

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ד' מאי 17, 2017 9:31 pm
על ידי עושה חדשות
יש בזה טענה לאידך גיסא, שכהיום שרגילים לישון עם פיז'מה, אז ראוי שהיא תהיה בצבע לבן ולא צבעוני. ובהיגיון, זה ודאי קודם לסדין לבן בדרך כלל.

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ד' מאי 17, 2017 10:42 pm
על ידי מצפה
פשוט שבגד לבן הצמוד לגופה קודם, ואח"כ כתובת לבנה, ואח"כ כלי מיטה לבנים.
הרב וואזנר פסק שלכתחילה טוב ליקח אפילו בדרך סדין לבן, ואם אי אפשר די בבגד לבן הסמוך לגופה. (ואפי' בתשעת הימים ובחוה"מ מותר לכבס אם אין לה מכובסים ממקודם).

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ה' מאי 18, 2017 2:17 am
על ידי גם זו לטובה
אשה הישנה בבגד סמוך לגופה, אין שום טעם להקפיד על סדין לבן.

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ה' מאי 18, 2017 7:01 am
על ידי שמואל דוד
גם זו לטובה כתב:אשה הישנה בבגד סמוך לגופה, אין שום טעם להקפיד על סדין לבן.

עיין אגרות משה יו”ד ח”ד סי’ י”ז

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ה' מאי 18, 2017 7:43 am
על ידי ידוע תדע
ואולי צריך שיהיה היכר הנראה לעין

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ה' מאי 18, 2017 8:03 am
על ידי שמואל דוד
ידוע תדע כתב:ואולי צריך שיהיה היכר הנראה לעין

נא לבאר כוונתך

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ה' מאי 18, 2017 8:31 am
על ידי גנזך
לפני הרבה שנים שאלתי את הגאון ר' ישראל יעקב פישר ואמר לי שבזמנינו לא צריך

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ה' מאי 18, 2017 9:11 am
על ידי לייטנר
דומני שהראשון שכתב על כך היה הרב במברגר

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ה' מאי 18, 2017 10:25 am
על ידי כדכד
הוה אמינא כתב:לא זכור לי מקור נוסף לסעיפים מפורשים בשו"ע שנאמר עליהם ש"אינם נוהגים בזמן הזה כי...."


מלבד המקור של פקידי הסוכנות שפסקו לעולים לארץ ישראל שפה לא חייבים לקיים וכו'.

זה לא דין באר"י. זה ענין של מציאות משתנה. בזמן חז"ל היו ישנים לא בגדים והיום כן. איני יודע מה היה המנהג בזמן השו"ע. אבל פשוט וברור שההלכה אינה משתנה, אלא שכשמתחדשים תנאים חדשים צריך לבחון מה ההלכה אומרת עליהם.

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ה' מאי 18, 2017 10:28 am
על ידי כדכד
עזריאל ברגר כתב:
כדכד כתב:האם ידוע לרבנן האם בזה"ז יש להקפיד על סדינים לבנים בשבעה נקיים או שכיון שישנים עם בגדים אז אין צורך?

למה אין צורך?
ואם ימצא כתם פחות מכגריס על כל בגד, וכתם כגריס על הסדין - האם לא יטמאו את האשה?!

לא יטמאו את האשה. היא כבר טמאה. הצורך בלבנים בשבעה נקים הוא כדי לראות אם היא עדיין נקייה או שיש לסתור. איני זוכר אם לענין זה צריך דווקא כגריסולענין שכן צריך כגריס איני יודע אם מצטרפים.
הענין הוא שאם היא תראה בשבעה נקיים בלילה הבגדים הלבנים יתלכלכו לפני שהסדין יתלכלך ולכן אולי א"צ סדין להבחנה

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ה' מאי 18, 2017 10:28 am
על ידי כדכד
לייטנר כתב:דומני שהראשון שכתב על כך היה הרב במברגר

ייישר כח אבל מה הוא כתב והיכן

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ה' מאי 18, 2017 10:30 am
על ידי כדכד
שמואל דוד כתב:
IMG_20170517_142732.jpg

ועוד הרבה פוסקים כתבו כן

תודה רבה
מי חיבר את "מראה כהן"?
מיהם הפוסקים שכתבו כמוהו והאם לא היו פוסקים שכתבו אחרת (כגון שצריך לא רק לכתחילה או שא"צ בכלל)?

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ה' מאי 18, 2017 12:32 pm
על ידי יענקלה המשיב
כדכד כתב:
שמואל דוד כתב:ועוד הרבה פוסקים כתבו כן

תודה רבה
מי חיבר את "מראה כהן"?
מיהם הפוסקים שכתבו כמוהו והאם לא היו פוסקים שכתבו אחרת (כגון שצריך לא רק לכתחילה או שא"צ בכלל)?

