עמוד 1 מתוך 1

באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ג' מאי 23, 2017 7:59 pm
על ידי שמן
אפשר שיש אשכול כזה, ונא להודיעני, ואם לאו נא לפתוח בזה מפני מה מקילים הנשים באיזה הלכות כגון קידוש שבת בבוקר, אכילת שלש סעודות מים אחרונים ועוד

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ג' מאי 23, 2017 8:18 pm
על ידי עזריאל ברגר
הסיבה.
הגומל (ראה מג"א).

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ג' מאי 23, 2017 8:24 pm
על ידי אש משמים
שמן כתב:אפשר שיש אשכול כזה, ונא להודיעני, ואם לאו נא לפתוח בזה מפני מה מקילים הנשים באיזה הלכות כגון קידוש שבת בבוקר, אכילת שלש סעודות מים אחרונים ועוד

לא ראיתי נשים מקילות באחד מהדברים הנ"ל (יותר מגברים)

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ג' מאי 23, 2017 8:30 pm
על ידי שמן
האם אין אתה יודע מנשים שאינם מקפידות לאכול סעודה ג' עם לחם משנה בכל שבת ?

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ג' מאי 23, 2017 8:33 pm
על ידי אש משמים
לא, אבל אולי זה משום שאני ליטאי? כי נראה שאצל החסידים אין סעודה שלישית בבית ואולי זאת הסיבה?

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ג' מאי 23, 2017 8:34 pm
על ידי קו ירוק
האם דברים שעושים משום מידת חסידות, נשים בכלל ?

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ג' מאי 23, 2017 8:39 pm
על ידי שמן
לא, אין מדות חסידות נוהגת בנשים

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ג' מאי 23, 2017 8:41 pm
על ידי שמן
[/quote]
האם אין אתה יודע מנשים מאינם מקפידות לאכול סעודה ג' עם לחם משנה בכל שבת ?[/quote]
לא, אבל אולי זה משום שאני ליטאי? כי נראה שאצל החסידים אין סעודה שלישית בבית ואולי זאת הסיבה?[/quote]
אכן אפשר כדבריך

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ג' מאי 23, 2017 8:41 pm
על ידי שמן
תעניתים לנשים, מים אחרונים

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ג' מאי 23, 2017 8:43 pm
על ידי ברים
שאלתי פעם רב חסידי על מים אחרונים וא"ל שכל הדברים שמקפידים עליהם מחמת דברי קבלה אין מקפידים בנשים

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ג' מאי 23, 2017 8:46 pm
על ידי שמן
מים אחרונים אינו הלכה ע"פ נגלה ?

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ג' מאי 23, 2017 8:50 pm
על ידי קו ירוק
שמן כתב:
קו ירוק כתב:האם דברים שעושים משום מידת חסידות, נשים בכלל ?

לא, אין מדות חסידות נוהגת בנשים

האם יש מקור, או זו הסתברות

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ג' מאי 23, 2017 8:57 pm
על ידי שמן
מידת חסידות הם לבעלי נפש ונשים אינם בעלי נפש, עי בשו"ת שבט הלוי לגבי נשים עם בתי ידים בשבת שבשו"ע כת' שבעלי נפש יחמיר כת' שנשים אינם בעלי נפש

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ג' מאי 23, 2017 9:07 pm
על ידי ספרים וועלט
שמן כתב:
ברים כתב:שאלתי פעם רב חסידי על מים אחרונים וא"ל שכל הדברים שמקפידים עליהם מחמת דברי קבלה אין מקפידים בנשים

מים אחרונים אינו הלכה ע"פ נגלה ?

לא. רבותינו בעלי התוספות כתבו שהאידנא אין מלח סדומית מצוי בינינו אין נוטלים מים אחרונים. מה שבני אשכנז כן נוטלים מים אחרונים זה על פי קבלה.

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ג' מאי 23, 2017 9:19 pm
על ידי יסוד
שמן כתב:אפשר שיש אשכול כזה, ונא להודיעני, ואם לאו נא לפתוח בזה מפני מה מקילות הנשים באיזה הלכות כגון קידוש שבת בבוקר, אכילת שלש סעודות מים אחרונים ועוד


הנה אפשר לשאול על מצוות דאורייתא,
א. מצות ק"ש, דאינן מקפידות על סוזק"ש כלל.
ב. סו"ז תפילה, כנ"ל.

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ג' מאי 23, 2017 9:28 pm
על ידי שערי חכמה
עזריאל ברגר כתב:.
הגומל (ראה מג"א).


