עמוד 1 מתוך 1

יקריב אותו לרצונו דוקא בעולה או גם בחטאת

פורסם: ו' מאי 19, 2017 4:52 pm
על ידי אבןטובה
מה שנא' יקריב אותו לרצונו זהו דוקא בעולה או גם בחטאת
כי רואה אני בתוס' קדושין מא: ד"ה נפקא דחטאת הוא בעל כרחו
ואילו בכריתות ז. איתא דמי שאומר לא יקרב חטאתי לא מכפרת שנא' יקריב אותו לרצונו
ועי' ערכין כא: תוד"ה מאי
???

Re: יקריב אותו לרצונו דוקא בעולה או גם בחטאת

פורסם: ו' מאי 19, 2017 5:29 pm
על ידי פלתי
יקריב אותו מלמד שכופין אותו, יכול בעל כרחו ת"ל לרצונו, הא כיצד מלמד שכופין אותו עד שיאמר רוצה אני.

Re: יקריב אותו לרצונו דוקא בעולה או גם בחטאת

פורסם: ו' מאי 19, 2017 7:41 pm
על ידי אבןטובה
מה אתה רוצה???

Re: יקריב אותו לרצונו דוקא בעולה או גם בחטאת

פורסם: ש' מאי 20, 2017 9:19 pm
על ידי מנין
משנה מפורשת בערכין כא:
חייבי חטאות ואשמות אין ממשכנין אותם

Re: יקריב אותו לרצונו דוקא בעולה או גם בחטאת

פורסם: א' מאי 21, 2017 6:41 am
על ידי אבןטובה
א5ין ממשכנין בדבר שבא לכפרה מחמת שאין חוששין שימנע עצמו להביאו שרוצה בכפרה. ועי' ב"ק מ.

ועי' מלחמות ב"ק פ"ו דזהו דוקא כשהפריש אבל אה"נ אם לא רוצה להפריש בכלל ממשכנין גם בחטאת ומרמב"ם למ"ה
אבל הטעם הוא אחרת
ולא שייך כלל לשאלה זו

Re: יקריב אותו לרצונו דוקא בעולה או גם בחטאת

פורסם: א' מאי 21, 2017 10:23 pm
על ידי פלתי
אבןטובה כתב:אין ממשכנין בדבר שבא לכפרה מחמת שאין חוששין שימנע עצמו להביאו שרוצה בכפרה. ועי' ב"ק מ.

ועי' מלחמות ב"ק פ"ו דזהו דוקא כשהפריש אבל אה"נ אם לא רוצה להפריש בכלל ממשכנין גם בחטאת ומרמב"ם למ"ה
אבל הטעם הוא אחרת
ולא שייך כלל לשאלה זו

עי' מהרש"א בקידושין שם, דס"ל דכן שייך לשאלה זו, ומחמת כן כתב להגיה דברי התוס' שם "דבחטאת לא כתיב אותו אפילו בע"כ".
ואמנם יש שתמהו על המהרש"א כמו שהקשית אתה, עי' במפרשים שבסוף המסכת.
החת"ס פליג על המהרש"א, והגיה בתוס' "דבחטאת לא כתיב לרצונו", והיינו כמו שהבנת אתה בתוס' דחטאת קריבה בעל כרחו. והא דהקשית מכריתות, דמשמע שהפסוק דלרצונו קאי גם על חטאת, היא קושיא עצומה וכן הקשה בדובב מישרים סי' ס"ד ע"ש באורך.

Re: יקריב אותו לרצונו דוקא בעולה או גם בחטאת

פורסם: ד' מאי 24, 2017 10:27 pm
על ידי אבןטובה
יישר כוחו וחילו לאורייתא