הרב יצחק מרדכי רובין מהר נוף ממחברי הספר "אורחות שבת"-נמצא באוצר - ובאמת שאינו מציין שם לשום מקום וכנראה שהכריע בעצמו כן
אך ראה בספר אוצרות הטהרה בזה מלוקט מהרבה פוסקים שעכ"פ בבגדים שזזים צריכים גם סדינים ראה בקבצים המצורפים
אוצרות הטהרה2.PDF
(128.06 KiB) הורד 303 פעמים
אוצרות הטהרה 1.PDF
(141.97 KiB) הורד 266 פעמים

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ה' מאי 18, 2017 3:42 pm
על ידי לייטנר
כדכד כתב:
לייטנר כתב:דומני שהראשון שכתב על כך היה הרב במברגר

ייישר כח אבל מה הוא כתב והיכן

בשו"ת יד הלוי פסק שבימינו (קרי, בימיו, לפני כמאה וחמישים שנה) שלובשים בגדים תחתונים א"צ בהקפדה על סדינים לבנים.
אחרי שכתבתי הודעה זו נזכרתי שאולי היה הראשון שכתב על כך, אך השו"ת שלו יצא לאור רק לפני כחמישים שנה.

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ה' מאי 18, 2017 3:46 pm
על ידי מצפה
עיי' ג"כ בספר מגד חדש, בסופו, שכתב דלכתחילה צריך שניהם.

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ה' מאי 18, 2017 4:45 pm
על ידי כדכד
לייטנר כתב:
כדכד כתב:
לייטנר כתב:דומני שהראשון שכתב על כך היה הרב במברגר

ייישר כח אבל מה הוא כתב והיכן

בשו"ת יד הלוי פסק שבימינו (קרי, בימיו, לפני כמאה וחמישים שנה) שלובשים בגדים תחתונים א"צ בהקפדה על סדינים לבנים.
אחרי שכתבתי הודעה זו נזכרתי שאולי היה הראשון שכתב על כך, אך השו"ת שלו יצא לאור רק לפני כחמישים שנה.

יישר כח שוב
כמדומני שהמציאות לא השתנתה מאז ימיו בענין זה. נראה לי שההיסטוריה מי היה ראשון ומתי היא פחות רלוונטית לעניננו מאשר עצם הדברים הנכתבים

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ה' מאי 18, 2017 4:46 pm
על ידי כדכד
מצפה כתב:עיי' ג"כ בספר מגד חדש, בסופו, שכתב דלכתחילה צריך שניהם.

יישר כח. וב, מי הוא בעל הספר "מגד חדש"?

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ה' מאי 18, 2017 4:56 pm
על ידי א' זעירא
כדכד כתב:
מצפה כתב:עיי' ג"כ בספר מגד חדש, בסופו, שכתב דלכתחילה צריך שניהם.

יישר כח. וב, מי הוא בעל הספר "מגד חדש"?

שיעורי הגאון ר' חיים דוד שובקס, ראה"כ מתיבתא בעלזא.
הופיעו עד היום ג"כ: בב"ח, תערובות וטהרה

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ה' מאי 18, 2017 5:19 pm
על ידי שמואל דוד
לפי האגרות משה יש טעם ע"פ ההלכה בסדין לבן

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ה' מאי 18, 2017 7:53 pm
על ידי לבב
האם הדיון הזה הוא על "כל" כלי המיטה, או רק על הסדין המתוח על המזרן, או לחילופין רק על הכרים והכסתות?

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ה' מאי 18, 2017 8:44 pm
על ידי שמואל דוד
סדין לבן

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: א' מאי 21, 2017 5:01 pm
על ידי כדכד
שמואל דוד כתב:
גם זו לטובה כתב:אשה הישנה בבגד סמוך לגופה, אין שום טעם להקפיד על סדין לבן.

עיין אגרות משה יו”ד ח”ד סי’ י”ז

עיינתי שם וזה אותו טעם שהזכיר ר' יענקלה המשיב בשם אוצרות הטהרה שאולי הבגד אינו מהודק שפיר ואף שהאשה חושבת שהוא כן יתכן שזה לא נכון.
נדמה לי שאפשר להבין את מי שלא י/תסכים לסברה הזו.
אגב, גם שם הכותרת היא: צריכה לשים סדין לבן ובגוף התשובה כתוב: טוב שתשים סדין לבן.
החלק הזה הוא חלק ח באגרו"מ ונדמה לי שיצא לאחר פטירתו ושהיתה מחלוקת במשפחה סביב הוצאת התשובות האלו או חלקם.

