עמוד 1 מתוך 1

כלאחר יד תחת אצילי ידים

פורסם: ג' מאי 30, 2017 6:18 am
על ידי אבןטובה
בשו"ע סי' שח סמ"ו כ' דאסור לשאת לחמם תחת האצילי ידים זרע התולעים משום מוקצה דזה לא הוי כלאחר יד.
ונראה פשוט הכוונה דלענין זה לחמם זרע התולעים דרכו בכך להניחו תחת אצילי ידים על כן לא הוי בכלל כלאחר יד, אבל אין הכי נמי דבר אחר שדרכו לטלטל בידו ומטלטלו תחת מרפקו הוי כלאחר יד. וכ"כ אדמוה"ז בשו"ע סי' רעו דבין אצילי ידיו הוי כלאחר יד [ועי' שבת פא. רד"ה ומשני כלאחר יד 'כגון אוחז צרור בב' אצבעותיו ע"ש]
ובס' משנת יעקב לרבי יעקב לעבאוויטש ז"ל מקאפיש ח"ב בהגהות שו"ע סי' שח ס"ג ד"ה שם בהגהת רמ"א כ' דתחת אצילי ידים אסור לטלטל מוקצה דזה לא הוי כלאחר יד כמבואר סמ"ו. ולא חלי ולא הרגיש דלחמם התולעים דרכו בכך ולכך אסור אבל אה"נ דלשאר דברים שפיר הוי כלאחר יד.
ועתה ראיתי בס' מנחת פתים לגאון ישראל ר"מ אריק ז"ל סי' שיא שכ"כ כמו שביארתי וע"ע בספרו שו"ת אמרי יושר ח"ב סי' קמב אות ב.
ובשו"ת חזון נחום סי' לג טרח לחלק בין אצילי ידיו למרפק וג"כ לא הרגיש גברא רבה דכוותיה בכלל דלחמם זרע התולעים תחת אצילי ידים דרכו בכך.
ומקום הניחו לי להתגדר

Re: כלאחר יד תחת אצילי ידים

פורסם: ג' מאי 30, 2017 10:19 pm
על ידי אבןטובה
אף אחד אין לו מה להגיב לא הלמדן ישנו ולא העילוי פרי יהושע
והליטוואק פירש מחביריו והלך לשתות קאווע

Re: כלאחר יד תחת אצילי ידים

פורסם: ד' מאי 31, 2017 10:10 pm
על ידי פרי יהושע
אכן אין מה להוסיף, דבריך נראים וברורים.

Re: כלאחר יד תחת אצילי ידים

פורסם: ה' יוני 01, 2017 12:17 pm
על ידי אש משמים
ישנם דברים שגם תח"י הוי דרכו בכך כגון טלית או ספר וכדו' לכן תלוי בכל דבר האם דרכו בכך.
הגריש"א סובר שלא כל שינוי מהדרך הוא כלאחר יד אלא שינוי בעצם העשיה, לדוגמא אם ידליק מתג (אש) בגב ידו לא הוי כלאחר יד.

Re: כלאחר יד תחת אצילי ידים

פורסם: ו' יוני 02, 2017 7:59 pm
על ידי אבןטובה
ייש"כ פרי יהושע
תתגדל לאילנא רברבא
וכל דילדא אימיה כוותיה תלד

Re: כלאחר יד תחת אצילי ידים

פורסם: ו' יוני 02, 2017 8:56 pm
על ידי אבןטובה
ולאש משמים: מה שכתבת בשם הגריש"א ז"ל יש לזה סתירה מרש"י שבת פא. שכ' דאוחז צרור בב' אצבעות הוי כלאחר יד ע"ש

Re: כלאחר יד תחת אצילי ידים

פורסם: א' יוני 04, 2017 1:16 pm
על ידי אש משמים
אבןטובה כתב:ולאש משמים: מה שכתבת בשם הגריש"א ז"ל יש לזה סתירה מרש"י שבת פא. שכ' דאוחז צרור בב' אצבעות הוי כלאחר יד ע"ש

אין זה סתירה, הגריש"א אומר שהשינוי צריך להביא לשינוי במעשה ולא רק בצורה של עשית המלאכה. החזקה של הצרור בב' אצבעות היא משנה את המעשה שיהיה מעשה קשה יותר לביצוע ולכן מותר משא"כ בלחיצת מתג אין שום שינוי אם לוחץ בגב ידו.

Re: כלאחר יד תחת אצילי ידים

פורסם: ב' יוני 05, 2017 2:09 am
על ידי אבןטובה
לא אמרת כלום
להדליק אש בגב ידו אינו קשה יותר??
מה אתה מדבר בכלל?
ואי"ז הגדר אם יותר קשה או לא

Re: כלאחר יד תחת אצילי ידים

פורסם: ב' יוני 05, 2017 2:32 am
על ידי אברמוב
אבןטובה כתב:ייש"כ פרי יהושע
תתגדל לאילנא רברבא
וכל דילדא אימיה כוותיה תלד


על דא כבכינא
כמבואר בבבא מציעא דף פד עמוד א
כל מילתא דהוה אמר רבי יוחנן אמר ליה: תניא דמסייעא לך. אמר: את כבר לקישא? בר לקישא, כי הוה אמינא מילתא - הוה מקשי לי עשרין וארבע קושייתא, ומפרקינא ליה עשרין וארבעה פרוקי, וממילא רווחא שמעתא. ואת אמרת תניא דמסייע לך, אטו לא ידענא דשפיר קאמינא? הוה קא אזיל וקרע מאניה, וקא בכי ואמר: היכא את בר לקישא, היכא את בר לקישא, והוה קא צוח עד דשף דעתיה [מיניה]. בעו רבנן רחמי עליה ונח נפשיה.

Re: כלאחר יד תחת אצילי ידים

פורסם: ב' יוני 05, 2017 2:51 am
על ידי אבןטובה
הוא אינו בוכה אלא בכ"ף הדמיון

Re: כלאחר יד תחת אצילי ידים

פורסם: ב' יוני 05, 2017 8:37 am
על ידי אש משמים
אבןטובה כתב:לא אמרת כלום
להדליק אש בגב ידו אינו קשה יותר??
מה אתה מדבר בכלל?
ואי"ז הגדר אם יותר קשה או לא


דברתי על ללחוץ על מתג, וכן, אין שום הבדל אם לוחץ בידו או בגב ידו.
(כתבתי אש להדגיש את עניין הדאורייתא)
זה בדיוק הגדר ואם יש לך הסבר אחר נשמח לשמוע.

Re: כלאחר יד תחת אצילי ידים

פורסם: ב' יוני 05, 2017 10:09 pm
על ידי אבןטובה
אין זה גדר כלל
לפי הבנתי היה נראה ממה שכתבת דהי' ס"ל להגריש"א ז"ל דצורת המעשה בשינוי ל"ה כלאחר יד אלא אם הוי שינוי בפועל יוצא מהמעשה בשינוי. וע"ז אמרתי שזה נסתר מרש"י שבת פא.
חוץ מזה איני יודע