גויה שעומדת להתגייר ומתה היכן יש לקוברה
פורסם: א' מאי 28, 2017 7:26 am
בפרשת מומביי היתה בין ההרוגים גויה שהיתה עומדת להתגייר ויש לדון היכן לקוברה?
בשו"ת צרור הכסף סי' יח הובא בעקרי הד"ט סי' לה אות מ כ' דשפחה העומדת להתגייר שמתה יש לקברה בקבר ישראל והובא גם בשו"ת מנחת הקומץ ססי' עד.
ובמנחת אלעזר ח"ג סי' ח כ' בא"ד וז"ל ברם צריכין אנו למודעי ונחזי אנן אם אירע בגר שמל וטרם שטבל נפטר ל"ע לא יסבול הדעת שיקברוהו בקברי נכרים שכיון שקיבל עליו במסי"נ ליכנס תחת כנפי השכינה בדת ישראל ויסורי המילה וכיוצא ע"כ חלילה להתאכזר להרחיקו ולשומו בין קברי עכו"ם ובודאי צריכין לקברו בקבר ישראל אך אם צריכין להרחיק בכה"ג מקברו ח' אמות כיון שעפ"י דין אינו גר עד שיטבול ודינו כנכרי צ"ע למעשה ע"ש ואדמו"ר זצ"ל בשו"ת צפנת פענח החדשות ח"ב קו' סופרי המלך סי' ג כ' דגר שמל ולא טבל שמת יש לקברו במקום מיוחד בקבר ישראל
ועי' בס' חסידים אות תרצ כ' דגר שעומד להתגייר אין לו להאכילו נבילות וטריפות, ואולי י"ל שם מפני אכילת איסור שמטמטם ויהיה ראי' מזה דגם בעכו"ם שאוכל נו"ט איכא טמטום עי' פני יהושע ב"מ נח:. ובתוס' ע"ז כ. ד"ה להקדים כ' וי"ל דאי לא הוה כתיב נתינה דגר הוה אמינא דאסור ליתן לו נבילות כדי שיתן לב להתגייר לגמרי ע"ש
ועי' כתובות כח: כיון דדעתיה לאיגיורי מידק הוה דייק ושם לז. כיון דדעתה לאגיורי מנטרא נפשה והוריות יג. רד"ה משוחררת ובע"ז סד. דכיון דדעתיה לאיגיורי ודאי בטלה. ובירו' ערובין פ"ט ה"ד ובתוספתא טהרות פ"ט דעו"כ שנתגייר והיה לו יין ואמר ברי לי שלא נתנסך מהן לע"ז בזמן שנעשו על גבי עצמן טהורין לו וטמאים לאחרים רע"א אם טהורים לו יהא טהורים לאחרים ובפנ"מ כ' כיון שדעתו להתגייר מסתמא היה משמרן [ובס' עלי תמר על ירו' ערובין שם כ' דהרמב"ם השמיט זה דפסק כת"ק דר' יוחנן בן ברוקה בכתובות כח: דס"ל עכו"ם לא דייק. ועיין ברמב"ם פ"י מה' מטמאי משכב ומושב ה"ז שכ"כ רק לענין ע"ה שקיבל עליו דברי חברות והי"ל טהרות כשהי' ע"ה ואמר אני יודע ודאי שלא נטמאו אם הוא בעצמו נתעסק בהן הרי הן מותרות לו ואסורות לאחרים ע"ש. ולא הבין כן לענין גר. אבל האדמו"ר זצ"ל בת' צפנת פענח דווינסק ח"ב סי' מג אות א נראה דס"ל דהרמב"ם ס"ל כן גם לגבי גוי שנתגייר אלא שנקט חדא וה"ה לזה יע"ש.] ובגמ' ע"ז כד. ת"ש ויקח יתרו חותן משה עולה וזבחים כו' אלא למ"ד יתרו לאחר מ"ת הוה מאי איכא למימר וכ' ע"ז המפ' אע"ג דנתגייר כדאיתא בזבחים מ"מ בהמות שלו שהיו תחת ידו מקודם הוי כמו לוקח מן הנכרי, ולכאו' לפי ירו' הנ"ל הרי י"ל דיתרו אמר לאחר שנתגייר דברי לו שלא נרבעו דכי האי גוונא מהימן לעצמו כנ"ל. ואולי יהיה מזה מקור הרמב"ם שהשמיט דין זה אצל גר. אבל י"ל דזה נקרא לאחרים דלא מהימן וצ"ע. ובגיטין כג: תוד"ה אין כ' ואור"ת דנקט (מתני' הכל כשרין להביא גט חוץ מעו"כ ולא קתני חוץ מעבד) לאשמעינן עו"כ ונתגייר אע"פ שבאותה שעה "דעתו להתגייר" דהוי בעו"כ רבותא טפי מבעבד שאין בידו להשתחרר ע"ש.
[ועי' יבמות מב. גר וגיורת צריכין להמתין ג' חדשים וכ' בתוס' מכאן משמע דגר מותר בגיורת ודלא כאוסרים כשנשאה מקודם דלא יחזרו לסורם ע"ש. ובתו"י כ' מכאן קשה למאי דאיתא בהגדה גר לא ישא גיורת שמא יחזרו לסורן דהכא משמע דשרי ע"ש ולא חילקו בין נשאה מקודם או לישא אח"כ. ובב"ק מב: תוד"ה היתה כ' בסו"ד והא דנקט שפחה וגיורת משום דאורחא דמילתא כך דסתם משוחררת נשואה למשוחרר 'וסתמא גיורת לגר' וכ"ה ברש"י ב"ק מט. ד"ה היתה שפחה ונשתחררה כ' וסתם גיורת לגר.]