כוונתך למג"א ריש סי' ריט, שם הביא בקיצור את דברי הכנה"ג שלא היקל בזה לנשים אלא כתב שהנשים נהגו להקל, ועי' בכנה"ג שתמה על הנשים שאינן מברכות הגומל וכתב שמנהג בטעות הוא, ועי' אגרו"מ (או"ח ח"ה סי' יד) שאין מקום ואין טעם לחלק בחיוב ברכות ההודאה בין איש לאשה.

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ג' מאי 23, 2017 9:45 pm
על ידי שמן
יסוד כתב:
שמן כתב:אפשר שיש אשכול כזה, ונא להודיעני, ואם לאו נא לפתוח בזה מפני מה מקילות הנשים באיזה הלכות כגון קידוש שבת בבוקר, אכילת שלש סעודות מים אחרונים ועוד

הנה אפשר לשאול על מצוות דאורייתא,
א. מצות ק"ש, דאינן מקפידות על סוזק"ש כלל.
ב. סו"ז תפילה, כנ"ל.

מצות עשה שהזמן גרמא נשים פטורות

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ג' מאי 23, 2017 9:52 pm
על ידי מיכאל1
לגבי מים אחרונים איתא בפוסקים שנשים מקפידות על נקיות ולכן אינם נוטלות מים אחרונים [אך יודע אני על משפחה מחסידי ויזניץ שגם הנשים מקפידות על מים אחרונים]
לגבי קידוש בשבת בבוקר מסתמא כוונת הכותב היא על כך שנשים אוכלות לפני קידוש, ויש כבר באגרו"מ לימוד זכות על זה הואיל ושמועבדת לאכול סעודת שבת עם בעלה אך עוררו על זה כבר רבני דורנו שאין טעם זה מספיק ליישב את המנהג.

אמנם יש קולא רווחת לנשים בעניין טלטול בשבת, אע"פ שאין לכאורה אין לזה טעם כלל.

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ג' מאי 23, 2017 10:00 pm
על ידי שמן
איזה קולא בטלטול יש בנשים ?

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ג' מאי 23, 2017 10:30 pm
על ידי מיכאל1
מצוי מאד אנשים אשר אינם סומכים על העירוב כלל, ואילו לנשותיהם מתירים לטלטל בשופי

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ג' מאי 23, 2017 11:03 pm
על ידי קו ירוק
מיכאל1 כתב:מצוי מאד אנשים אשר אינם סומכים על העירוב כלל, ואילו לנשותיהם מתירים לטלטל בשופי

בתוך עמי אנכי יושב. ואכן רבים מקילים,
אבל יודעני על יראים שמחמירים ללא פשרות. ואמנם זה משום שנשים מצוות על שמירת שבת ומה ההבדל.

הרב שמן.
תודה על המקור משבט הלוי. זה עדיין 'סברא' אין לו מקור. גם אני מבין שזה כך.
שאלתי אם יש מקור בפוסקים.

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ג' מאי 23, 2017 11:27 pm
על ידי שמן
אשתדל לחפש האם יש מקור מוקדם על זה

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ד' מאי 24, 2017 12:17 am
על ידי מה שנכון נכון
לענין מים אחרונים לנשים כ' בשבה"ל ד,כג שמה שאין הנשים נוהגות כ"כ ליטול, אף שמעיקר הדין אין חילוק בינם לאנשים, הוא מפני שי"א שבזה"ז אי"צ ככתוב בשו"ע, והוי רק חומרא, ונשים לא קבלו ע"ע החומרא.

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ד' מאי 24, 2017 12:36 am
על ידי שמן
נשים אין מבדילות כמבואר בשו"ע מלבד בליל פסח שחל במוצש"ק יש מקילים, ועד כדי כך שיש נוהגים כשחל תשעה באב ביום א' כשיש אשה שאינו מתענה שאוכלים בלא הבדלה ואינם מבדילות לעצמן, כמדומה שיש מקור מבעל אשל אברהם על זה

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ד' מאי 24, 2017 2:00 am
על ידי ברים
קו ירוק כתב:
מיכאל1 כתב:מצוי מאד אנשים אשר אינם סומכים על העירוב כלל, ואילו לנשותיהם מתירים לטלטל בשופי

בתוך עמי אנכי יושב. ואכן רבים מקילים,
אבל יודעני על יראים שמחמירים ללא פשרות. ואמנם זה משום שנשים מצוות על שמירת שבת ומה ההבדל.

הרב שמן.
תודה על המקור משבט הלוי. זה עדיין 'סברא' אין לו מקור. גם אני מבין שזה כך.
שאלתי אם יש מקור בפוסקים.

אלו שמקילים בטלטול לנשים בשבת הוא משום שלעצמם אוסרים משום חומרה, ועל נשים אין מחמירים, וכך נוהגים כמדומני בבריסק. (זה שזה קולא דאתי לידי חומרא, שהאשה נזקקת לסחוב את העגלה ובעלה מטייל על ידה, זה כבר נושא בפני עצמו) משא"כ ההולכים בשיטת החזון איש מתייחסים לזה כאיסור גמור, וע"כ אין נפ"מ בין אנשים לנשים, ואף יהיה אסור להנות מטלטול האשה.

