עמוד 1 מתוך 1

גדול שנשבה בין העכו"ם, לענין קיום שבת

פורסם: ו' מאי 19, 2017 3:35 am
על ידי כח עליון
איתא בירושלמי (שבת ז,א)
גדול שנשבה בין העכו"ם רב ושמואל חד אמר מונה ששה ועושה שבת. וחרנה אמר עושה שבת ומונה ששה. רבי יצחק בר אלעזר בשם רב נחמן בר יעקב מונה ששה ועושה שבת. חמשה ועושה שבת ארבעה ועושה שבת ג' ועושה שבת שנים ועושה שבת. אחד ועושה שבת. אמר ר' מנא אין אישתבאי בתלתא הוא עבד בשובתא. רב הוה חייליה לתרין מחזירין הוא עבד שובתא.

חשבון זה פירשוהו הק"ע והפנ"מ באופן שאינו מובן, על כן פירשו היפה עינים באופן אחר (פירושו מובא בקובץ המצורף) הוא נראה מתאים, אך הוקשה לי למה ר' נחמן לא הציע מנין פשוט יותר (גם כן בקובץ המצורף).

מי שיכול להאיר את עיני, אשמח

‏‏מונה ששה ועושה שבת - עותק.docx
(24.85 KiB) הורד 192 פעמים

Re: גדול שנשבה בין העכו"ם, לענין קיום שבת

פורסם: ו' מאי 19, 2017 1:33 pm
על ידי אבי 1000
כח עליון כתב:איתא בירושלמי (שבת ז,א)
גדול שנשבה בין העכו"ם רב ושמואל חד אמר מונה ששה ועושה שבת. וחרנה אמר עושה שבת ומונה ששה. רבי יצחק בר אלעזר בשם רב נחמן בר יעקב מונה ששה ועושה שבת. חמשה ועושה שבת ארבעה ועושה שבת ג' ועושה שבת שנים ועושה שבת. אחד ועושה שבת. אמר ר' מנא אין אישתבאי בתלתא הוא עבד בשובתא. רב הוה חייליה לתרין מחזירין הוא עבד שובתא.

חשבון זה פירשוהו הק"ע והפנ"מ באופן שאינו מובן, על כן פירשו היפה עינים באופן אחר (פירושו מובא בקובץ המצורף) הוא נראה מתאים, אך הוקשה לי למה ר' נחמן לא הציע מנין פשוט יותר (גם כן בקובץ המצורף).

מי שיכול להאיר את עיני, אשמח

‏‏מונה ששה ועושה שבת - עותק.docx


השאלה באמת קשה,

ולעת עתה התירוץ היחיד שעולה בדעתי הוא שלא רצו חז"ל לקבוע זמן קבוע של ששה ימים שיראה כאילו הוא עושה שבת לעצמו בצורה של שש שש ועל כן ראוי לקבוע או סדר אקראי או בעולה ויורד אך לא מספר קבוע שאינו שבוע .

אך כמובן שזה לא פותר את שאר האפשרויות האקראיות.