ועזבאעה"ח
אבןטובה
חבל על שלא נשאלתי עליה בזמנו אולי מחמת שעדיין הייתי אז ינוקא
בשו"ת צרור הכסף סי' יח הובא בעקרי הד"ט סי' לה אות מ כ' דשפחה העומדת להתגייר שמתה יש לקברה בקבר ישראל והובא גם בשו"ת מנחת הקומץ ססי' עד.
ובמנחת אלעזר ח"ג סי' ח כ' בא"ד וז"ל ברם צריכין אנו למודעי ונחזי אנן אם אירע בגר שמל וטרם שטבל נפטר ל"ע לא יסבול הדעת שיקברוהו בקברי נכרים שכיון שקיבל עליו במסי"נ ליכנס תחת כנפי השכינה בדת ישראל ויסורי המילה וכיוצא ע"כ חלילה להתאכזר להרחיקו ולשומו בין קברי עכו"ם ובודאי צריכין לקברו בקבר ישראל אך אם צריכין להרחיק בכה"ג מקברו ח' אמות כיון שעפ"י דין אינו גר עד שיטבול ודינו כנכרי צ"ע למעשה ע"ש ואדמו"ר זצ"ל בשו"ת צפנת פענח החדשות ח"ב קו' סופרי המלך סי' ג כ' דגר שמל ולא טבל שמת יש לקברו במקום מיוחד בקבר ישראל
ועי' בס' חסידים אות תרצ כ' דגר שעומד להתגייר אין לו להאכילו נבילות וטריפות, ואולי י"ל שם מפני אכילת איסור שמטמטם ויהיה ראי' מזה דגם בעכו"ם שאוכל נו"ט איכא טמטום עי' פני יהושע ב"מ נח:. ובתוס' ע"ז כ. ד"ה להקדים כ' וי"ל דאי לא הוה כתיב נתינה דגר הוה אמינא דאסור ליתן לו נבילות כדי שיתן לב להתגייר לגמרי ע"ש
ועי' כתובות כח: כיון דדעתיה לאיגיורי מידק הוה דייק ושם לז. כיון דדעתה לאגיורי מנטרא נפשה והוריות יג. רד"ה משוחררת ובע"ז סד. דכיון דדעתיה לאיגיורי ודאי בטלה. ובירו' ערובין פ"ט ה"ד ובתוספתא טהרות פ"ט דעו"כ שנתגייר והיה לו יין ואמר ברי לי שלא נתנסך מהן לע"ז בזמן שנעשו על גבי עצמן טהורין לו וטמאים לאחרים רע"א אם טהורים לו יהא טהורים לאחרים ובפנ"מ כ' כיון שדעתו להתגייר מסתמא היה משמרן [ובס' עלי תמר על ירו' ערובין שם כ' דהרמב"ם השמיט זה דפסק כת"ק דר' יוחנן בן ברוקה בכתובות כח: דס"ל עכו"ם לא דייק. ועיין ברמב"ם פ"י מה' מטמאי משכב ומושב ה"ז שכ"כ רק לענין ע"ה שקיבל עליו דברי חברות והי"ל טהרות כשהי' ע"ה ואמר אני יודע ודאי שלא נטמאו אם הוא בעצמו נתעסק בהן הרי הן מותרות לו ואסורות לאחרים ע"ש. ולא הבין כן לענין גר. אבל האדמו"ר זצ"ל בת' צפנת פענח דווינסק ח"ב סי' מג אות א נראה דס"ל דהרמב"ם ס"ל כן גם לגבי גוי שנתגייר אלא שנקט חדא וה"ה לזה יע"ש.] ובגמ' ע"ז כד. ת"ש ויקח יתרו חותן משה עולה וזבחים כו' אלא למ"ד יתרו לאחר מ"ת הוה מאי איכא למימר וכ' ע"ז המפ' אע"ג דנתגייר כדאיתא בזבחים מ"מ בהמות שלו שהיו תחת ידו מקודם הוי כמו לוקח מן הנכרי, ולכאו' לפי ירו' הנ"ל הרי י"ל דיתרו אמר לאחר שנתגייר דברי לו שלא נרבעו דכי האי גוונא מהימן לעצמו כנ"ל. ואולי יהיה מזה מקור הרמב"ם שהשמיט דין זה אצל גר. אבל י"ל דזה נקרא לאחרים דלא מהימן וצ"ע. ובגיטין כג: תוד"ה אין כ' ואור"ת דנקט (מתני' הכל כשרין להביא גט חוץ מעו"כ ולא קתני חוץ מעבד) לאשמעינן עו"כ ונתגייר אע"פ שבאותה שעה "דעתו להתגייר" דהוי בעו"כ רבותא טפי מבעבד שאין בידו להשתחרר ע"ש.
[ועי' יבמות מב. גר וגיורת צריכין להמתין ג' חדשים וכ' בתוס' מכאן משמע דגר מותר בגיורת ודלא כאוסרים כשנשאה מקודם דלא יחזרו לסורם ע"ש. ובתו"י כ' מכאן קשה למאי דאיתא בהגדה גר לא ישא גיורת שמא יחזרו לסורן דהכא משמע דשרי ע"ש ולא חילקו בין נשאה מקודם או לישא אח"כ. ובב"ק מב: תוד"ה היתה כ' בסו"ד והא דנקט שפחה וגיורת משום דאורחא דמילתא כך דסתם משוחררת נשואה למשוחרר 'וסתמא גיורת לגר' וכ"ה ברש"י ב"ק מט. ד"ה היתה שפחה ונשתחררה כ' וסתם גיורת לגר.]
ועזבאעה"ח
אבןטובה
חבל על שלא נשאלתי עליה בזמנו אולי מחמת שעדיין הייתי אז ינוקא