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ד' מאי 24, 2017 6:19 am
על ידי הכל בכתב
ברים כתב:
קו ירוק כתב:
מיכאל1 כתב:מצוי מאד אנשים אשר אינם סומכים על העירוב כלל, ואילו לנשותיהם מתירים לטלטל בשופי

בתוך עמי אנכי יושב. ואכן רבים מקילים,
אבל יודעני על יראים שמחמירים ללא פשרות. ואמנם זה משום שנשים מצוות על שמירת שבת ומה ההבדל.

הרב שמן.
תודה על המקור משבט הלוי. זה עדיין 'סברא' אין לו מקור. גם אני מבין שזה כך.
שאלתי אם יש מקור בפוסקים.

אלו שמקילים בטלטול לנשים בשבת הוא משום שלעצמם אוסרים משום חומרה, ועל נשים אין מחמירים, וכך נוהגים כמדומני בבריסק. (זה שזה קולא דאתי לידי חומרא, שהאשה נזקקת לסחוב את העגלה ובעלה מטייל על ידה, זה כבר נושא בפני עצמו) משא"כ ההולכים בשיטת החזון איש מתייחסים לזה כאיסור גמור, וע"כ אין נפ"מ בין אנשים לנשים, ואף יהיה אסור להנות מטלטול האשה.


מה החומרא שהאשה סוחבת את העגלה???

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ד' מאי 24, 2017 11:13 am
על ידי כדכד
בעניו הנושא הכללי של האשכול הקלות לנשים
כפי שכב ר כתבו במ"ע שהזמן גרמא נשים פטורות.
בקידוש היום נשים חייבות ולא ראיתי שמקילים, אלא אם כוונתו שמקילים לאכול לפני קדוש ואת זה כבר תרצו בשם האג"מ שכיון שמחויבת להמתין לבעלה לסעודה לא חל עליה חיוב עד שיסיים תפלתו.
לגבי סעודה שלישית שמעתי סברא (איני יודע כמה נאמרה ברצינות) שהיות ולדעת ר"ת החיוב בסעודה שלישית נלמד ממקור אחד ולדעת הר"ן נלמד ממקור אחר הרי שכ"א מהם (ר"ת והר"ן) לא ס"ל את המקור של השני ולכן הנשים סברו כמו הסברות לשלול את שני המקורות.
לגבי תעניתים הקלו למעוברות ומיניקות וכמפורסם שאם אינה מעוברת מניקה או זקנה חזקה שהיא חולה. יתכן שמזה נגרר שמקילים לנשים בכלל.
השתא דאתינא להכי, יתכן אולי שמה שיש נשים שמקילות לאכול לפני קדוש או לא לאכול סעודה שלישית נובע גם מזמנים של שנויים בגוף כמו הריון והנקה שאז לפעמים משפיע לכאן ולכאן על יכולת האכילה של האשה.
לגבי מים אחרונים צדקו הכותבים שזו חומרא, אבל יש לה גם מקום ע"פ נגלה לפחות כשאין ידיו נקיות משום כבוד הברכה.

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ד' מאי 24, 2017 11:38 am
על ידי כדכד
ההסבר שכתבתי לפטור נשים מסעודה שלישית ומקדוש היום נאמר ע"י ת"ח רציני בשיעור למדני רציני.
אני חושב שהתכוון לשבר את האוזן בחלקים שאמר בין הסברות השונות והשתמש בחידוד שכתבתי בשמו כדי להבחין בהבדל בין השיטות והסברות השונות ולכן באמת איני יודע אם התכוון ברצינות שזו הסיבה.

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ד' מאי 24, 2017 5:41 pm
על ידי שמן
בענין שלש סעודות כת' בעבודת ישראל לחג הסוכות שע"פ האריז"ל נשים פטורות

בענין קידוש שבת בבוקר ידעתי מקומות שנוהגין להקל והוא ע"פ דברי מהר"ם חלאווה במס' פסחים דף ק"ו בשם רבו הרשב"א שנשים פטורות מקידוש בבוקר עי' בדעת תורה סי' רפ"ט סוף הסימן

בענין נשים אם הם בעלי נפש, טעיתי, אלא ראיתי בספ' מכון לשבתך בס' ש"א בענין לילך עם בתי ידים בשבת שיש מקילין, מפני שאין נשים בעלי נפש, וכת' שם שבעל שבט הלוי צוה לבני משפחתו שגם נשים לא ילכו עם בתי ידים ובזה טעיתי, ואגב ראיתי בתש' באר משה ח"ו סי' פ"א שהגם שמבואר בשו"ע שבעל נפש יחמיר הנשים מקילות בזה

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ד' מאי 24, 2017 9:32 pm
על ידי אבןטובה
בשו"ת שם משמעון או"ח סי' יב כ' כמה טעמים להקל בנשים בדיני נטילת ידים יותר מאנשים ע"ש
והוא חידוש גדול

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ה' מאי 25, 2017 8:53 am
על ידי עובדיה חן
יש איזה נוסח של ברכת המזון מקוצר לנשים רציתי לדע מה המקור לזה.

