עמוד 1 מתוך 1

קושיא על ר' אלחנן בענין שמא יגרום החטא - מקריאת שמע

פורסם: א' מאי 21, 2017 11:26 am
על ידי תנא קמא
ראיתי בקובץ הערות שר' אלחנן מייסד שאין להאדם לחשוש שמא יגרום החטא, ויש לו לבטוח להקב"ה שיטיב עמו, עם כל מה שהוא עושה, ומביא ראיה לדבריו שהרי אם נחשוש שהקב"ה יסיר את ההשפעה בגלל החטאים שלנו, א"כ אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא אלא וודאי יש לו לבטוח שהקב"ה יטיב עמו בכל אופן.

ואני הקטן יודע שדבריו אמיתיים ונכונים, אבל איני מבין איך זה מתיישב עם מה שאנו אומרים כל יום בקריאת שמע והיה אם שמוע תשמעו אל מצוות אשר אנוכי מצווה אתכם היום וגו' ונתתי מטר ארצכם בעתו וגו השמרו לכם פן יפתה לבבכם וסרתם וגו', ועצר את השמים ולא יהיה מטר וגו' ?????

Re: קושיא על ר' אלחנן - מקריאת שמע

פורסם: א' מאי 21, 2017 1:09 pm
על ידי אריתלמוד
יש שוגג ויש מיזד, "אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא" מדבר על אונס - דרשות מהר"ם שיק - א דרוש מח

Re: קושיא על ר' אלחנן בענין שמא יגרום החטא - מקריאת שמע

פורסם: א' מאי 21, 2017 1:15 pm
על ידי עקביה
יש כלל ויש פרט. בקר"ש מדובר על ההנהגה עם הכלל, ור"א דיבר על ההנהגה עם הפרט.
[אם כי גם בהנהגת הכלל יש יוצאי דופן, כדברי אחאב (סנהדרין קיג.), ובסה"כ אף פעם אין לנו אפשרות ע"פ מה שכתוב בתורה ובדברי חז"ל לקבוע מסמרות כלפי העתיד].

Re: קושיא על ר' אלחנן בענין שמא יגרום החטא - מקריאת שמע

פורסם: א' מאי 21, 2017 2:40 pm
על ידי אוצר החכמה
למה בעצם אתה שואל מקרי"ש ולא מהמציאות שיש אנשים שרע להם?

Re: קושיא על ר' אלחנן בענין שמא יגרום החטא - מקריאת שמע

פורסם: א' מאי 21, 2017 3:23 pm
על ידי הרואה
אני מקוה שאני מדייק
הבטחון בה' הוא לא לדעת שיהיה טוב, אלא לבטוח בה' שיהיה טוב.
במילים אחרות לתת לקב"ה לנהל את המערכה של הטוב ורע בעולם ולא לנסות לנהל אותה בעצמנו.
ובעצם אם האדם נענש בחטאיו זה גם טוב בשבילו.
אך עדיין יכול לדעת שיהיה טוב, כי יודע שה' עושה טוב לאלו שבוטחים בו.
ויכול לבטוח בוודאות בנקודה שה' יתן לו את מה שהוא צריך.
ואדם שבוטח בה' אכן ה' ינהג אתו בחסד הרבה יותר.
זאת אומרת, שלב 1 - עבודת הביטחון: ביטחון אמיתי זה הן יקטלני לו אייחל, שנשען על הקב"ה ויודע שרצונו להיטיב, ועל כן הוא רגוע מכל צרותיו כי נשען על ה'.
שלב 2 - התוצאה: הבוטח בה' כלומר מקיים את שלב א', אז ה' גורם שאכן לא יהיה לו רע. כמובן שלא מחייב שה' יגרום לו להתעשר אם אינו נצרך לו באמת, ולו מצד הסיבה שלא שייך לבטוח בה' בדבר שאתה לא יודע שה' אכן יתן לך.
ואכן הבוטח בה' נמצא מעל נקודת השכר ועונש הרגילים למי שאינו בוטח.
נכתב לפום ריהטא ולא בטוח שדייקתי בכל מילה.

Re: קושיא על ר' אלחנן בענין שמא יגרום החטא - מקריאת שמע

פורסם: א' מאי 21, 2017 3:29 pm
על ידי תנא קמא
הא לן הא להו. מדובר בחרש שוטה וקטן. הכא במאי עסקינן בתינוק שנשבה. וכו' וכו'.

יש למישהו מקורות או רק סברות בעלמא?

Re: קושיא על ר' אלחנן בענין שמא יגרום החטא - מקריאת שמע

פורסם: א' מאי 21, 2017 3:33 pm
על ידי אוצר החכמה
אוצר החכמה כתב:למה בעצם אתה שואל מקרי"ש ולא מהמציאות שיש אנשים שרע להם?

Re: קושיא על ר' אלחנן בענין שמא יגרום החטא - מקריאת שמע

פורסם: א' מאי 21, 2017 6:15 pm
על ידי אש משמים
תנא קמא כתב:ראיתי בקובץ הערות שר' אלחנן מייסד שאין להאדם לחשוש שמא יגרום החטא, ויש לו לבטוח להקב"ה שיטיב עמו, עם כל מה שהוא עושה, ומביא ראיה לדבריו שהרי אם נחשוש שהקב"ה יסיר את ההשפעה בגלל החטאים שלנו, א"כ אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא אלא וודאי יש לו לבטוח שהקב"ה יטיב עמו בכל אופן.

ואני הקטן יודע שדבריו אמיתיים ונכונים, אבל איני מבין איך זה מתיישב עם מה שאנו אומרים כל יום בקריאת שמע והיה אם שמוע תשמעו אל מצוות אשר אנוכי מצווה אתכם היום וגו' ונתתי מטר ארצכם בעתו וגו השמרו לכם פן יפתה לבבכם וסרתם וגו', ועצר את השמים ולא יהיה מטר וגו' ?????


וודאי שה' הוא טוב וכל פועלו אך טוב.
עי' טוב ב"חובת הלבבות" מה שביאר במידת הבטחון שעליו רק לדעת שהכל מה' ושהוא טוב מוחלט.
אין סיבה שלא יהיו עונשים וכדו' שהרי הם גם טובת האדם.
כתבתי מתוך הזכרון ואקווה שלא יצא מכשול תחת ידי.

Re: קושיא על ר' אלחנן בענין שמא יגרום החטא - מקריאת שמע

פורסם: א' מאי 21, 2017 11:02 pm
על ידי סגי נהור
בענין מדת הבטחון, יש אומרים דהיינו לבטוח בה' שיהיה טוב בפועל ובגלוי, ויש אומרים דהיינו להאמין שאיך שיהיה הוא לטובת האדם. והדברים עתיקים.

Re: קושיא על ר' אלחנן בענין שמא יגרום החטא - מקריאת שמע

פורסם: ה' אוקטובר 04, 2018 9:12 am
על ידי עושה חדשות