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ב' מאי 22, 2017 4:34 pm
על ידי כדכד
כדכד כתב:
עזריאל ברגר כתב:
כדכד כתב:האם ידוע לרבנן האם בזה"ז יש להקפיד על סדינים לבנים בשבעה נקיים או שכיון שישנים עם בגדים אז אין צורך?

למה אין צורך?
ואם ימצא כתם פחות מכגריס על כל בגד, וכתם כגריס על הסדין - האם לא יטמאו את האשה?!

לא יטמאו את האשה. היא כבר טמאה. הצורך בלבנים בשבעה נקים הוא כדי לראות אם היא עדיין נקייה או שיש לסתור. איני זוכר אם לענין זה צריך דווקא כגריסולענין שכן צריך כגריס איני יודע אם מצטרפים.
הענין הוא שאם היא תראה בשבעה נקיים בלילה הבגדים הלבנים יתלכלכו לפני שהסדין יתלכלך ולכן אולי א"צ סדין להבחנה

לענין הצורך בכגריס בשבעה נקיים בדקתי בספרי הלכה למעשה ומשמע שבאמת כתם פחות מכגריס גם בשבעה נקיים דינו שאפשר לתלות ואינו סותר את הספירה של שבעה נקיים

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ב' מאי 22, 2017 4:39 pm
על ידי מה שנכון נכון
כדכד כתב:לענין הצורך בכגריס בשבעה נקיים בדקתי בספרי הלכה למעשה ומשמע שבאמת כתם פחות מכגריס גם בשבעה נקיים דינו שאפשר לתלות ואינו סותר את הספירה של שבעה נקיים

זו הלכה בשו"ע. ראה קצו,י.

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ב' מאי 22, 2017 5:38 pm
על ידי כדכד
שיערתי שלא תהיה סתירה בין השו"ע ובין הספרים שבהם בדקתי (ואם תהיה ידאגו להפנות תשומת לבי לכך) אך כתבתי את הדברים לפי המקור שבו מצאתי אותם. לאחר שכתבתי שאיני זוכר אם צריך כגריס בשבעה נקיים חשבתי לנכון לכתוב את התוצאה.

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ב' מאי 22, 2017 7:08 pm
על ידי כדכד
בדקתי עכשו. זה שבפחות מכגריס תולים גם בשבעה נקיים מופיע ברמ"א שם בשם התרומת הדשן ולא בשו"ע (עם כי מאד מסתבר שגם מרן השו"ע מסכים לזה) וכתב הט"ז שם ס"ק ד בשם התה"ד שאם לא נתיר אין לך אשה נטהרת לבעלה

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ב' מאי 22, 2017 9:43 pm
על ידי מה שנכון נכון
כדכד כתב:בדקתי עכשו. זה שבפחות מכגריס תולים גם בשבעה נקיים מופיע ברמ"א שם בשם התרומת הדשן ולא בשו"ע (עם כי מאד מסתבר שגם מרן השו"ע מסכים לזה) וכתב הט"ז שם ס"ק ד בשם התה"ד שאם לא נתיר אין לך אשה נטהרת לבעלה

המנהג בפוסקים הוא לקרוא גם לדברי הרמ"א (פורס ה'מפה') שלחן ערוך, כידוע.
[החילוקים הם, בד"כ, אצל אשכנזים: המחבר והרב. אצל ספרדים: מרן ומור"ם].

דברי התה"ד הובאו כבר בב"י.

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ג' מאי 23, 2017 12:39 pm
על ידי כדכד
עושה חדשות כתב:יש בזה טענה לאידך גיסא, שכהיום שרגילים לישון עם פיז'מה, אז ראוי שהיא תהיה בצבע לבן ולא צבעוני. ובהיגיון, זה ודאי קודם לסדין לבן בדרך כלל.

בשעות היום מישהו מחייב אשה ללבוש גם בגד עליון לבן בנוסף לבגד הלבן הצמוד לגוף?
לכאורה, לא מצינו וא"כ אין צורך לא בפיז'מה לבנה ולא בסדין לבן ומה שהצריכו זה משום שלא ישנו עם בגדים

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ג' מאי 23, 2017 7:48 pm
על ידי שמואל דוד
יש חילוק בין שינה לעמידה וישיבה. (אג"מ שם)

Re: סדינים לבנים בשבעה נקיים

פורסם: ד' מאי 24, 2017 11:16 am
על ידי כדכד
נכון שאדם זז בשנתו בלי תשומת לב יותר מכאשר הוא ער אבל זה לא משנה את אוםן הנחת הבגדים עליו, לפחות באלו שאני מכיר