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ה' מאי 25, 2017 9:09 am
על ידי יאיר

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ב' מאי 29, 2017 4:02 pm
על ידי 002
הכל בכתב כתב:
ברים כתב:
קו ירוק כתב:אלו שמקילים בטלטול לנשים בשבת הוא משום שלעצמם אוסרים משום חומרה, ועל נשים אין מחמירים, וכך נוהגים כמדומני בבריסק. (זה שזה קולא דאתי לידי חומרא, שהאשה נזקקת לסחוב את העגלה ובעלה מטייל על ידה, זה כבר נושא בפני עצמו) משא"כ ההולכים בשיטת החזון איש מתייחסים לזה כאיסור גמור, וע"כ אין נפ"מ בין אנשים לנשים, ואף יהיה אסור להנות מטלטול האשה.

מה החומרא שהאשה סוחבת את העגלה???

כבר דנו בעניין זה, באשכול שדן בעניני טלטול במקום שיש עירוב.
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=31253&p=342864&hilit=%D7%90%D7%A9%D7%94#p342864

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ו' יוני 02, 2017 4:01 pm
על ידי יסוד
הרבה נשים אינם מקפידות על סו"ז תפלה, (וכבר כתבתי ע"ז לעיל), ויעויין בשו"ע סי' קו' סעי' א' שפוסק "ונשים ועבדים, שאע"פ שפטורים מק"ש חיבים בתפלה, מפני שהיא מצות עשה שלא הזמן גרמא". וכתב במ"ב סוס"ק ד' "וכן הכריע בספר שאגת אריה, ע"כ יש להזהיר לנשים שיתפללו שמונה עשרה.[b]ונכון[b] ג"כ שיקבלו עליהן על מלכות שמים, דהינו, שיאמרו על כל פנים שמע ישראל".

ועתה יעויין בסי' פט סעי' א' שהמתפלל אחר ד' שעות עלתה לו תפלה, אבל אין לו שכר כתפילה בזמנה.
א"כ נשים שהן ג"כ בכלל החיוב של תפלה מה פתאום להתיר להן לא להקפיד על סו"ז תפלה.

(חזי' במ"ב שנכון ג"כ שיקבלו על עצמן מלכות שמים, אפשר שהגם שק"ש היא מצות עשה שהזמן גרמא, אבל עד כמה שחייבו אותן, יצטרכו ג"כ להקפיד על סו"ז ק"ש).

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: ש' ינואר 27, 2018 11:29 pm
על ידי עבד הזמן
דעת הגראי"ל זצוק"ל ולהבחל"ח בעל החוט שני ה' ישלח דברו וירפאהו בדין עירוב לנשים שאין הבדל בינן לגברים.

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: א' ינואר 28, 2018 12:03 am
על ידי עזריאל ברגר
שמן כתב:נשים אין מבדילות כמבואר בשו"ע מלבד בליל פסח שחל במוצש"ק יש מקילים, ועד כדי כך שיש נוהגים כשחל תשעה באב ביום א' כשיש אשה שאינו מתענה שאוכלים בלא הבדלה ואינם מבדילות לעצמן, כמדומה שיש מקור מבעל אשל אברהם על זה

נחלקו בזה הפוסקים, ובשו"ע אדה"ז פסק שנשים יכולות להבדיל בעצמן, ומכיון שלכמה דעות הן מחויבות בהבדלה (אם מדאורייתא או מדרבנן) - לכן שמעתי ממורי הוראה שאין שום היתר לאשה לאכול בלי הבדלה, ואף בת"ב - תבדיל לעצמה.
(אם כי מסברא הרי בת"ב יש מקום לצרף דעת האומרים שנשים פטורות מהבדלה, עם דעת האומרים שאין צורך כלל להבדיל בשבוע כזה, או שעכ"פ חז"ל עקרו את חיוב ההבדלה ממוצ"ש למוצאי התענית וכיו"ב)

Re: באיזה הלכות מקילים לנשים

פורסם: א' ינואר 28, 2018 8:11 pm
על ידי פלוריש
בכל נושא האשכול דנו גם כאן: https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=38222